Förbannade 78 – ny film om Ronnie Peterson och Gunnar Nilsson på gång

Ronnie-Peterson

Fick ett e-post från Jonas Vesanto som tydligen håller på att sätta ihop en film om året 1978 då både Ronnie Peterson och Gunnar Nilson dog. Arbetet är inne i sitt slutskede, men han efterlyser bilder och minnen från folk som vill dela med sig.

På hemsidan forbannade78.com ska man kunna följa arbetet vidare. Värt att hålla ett öga på.

Så här beskriver han året 1978;

I mitten av 1970-talet var Sverige, som Expressen sportkrönikör uttryckte det: ”ett motorland”. En nation som producerade talanger på löpande band. Men efter det ödesdigra året 1978 skulle motorintresset sjunka rejält bland svenskarna. Visserligen dog inte motorsporten ut helt efter Ronnie Petersons bortgång, men den skulle få sig en törn den aldrig riktigt lyckades hämta sig ifrån. Sveriges andra stora F1-löfte, Gunnar Nilsson, dog i cancer bara en månad efter Ronnies död. När hösten övergick i vinter var Sveriges saga som ”motorland” på högsta nivån all.

7 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Nedgången för Sverige som “motorland” berodde nog till största delen på hur de kommersiella aspekterna av motorsporten utvecklades. På 70-talet var det fortfarande bara ett fåtal storföretag utanför bilindustrin som hade insett PR-värdet i F1. Det var fortfarande möjligt för några entusiaster att köpa en Cosworth DFV, en packe stålrör, skaffa några lokala sponsorer och svetsa ihop en F1-bil.

    Först på 80-talet började F1 bli “big business” på allvar, och då blev det mycket svårare för lilla Sverige att hänga med. Det började behövas stora sponsorer i ryggen för att få en F1-styrning; enbart talang räckte inte längre.

  2. Lars

    ERIK R:
    Och de komersiella resurserna har saknats i Sverige sedan motorsport i princip blev bannlyst 1978.

    Lilla Finland har ju lyckats klämma ur sig fyra VM-titlar!

    Finns intresset så finns resurserna. Storföretagen i Sverige lägger ju dock hellre sina pengar på segling, golf och tennis.

    Finland verkar ju dock gett sig ner i en utförsbacke sedan Kimi slutat. Kovalainen verkar få en karriär liknande Lill-lövis och lär la aldrig mer hamna i ett toppteam. Vem tar över?

  3. LG

    Ja Ronnies VM-titel var inte långt bort 78 trots team-order.

    OM(ständigt detta OM) Ronnie klarat krashen utan skador hade ställningen varit 64-51 till USA’s GP. Mario bröt det loppet från ledningen med mekaniska problem, om Ronnie levt hade han förmodligen vunnit istället. 64-60 inför sista racet.
    I sista racet blev Mario tia, om det beror på motivationsbrist eller något annat vet inte jag men kanske hade Ronnie kunnat ge Mario en kamp om titeln i sista racet?

    Lägger vi till ännu ett OM, så OM Ronnie fått ta en reservbil efter att klarat sig oskadd från den svåra krashen i starten på monza och kört in på säg en tredje plats(då hade Mario blivit utan poäng)vilket gett ställningen 63-64 inför sista racet!

  4. LG

    Eller, Ronnie hade säkert gett Mario en kamp om titeln i sista racet, det är ju svårt att ge honom sparken när racet väl är igång. Eller var Ronnie för mycket gentleman för att bryta mot kontraktet?

    • J

      Så här står det i sportbladets motorbibel:

      “Situationen är ohållbar och Ronnies manager Staffan Svenby förhandlar nu med andra stall om framtiden. Lotus erbjuder ett nytt kontrakt men fortfarande som tvåa.
      – Då var han tvungen att byta stall till nästa år, konstaterar Svenby i “P3 Dokumentärs” special om Ronnie Peterson.
      Ronnie väljer att skriva på för McLaren och förklarar för vännerna att i det sista racet i Kanada tänker han strunta i stallets order och visa vad han verkligen kan prestera. Innan dess kan han inte göra något.
      – Jag har inte tillåtelse att köra om Mario, för då bryter jag mitt kontrakt och då kan Colin Chapman stoppa mig.”

      Låter som att det kunde ha blivit en rejäl fight i sista loppet.

  5. Martin

    Hallo.
    Material om 1978 om Ronnie och Gunnar borde SVT, tysk och enelsk telavision ha en hel del om. Tyvärr släpper de nog inte mycket utan stora summor pengar.
    Spekulationen om Ronnies karriär borde nog avslutas, då det nu är så länge sedan, och detta ältande om hur det kunde gått OM han inte kraschade, OM sjukhuset jorde rätt, mm, mm är helt ointressant.
    Läs om Ronnie och hans karriär, om felvalen 1976, och 1977, om Svenbys roll som manager, vilken inte alltid guidade Ronnie rätt.
    Ta sedan en tur till Anderstorp, och jämför siten med vilken F1-bana som helst så inser ni nog varför det hela var tvunget att ta slut, även om de tragiska händelsrna som inträffade detta år 78 inte inträffat…… Se, nu var jag där själv.
    Sätt in en slant på Ronnies minnesfond, eller Gunnars cancerfond, och höj flaggan för Marcus Ericsson, vårt nuvarande hopp till en F1-biljett!
    Och hys inga förhoppningar till Ronnies eventuella McLAren-karriär, de hade ju en skitbil 1979.

    Martin
    Örebro

Leave a Reply