FIA förbjuder depåstopp för tankning i Formel 1 från 2010

FIA och stallföreningen FOTA har enats om en del kraftiga grepp som ska förändra sporten framöver (AB har en story här och här). Det verkar vara en blandning av åtgärder för att göra F1 mer spännande att se på och för att göra den ekonomiska situationen bättre. Till nästa säsong sker inga stora nya grejer annat än de som man beslutat om tidigare. Till 2010 är det dock mer på gång, som att man tar bort depåstoppet (dvs förbjuder tankning)! Jag kan förstå varför man gör det, men jag gillar depåstoppen och tycker man snarare borde uppmuntra att ha fler. så kunde man ordnat med något annat för att förhindra att de blir för avgörande i tävlingen.

Under 2009 ska ju också motorerna hålla i tre lopp, i stället för dagens två. Klart intressant och spännande åtgärd. FIA skriver i pressmeddelandet att en motors livslängd har fördubblats, vilket verkar snurrit. Men tre lopp blir det.

Testandet tas i stort sett bort helt, under själva säsongen. Så testförarna får det lite tuffare framöver. Helt klart är ju att fredagens träningar blir mer spännande att följa nu.

En sista reaktion på texten, ner mot slutet står de att de eventuellt ska korta i tävlingstiden eller längden på ett race. Det verkar snurrit om något. Men det är inget beslutat där ännu så..

f1.com har en artikel ute här. Hela beslutet finns på FIAs hemsida, here it comes;

Press Release

World Motor Sport Council – Decisions

12/12/2008

The World Motor Sport Council met in Monaco on 12 December 2008. The following decisions were taken:

FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP

The following measures to reduce costs in Formula One have been agreed by the World Motor Sport Council. These proposed changes have the unanimous agreement of the Formula One teams, who have played a major role in their development. The FIA is grateful to the Formula One Teams’ Association (FOTA) and its Chairman Luca di Montezemolo for their incisive contribution.

2009

Engine

• Engine life to be doubled.  Each driver will use a maximum of eight engines for the season plus four for testing (thus 20 per team).

• Limit of 18,000 rpm.

• No internal re-tuning.  Adjustment to trumpets and injectors only.

• The three-race rule voted on 5 November remains in force.

• Cost of engines to independent teams will be approximately 50% of 2008 prices.

• Unanimous agreement was reached on a list of proposed changes to the Renault engine for 2009; all other engines will remain unchanged.  Comparative testing will not be necessary.

Testing

• No in-season testing except during race weekend during scheduled practice.

Aerodynamic research

• No wind tunnel exceeding 60% scale and 50 metres/sec to be used after 1 January 2009.

• A formula to balance wind tunnel-based research against CFD research, if agreed between the teams, will be proposed to the FIA.

Factory activity

• Factory closures for six weeks per year, to accord with local laws.

Race weekend

• Manpower to be reduced by means of a number of measures, including sharing information on tyres and fuel to eliminate the need for “spotters”.

Sporting spectacle

• Market research is being conducted to gauge the public reaction to a number of new ideas, including possible changes to qualifying and a proposal for the substitution of medals for points for the drivers.  Proposals will be submitted to the FIA when the results of the market research are known.

Note: It is estimated that these changes for 2009 will save the manufacturer teams approximately 30% of their budgets compared to 2008, while the savings for independent teams will be even greater.

2010

Power train

• Engines will be available to the independent teams for less than €5 million per team per season.  These will either come from an independent supplier or be supplied by the manufacturer teams backed by guarantees of continuity.  If an independent supplier, the deal will be signed no later than 20 December 2008.

• This same engine will continue to be used in 2011 and 2012 (thus no new engine for 2011).

• Subject to confirmation of practicability, the same transmission will be used by all teams.

Chassis

• A list of all elements of the chassis will be prepared and a decision taken in respect of each element as to whether or not it will remain a performance differentiator (competitive element).

• Some elements which remain performance differentiators will be homologated for the season.

• Some elements will remain performance differentiators, but use inexpensive materials.

• Elements which are not performance differentiators will be prescriptive and be obtained or manufactured in the most economical possible way.

Race weekend

• Standardised radio and telemetry systems.

• Ban on tyre warmers.

• Ban on mechanical purging of tyres.

• Ban on refueling.

• Possible reduction in race distance or duration (proposal to follow market research).

Factory activity

• Further restrictions on aerodynamic research.

• Ban on tyre force rigs (other than vertical force rigs).

• Full analysis of factory facilities with a view to proposing further restrictions on facilities.

Longer term

The FIA and FOTA will study the possibility of an entirely new power train for 2013 based on energy efficiency (obtaining more work from less energy consumed).  Rules to be framed so as to ensure that research and development of such a power train would make a real contribution to energy-efficient road transport.

An enhanced Kinetic Energy Recovery System (KERS) system is likely to be a very significant element of an energy-efficient power train in the future.  In the short term, KERS is part of the 2009 regulations, but is not compulsory.  For 2010 FOTA is considering proposals for a standard KERS system.  The FIA awaits proposals.

A number of further amendments were adopted for the 2009 and 2010 Sporting and Technical Regulations. Full details will be available shortly on www.fia.com.

18 comments

Leave Comment
  1. TOBIAS

    Så då har Max Mosley och FIA förstört sporten… kan inte den gamla äckelgubben retirera snart så man slipper hans vilja till att F1 blir i likhet med Formel Renault eller liknande.

    F1 är snart som på 70-talet och det är veä det som han saknar. Skulle inte förvåna mig om de kommer och ska ha standard chassin och snart får man inte ha egen personal utan man måste använda FIA bemannings AB:s personal som kostar 350:-/timmen.

    Fy jag blir äcklad av detta förstörande av sporten.

  2. Olag

    Vilket sjukt förslag…
    Ett stall får mixa med sin clio motor för dom tolka reglerna fel i fjor…
    Tänk om det var något annat stall som tolka reglerna för vingarna fel…Ska dom då nästa år få fixa till det???

    Däcksvärmarna måste vara väldigt dyra att använda!!!

    Ingen tanknig..Hur kul blir det då med strategierna???
    Ingen testning…Hur ska man då få in nya förare???

    Man ska öppet berätta vilka däck och bränslemängd man har…Fan det är ju det som är det roliga att man inte vet hur dom andra gör!!
    Köra mindre i loppen…Hur kul blir det då????

    Lite sjuka saker dom har kommit på..Nu är skillnaden mellan GP2 och F1 nästan ingen…

  3. nya förare får de väl ta in i från den nya “gp2”-klassen formel 2 som ska starta..
    att köra mindre i loppen kan de helt omöjligt gå in för, då är man nära slutet på hela sporten.
    däcksvärmare är väl för att få till bättre racing, så är frågan om det blir det. men låter som ett bra beslut ändå.
    att ta bort tankning tar ju bort strategivalen. jag gillar den strategiska delen i det hela, men man får ju hoppas på att förbudet innebär att sjäva racingen blir bättre. mot sluten av loppen kan det visa sig att bli bra mycket mer spännande än dagens sista 10-20 varv som inte alltid är så där väldigt kul.

  4. Olag

    Varför om man nu ska spara pengar i formelvärden! Varför starta en ny klass till. Vad jag förstått så är GP2 väldigt bra klass.. Det är oxå en idioti.. Satsa på en etablerad klass.

    Risken är att det blir fler DC och RB som sitter i bilarna ett par decennium för länge..Om det inte blir test dagar till nya förare.

    Däcksvärmarna är ju lite en säkerhetsrisk enligt DC.

    En sak som är konstigt är att dom inte tagit upp förarlönerna..I amerikansk basket ligan så satte dom ju lönetak och det gjorde väll NHL oxå tror jag..

  5. Lisa

    Depåstoppen blir kvar, man måste fortfarande byta däck och mååånga däcksbyten blir det om inte Bridgestone får ordning på slicksgummiblandningarna. Annars är jag inte värst förtjust i att tankning förbjuds, det sparar väl inga pengar och inte gör det spektaklet kuligare heller, en del av spektaklet är väl just bränslestrategierna?

    Förbjuda däcksvärmare är bara löjligt. Skulle vara intressant att höra en motivering varför. Billigare elräkning? Kan väl knappast tro att det blir roligare racing för att nån kommer ut från depån på kalla däck som Bambi på hal is och kör snigel första varvet? Tja, vi slipper Massa/Bourdaiskollisioner, kanske… 🙂

    Idiot-idé att korta loppen, men de har åtminstone vett att göra en “market research” först, så hoppeligen får vi möjlighet att tala om för dem vad vi tycker om den ljusa idén. Samma gäller Bernies medaljer Daniel, de finns omnämda i en bisats som föremål för “market research” de också. (Skulle tro att det mest är FIA:s eftergift till en gammal tokgubbe)

    Hursomhelst, dethär ska inte gälla förrän 2010 och känner jag FIA-gubbarna rätt så hinner de ändra på allting en miljon gånger innan dess, kontinuitet och långsiktiga beslut är inte nåt som kännetecknar dem.

    För 2009 välkomnar jag naturligtvis att Clion äntligen får en chans att konkurrera på lika villkor motormässigt (även om Olag blir lessen). Det kommer att höja värdet på spektaklet högst avsevärt om bara Renault hyggligt får till chassit och detdär eländiga KERS, jag lovar! 😛

    Testerna off-season blir kvar, och man testar väl ändå inte nya förare mitt i säsongen? Det kommer säkerligen att bli mer action i fredagsträningarna nu, men jag gillar ändå inte att man tar bort ALL in-seasontestning, hur ska teamen då kunna utveckla sina bilar på ett bra sätt under året, särskilt med tanke på alla nya regler? Dessutom säger de inget huruvida de 30000 km blir kvar eller ej, det skulle jag vilja veta.

  6. Wag the dog

    Bort med vingarna, i med en standard Subaru boxermotor, på med grovmönstrade däck – BeachBuggy F1!!!

    Då behövs det ju inte några nya dyra banor och på de som finns blir ju inte avåkningar så besvärliga…

    Äh, sorry – det var inte ens roligt men va faan – det är ju inte FIAs förslag heller…

  7. helt rätt lisa, bra poäng.
    det är ju naturligtvis så att depåstoppen blir kvar, låter kanske lite som att de ska bort i rubriken. men tror precis som du säger att de får byta däck hyfsat ofta. däremot så är det ju inte samma strategi-tänk eller utmaning där som med bensin som spelar in så stort på hur bilen uppför sig. när däcken är slut måste de liksom in.
    spännande blir ju att se hur ofta de byter. bilen blir ju betydligt tyngre från starten nu, så förare som lewis hamilton som har en körstil som sliter hårt på gummit kan få det tufft.

  8. Lisa

    Dessutom, en annan sak som är bra med att det äntligen blir lite snurr på Clion – det kommer även pojkarna i Red Bull till godo. Och tätare racing är väl vad vill alla vi ha?

  9. Lisa

    Håller med, Daniel. Det är nog tur att Bridgestone har ett helt år på sig att utveckla däck som håller någotsånär för den ökade tyngden som det blir fråga om. De var ju inte sådär kanonbra på att göra däck som funkade ett helt lopp 2005.

    Tänk förresten, 2005 fick man inte byta däck men tanka. 2010 får man inte tanka men byta däck. FIA är litet schizofrena… :-/

  10. Stefan Alsenmyr

    Vad kommer det bli för skillnad på F1 och GP2, World Series och dess likar nu då? Minskad race distans, inga däckvärmare osv. Inget vidare är första tanken. Återstår och se vad det blir av F1 till våren när säsongen drar igång igen.

  11. Olag

    Lisa@ Jag blir inte lessen lovar..Men jag tycker att det är fel att ett team får skruva på sin motor och inte dom andra. Risken är att dom kanske skruvar mer än alla andra och hur gör dom då nästa år? Alla eller ingen bör gälla.

    Visst hade det varit kul om det är 3-4 team som ska slås om vm 2009..Avslutningen i år var kanon och 2009 hoppas jag blir lika spännande.

  12. Erik R

    Jag tycker det är en bra idé att minska antalet depåstopp. Som nu med 2-3 stopp per bil är alldeles för mycket och gör att det nästan aldrig blir några omkörningar på banan. Säsongen 2005 var ju underbar när nästan alla lopp avgjordes på banan. Jag skulle vilja se att strategierna växlar mellan 0-1-2 stopp.

    Att förbjuda tankning ger dock stor risk att det blir rena bränsleekonomilopp. Alla startar med så lite bränsle som möjligt, och sen gäller det att fisköra hela vägen till mål utan att behöva slösa soppa på omkörningar.

    Vi minns ju de dödligt trista loppen på 80-talet, när varje förare som försökte racea och köra upp sig genom fältet oundvikligt fick soppatorsk på sista varven…

    Jag skulle hellre sett att tankning var tillåtet, men regler ungefär som på Le Mans, där man inte får tanka och jobba på bilen samtidigt.

  13. Lisa

    Nämen nu måste du ha drömt, Erik R. Vilka lopp 2005 avgjordes på banan förutom Suzuka? (ja och så Nürburgring, men det berodde ju på att Kimi kraschade) Allt var som vanligt 2005 med bränslestrategier och hela baletten, det var bara det att man inte fick byta däck vid depåstoppen.

    Kan kanske stämma vad du säger om bränsleekonomi, men nu finns KERS med i bilden, det är inte meningen att man ska slösa soppa vid omkörningar, då ska man trycka in KERS-knappen. (inte Sutilknappen!) Kanske är det FiAs sätt att tvinga teamen att utveckla sin KERS – man förbjuder tankning? Så om nån mot förmodan har dåligt med soppa i slutet av loppen får den väl tvärbromsa litet så den laddar upp sin KERS och kan KERSa in i mål. 🙂

    Dessutom, om FIA försätter att strypa motorerna på dethär viset så han vi väl snart en liten Cliomotor som inte drar mer än 0,6 milen på alla bilar… :-/

  14. Fred

    Fruktansvärt för F1, särskilt då tankförbudet. Det är ju det de kan spela med strategimässigt, och det gör kvalen intressant också i och med att man inte vet hur mkt bränsle polesittern har i jämförelse med de som startar längre bak.

    Om inte de nya reglerna fungerar ( alltså främjar omkörningsmöjligheter) vill jag inte ens tänka på hur loppen kommer se ut. Tänk, endast en marginell möjlighet att göra en omkörning i samband med depåstoppen, alltså stanna ute längre än den som ligger framför för att på så sätt kunna lägga in ett par snabba varv med lättare bil.
    Om man tyckte Valencia var trist detta året, kan det bli FÖRFÄRLIGT trist efter 2010 om reglerna ej fungerar.

    KERS vet jag inte heller vad jag ska tycka om. Det är ju lite av tjusningen att köra smart för att kunna tjäna fart ut på rakorna för att kunna köra om, man ska inte behöva någon push-to-pass knapp för att göra det. Det kan the fast and the furious-filmerna behålla för sig själva.

  15. Lisa

    Push-to-pass-knapp (eller engine boost-knapp om vi ska vara vetenskapliga) har de iofs redan nu, men det hindrar ju inte att man också måste köra smart för att lyckas med omkörningen, så där blir det nog inte så stor skillnad med KERS.

Leave a Reply