Förändringar inom F1 till 2011

World Motor Sport Council, som jag inte har en blekaste susning om vad det kan heta på svenska (eller vad det egentligen är), har mötts i Paris och kommit med förslag till förändringar inom Formel 1. Förslagen ska väl ut på någon slags runda och diskuteras och sen beslutas om av någon annan. Men, till godbitarna, här är några av idéerna som kommit fram;

Ökad motoreffektivitet – maximal kraft begränsas, men turbo tillåts igen och man får ha system för energi-återvinning, alltså kraft sparas när man bromsar. Hur mycket man får återvinna kommer dock reguleras. Det tror man kan leda till en vinst på 20 % i thermal efficiency. Lite knepigt att veta vad det där är om man inte är motor-ingenjör kanske. Bra för miljön dock.

Flexibla vingar – så tolkar jag i alla fall termen moving aerodynamic devices, det har ju varit en del strid om att vissa team haft vingar som ändrat form i större hastighet. Återigen betyder det en besparing på kraft från motorn.

Bränsle – en max-gräns för hur mycket bränsle man får förbruka under ett lopp kommer begränsas, för att uppmuntra till besparingar och ökad effektivitet. Bränslet kommer också reguleras i förhållande till hur mycket koldioxid det innehåller, och släpper ut. Hållbart non-food bio-bränsle kommer tillsättas för att minska CO2n.

Omkörningar – man har insett att F1 lider av att det är svårt att köra om på grund av hur bilar framför påverkar greppet i banan. Nya aerodynamiska regler kommer därför se till att man inte ska påverkas av luften från bilen framför (måste det ju vara, eller?) och kunna köra om lättare. Att göra banorna själva bättre lämpade för omkörningar sägs dock inget om.

Kostnader – här finns massor av olika förslag. Bland annat att reglera hur många och hur mycket det får arbetas under racen. Låter rätt för Frankrike, som redan har 35-timmars-veckan genomförd.

Bild från FIA. FiAs hemsida har vidare länkar för den intresserade, dessutom alla andra aspekter och punkter man tänker sig förändring på. Ordagrant från fia.com;

FORMULA ONE WORLD CHAMPIONSHIP

The WMSC received a report on the status of current discussions* on the FIA Formula One World Championship from 2011. Proposals include:

Engine efficiency
To limit engine power by imposing a maximum energy flow rate. However, there will be few restrictions on the engine cycle, which can include turbo-charging and energy recovery. It is believed that this will lead to a gain of at least 20% in thermal efficiency.

Drag
To allow moving aerodynamic devices, which will reduce drag by over 50% and allow a 40% reduction in the power required to maintain current speeds.

Energy recovery
Energy will be recovered during braking and returned to both front and rear axles when accelerating. The amount of energy returned on each straight will be limited in order to prevent top speeds exceeding the safety criteria for the circuits.

Fuel
The total amount of fuel energy to be consumed during a race will be regulated, encouraging further overall efficiency. The CO2 emitted will be further reduced by the introduction of gasoline which is partly derived from sustainable, non-food bio sources but complies fully with pump fuel legislation.

Overtaking
Formula One cars currently find it very difficult to overtake because of the influence of the car in front. New aerodynamic rules will halve the downforce, and de-sensitise the car to the influence of the wake of the car ahead. It is also proposed to eliminate automatically the downforce deficit of the following car.

Regulations
The best estimates of what these measures will mean in terms of regulations are currently as follows:
• 1.3-1.5 litre, 4-cylinder engine;
• no RPM or boost limit;
• energy flow rate to generate 300kW, including energy recovery from the exhaust;
• 200kW brake energy recovery, front and rear axle;
• 400-600kJ energy return per straight;
• pump-legal bio-fuel;
• FIA specified and supplied undertray and possibly other aerodynamic components;
• 50% 2007 downforce;
• adjustable, regulated wings and cooling;
• automatic downforce adjustment when following another car;
• lap times and top speeds maintained at 2009 levels;
• over 50% reduction in fuel consumed.

Costs
A number of measures to constrain costs are proposed, including:
• standardisation of components;
• homologation of components and assemblies;
• material restrictions;
• extended life of assemblies;
• restrictions on personnel and work at races;
• restrictions on the use of certain facilities (eg wind tunnels).
All these measures will be developed into detailed regulations in close collaboration with the teams and manufacturers.

1 comment

Leave Comment
  1. Adde

    I senaste nummer av F1 racing står det att 2,2 l V6 motorer införs istället for 2,5l V8. Varvtal begränsas till 10 000 varv. Shassi kommer att delas av alla samt utveckling av aerodynamiken begränsas kraftig.

Leave a Reply