FOTA önskar att skrota KERS

Ännu en sån där story som går fram och tillbaka i Formel 1; KERS.. Det hela är väl Max Mosleys idé från starten och många har motsatt sig det hela. Nu så också stallföreningen FOTA som enligt BBC ska röstat igenom ett förslag att skrota systemet till nästa år.

KERS har ju långt ifrån varit någon succé, det är ju bara Ferrari, Renault, McLaren och BMW som kört med det tror jag. Och många av dem har testat något lopp men sen inte kört med det de senaste tävlingarna.

Säga vad man vill om det, men KERS är en spännande ny detalj tycker jag. Den typen av teknisk utveckling får de gärna hålla på med inom F1.

13 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Jag tycker KERS är fullständigt meningslöst. Först och främst kostar det massor av pengar i dessa budget-tider. KERS+budget cap hur hänger det ihop?

    Dessutom tillför det ingenting till racingen. När alla har KERS i bilarna blir summan av effekten noll. Förarna kommer att använda det på exakt samma ställe på banan – antingen optimala stället för att förbättra varvtiden eller vid det designerade omkörningsstället på banan. Alla använder det givetvis också i starten. Så alla förare får lika mycket extra kraft vid samma tillfälle.

    Det enda KERS har bidragit med hittils är att försämra prestanda för de stall som använder det.

  2. Miffo

    Jag tycker att KERS är en mycket bra väg att gå för att dra sitt miljöstrå till stacken.
    Regeln borde vara så att det får utnyttjas mer och mer varje år.
    Samtidigt som man minskar effekten på Bensin-motorn varannat år. Typ minska varvtalet 1000rpm varje år.

  3. Bolle

    Vill du pusha för miljöaspekten så begränsa tillgången på soppa. KERS suger ju avlopp. Begränsas varvtalet hittar motortillverkarna nya sätt att hitta hästkrafter. Rent allmänt kan du ju tacka all form av utveckling för dagens bensinsnåla, säkra, bekväma och miljövänliga bilar. Racing har spelat en stor roll i det.

  4. Lisa

    Håller inte med Daniel. 🙂

    Miljöaspekten är non-existent, eftersom KERS laddas i litiumbatterier – och de är ju SÅ miljövänliga. Teamen får snarast vara glada att flygbolagen är villiga att frakta deras giftbomber till batterier jorden runt, normalt finns stränga restriktioner för sånt. Deras uttjänta batterier tas säkert om hand av någon firma som hanterar miljöfarligt avfall på bästa sätt, men är hursomhelst inget som ger associationer till gröna ängar och glada kor, precis.

    Dessutom är den lilla boost man får ur eländet totalt värdelöst ur racingsynpunkt, har bara lett till att slöa KERS-bilar kan bättre blockera snabbare icke-KERS-bilar och således förhindrar omkörningar. Att öka KERS-effekten är inte nåt man snyter ur näsan heller, det finns begränsningar hur snabbt och mycket man kan ladda upp ett batteri – och framför allt hur snabbt man kan tömma det. Vi har redan sett tillräckligt med överhettade KERS-batterier, vill helst inte se några explosioner också.

    Sen finns ju svänghjulstekniken som är mer miljövänlig, men att implementera en sån teknik i en så känslig skapelse som en F1a stöter antagligen på ännu större hinder, eftersom ingen utom Williams ens har funderat på saken.

    Sist men inte minst kostar eländet PENGAR. Jag är allt för ny teknologi och teknik, men det ska vara något vettigt, något som förbättrar racingen, inte försämrar den genom usel viktfördelning, förare som måste vara halvt anorektiska för att överhuvudtaget kunna använda eländet och som lett till stora problem när det gäller bromsbalans.

    Kort sagt, nya idéer ska komma från TEAMEN, som vet vad de pratar om, inte från Max som fick för sig att leka miljötomte en dag utan att ha en aaaning om nånting överhuvudtaget.

    • Sebastian

      Jag gillade hela idén med KERS men jag håller med att det var helt sjukt att å ena sidan klaga på att teamen inte tar kostnadsminskning på allvar och sen i nästa andetag lura dem att utveckla värsta high-tech prylen.

      Hade man fått köra mer energi genom KERS (säg tre eller fyra gånger så mycket) och ökat minimivikten så hade man kanske kunnat ha bättre kylning och ändå vunnit på det. Problemet är att idiot-Maxxx inte gjorde sin hemläxa och när det visade sig att han hade räknat fel så gjorde han inget för att rätta till det.

      Men oroa er icke… det blir mycket värre nästa år… 🙁

  5. Sebastian

    Frank Williams är ju för rolig:

    -han dementerar inte att Maxxx blivit galen
    -han pratar mycket om bajs
    -han erkänner att han mest följer pengarna
    -han känner sig utslängd från FOTA och vägrar att komma tillbaka om de inte bönar och ber

    Fast han säger också något intressant. Motorerna i F1 idag är fenomenalt pålitliga. Han menar att Cosworth motorerna verkligen har fyra år att ta igen. Man får intrycket att de knappast kommer att kunna leverera något som kan mäta sig med dagens F1-motorer.

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/75959

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/75959

  6. Erik R

    KERS är ungefär lika bra för miljön som de grönmålade däcken som användes på något GP förra året (eller var det 2007?). F1-bilarnas KERS har ju utvecklats från personbilarnas system, inte tvärtom. Det driver knappast på utvecklingen för vanliga bilar att utveckla ett system som ger en begränsad boost i några sekunder.

    Nej ska man pusha för miljön är det biobränsle (dock kontroversiellt ur miljöhänsyn även det) som gäller och att begränsa bränslemängden. Tyvärr skulle det ge urtrist racing. Att tävla i eco-driving är inte kul. Tyvärr lär vi få se en hel del av det nästa säsong när tankning förbjuds.

      • Erik R

        Det är inte bränslet som är problemet. Den som vågar starta med minst mängd soppa och tar sig imål vinner. Den som försöker köra om eller köra upp sig genom fältet får soppatorsk på slutet. Ta ett pass på två timmar en bit in i Le Mans 24H så får du en uppfattning om hur mycket action det blir.

  7. M

    Om det förslaget går igenom att skrota kers så har några stall kastat bort några miljoner i sjön och kastat bort denna säsong, kers har tagit så mycket tid att få till så bilarna som dom fick fram har haft dåligt med downforce och balans.
    Det är ändå bara Ferrari och Mclaren som har fortsatt att köra med kers eftersom dom har trott att alla ska köra med kers nästa säsong 2010 och därmed få ett övertag på andra stall som inte har kört med kers tidigare.
    Så jag hoppas inte att man skrotar kers då har vissa stall skänkt bort denna säsong och kastat bort många miljoner till ingen nytta, Ferrari och Mclaren hade enkelt varit med i toppen i årets säsong om man hade struntat i kers.
    Men tror inte att FIA kommer att backa angående kers eller Max kommer inte att backa om kers, han vill bestämma tills han dör, han fattar inte att det är han som kör F1 i botten genom att ändra förslag till höger o vänster hela tiden och resten har inget att säga till om, om dom skulle protestera så blir Max sur och det har blivit som det är nu.

    Bort med Max och kers borde stanna kvar.

Leave a Reply