Förutsättningen i tabellen – fem förare kan fortfarande vinna VM!

brasilien-flag

Hittade den här finfina genomgången av förutsättningarna nu med två lopp kvar på gpupdate. Alonso är den enda som kan kamma hem bucklan redan nu på söndag, men jag har en känsla av att spänningen lever kvar helt till sista racet. Härliga tider! Så här är läget (copy/paste? copy/paste!);

Fernando Alonso (championship leader, 231 points)

Alonso is the only man who could win the title with one race to spare.

To do that, he must finish on the podium in Brazil, with the following situations taking place:

– Winning the race with Webber 5th or lower
– Finishing 2nd with Webber 8th or lower
– Finishing 3rd with Webber 10th or lower

This confirms that Webber is the only man who can stop Alonso in Brazil. If the Spaniard does finish on the rostrum, no result from any other contender would prevent the Ferrari driver from winning the title.
Mark Webber (2nd overall, 220 points)

Webber will remain in the fight providing Alonso finishes off the podium in Brazil, although the Australian will be out of the championship if one of the following situations become a reality:

– Alonso wins and Webber finishes 5th or lower
– Alonso finishes 2nd and Webber finishes 8th or lower
– Alonso finishes 3rd and Webber finishes 10th or lower

So, if Alonso is 4th then we know Webber is safe, no matter where he is. However, if Alonso is in the top three, Webber knows where he needs to be.
Lewis Hamilton (3rd overall, 210 points)

Like Webber, Hamilton could remain in the running without even scoring in Brazil, although the 2008 Champion will be unable to clinch a second crown in 2010 under the following circumstances:

– Alonso wins the race
– Alonso finishes 2nd and Hamilton finishes 4th or lower
– Alonso finishes 3rd and Hamilton finishes 5th or lower
– Webber wins the race and Hamilton finishes 5th or lower
– Webber finishes 2nd and Hamilton finishes 9th or lower

For Hamilton, he knows he is powerless if Alonso wins. Under any other circumstances, Lewis can prevent Alonso and Webber from becoming untouchable.
Sebastian Vettel (4th overall, 206 points)

Vettel currently lies 25 points in arrears of Alonso, meaning he must finish at least 10th and therefore score one point at Interlagos to stay in the game. However, it will all be over if this happens in Brazil:

– Alonso wins the race
– Alonso finishes 2nd-10th and Vettel does not finish ahead
– Webber wins the race and Vettel finishes 4th or lower
– Webber finishes 2nd and Vettel finishes 7th or lower
– Webber finishes 3rd and Vettel finishes 8th or lower
– Webber finishes 4th and Vettel finishes 10th or lower
– Hamilton wins the race and Vettel finishes 8th or lower

Basically, Vettel must finish ahead of Alonso (providing Fernando scores) but if the Ferrari driver wins then Sebastian can’t do anything to stop him. Even if the Spaniard fails to score, Sebastian knows that a top ten result is vital to stay in touch. Webber and Hamilton are also threats, especially if Mark wins.
Jenson Button (5th overall, 189 points)

The reigning Champion has the hardest job of any of the five title contenders, as he must finish at least at least 2nd no matter what happens in Brazil. However, if the following things do happen, Button becomes mathematically helpless:

– Alonso finishes 6th or higher
– Alonso finishes 7th-10th and Button does not win
– Webber wins
– Webber finishes 2nd-4th and Button does not win

Not only does Jenson need to finish at least second, but he needs other things to happen to Fernando Alonso. Even if the Spaniard fails to score and Jenson wins, the Frome driver still needs Mark Webber to finish fifth or lower. The best the McLaren man can do now is to aim for the win and pray for carnage behind…or, more realistically, help Hamilton.

Jag tror Alonso håller in i mål, men inte klarar av att ordna det i Brasilien. Vad tror ni?

9 comments

Leave Comment
  1. Daniel

    Vill redbull lämna årets säsong med huvudet högt, så måste de satsa på webber i de 2 sista racen.. Vettel kommer bli världsmästare förr eller senare. Blir redbull 1 och 2 samt att alonso bryter så blir det otroligt jämt i Abu dhabi…rysare!!!

    • FINNPWRUSA

      Tydligen hade de ett planerat motor byte mellan P1 och P2 för Alonso idag. Tur det då den stannade ändå… de har också en plan för denna motor (eventuellt/antagligen ett byte till innan quali och race.) Och sen igen för nästa race (Abu Dhabi) enligt grabbarna på Speed TV har tydligen Alonso en nästan ny motor från maj som inte får användas lördag eller söndag INNAN sista racet som ju är på kommande p.g.a. någon regel…

      Så som jag spekulerade nedan verkar planen vara att ta vad man kan denna helg med 2-3 olika motorer och sen gå för allt nästa race, kanske P1 och 2 med en av denna helgs motorer och sen P3 samt quali och race på den från maj med minst tid…??!!

      • Lisa C

        Grabbarna på Speed pratar i nattmössan som vanligt.

        De syftar på Bahrainmotorn – som byttes ut innan racet där – men den är förbrukad för längesen. Den exploderade nämligen i FP nånstans i början på säsongen (glömt exakt var och jag orkar inte slå upp)

        Alonso kommer att köra Monzamotorn i de sista två racen. Den har visserligen bara gått ett race hittílls men Monza är hård på motorerna och Brasilien och Abu Dhabi är inte de snällaste i kalendern heller. Vad han sen kör i FP är väl hopplocket av motorer man kan hitta, men det är en annan femma och påverkar inte racemotorn.

        F.ö var det väl Massas motor som gav upp i FP2. Dvs det var inte motorn som gav upp överhuvudtaget utan kopplingen. Iofs inte bra med tanke på att Alonso också haft kopplingsproblem från och till, men inget att hoppa ur byxorna för.

        Det är bara att blunda och hålla tummarna.

        • Lisa C

          F’låt, jag läser nu att Alonso faktiskt parkerade sista minuterna i FP1 (jag missade själv de sista 10 minuterna)

          My bad. 🙁

        • FINNPWRUSA

          Ja jag har ingen aning och jag deletade just min bandning av P2 var de snackade om det… jag gissar jag missförstod dem och de samt du har rätt…!? 🙂

          Jo Massa körde över de ‘räfflade kurbsen’ och han hamnade mellan växlar och styrde åt sidan av banan med växellådan låst i N… det lät ganska coolt då det hände och de visade repris från bilen då det hände…

          Tiden får visa….

        • Lisa C

          Nej jag tror inte du missförstod dem, det finns andra som också undrat om denna motor.

          Regeln är att om man byter motor mellan kval och race så får man inte använda den motorn man byter ut mer i race förutom i sista loppet för säsongen. (Detta för att undvika att teamen använder sig av speciella kvalmotorer) och både Alonso och Massa gjorde just det – bytte motor mellan kval och race i Bahrain.

          Men tyvärr så sover Alonsos utbytta motor i motorhimlen, den finns inte mer. Och även OM det inte vore så, så vore den nog inte lämplig att köra i race – det finns naturligtvis en anledning till att man bytte ut den (och som sagt – den exploderade bara litet senare in på säsongen…)

  2. FINNPWRUSA

    Ja det är ju spännande med motor situationen… jag tror Alonso kör med ‘näst bästa’ beggade kombon nu i helgen, kanske lite strypt…?? Hoppas på bra poäng och sen full sula med bästa uppsättningen motor/växellåda i Abu Dhabi…??

    Sen har vi ju märkes VM… skall RBR ‘ge bort det med’ Macca tar det nog gärna…!!??

Leave a Reply