Force India bryter med Ferrari och hoppar på McLaren-tåget

Nu har Force India publicerat en artikel som berättar att man bryter sitt samarbete med Ferrari och i stället går över till McLaren-Mercedes som teknisk partner. Jag är inte helt insatt i varför man egentligen byter. Ferrari har ju levererat kanonfina motorer till Toro Rosso till exempel (där Takuma Sato nu är aktuell för en ytterligare test läste jag just). Men det är väl hela paketet med motorer och växellådor och sånt man är intresserad av. Någon som är lite mer insatt? Här är uttalandet (+ video på Force Indias höjdpunkt(?) under året.. från Monaco);

Force India part company with Ferrari
11/7/2008 7:38 PM
Force India are now clear to conclude a technical partnership deal with McLaren-Mercedes for next year, as autosport.com revealed last month, after announcing on Friday they are to end their current engine deal with Ferrari.

The Silverstone-based team have been in discussions with McLaren and Mercedes about a tie-up for 2009, with Force India chief Vijay Mallya keen to conclude a deal for an entire drive train package.

It had been hoped that matters could get concluded at last week’s Brazilian Grand Prix, but it is understood final contractual matters relating to Ferrari ending their customer deal with the team early could not be sorted in time.

McLaren F1 CEO Martin Whitmarsh was seen in lengthy discussions with Mallya in the Force India offices at Interlagos – with Formula One supremo Bernie Ecclestone also intervening at times.

There had been speculation a press statement would be issued on Sunday morning, but in the end matters waited until today.

In a statement issued on Friday, Force India and Ferrari confirmed that they were bringing an immediate end to their partnership – paving the way for the deal with McLaren and Mercedes.

The statement said: “The Force India Formula One Team today announces that it has ended its contract with Ferrari. The agreement signed in 2007 also provided for a supply of engines in 2009, but will now terminate ahead of schedule at the request of Force India.

“Force India wishes to thank Ferrari for its much appreciated and valued support to date, which has always been carried out at the highest level; technically and professionally and within an excellent relationship.”

There was no mention in the statement about the progress of the talks between Force India and McLaren, although it is understood the situation will now be sped up now that the Ferrari situation has been sorted.

Force Indias, och Adrian Sutils, höjdpunkt under året var väl annars att Sutil var nära poäng i Monaco.. det blev ju inga andra poäng heller. Men så dök Kimi upp i backspeglarna..

17 comments

Leave Comment
  1. Olag

    Klart dom vill ha en vinnarbilsmotor 🙂 Ferrari puffa ett par gånger i år..
    Varför tvingas ha Ferrari när det finns McLaren 😉

    Jag tror att det handlar om priset och kanske Ferrari inte stöttar India lika mycket som Torros.
    Detta är rena spekulationer från mig.

  2. Erik R

    Jag tror att McLaren och Mercedes helt enkelt behöver ett extra stall för att få mer hjälp med testning och utveckling. De har nog kunnat erbjuda bättre ekonomiska villkor än Ferrari, som ju redan har det framgånsrika Toro Rosso att samarbeta med, så Force India är nog inte så intressant längre för dem. Jag skulle också tro att McLaren också erbjuder hjälp med chassi och aerodynamik (fast det är bara spekulationer från min sida).

    Kimis krach med Sutil var verkligen trist, men i slutändan spelade det inte så stor roll. Sutil hade bestraffning att vänta för att ha kört om ett gäng bilar under gulflagg (det var därför han låg på poängplats över huvud taget). Så, han hade inte fått poäng i vilket fall som helst. På ett sätt var det ju bra, för det hade varit oerhört synd om Sutil och Force India hade hade fått fira och sen blivit av med poängen i efterhand.

  3. Wag the dog

    @Olag

    Maken till person att slänga köttben har jag aldrig upplevt. Går hela ditt liv ut på att försöka retas?
    Kan vi inte försöka hålla debatter likt “Mac vs PC”, “Min pappa är starkare än din” osv nån annanstans?

    Snälla!

  4. TOBIAS

    Håller med Wag, det är mer drabbel om styrkemätningar än rena diskussioner.
    Därför orkar man inte med att kommentera så mycket här längre.

  5. Olag

    Wag the dog och TOBIAS@

    Jag ber så mycket om ursäkt till Blogg ägaren för mina inlägg. Jag ber om ursäkt att jag skoja lite angående att India bryter sitt motorkontrakt tidigare och anlitar konkurrenten som vann med sin motor.Då McLaren har haft sämst tillförlitlighet av dessa två.
    Jag ska inte skriva några mer kommentarer i denna Blogg om dom inte fortsättningsvis innehåller ren teknisk-fakta och sympatiserar med Ferrari eller andra stall dvs. ALDRIG

    Tack och hej och till Bloggägaren detta är en bra sida.Fortsätt så……

  6. @Erik R Har för mig att jag har läst någonstans att McLaren och FI skulle samarbeta vad det gällde Chassi och Aerodynamik. Dvs. Fi skulle betala för McL’s teknik…

  7. Lisa

    Stämmer, FI köper ett mycket större paket av McLaren-Mercedes än bara motorleveranser.

    Macca har ju länge varit intresserat av ett B-team, (fråga mig inte varför, behöver de pengar efter alla böter eller är det de 30.000 extra testkilometrarna som lockar?) minns det avsomnade Prodrive, och Force India behöver all teknisk expertishjälp de kan få. Visserligen säger den gode Ron Dennis att de gör det av altruistiska skäl och för att de älskar sporten, men det kan han försöka slå i nån annan.

    2009 FI kommer säkert att vara så nära byggt på ett McLarenchassi det går utan att det kan kallas ett kundchassi (för visst blir kundchassin förbjudna 2009 eller är jag ute och cyklar?)

    Själv gillar jag inte idén att ett team knyter upp sig så hårt till ett annat team. McLaren kommer säkerligen så småningom att ställa villkor när det gäller förare etc (har redan glunkats om att Maccas påläggskalv di Resta kommer att placeras i FI) och vad händer om Hamilton är med och kämpar om VM-titeln nästa år igen? Blir det kompiskörning från FI:s sida? :-/

    @ Olag – sticker man ut näsan löper man risk att den blir bränd, det får man tåla, och du ska inte alls sluta skriva, jag skulle sakna ditt ständiga hackande på Alonso! 😉

  8. Erik R

    Det kommer nog att ses mycket genom fingrarna när det gäller kundchassin framöver. Att tappa ett stall till skulle vara katastrofalt för F1. Toro Rossos framgångar i år har visat att det är ett framgångsrikt koncept. Det blir nog fler “nära samarbeten” framöver.

    För McLaren tror i första hand är det nog mest att man vill ha tillgång till mer testning. Visst kan de skaffa fler testförare och bilar, men det kan inte jämföras med data från ett team som är med och slåss i racen. Desutom är det ju ett bra koncept med att få betalt för testning istället för att betala för det.

    En annan faktor är att det i framtiden skulle kunna bli begränsningar i hur mycket varje team får testa. Då blir ett slavteam en riktig guldgruva.

  9. Phixx

    Olag.. hur gammal är du egentligen? Hade du varit 12 hade jag väl kunnat ha förståelse för att du inte kan ta kritik för fem öre. Det där var ta mig fan patetiskt.

  10. Lisa

    @ Erik R det är redan begränsningar hur mycket man får testa, 30.000 km per team och år, inte en meter mer, och under racesäsongen får man inte köra med mer än en bil per testdag. Så det kan nog stämma att Macca vill ha ett B-team för att få tillgång till mer data på ett smidigt sätt och dessutom få betalt. OCH goodwill eftersom de är så snälla och “hjälper” Force India. Rena genidraget, skulle man kunna säga. :-/

  11. Kenneth

    dom bytte till Mclaren för dom vill ha ett helt paket Motor, Växellåda och Kers! dom frågade Ferrari först om kunde leverera allt.

Leave a Reply