FIA inför budgettak och förbjuder tankning under depåstopp i race

FIA har nu mötts i Paris och fattat en del beslut som påverkar sporten ganska kraftigt. Alla beslut i pressmeddelande på FIAs hemsida. Mest omdiskuterat är ju budgettaket som man sätter till 40 miljoner pund. Tidigare var det tänkt att landa på 30, men efter samtal med stallen har det tydligen ökats något.

Det finns dock undantag och för 2010 är kostander för motorerna inte inkluderat. Förarlöner räknas inte heller med, och inte böter från FIA (fint för McLaren).

Budgettaket är dock frivilligt, de som skriver under på det får större tekniska friheter. Man får ha rörliga front- och bakvingar och använda sig av en motor som inte spärras vid ett visst turtal (rev limit, kommer inte på vad det heter på svenska, turtal är väl det norska ordet tror jag). Dessutom tillåts budgettak-stallen att genomföra obergänsade tester mellan loppen under säsong. Det är ju i praktiken helt förbjudet idag.

Om att tanka under depåstopp slår man nu fast att det kommer förbjudas från och med nästa säsong;

It was confirmed that from 2010, refuelling during a race will be forbidden in order to save the costs of transporting refuelling equipment and increase the incentive for engine builders to improve fuel economy (to save weight).

Slutligen en spännande nyhet, max antal bilar till start har höjts från dagens 24 stycken till 26 stycken. Det har ju snackats om en del nya stall som är intresserade att stiga in i F1 om taket i budget skulle gå igenom. 22-29 maj är fristen, eller tidsfönstret, att anmäla nya stall. Så det blir en spännande vecka där i slutet av nästa månad.

Vidare nämner FIA också förbudet mot däcksvärmare;

It was also confirmed that tyre blankets will be banned and that the ban on other tyre-heating devices will be maintained.

Och för att ytterligare locka till sig nya stall har FOM (det vill säga Bernie mer eller mindre..) gått med på att dela ut lite godis till nya stall. Tidigare har de ju först fått del av pengar och annat efter ett år i serien tror jag.

In addition to the payments which it already makes to the top ten teams in the Championship, Formula One Management, the commercial rights holder, has agreed to offer participation fees and expenses to the new teams. This includes an annual payment of US$10 million to each team plus free transportation of two chassis and freight up to 10,000 kg in weight (not including the two chassis) as well as 20 air tickets (economy class) for each round trip for events held outside Europe.

42 comments

Leave Comment
  1. utan att riktigt ha hunnit att smälta nyheten så undrar man ju lite om det där systemet de bygger upp där man har en serie, men två olika klasser så att säga.. det blir ju dem under taket som bygger helt andra bilar än de som ligger över taket.

    finns något sådant i andra motorsporter?

  2. WAG THE DOG

    Ferrari går med på budgettaket med en gång. Sen lägger man all utveckling av F1-bilarna på FIAT. Likaså gör McLaren med Mercedes.

    🙂

    Hur i hela fridens namn ska det gå att kolla detta?

    • Mr3000 (fd Jon)

      Sporten forsätter att utvecklas som den alltid gjort. Sen att det gnälls det är inget ovanligt under de 20 år som jag intensivt följt sporten har det ojats varje gång det har talats om någon förändring och i slutändan har det alltid blivit bra. Se bara på förändringarna inför den här säsongen, det skulle ju bli gp2 och alla skulle tappa frontvingarna i först kurvan inget av det hände, med nya reglementet har de lika snabba varvtider ( om inte snabbare ) som förra säsongen. Max vet vad han gör och han gör och har gjort ett fantasiskt jobb för Formula1 ( dock inte för övriga motorsporter ).

  3. Anders

    Mkt spännande nyheter! Känns lite grann som att skiten nu har träffat fläkten och det blir ett herrans liv över detta beslut…

    Personligen ser jag det som bra då sporten skulle må bra av 13 stall och en grid med 26 bilar! Tyvärr kanske det kan bli som så att det blir 2 serier i en… men jag hoppas ju att det blir ännu tätare rejs än vad vi har sett i år.

    Om man får drömma ser jag framför mig en tid där vi får dueller liknande den mellan Arnoux och Vilneuve i frankrikes gp 1979 och hur underbart skulle inte det vara?

  4. Lisa

    Förarlöner ska INTE ingå vad jag kan se, och det om något öppnar väl upp för paydrivers igen…Och skickliga ingenjörer jobbar väl heller inte för nålpengar, kan jag tänka mig.

    Ska bli väldigt intressant att se hur många som antar denhär cappen, som jag ser det är det en omöjlighet för existerande team utom möjligtvis för Force India, kanske Brawn också. Vi kanske får se Sutil som världsmästare i en flexande Force India med en 26000 rpm (varvtal, Daniel 😉 ) kanonmotor nästa år, det blir väl kul?

    26 bilar…trångt i Q1 blir det…

    Apropå kvalificeringen – hur går det med Q3 om ingen får tanka under loppet? Blir den också low-fuel eller ska alla fara runt som dräktiga sälar i Q3? Och hur kul blir det i början av själva loppen när alla är blytunga?

    • Erik R

      Eftersom man inte får tanka under loppet kommer med största sannolikhet kvalreglerna göras om. Då blir det minimal bränslemängd och maximal speed i sista kvalomgången och full tank i racet som gäller.

      Jag är orolig att vi ska få se samma fenomen som på Lill-Lövis tid – varje förare som kör spektakulärt, gör omkörningar och kör upp sig genom fältet får obönhörligt soppatorsk några varv från mål…

  5. bra poäng lisa, har inte tänkt på det en gång, men det här får ju stora konsekvenser för kvalet. om de inte tänker ändra på det igen då, så att man får tanka efter Q3. dessutom införs förbudet för att de inte ska släpa med sig “refulling equipment” eller vad det nu står i pressmeddelandet. de har ju så klart en rigg för tankning, men den är väl fast inne i garaget kanske? det får ju också konsekvenser för hur de lägger upp stoppen under de olika kval-delarna.

  6. Sebastian

    40 MGBP för teamet
    +35 MGBP för inköpt motor
    +5 MGBP (gissning) för Rosberg och Nakajima (får han betalt?)
    =80 MGBP = 120 MUSD =Force India idag

    Utvecklar du egen motor så antar jag att det ligger en bra bit över.

    McLaren måste väl sparka hälften av alla som jobbar med F1 om de går med på budget cap. Iofs praktiskt för de nya teamen… 😮

    I vilket fall känns det som att det finns två scenarion:

    1) Alla går med under budget cap…
    2) FOTA startar en egen serie…

    och sen förstås…

    3) Toyota, Mclaren, Ferrari och BMW kör som Formula 1 och de andra kör Formula Budget. Renault vet man ju aldrig var man har… blir intressant.

    Ska vi slå vad om att de flesta ingenjörer kommer ha en riktigt låg fast lön och resten baserat på teamets ekonomiska resultat… efter beslutet med diffusorn så är det ju maximal kreativitet som gäller!

    FIA har öppnat pandoras box… orkar FOTA samla ihop bitarna? och vem är den verkliga vinnaren? (Hörde jag… kort lirare med glasögon…)

    • Mr3000 (fd Jon)

      FOTA startar en egen serie kan du berätta var pengarna till ett sådant projekt skulle komma från, förlusten för Toyota, Mecedes-Benz , Renault oh BMW var väl sammanlagt kring 100 miljarder de senaste 3 månaderna.

      • Sebastian

        FOM kostar teamen mer än hälften av de kommersiella intäkterna på $ 3,9 Mdr för FIA F1-serien. Tolv team skulle alltså få ett tillskott på (teoretiskt) 158 MUSD per team… då kanske du förstår varför FOTA inte har skrivit på ett nytt Concorde och varför Bernie är så mån om att få billigare och svagare team som inte orkar tjafsa…

        • Mr3000 (fd Jon)

          Nej det var inte det jag menade, förutom den kostnaden som tillverkarna tar idag så skulle de vara tvugna att hosta upp 10-20 miljarder ( lågt räknat det är vad det kostar att marknadsföra en ny bilmodell worldwide ) för att marknadsföra den nya serien, därtill skapa en helt ny organisation full av välbetalde tekniker, jurister och ekonomer som skall utforma reglementet se till att det efterföljs och driva serien. De kommer inte heller att få köra i/på Monaco, Monsa, Spa osv utan de måste skapa ett flertal nya banor som har “F1-kvalitet” det tar tid och kostar ja just det pengar. Just nu finns det inga pengar och ingen enighet i FOTA.

    • Lisa

      Gick och sjöng den hela dan i går, den sätter sig liksom på hjärnan. Folk tittade konstigt på mig… 🙂

    • Mr3000 (fd Jon)

      Jag är jätteförtjust 🙂 , att Mallya inte hoppar och dansar kan bero på att han med stor sannolikhet kommer att bli frånkörd av team med mycket mindre budget, ungefär som Ferrari och McLaren blir idag.

    • Sebastian

      FOTA har nog redan snackat ihop sig. Jag misstänker att de kommer att;

      a) visa att kalkylen bygger på standardkomponenter (motor etc.)
      b) visa att det inte hade gått att utveckla t.ex. KERS inom budget
      c) visa att problemet är inte bara på kostnadssidan, utan även på intäktssidan (FOM…)
      d) osäkerheten som FIA introducerar (budgeten kan komma att ändras etc.) ger ökade kostnader

      …a => Ferrari, BMW, Toyota, Mercedes, Renault drar sig ur
      …b => Orimligt att ha råd att utveckla KERS 2010 om det inte redan rullar
      …c => Kanske billigare att starta en egen serie (“nothing lasts forever” är Ferraris enda kommentar angående detta den senaste tiden, innan dess så har det varit skoningslös kritik)
      …d => Kanske billigare att starta en egen serie där man slipper regeländringar varje år…

      Och vad är det man förväntar sig att budgetteamen ska göra…:

      1 bygga en bil från scratch
      2 integrera en helt oprövad motor
      3 utveckla en KERS-lösning (FIA vill att KERS ska kunna vara en konkurrensfördel)
      4 få till rörlig fram OCH bakvinge (Force India har väl ingen rörlig framvinge ännu…)

      Tänk på att t.ex. Williams Formel 2 bil bygger på deras Formel 1 bil för några år sedan. Torro Rosso började tillverka sin egen bil redan i år för att kunna förbereda sig inför nästa år när man inte får ha cutomer cars.

      Dessutom måste budgetteamen bygga upp hela organisationen från scratch. Det skulle ju faktiskt vara ett mindre underverk om något av teamen lyckas få en säker bil på banan i tid…

      • Erik R

        Om jag förstått det hela rätt så kommer KERS att vara standardiserad nästa år. Dvs alla team köper en färdig lösning från en enda leverantör. De egna KERS-lösningarna skrotas.

        Att plugga in en motor på kort varsel gick ju ganska bra för Brawn i alla fall…

        Att få till rörliga vingar är nog inte rocket science. Rörlig framvinge är tänkt att hjälpa till vid omkörningar så Force India har inget behov…

        Men bygga en bil från scratch – hur fn ska ett budget-team få till det? Ok, Lola har byggt formelbilar (A1GP, CART). Prodrive har åtminstone byggt GT-bilar, men iSport har väl bara mekat lite med färdiga GP2-bilar? US-F1 ska vi inte tala om; det blir väl rörramskonstruktion…

        • Lisa

          Jo, fast som jag fattat det är moveable wings i detta fall lika med en “moveable areo device” dvs flexivingar, nåt som FIA hittills skytt som pesten. Samma flexivingar som Ferrari fick pisk för för några år sen och samma vingar som Toyota blev underkända för i Malaysia, dvs för mjuka vingar som ger efter ju fortare det går och som ger en stor aerodynamisk fördel.

      • Sebastian

        KERS kommer inte bli standardiserad. Maxxx vill det inte, Williams vill det inte, BMW och Mercedes vill det nog inte heller. Maxxx idé är att all “grön” teknologi ska kunna ge prestandafördelar. Syftet är att fokusera innovation på dessa bitar.

        Brawn hade ett inoljat team på 700 pers och en budget på 400 MUSD bakom sig… ändå så höjde de flesta på ögonbrynen över att de fick till det 🙂

        Sutil gjorde väl en del omkörningar sist, men anledningen till att de inte fått till det är att de inte haft råd att prioritera utvecklingen av den biten lika hårt, den kommer snart.

  7. TOBIAS

    FIA kunde lika gärna skrivit att vi kommer införa regler som endast går att avgöra i domstol.
    IDIOTER enligt min mening, om de inte slutar med sina idiotiska ideér om nya regler vareviga säsong och budgetar hit och dit så kommer hela F1 cirkusen ha dött ut…. “Headshot on Mosley is an Option”

    • Lisa

      I varje fall är nya regler varje säsong inte särskilt kostnadsbesparande.

      KERS verkar vara mer eller mindre pengar i sjön. Vad som nu gäller är att skrapa ihop tillräckligt för att bygga om bilen till en dubbeldäckare. Nästa år gäller det att bygga större tankar utan att förlora för mycket i aerodynamisk effektivitet. Och allt dethär det går säkert bra, F1 har fantastiskt duktiga aerodynamiker och ingenjörer.

      MEN DET KOSTAR!

    • Mr3000 (fd Jon)

      “Headshot on Mosley is an Option” vill du få Daniels blogg nedlagd ? Tänk efter lite innan du propagerar för mord.

        • Mr3000 (fd Jon)

          Vem vill köpa sig en reklamplats på ett ställe där där man uppmanar att mörda sina åsiktsmotståndare.
          Och ja jag är jävigt känslig för uppmaningar till mord, för dig är det kanske helt naturligt så länge det inte är dina närmaste som bli drabbade.

  8. Erik R

    En utbrytning ur F1 börjar se ut som alltmer realistisk.

    Jag ser klara paraleller till CART/Indycar splitten -96. Tjafs om orättvis ekonomisk fördelning och allmänt ekonomiskt strul ledde till en utbrytning som tog 10 år att få slut på. Båda lägren gick förlorande ur striden eftersom NASCAR enkelt kunde ta över som USA:s motorsport nr 1.

  9. Sebastian

    Känns ju rimligt och bra! Rosberg och Piquet lär bli glada.

    F1fanatic har ett inlägg från december som jag tycker visar varför Maxxx must go:

    “Extending the points-paying positions to the top eight by reducing the difference between first and second was a mistake, but I’m against changing the points system too often. It disorientates people.”
    http://www.f1fanatic.co.uk/2008/12/16/max-mosleys-u-turns-for-2009-and-2010/

    Och vad händer tre månader senare… Dude, Maxxx Mosley framstår faktiskt mer och mer som en senil och inkonsekvent idiot!!!

    • Lisa

      Visst ja, nästa år har vi ju Bernies eländiga medaljsystem också, det hade jag förträngt…

  10. TdD

    Att inte få tanka tar ju bort en jättebit av det strategiska. Det som har gjort mig intresserad av F1. Inte snabba bilar eller varvtal. Utan att strategin spelar så stor roll. Dom andra förslagen kan jag köpa men att inte få tanka är idiotiskt. Dessutom tror jag många lockas av depåstoppen för alla vet ju själva hur jävla fumlig man är när vinterdäcken ska av ,visst man kommer ju få byta däck. Men varför inte tanka också? Ju fler olika strategier ju roligare tävlingar.

  11. Ja, det var ju inte så lite “godis” de får! haha

    Nja, jag vet inte riktigt vad jag tycker om alla de här nya reglerna… känns inte riktigt bra tycker jag…

Leave a Reply