Fokus: säkerhetsbilen; a.k.a. the safety car

BBC har publiserat en intressant artikel om säkerhetsbilarna och deras förare i Formel 1. Säkerhetsbilarna körs av Bernd Maylander och Jacques Tropenat (kör F1-ambulansen) som har det som heltidsjobb (artikeln säger inget om vad de gör mellan loppen, någon som vet?) sedan flera år tillbaka.

Trots att säkerhetsbilarna ser ut som sniglar när de kommer ut så kan deras Mercedes CLK AMG nå upp till nära 250 km/h på raksträckorna. Skillnaden mellan den och en F1-bil beskriver dock Maylander som skillnaden mellan en jumbojet och ett jaktplan. Hastigheten är viktig för att inte tävlingsbilarna ska förlora lufttryck i sina däck, vilket anses som en av orsakerna till Sennas crash 1994, eller överhetta motorerna. Officiella F1-sidan skriver att Mercedes stått för säkerhetsbilar sedan 1996 och att dagens CLK har utrustats med en starkare motor och förbättrade bromsegenskaper. Effekten från bilens V8 ligger på 354 kW (481 bhp) vilket motsvarar cirka hälften av en F1-bils. Dessutom är bilen utrustad med “state of the art radio equipment”

Säkerhetsbilsförarnas schema under en racing-helg innehåller bantest på torsdagen, vila på fredagen (ledsen Runar, men söndagen går till arbete), standby under lördagens GP2-lopp och själva tävlingen söndag. Under hela tävlingen sitter föraren fastspänd med hjälm redo att rycka ut.

Bernd Mayländer har själv en hemsida där han bland annat bjuder på bilder, irriterande bakgrundsmusik och en intressant artikel från Racing Line, the McLaren Group magazine där han berättar följande om att köra säkerhetsbilen;

I really enjoy driving the Safety Car. It has a short wheelbase which makes it feel lika a go-kart, so you can throw it into the corners when it is dry. However, I never push too far because the one thing that I can’t afford to do when leading a field of Formula 1 cars is spin!
The car is also quite advanced technologically. Like a Formula 1 car it has a paddle shift gearbox, as well as race-spec suspension, big brakes and quite a lot of power. The only thing that makes it feel lika a road car is its tyres. We run the car on road-going Michelin tyres becuase it needs to work in all conditions. The end result is that I usually get through a set of tyres per weekend.

Enligt wikipedia användes en säkerhetsbil första gången under Kanadas Grand Prix 1973, då den lyckades lägga sig framför fel bil och resulterade i många timmars efterforskning innan ledningen kunde avgöra vem som till slut vunnit loppet. Kanske var det därför som man inte använde säkerhetsbil förän 1993 igen.. Ett lopp har avslutats bakom säkerhetsbil, återigen i Kanada men nu 1999, men tre lopp har startats bakom en, Belgien 1997 och 2000 och Brasilien 2003. Till årets cirkus har man infört tuffare regler för vad som gäller när säkerhetsbilen är ute på banan, man får inte längre kasta sig in i pit lane och tanka upp bilen. Pit lane öppnas först när säkerhetsbilen passerar infarten till den med loppets ledare bakom sig.

Bild från wikipedia.org

Leave a Reply