Gör Lola comeback och blir det andra nya stallet i Formel 1 till 2010?

USGPE blir ju det nya stallet i cirkusen från nästa säsong, det var redan klart (allt om stallet, inklusive namnbyte här). Men nu surras det om att Lola kan göra comeback, och det redan till nästa år. På sin hemsida skriver de att de överväger Formel 1 efter alla nya regler som kan begränsa konstnaderna inom sporten.

Men, för att ta det ifrån starten. Lola är ju inte det mest kända märket där ute, men de har tävlat i Formel 1 vid flera tillfällen tidigare. Senast var faktiskt tillsammans med Mastercard så sent som 1997, dock utan någon större framgång. Första gången de ställde upp med ett stall var redan under 60-talet. 1967 vann deras samarbete med Honda och bilen som kallades Hondolan Italiens Grand Prix.

Sedan dess har de fortsatt med motorracing i olika former. Massor av läsning om det på wiki. Just samarbetet med Mastercard har en egen wiki-sida här. Två tävlingar, missade kvalificering i det första och inte ens start i det andra med noll poäng i bagaget. Stallet har sitt säte i Huntingdon i Storbritannien.

Fler bilder av de gamla bilarna finns på f1.com som också kör nyheten idag.


Bild f1rejects.com.
.

.

.

.

.


Bild f1wolf.com.
.

.

.

.


Bild racecar-engineering.com.
.

.

.

.

.

.

.

.

.

(punkterna där ser ju halvgalet ut, men får inte till bilderna i WordPress just nu..) Här ett litet utdrag från sidan där de skriver;

Lola Group has commenced a major project comprising a full technical, operational and financial evaluation aimed at developing a car to compete in the FIA Formula One World Championship™. This follows the decisions announced by the FIA World Motor Sport Council on March 17th 2009 regarding the introduction of a ‘cost capping’ option to Formula One™ in 2010.
Lola, which has a rich heritage in international motor sport since its inception in 1958, has commenced work on the project and, subject to the publication of both the technical and cost capping regulations for 2010, is in discussions with a number of parties with a view to creating a Lola-designed, manufactured and developed car for the FIA Formula One World Championship™.

Här ett fantastiskt klipp från när Lola fyllde 50 och körde genom Huntingdon med parad som bestod av deras bilar från tidigare år;

11 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Maxxx har nu gått ut och frågat teamen hur budgetcappen ska se ut – inte OM de vill ha den eller ej.

    http://www.autosport.com/news/report.php/id/74704

    Klart kostnaderna måste minskas, och det är väl bra om det kommer nya team till F1, men om detta budgetcapförslag med två uppsättningar regler som dessutom kan ändras litet som det faller Maxxx in (ICA kommer att få mycket jobb) och två serier i en går igenom, tror jag ärligt talat att jag kommer att följa knypplings-VM i stället för F1 i fortsättningen. 🙁

    • Sebastian

      Verkligen! Det måste vara en (1) uppsättning regler som gäller för alla, annars är det inte F1! En uppsättning regler och ingen spec-car serie.

      Ska de köra budget-cap så måste de ha med alla i leken eller inte alls. Sen var det en kommentar från tidigare här på f1bloggen om att budget caps har prövats och misslyckats förut. Jag säger som oraklet i BSG “This has all happened before, and it will all happen again.” Fast nu handlar det inte om människans överlevnad utan överlevnaden av F1 as-we-know-it.

      För dig som kör fejsbokgrejen: http://www.facebook.com/group.php?gid=76496802039

  2. Erik R

    Jag kan tänka mig att Lola egentligen är intresserade av att bygga en hyfsad bil och sen sälja stallet till någon spekulant med större ekonomi och varumärke.

    Jag håller med Lisa om att budgetcappen är suspekt. Det där med olika regler för olika stall hör inte hemma i F1.

  3. Affe

    Denna budgetcap är ju vedervärdig, detta kommer ju inte att sänka kostnaderna på F1, vill man ligga i topp för att få fler poäng = prispengar, så måste man nu betala extra och kan då få sätta vingar på sin bil och flyga förbi alla andra.

    Ha fasta regler istället så att fler stall kan gå in i cirkus F1, det är vad alla vill se och det gör det lättare för stallen att veta vad som gäller. Nu har de mest drastiska ändringarna gjorts och grunden till nästa års bil är klar för de flesta i och med årets bil.

    Bara att hoppas att USGPE och LOLA kommer in, sen vore det väl inte helt fel om Prodrive fick tummen ur och kom in också. Men de chanserna e nog över eftersom det gått 3-4 år nu sedan det kom på tal och man har inte gjort någonting, förutom vart på pallen i Le Mans, vilket även LOLA har varit tidigare i sitt liv.

    //Affe

  4. Erik R

    Jag ser framför mig att budget-cap kan resultera enorma juridiska strider när stallen börjar anklaga varandra för överskriden budget. Istället för kreativa tolkningar av det tekniska reglementet får vi kreativ bokföring med hemliga transaktioner via Schweiziska banker och skatteparadis. Kreativa revisorer blir nästa säsongs hjältar…

  5. kenneth

    fler än 12 stall kan väl inte vara med…tror alla F1 banor endast har depåplatser för 12 stall! och att bygga ut är ju svårt när vissa banor har begränsat med utrymme…

    blir budgettaket för lågt kom dom stora stallen att dra sig ur och göra en egen serie…..

  6. Lisa

    Här är vad budgetcapgänget får ha till skillnad från icke-budgetcapgänget:

    1. A more aerodynamically efficient (but standard) under body.
    2. Movable wings.
    3. An engine which is not subject to a rev limit or a development freeze

    Med tanke på hur mycket tjafs det blivit om dagens “underbodies” kan man väl utan att vara alltför klärvoajant förutspå att det kommer att bli ännu mer tjafs om en MORE aerodynamically efficient one.

    Flexivingar. Hur mycket ska de få flexa?

    Motorer som de kan köpa billigt från Cosworth. Dagens motorleverantörer är knappast intresserade efter som de då skulle behöva utveckla två motor spec, en för normala team och en för budgetcapparna och det blir alldeles för dyrt. Det ryktas att Max och Bernie gjorde en deal här. Max lovade att köra igenom Bernies medaljer mot att Bernie pumpade in litet (mycket!) pengar i Cosworth så de kunde sätta igång med utvecklandet av motorn.

    Nä fy, knypplings-VM ter sig allt mer lockande.. 🙁 Hoppas faktiskt för första gången att FOTA startar en egen serie så kan Max & Bernie sitta där och lalla bäst de gitter.

  7. Sebastian

    Det är helt uppenbart att allt detta är politik. Bernie och Maxxx behöver fattigare team som är lätta att byta ut. Då behöver de inte ta lika mycket hänsyn till vad teamen tycker. FOTA har ju redan genom sin seriositet förlöjligat FIA i flera vändor (OWG, vinterns marknadsundersökning, poängsystemet).

    Målet är att sänka teamens beroende av sponsor, men samtidigt öka teamens beroende av FOM och FIA.

    Humorn skulle ju bli om Cosworth leverar skitmotorer som packar ihop (hur är de egentligen?) och halva fältet förvandlas till rundningsmärken.

    FIA springer åt två håll samtidigt vilket är typiskt när man har en agenda och är frustrerad över att inte få bestämma själv. KERS, endast två team per motorleverantör, inga customer cars, massiva regeländringar, sistaminutenbeslut i avgörande frågor å ena sidan OCH budget crap å andra sidan…

    Det skulle vara tjänstefel av FOTA att inte utvärdera bärigheten i ett FOTA Formula 1 Championship. Just nu känns det MYCKET mer lockande än Maxxx lilla revisorstyrda spec-series.

Leave a Reply