FIA kallar in McLaren till möte, Ryan nu sparkad

FIA har precis som det spekulerats i kallat in McLaren till ett extraordinärt möte 29 april för att diskutera om stallet brutit mot reglerna efter Trulli/Hamilton-incidenten. Här är det risk för straff och det har snackats om allt från böter till diskvalificering.

McLaren har svarat att man samarbetar fullt ut, men har också slutligen sparkat tidigare sportchefen Dave Ryan som sedan tidigare varit suspenderad (AB). Så här skriver FIA i sitt pressmeddelande;

EXTRAORDINARY MEETING OF THE
WORLD MOTOR SPORT COUNCIL

Vodafone McLaren Mercedes has been invited to appear before an extraordinary meeting of the FIA World Motor Sport Council in Paris on Wednesday, 29 April, 2009, to answer charges that, in breach of Article 151c of the International Sporting Code, it

  • on 29 March, 2009, told the stewards of the Australian Grand Prix that no instructions were given to Hamilton in Car No. 1 to allow Trulli in Car no. 9 to pass when both cars were behind the safety car, knowing this statement to be untrue;
  • procured its driver Hamilton the current World Champion, to support and confirm this untrue statement to the stewards;
  • although knowing that as a direct result of its untrue statement to the stewards, another driver and a rival team had been unfairly penalised, made no attempt to rectify the situation either by contacting the FIA or otherwise;
  • on 2 April, 2009, at a second hearing before the stewards of the Australian Grand Prix, (meeting in Malaysia) made no attempt to correct the untrue statement of 29 March but, on the contrary, continued to maintain that the statement was true, despite being allowed to listen to a recording of the team instructing Hamilton to let Trulli past and despite being given more than one opportunity to correct its false statement;
  • on 2 April, 2009, at the second stewards’ hearing, procured its driver Hamilton to continue to assert the truth of the false statement given to the stewards on 29 March, while knowing that what he was saying to the stewards was not true.

29 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Förslag på straff:
    – får inte utveckla en dubbeldäckar diffusor
    – får inte använda extra-boost-knappen för att försvara sig mot omkörning
    – får inte köra om Trulli
    – får inte använda team-radion till annat än för in-car-entertainment
    – måste köra med standardmotor från 2010
    – tvingas bli 30 MGBP Budgetcrap team 2010
    – får måla bilen rosa, sätta på en dumstrut och stå i depå i nästa lopp

  2. Gunnar

    Diskas McLaren så är det “Bye, bye” för dem från F1. Men det är väll det FIA vill. Jag är ett stort McLaren fan och jag medger att ljuga sådär var otroligt dumt och idiotiskt, men ärligt talat, har det inte gått för långt nu? Räcker det värkligen inte med att man diskas från Australien och tappat ansikte pga detta stora mediauppbåd? McLaren kan kanske få böter, men inte ens FIA är så dumma så de diskar McLaren från konstruktörs VM. (Hoppas inte de är så dumma i alla fall, men vem vet?) Jag tror det kommer bli ett hårt slag för formel 1 om McLaren diskas, de kommer kanske behöva sluta eftersom deras sponsorer kanske/antagligen kommer lämna dem.

  3. cia

    Jag läste på en spansk sida (som hänvisade till tysk press) att det ryktades om att Mercedes ville dra sig ur F1. Men antagligen bara lösa rykten.

  4. Sebastian

    Hoppas att det stannar vid en rimlig böter. Att tvingas måla bilen rosa hade ju varit FÖR grymt.

    Ska man vara krass så behöver det inte ha varit en riktigt så cynisk lögn som man kan tro på efterspelet. Det känns som att McLaren berättade vad de tänkte, mer än vad de sa. De tänkte “släpp inte förbi ännu” efter det att de sa “släpp förbi”, att FIA inte accepterar att man kommer med felaktiga uppgifter t.o.m. när man presenteras med fakta känns självklart. Men det känns mer som något i stil med “forcing a driver off the track” än “destroying the sport as we know it”.

  5. Lisa

    Jag tycker Sebastians sista strafförslag är det allra lämpligaste, (jag vill att det ska vara lila prickar på den rosa bilen också :-)) Vad som slår en mest är den massiva dumheten från McLarens sida. Mycket små barn som knyckt godis kan möjligtvis blåneka trots att de har ansiktet och händerna fulla med choklad, men vuxna människor…

    Antar att FIA tar så allvarligt på det eftersom det är en upprepad förseelse, McLaren agerade ju på precis samma sätt i spionaffären, och blev dömda enligt 151c. Tur förresten för Maxxx och Bernie att 151c aldrig tillämpas på dem, de skulle vara diskade på livstid för längesen.

    Hursomhelst hoppas jag verkligen att det inte blir fråga om något annat än högst ett pengastraff, McLaren har redan fått ett nog kännbart straff genom all negativ PR och en uteslutning eller liknande gagnar definitivt inte F1 som sport.

  6. Sebastian

    @Lisa Där har vi det… barn som knycker godis får utegångsförbud. McLaren får helt enkelt stanna i sitt motorhome — they’re grounded. Så får de snällt be att få byta däck och tanka i någon annans depå — force india ställer säkert upp. Finns inget som svider som utegångsförbud… 😀 (…och måla bilen rosa med lila prickar förstås)

  7. Pelle

    Tur att detta händer i en sport som F1 där samtliga stall verkligen behandlas lika, oavsett om stallet heter Renault, Ferrari eller Mclaren!

    Mosley och Ecclestone påminner mest om de två gamla griniga gubbarna i Mupparna, jakten på Mclaren börjar bli löjeväckande.

    Hoppas att Hamilton får en chans hos Brawn istället!

  8. kenneth

    pelle! brawn behöver inte hamilton! killen får det tufft nu när Mclaren inte är på topp! han har inte det lilla extra som behövs! sen saknar han förmågan att hjälpa till att få fram en snabb bil…. alla kan vara snabb i en bra bil! vilket han hade under 2007 och 2008 tack vare alonso och ferrari!

  9. Togga

    Helt korrekt Kenneth

    Hamilton har varit överskattad hela tiden, han är högst en medelmåtta som haft turen att sitta i en jävligt bra bil.

    Ser Alonso som den helt klart bästa i hela fältet, och den största talangen sedan Schumi är Vettel.

  10. Wag the dog

    För mig räcker det med livstids uteslutning av Ron “Smilfinken” Dennis. Är han helt borta kan jag fördra McLaren igen. Inget fel på företaget, felet ligger hos människorna som driver det.

  11. Lisa

    Pelle, ditt minne är litet kort om du tror att McLaren är de enda som någonsin blir straffade, glöm inte Renaults massadämpare, där FIA gick emot sina egna stewards, Alonsos vansinnesstraff för att ha “hindrat” Massa, som befann sig i en annan tidszon, i Italien 2006, hans kvalificeringstidstillägg för att ha ignorerat gulflagg på träning (samma förseelse som gav Kubica bara ett påpekande för några dagar sen i Malaysia)…

    Renault blev dessutom även de dömda för att “olovligt tagit del av annat teams intellektuella egendom”, men eftersom de talade sanning FRÅN BÖRJAN fick de samma straff som McLaren fick i första vändan av sin spionrättegång, dvs inget alls. Glöm inte att McLaren gick fria från straff trots 700 sidor Ferraripapper – innan det uppdagades att de ljög. Så de har själva tillverkat repet de hängs i, även om jag tycker böter räcker mer än väl denna gång – om de överhuvudtaget ska straffas ytterligare. Utegångsförbud vore nog inte så dumt – men då måste de lämna Norbert hemma, annars blir det för trångt i motorhomet… 🙂

  12. Johan R

    Ok, otroligt korkat av McLaren hur de har hanterat den här grejen, men det kanske får vara lite balans i McLaren-bashingen?
    2007 hade en anställd på McLaren tillgång till viss info om Ferraris bil. Eftersom deras egen bil var radikalt annorlunda var det osannolikt att infon var till nytta för dem. Alonso verkar dock ha tagit del av den, han ljög om det i första vändan, och så fort Ron Dennis kom på det så lade han korten på bordet (och slängde ut Alonso så fort det gick). Eftersom McLaren inte kunde bevisa utom rimligt tvivel att de inte tjänat på att ha tillgång till infon, så fick de $100M i böter.
    Senare visar det sig att Renault har kompletta ritningar till McLarens bil i sin dator, och att de har låtit den infon påverka designen på sin egen bil. Dock kan inte FIA bevisa utom rimligt tvivel att de tjänat på att de utnyttjat infon, så det blev ingen böter… Notera vem som har bevisbördan i de olika fallen…
    Sen åker Hamilton på straff efter straff 2008, med så korkade motiveringar att Whiting tvingas skriva om reglerna efter varje gång (“nämen, visste ni inte att man måste vänta två kurvor med att köra om igen after att ha släppt förbi nån, trots att jag sa att det var ok två gånger…”). Men när Massa gör bort sig får hans offer straff istället?
    Så, nog för att McLaren inte skulle ha ljugit för stewards, men man måste ju i alla fall förstå att de har en ganska nervös relation till FIA.

    Diskvalifikationen var väl motiverad. Låt det stanna där.

  13. Sebastian

    Det finns faktiskt en positiv sida hela den här säsongens kontroverser. Ecclestone kanske kan förlora hela kungariket… Det tycker i alla fall Kanada GP promotorn Normand Legault. Han tycker att man kan kalla serien Grand Prix World Championship, men vi som har lite koll på immaterialrätt vet att man troligtvis kan kalla det FOTA Formula 1 World Championship.

    http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090408173402.shtml

    Maxxx pratar mycket om att skära kostnader, men den kommersiella delen (FOM) kostar F1 50% av intäkterna. Det är hälften av 3,9bn USD (2006), eller 195 miljoner USD per team! Vilket motsvarar 2/3 av Red Bulls budget FÖRE nedskärningar.

    http://www.deloitte.com/dtt/press_release/0,1014,sid%253D7551%2526cid%253D197531,00.html

    Med andra ord… att Maxxx vill införa 30MGBP budgetteam och standardmotor beror nog till del på att han tycker att teamen blivit för starka och svåra att byta ut, inte att man måste skära så mycket för att sporten ska kunna fortleva. Att Maxxx sitter i en knepig sits gentemot Ecclestone verkar tydligt, och en helt ny serie kanske är den enklaste lösningen. FOTA förstår ju tydligen mer om vad fansen vill ha än FIA och den ackumulerade expertisen inom FIA (stewards, domstolarna etc) håller ju inte alltid världsklass. Och det var ju inte förrän FIA fick hjälp av teamen som det blev vettiga reformer av bilarnas utforming, även om FIA även där lyckades tabba sig med tvetydigheten kring diffusorn.

  14. kenneth

    till johan r! dom hade mer än så…dom visste ferraris kommande uppdateringar och strategier i loppen….samt så hade ju Mclarens testförare (minns ej namn nu delarosa?) skickat ett sms till alonso om att dom hittat varför ferrari kunde få bridgestone däcken att hålla längre….det var en liten del av allt!

    så Mclaren kom lindrigt undan den gången! ett par års avstängning hade varit mer rätt…

    johan, svider det att vara Mclaren fans? jag skulle ha bytt favorit stall om jag höll på Mclaren!

  15. kenneth

    ett tillägg =) att Mclarens förare fick fortsätta kampen om VM var skumt då dom tjänat på all info från ferrari helt klart!….

    men som tur var så klantade Hamilton till det, han visade att han inte pallar trycket precis som ifjol! men han hade tur?! att Glock inte kunde hålla honom bakom sig….

    Massa losade Titeln för att ferrari klantade sig flera ggr….hamilton gjorde alla misstag själv och var/är ingen värdig världsmästare! Massa imponerade stort förra året!

  16. Lisa

    @ Johan R Vill egentligen inte älta denhär gamla spionhistorien mer, men du har fått alldeles väldigt många saker om bakfoten.

    1. Alonso ljög inte om nånting alls, förarna blev överhuvudtaget inte tillfrågade i första vändan av rättegången. Inte Alonso, inte PdlR, inte Hamilton. Flera andra McLarenanställda blev det dock och nekade – mot bättre vetande.

    2. McLaren fick böter därför att de ljög i första vändan om hur många som hade tillgång till Ferrariinformation, gammal och pågående. Huruvida de haft fördel av detta eller ej gick inte att fastslå.

    3. Renault hade inga kompletta ritningar (vad i hela friden har du fått det ifrån?) De hade 11 disketter som olovligt tagits med av en fd anställd hos McLaren, nu anställd hos Renault. Framför allt hade de ingen fortlöpande spioninformation, till skillnad från McLaren. (jag är mest förvånad över att McLarens datorer uppenbarligen fortfarande har diskettenheter…)

    Kontentan är denna: McLaren ljög om i vilken utsträckning Ferrariinfo fanns tillgänglig inom teamet, och om hur många som hade tillgång till den, därför blev de straffade i vända två.

    Renault ljög inte, därför gick de fria, precis som McLaren gjorde i vända ett.

    Allt finns svart på vitt på FIA:s hemsida, det är bara att läsa.

  17. Wag the dog

    @Lisa

    Håller med dig helt och hållet men vill bara påpeka att FIA och Bernie ofta säger att det handlar om “fraud”.
    Det är väl inte bara att ljuga utan har väl den lite allvarligare betydelsen bedrägeri?

    Am I right or am I wrong?

  18. kenneth

    wag the dog, att sätta dit nån annan som är oskyldig är väl bedrägeri! eller hur =) det är inte bara en enkel lögn iallafall

    näe kläm dit dom ordentligt!

  19. Lisa

    Partly right. 🙂

    Bedrägeri är det om “förfarandet är till nytta för gärningsmannen och till skada för annan part”, så i detta senaste fall kan man faktiskt säga att det rör sig om bedrägeri eftersom Trulli blev lidande.

    Det svårare att sätta bedägeristämpel på stora spionrättegången, där är den nog snarare fråga om vanliga “bonnlögner”. Man kan knappast säga att någon blev lidande på att McLaren inte la alla korten på bordet genast – förutom de själva.

  20. Wag the dog

    @Lisa

    OK! Vad jag försöker uttrycka är väl bara att jag tror det handlar om mer än en lögn här. Inte riktigt samma sak som att filma sig till en frispark i fotboll om du förstår vad jag menar?!

    Skit samma – jag kan förstå att McLaren alltid ligger under FIAs lupp och de borde inse det och akta sig. Vore synd om det blir ett alltför stort straff men jag hoppas verkligen att McLaren Mercedes tar lärdom och byter ut de nyckelpersoner som bör bytas. In med friskt blod!

  21. Johan R

    @Kenneth: Ja, det svider lite, men jag inte fanatisk – jag uppskattar bra racing mer än att se mitt favoritstall vinna. Årets två lopp har ju bjudit på massor av bra racing, så jag är nöjd ändå.

    @Lisa: Som jag minns det så “ljög” Ron Dennis i första läget just därför att Alonso m fl inte talat om hela sanningen för honom. Sen började Alonso hinta om att han hade information som kunde vara skadlig för stallet, varvid Ron Dennis insåg att han blivit förd bakom ljuset och gjorde ett grundligare jobb för att ta fram alla fakta. Så, Alonso ljög inte för FIA, men…

    Vad gäller ljugandet i Australien så verkar det vara för dumt för att vara en uttänkt, beräknande taktik ägnat att stjäla en ynka poäng. Vem som helst inser ju att det aldrig skulle hålla mer än ett par dar på sin höjd. Mer rimliga förklaringar är väl att det antingen rörde sig om ett missförstånd, eller nån sorts stressframkallad blackout hos sportdirektören. Jag tror dessutom inte att de insåg att Trulli skulle bli straffad, de försökte nog mest förhindra att Hamilton skulle få ett liknande straff.

  22. Lisa

    @ Ja OK, Johan R – det finns två alternativ när det gäller Ron Dennis agerande i hela spionhistorien – antingen hade han 0 koll på vad som pågick inom hans eget team och var yttermera alltför korkad och totalt separerad från den verklighet som rådde för att dra i rätt tåtar för att få fram denna information – eller också ljög han. Uppriktigt sagt reflekterar det bättre på Ron Dennis om han ljög, för det andra alternativet gör honom inte ens kvalificerad nog att leda en dagisklass på utflykt, än mindre ett hyperprofessionellt F1 team. Och nu talar jag inte i första hand om någon privat brevväxling mellan Alonso och PdlR, utan om de många e-brev mellan ingenjörer som diskuterande Ferrari IP som hittades på McLarens datorer vid en närmare undersökning – en undersökning McLaren uppenbarligen inte gjort/ alternativt ljög om, i FIA-förhöret.

    När det gäller Australien så må det ha varit fråga om stress, missförstånd, rädsla för sitt eget skinn, oförmåga att inse konsekvenserna för Trulli – till att börja med. Men varför i hela #¤¤%# fortsätter man att ljuga även i nästa förhör fyra dagar efteråt trots att man t.om presenteras med handfasta bevis? Som du själv säger “vem som helst inser ju att det inte skulle hålla mer än några dagar”.

    Tja – alla utom McLaren, uppenbarligen… :-/

  23. Sebastian

    @Lisa Visst är det galet. Det enda glädjande är att han knappt tror på det själv… Glad Påsk 🙂

Leave a Reply