FOTA presenterar sina nya förslag. Felipe Massa kontrar med egna (konstiga) idéer.

Först till stallföreningen FOTA som samlats och kommit fram till en rad punkter man vill förändra för att göra Formel 1 mer spännande och publikvänligt. En del förslag är ganska radikala, och tidsschemat är det inget att klaga på. Redan till säsongen i år som drar igång i slutet av denna månad vill man ha infört en hel del. Bland annat ett nytt poängsystem. Genom fler poäng för vinst ska det bli tuffare kamper in mot mållinjen. Det har ju diskuterats tidigare. Ett spännande förslag är dock att ge publiken tillgång till mer information om bilarna och hur mycket bränsle som är kvar i tanken under loppet. Nu är det upp till FIA att ta ställning till förslagen och se om de nappar på något.

Felipe Massa ville inte vara sämre utan har lanserat en del tankar själv om förändringar. Och en del här låter riktigt konstigt.. som att dela ut poäng under träning.. Dessutom vill han skrota fredagsträningen. Läs mer på f1.com, eller en bättre sammanfattning borta på gpupdate. Tror man ska vara lite försiktig med att dela ut poäng till höger och vänster, och att ta bort fredagsträningen?! Nej oh nej, en racehelg startar ju redan på fredagen med träning, blir ännu bättre på lördag med kval, och så är man laddad och redo på söndagen för race!

En intressant grej jag läste på f1technical var att Nick Fry från tidigare Honda-stallet var på plats och uttalade sig om att det kommer ett meddelande från stallet inom en snar framtid. Dessvärre inte mycket mer än så.. Men så som det surras om Honda och Mercedes-motorer och Button och Barrichello så verkar ju stallet mer eller mindre räddat. I alla fall för några race.

Så här skriver autosport om förslagen som FOTA presenterade;

Technical

2009:

* More than 100% increase in mileage per engine (eight engines per driver per season)
* Reduction in wind tunnel and CFD (computational fluid dynamics) usage
* Engine available at €8 million per team per season

2010:

* Engine available at €5 million per team per season
* Gearbox available at €1.5 million per team per season
* Standardised KERS (put out to tender, with a target price of €1-2 million per team per season)
* Target a further 50% reduction of the 2009 aerodynamic development spend
* Specified number of chassis, bodywork and aerodynamic development iterations (homologations) during the season
* Prohibition of a wide range of exotic, metallic and composite materials
* Standardised telemetry and radio systems

Sporting

2009:

* Testing reduction (50%)
* New points-scoring system (12-9-7-5-4-3-2-1), to give greater differentiation/reward to grand prix winners
* Race starting fuel loads, tyre specifications and refuelling data to be made public

2010:

* Commitment to recommend new qualifying format
* Radical new points-scoring opportunities (eg, one constructors’ championship point to be awarded for the fastest race pit stop)
* Further testing reductions (four four-day single-car pre-season tests plus one single-car pre-season shakedown)
* Reduction of grand prix duration (250km or a maximum of one hour 40 minutes) pending the approval of the commercial rights holder

Commercial

2009:

* Increased data provision for media
* Explore means by which the presentation of Formula One action can be more informatively and dynamically presented, common to other sports such as tennis and cricket, to dramatically improve engagement with the public
* Nominated senior team spokesman available for TV during grand prix
* Commitment to enhance consumer experience via team and FOTA websites
* Mandatory driver autograph sessions during grand prix weekends

2010:

* Commitment to enhance consumer experience via TV coverage

PS. Loggan hittade jag på en bra artikel borta på sidepodcast, där de klagar över hur den ser ut.. rubbish som de säger.. kan bara hålla med där. DS.

8 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Tja, det var ju en blandad kompott.

    Poängsystem med fler poäng för vinst tycker jag är en bra idé. Men för snabbaste depåstopp??? Helt meningslöst. Låter som ett skämt. Vad ska det vara mer? Godaste catering, snyggast förare, flest ord per presskonferens?

    Standardiserad KERS är verkligen ironiskt. När man ska spara så mycket det bara går tvingar man teamen att plöja ned massor av miljoner på att utveckla ett system som de sen bara får använda en enda säsong…

    Reducering av race-längd till 250km. Man har tydligen gett upp om att göra racen mer spännande (ja förra säsongen var det ju bara trista lopp, eller…) så istället kortar man ned dem så de stackars fansen inte ska behöva lida lika länge. SUCK!

    Nytt kvalsystem… igen…

  2. Erik R

    Massa är ganska rolig. “…the last 15 laps, nobody really cares about the race anymore”. Hmm… hur var det egentligen i Brasilien senast? Jag har inte räknat, men det var bra många lopp som avgjordes under de sista 15 varven förra året.

    Poäng för testning? Varför i så fall inte göra om varje test-session till ett riktigt lopp istället och skrota all vanlig testning.

    Fredagsträningen håller jag med om att man lika gärna kan skrota. Fullständigt meningslös. Kör ett lite längre träningspass på lördag morgon istället.

  3. Sebastian

    En bra sak är att FOTAs undersökning är en liten reality check. Allt är faktiskt inte åt helvete inom F1 och galna idéer undanbedes. 🙂

  4. Mattias (TeamJeremia)

    Jag tror inte på att slopa fredagarna nu när man infört testförbud under säsongen. Tycker t.o.m. att man kan utöka testpassen på fredagen med ytterligare. Alla stallen är ju ändå på plats hela helgen så alla får chansen att testa lika mycket.

    Poängsystemet är lite mesigt, hade hellre sett 12-8-6-5-4-3-2-1. Då blir det större skillnad mellan 1:a och 2:a plats plus att det är enklare för publiken i.o.m. att förändringen mot dagens system inte skulle bli så stor då bara vinstsumman ändras.

  5. Henke R26

    Ett alternativ hade kanske varit att dela ut poäng till det team och förare som tar pole
    under kvalet. Kanske hade gjort att fler team hade satsat på pole.

Leave a Reply