FIA klubbar igenom nytt poängsystem. Ännu en gång.

Det här är ju långt från en rykande färsk nyhet nu, men väl värt att kommentera eftersom jag inte gjort det tidigare. I förra veckan klubbade FIA igenom ett nytt poängsystem, plus lite annat smått och gott. Här är pressmeddelandet.

Fler poäng till vinnaren ska premiera förstaplatsen mer än tidigare. Så länge vi slipper medaljer så.. Mer intressant är det med däck efter Q3. Så här skriver FIA;

Press Release
Formula One Commission
02/02/2010

Following a highly constructive and positive meeting of the Formula One Commission yesterday, agreement was reached by all the sport’s stakeholders on a number of amendments to the sporting and technical regulations.

The proposals will be submitted to the FIA World Motor Sport Council for final approval within the next 48 hours.

2010 FIA Formula One World Championship

– Points system

In order to further encourage the ‘race to win’, an adjustment to the points system was agreed. Points for both titles will be awarded at each event according to the following scale:

1st : 25 points
2nd : 18 points
3rd : 15 points
4th : 12 points
5th : 10 points
6th : 8 points
7th : 6 points
8th : 4 points
9th : 2 points
10th : 1 point

– Quantity and use of tyres

The number of dry weather tyres sets allocated per driver has been reduced from 14 to 11.

In addition, to encourage teams to run during the Friday practice sessions, one set has to be returned before the start of the second practice session, and two sets before the start of the third practice session.

– Improving the show

In order to introduce a further element of strategy, cars having participated in Q3 must start the race on the same set of tyres with which their grid time was set.

Further measures for 2010 are also being examined.

– New technologies

The Commission received a strong mandate from the FIA President to examine the introduction of new environmental technologies in the Championship. The mandate was warmly welcomed by the teams and further proposals will be developed.

2011 FIA Formula One World Championship

– Diffusers

The permitted height of the main diffuser was reduced from 175mm to 125mm and measures to exclude ‘double’ diffusers were agreed.

Då återstår det väl bara att se om det gör VM mer spännande.. Den där sista punkten om diffusers öppnar nog för en del tolkningar ändå..

8 comments

Leave Comment
  1. Ole

    Legg merke til at det står i meldingen at “The proposals will be submitted to the FIA World Motor Sport Council for final approval…”
    Helt avgjort er det derfor ikke at de nye reglene innføres. Men normalt går jo forslagene gjennom hos WMSC uten endringer.

  2. Daniel

    Känns det inte lite dumt att först förbjuda tankning för att främja omkörningar på banan men sedan introducera däckkrångel.

    Jag tänker att det är bättre att starta med hårda däck för att sedan få köra med mjuka med en lättare bil. Man riskerar inte heller att fastna mitt i fältet på grund av tidigt depåstopp.

    Därför kommer visa välja att kvala med hårda däck i Q3 och det blir därför återigen så att det inte blir snabbast bil på pole utan den som valt att chansa på mjuka däck.

    • Magenus

      Det kanske kommer att löna sig att göra två stopp med tanke på hur korta stopp det blir. Då kan man starta mjukt sen hårt och gå vidare på mjukt igen. Så det kommer nog att trixas hej vilt med det där tror jag.

  3. Lisa

    Kan nån förklara för mig varför retur av ett set däck före P2 och retur av 2 set före P3 i stället för retur av 4 set före P3 (gamla regeln) skulle främja mer körning i P1 & P2?

  4. Erik R

    Alla kommer att köra så få varv det bara går i Q3. Särskillt de som väljer mjuka däck. Kan tänka mig att en del team kommer att satsa på ett enda snabbt varv i slutet av Q3. Eller kan man möjligen chansa på ett tidigt snabbt varv på mjuka däck och sen in och byta till hårda?

    Som vanligt blir det enda vi ser av Q3 en massa bilar som passerar mållinjen. Förmodligen får vi aldrig se mer än några sekunder av pole-varvet.

  5. FINNPWRUSA

    Tvivlar FOTA kommer att acceptera ändringa på difuser storleken nu då bilarna är byggda?

    Allt annat låter/ser bra ut för nu…?? Tiden får visa…

Leave a Reply