Frankrikes Grand Prix: Preview

Som vanligt inför loppen finns en massa previews att läsa, lyssna på och titta på ute på teamens hemsidor. Extra intressant denna gång kanske eftersom det är sista gången Frankrikes Grand Prix går ute på Magne Cours.

Som vanligt omtalas varje ny bana som en favorit, så också av Spykers Adrian Sutil som dock bara test-kört banan tidigare inom F1, men kört F3 där och klått självaste Lewis Hamilton enligt honom själv. Men på Spykers hemsida lovordar han banans snabba chicaner, dess långa högersväng inför rakan och hårnålen.

McLaren kommer till Frankrike med ett 35-poängs försprång i konstruktörs-VM och med sina två (rivaliserande?) förare i slagläge. På sin hemsida varnar man för de normalt låga curbsen på banan, som dock in slutet är högre och kan skada bilen om man inte håller linjen bra. En lite märkligare kommentar är att asfalten är very dark och kan suga åt sig värme i bra väder och då slita på däcken. Låter logiskt, men om asfalten i Frankrike är mörkare än på andra banor framgår inte. Hamilton har aldrig kört F1 på banan, men har erfarenheter från GP2 från förra året. Då körde han dock ihop med någon i första loppet och startade som nummer 19 i andra, men körde upp sig till 5e. Omkörningar är alltså fullt möjliga.

Renault har två videos ute där Fisi och Heikki recenserar banan inför söndag. Teamet deltog tidigare i veckan i Dsquared2s modevisning i Milano. Läs allt om det och titta på vuxna män i badbyxor här. Tillbaka till racing-banan så hoppas man ytterligare kunna knappa in på BMW under Frankrikes lopp och chanserna är goda, både Heikki och Fisi har visat god form hittills.

Ännu mer spännande är om möjligt Ferrari och hur de lyckas i Frankrike. Teamet måste snarast knapp in på McLaren och Kimi uttalar sig på ferrariworld att han är väldigt nöjd efter testerna på Silverstone. Efter testerna har man ändrat på sin aerodynamik och lagt till nya delar på bilen. Hemligheten till loppen har diskuterats under veckan och Kimi pekar på vikten av kvalificeringen. Startar man först är det lättare att vinna. Eh.. jo, så är det nog. Som flera andra pekar han på att banan är ovanligt jämn på ytan, så de nya inställningarna kommer vara helt avgörande.

Honda lovordar de generösa run-off areas som Frankrike bjuder på. Hoppas de inte siktar på att utnyttja dem bara kanske. Som Kimi snackar Jenson Button om vikten av starten på Hondas hemsida och menar att de enda riktiga chanserna för omkörning kommer strax efter start under de två första kurvorna.

Från BMW kommer goda nyheter; Kubica är redo att raca igen. Ytterligare läkar-kollar har gett tummen upp och Kubica själv hälsar att han känner sig 100 % redo. Tekniska chefen för BMW, Willy Rampf, återkommer till temat om asfalten på banan och berättar om hur den kan ändra temperatur. Därför kan förändringar i väder ge ett annat utfall senare under dagen.

Williams Alexander Wurz berättar att han inte tror Magny-Cours tillhör många förares favorit på grund av att den inte ligger nära en internationell flygplats, eller någon annan anledning. Jo då Wurz, eller någon annan anledning som sagt. Däremot tar han upp en intressant aspekt i att banans utformning gör en 3-stops-strategi möjlig.

Red Bull bjuder som vanligt på lite annorlunda rapportering, denna gång inte så mycket genomgång av den franska racingbanan, men en reflektion om skillnader mellan britter och fransmän. Läsvärt som alltid. Det samma gäller för övrigt Toro Rosso här.

Super Aguri har varit kul att följa hittills i år och de har överraskat många med bra körning. Inför Frankrike rapporterar de att båda förarna har nya fräscha motorer, men på grund av bestraffning i placeringar kommer man tvingas ha annorlunda strategi för Sato. Sato straffas med 10 placeringar minus efter att han kört om Jenson Button under gul-flagg i USAs Grand Prix för två veckor sedan (straffet kommer nu eftersom han gjorde en Sato och snurrade av banan innan straffet meddelats).

Ralf Schumacher verkar vara den förare som gillar Magny-Cours bäst. Både han och teamkompis Trulli berömmer banan på Toyotas hemsida. Toyota har blivit en spännande följetong under säsongen efter en milt sagt skakig inledning och enorm ryktesflod runt förarna, främst Ralf. Tveksamt om han tål ytterligare en besvikelse efter turen över till Nordamerika. Bland de positiva tecknen finns, som Ralf nämner, goda tider under testerna på Silverstone tidigare i veckan. Kan det omsättas på fransk mark lovar det ett spännande lopp på söndag.

Rörliga bilder finns lite var stans på nätet. sidepodcast har lagt ut den här på youtube med flera sidor. En del animering och snack, men också något sjösjuks-rörig och inte det bästa upplägget kanske. Är du nyfiken på banan så ta en Treo och kika.

Leave a Reply