Formel 1 splittras! FOTA med Ferrari, McLaren, Brawn mfl. bildar ny serie.

2009 börjar allt mer se ut som året då slutet på Formel 1 inleddes. Nu kommer nästa hårda slag, precis som under de senaste månaderna, från sidlinjen och inte ute på racingbanan.

Stallföreningen FOTA har haft möte med FIA under natten och just släppt detta meddelande där man berättar att man skapar en ny så kallad piratserie;

Since the formation of FOTA last September the teams have worked together and sought to engage the FIA and commercial rights holder, to develop and improve the sport.

Unprecedented worldwide financial turmoil has inevitably placed great challenges before the F1 community. FOTA is proud that it has achieved the most substantial measures to reduce costs in the history of our sport.

In particular the manufacturer teams have provided assistance to the independent teams, a number of which would probably not be in the sport today without the FOTA initiatives. The FOTA teams have further agreed upon a substantial voluntary cost reduction that provides a sustainable model for the future.

Following these efforts all the teams have confirmed to the FIA and the commercial rights holder that they are willing to commit until the end of 2012.

The FIA and the commercial rights holder have campaigned to divide FOTA.

The wishes of the majority of the teams are ignored. Furthermore, tens of millions of dollars have been withheld from many teams by the commercial rights holder, going back as far as 2006. Despite this and the uncompromising environment, FOTA has genuinely sought compromise.

It has become clear however, that the teams cannot continue to compromise on the fundamental values of the sport and have declined to alter their original conditional entries to the 2010 World Championship.

These teams therefore have no alternative other than to commence the preparation for a new Championship which reflects the values of its participants and partners. This series will have transparent governance, one set of regulations, encourage more entrants and listen to the wishes of the fans, including offering lower prices for spectators worldwide, partners and other important stakeholders.

The major drivers, stars, brands, sponsors, promoters and companies historically associated with the highest level of motorsport will all feature in this new series.

Statement issued by FOTA on behalf of BMW-Sauber, BrawnGP, Scuderia Ferrari, McLaren-Mercedes, Red Bull Racing, Renault, Scuderia Toro Rosso, Toyota.

Just det sista där är ju intressant, stallen (Williams är ju utsparkade tillsammans med Force India för att ha anmält sig till FIA innan de andra i FOTA gjorde det – undrar förresten hur det går med det nu) som står bak det hela är de stora kanonerna;

BMW-Sauber
Brawn GP
Ferrari
McLaren
Red Bull
Renault
Toro Rosso
Toyota

autosport har en bra artikel om det här som Lisa länkat till tidigare, BBC med artikel här.

Det här är ju chockerande nyheter på ett sätt. Men är väl fortfarande inte helt klart om det faktiskt blir så. De skriver ju så här;

These teams therefore have no alternative other than to commence the preparation for a new Championship which reflects the values of its participants and partners.

och öppnar ju lite för att kunna vända. Spännande att följa under dagen. För mig är det inga tvivel om att stallen som står bak avhoppet är de stall jag vill se ute på banan. Nästa fråga blir ju vilka av de nya stallen, som Prodrive och andra som kan tänkas följa med till en ny serie. Och något snopet för de som just ansökt till FIA och det de trodde var motorsportens kungaklass kanske..

Flera förare har senaste dagarna uttalat att de följer med till en ny serie, AB har skrivit om Alonso här och Hamilton här.

SVT Play;

.

Mer i media (VG.no, Dagbladet.no, Teknikens Värld, SVT, DN, YLE, SR, AB, SvD, Nyheter24.se,).


16 comments

Leave Comment
  1. Crouchen

    I det här läget är det ju givetvis bara ett hot, dem skriver bara att stallen inte har “någon annan möjlighet än att börja planera för en ny serie” typ. I mina ögon är det väl 99-1 i procentfördelning till fördel för att stallen stannar inom F1 och att ingen ny serie startas inför 2010.

  2. absolut ett hot. men ett tydligt sådant.. samtidigt börjar det bli bra svårt för någon av dem att ändra sig nu och säga -äh, det betydde inget ändå, nu kör vi som vanligt..

    • Wag the dog

      Yes, yes, yes! Äntligen lite tyngd bakom orden. Det blir inte lätt att ändra sig nu om inte FIA går ner på knä och ber om förlåtelse.

      Gött!

  3. Fly

    Om det blir så får du skaffa en ny blogg Daniel :/ Jag tänker inte se på “F1bloggen” om det kommer Prodrive team och såna team.

  4. Erik R

    Jag hyser ändå en liten förhoppning att det nu blir revolution inom FIA när de inser vad Max faktiskt ställt till med. Då skulle det fortfarande finnas tid att kompromissa.

    Hoppas att den nya serien kan locka till sig fler team, t.ex Lola och Prodrive. Det behövs fler än 8 team för att den ska blir riktigt livskraftig. Annars får de köra 3 bilar per team, och det blir snabbt trist om ett team är dominant. De kanske får köra någon slags tillfällig lösning med customer cars eller teknikutbyte i början för att få igång ett par nya team.

    Jag hoppas också verkligen att den nya serien tar chansen att kapa åt sig de klassiska banor som Bernie ratat, t.ex Silverstone, Spa, etc. Det skulle kunna ge mycket bättre racing än dagens orgie i anonyma Tilke-arenor.

    Men, sista ordet är inte sagt ännu. Det är långt ifrån säkert att det faktiskt blir en utbrytning. Spännande utveckling, minst sagt…

    • Magnus D

      Nu har FOTA till slut tappat tålamodet med FIA och det kommer att medföra en hel del konsekvenser för sporten

      Lola som drog tillbaks sin ansökan till FIA kan nu ansluta sig till dom 8 stora teamen, det kommer att vara den serien som alla vill köra nästa år (om det nu bli så), även David Richards’ ProDrive och Epsilon kan tänkas att följa med.

      Vijay Mallya verkar har hamnat hos dom skeppsbrutna och ska då tävla med gp2 standard team, Frank Williams sitter fast även om han skulle vilja hoppa på den nya serien, han tillverkar ju dom nya F2 bilarna åt FIA + att Bernie E har betalt honom en rejäl summa för att förlänga sitt avtal med Fom och CVC.

      Det ska också bli intressant och se vilken serie som får Monaco, dom är ju inte bundna till FOM och FIA som många av dom andra banorna, dom är ganska hårt knutna till Ferrari vad jag har förstått, en lösning vore att den nya serien kör tävlingen veckan innan FIA kör sin.

      Bernie’s E advokater får troligtvis avbeställa sina semestra.

      Max Mosley’s utalande om att F1 klara sig utan Ferrari kommer nu att testas, om nu FIA chefen tror det så skulle det inte bli ett sånt herrans liv som det nu är om att FOTA vill starta en egen serie.

      FOTA s utalande till pressen, dom bästa förarna, dom största varumärkena/sponsorer, och promoters och företag som historiskt är knutna till sporten kommer att deltaga i den nya serien.

      Doningtons framtid kommer att bli oviss om den nya serien starta, vilka kommer att investera pengar i det prestigfyllda British Grand Prix när två av dom svagaste teamen i dagens F1 + några GP2 team, några F3 team + något touring bils team kommer till start 2010.

      FOTA kan nu ta tillbaks Silverstone nu när Bernie E har sagt upp kontraktet med dom

      Nico Rosberg s chanser att bli världsmästare nästa år kommer säkert att infrias om han stannar kvar hos Williams.

      CVC Capital Partners kommer definitivt inte att gilla att läsa tidningen dom här dagarna, dom ligger väldigt bra till för en konka om nu den nya serien starta upp nästa år.

      F1 kommer att ha noll förare personligheter nu när dom sticker iväg med den nya serien, vad säger organisatörerna för Europas GP i Valencia nu när inte Alonso kommer till start, dom har lagt ner tonvis med miljoner på denna bana.

      Sist men inte minst, Mad Max kommer att gå till historien som den man som dödade
      Formula 1.

  5. Affe

    Det känns som att sponsorerna följer med namnen, en ny serie skulle utan problem klara sig ekonomiskt. Vad är ett F1 utan Ferrari, McLaren, Finnländare, Britter och fast med enhetsmotorer, snart står vi vid ett Gp2-VM där Williams bygger alla bilar.

    Gillar ändå på något sett det här med 3 bilar från varje stall, visst kan det bli så att någon bli överlägsen och där var hela pallen fylld GP efter GP, tills titeln är avgjord. Men kanske kan man få ställa upp med en bil också, ifall man vill detta, tänker då på MotoGP där flera stall kör med satelitcyklar och privata stall med en förare.

    Något som vore trevligt vore om den “nya” serien använder sig av klassiska banor som Erik R skrev, kanske man kan hoppas på ett Swedish Grand Prix igen, även om det känns avlägset så får man drömma.

    Bara att följa utvecklingen av detta skådespel…

  6. det som blir spännande att se är ju också en annan grej, om nu stallen hoppar av så blir det ju lite dragkamp om att få stall till sin serie – men det samma gäller nog för racingbanor. silverstone är ju sugna på att fortsätta ha race, och jag kan gott tänka mig att många andra har tröttnat på de extrema summor pengar de måste hosta upp till bernie och de andra för att få arrangera lopp.

    • ha, ja får ta en fundering på det då.. men man sitter ju inte och följer en halv-plojig serie om ferrari, mclaren, bmw och de andra rejsar någon annan stans så..

  7. pbn

    Kan någon förklara vad bråket egentligen handlar om?
    Länk?
    Gärna en lite mer djupgående analys än dagstidningarna
    som sammanfattar det som “budgetbråk”.

    • Fly

      Hej PBN, budgetbråket starta med att FIA ville ha lägre budget i dessa tider, det är helt rätt men Maxxx (max är som en diktator i FIA – ledningen) och han ville sänka budgeten med 80-85% om jag förstår det rätt.

      Då strider först Ferrari ensama att man inte vill ha det sedan hoppar BMW, Toyota, Renault, Torro Rosso, Redbull och McLaren på och håller med Ferrari. FOTA är emot FIA och startar en “deadline” så vill Williams vara med F1 2010 och sviker FOTA och sedan Force India också.

      Dem nya teamen “Campos meta, Ntec och sådana team vill vara med f12010 för det är en sådan låg budget. Ferrari och Renault töntar sig lite och skriver ” detta är ju som F2000 och det är rätt det blir så, Ferrari och sådana team vill tävla med dem bästa av dem bästa.

      Det är som en 18 årig kille möter M schumi med en Ferrari och det skulle väl inte vara roligt.

      Bernie vill tyvär ha mycket pengar och sa igår: Om Ferrari och RedBull drar sig ut kommer dem bli rejält stämda”.

    • Josse

      Något annat som är viktigt att tänka på är väl att F1-stallen överhuvudtaget känner att FIA inte lyssnar på dem, de har ju själva börjat en kostnadsreducering (var det inte bland annat därför FOTA startade?) som de räknar med ska ta 2-3 år och hugga ner kostnaderna rätt rejält, men FIA vill att det går snabbare och försöker hugga av pengarna på ett år från runt 300-500 miljoner för vissa stall till 45 miljoner vilket skulle innebära att de fick avskeda som galningar för att klara sig.

      Dessutom verkar de ha blivit trötta på att varje år anpassa sig till helt nya regler och att få köra för tomma läktare på banor som varken är interessanta eller populära bland publiken, men har massor pengar. Och det är väl svårt att inte förstå dem när Mosley visar sig vara en så fruktansvärt arrogant skitstövel ibland, och till och med har sagt att han inte tycker det är någon fundamental eller ens viktig fråga som hindrar dem från att delta. FOTA har väl trots allt visat att de tycker den här frågan är rejält viktig för dem, och för mosley med för den delen som tillåter det gå såhär långt för en (oviktig?) kostnadsreducering.

  8. Johan R

    “Vi måste minska kostnaderna så att vi inte förlorar de stora biltillverkarna.” Hoppsan, vi förlorade visst allihop…

Leave a Reply