Hamilton blir av med segern i Belgiens Grand Prix

Glock har fått en 25-sekundare för att ha kört om Webber under gulflagg. Därmed tar Webber sista poängen. Nu verkar det som att har Hamilton också fått en 25-sekundare. Det betyder i sin tur att Massa vinner och Heidfeld tar andraplatsen.

Hittade en bra video som visar hela sista varvet, inklusive Heidfelds omkörning;

Så här skriver autosport;

Lewis Hamilton has lost his victory at the Belgian Grand Prix after he was given a penalty for cutting a chicane when fighting with Kimi Raikkonen.

The stewards gave Hamilton a drive-through penalty after the race had ended, meaning 25 seconds were added to his time.

The win goes to Brazilian Felipe Massa, second in the race. The penalty has dropped Hamilton to third place in the race.

Det där kom just in, forskar i det. Har ingen bild på vad som ska ha hänt där i chicanen. Någon som sett, var det då han kom ut, men sen släppte Kimi förbi?

Det lite sura för Kimi är ju att han gav full gas och gled av banan, det hade han inte behövt, nu hade han ju vunnit..

Sista varvet i ett videoklipp, kolla in Heidfeld 5.58 minuter in mot slutet där. Grym körning;

70 comments

Leave Comment
  1. Känns inte riktigt juste om någon frågar mig. Han hade ju vunnit anyway. Räkan hade ju inte en chans och Massa var ju aldrig nära, och VARFÖR kan inte loppen få avgöras på banan. Hade det inte varit bättre att straffa inför nästa lopp?

  2. Allt verkar helt i sin ordning och rätt åt Hamilton som tydligen aldrig växer upp och inser att man kan göra som han gjorde ocv har gjort tidigare.
    Synd för Kimi för det som hände som ändå visade vart skåpet skulle stå genom i stort sett hela loppet.

  3. så här ska rätta resultaten se ut;
    helt klart är att det är finfint för spänningen i tabellen. uppdaterade just och det är inte mycket mellan hamilton och massa där.

    1. Felipe Massa Ferrari 10 Points
    2. Nick Heidfeld BMW 8 Points
    3. Lewis Hamilton McLaren 6 Points
    4. Fernando Alonso Renault 5 Points
    5. Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 4 Points
    6. Robert Kubica BMW 3 Points
    7. Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 2 Points
    8. Timo Glock Toyota 1 Point
    9. Mark Webber Red Bull Racing
    10. Heikki Kovalainen McLaren
    11. David Coulthard Red Bull Racing
    12. Nico Rosberg Williams
    13. Adrian Sutil Force India
    14. Kazuki Nakajima Williams
    15. Jenson Button Honda
    16. Jarno Trulli Toyota
    17. Giancarlo Fisichella Force India
    18. Kimi Raikkonen Ferrari Retired
    19. Rubens Barrichello Honda Retired
    20. Nelson Piquet Jr. Renault Retired

  4. Olag

    Är det samma domare som i Brottnings OS.
    SKANDAL… Förra loppet var det en incident som kunde påverka resultatet. Det blev pengarböter…Nu samma sak igen….Jag ser den RÖDA tråden…….

  5. Affe

    Håller med, vad skulle han gjort istället, hållt sin rätt och kört in i Kimi och sabbat för bägge två och sedan fått ett nedflyttningsstraff inför nästa race. Jag tyckte att Lewis gjorde rätt, han kunde ju dock ha släppt iväg Kimi lite längre efter mållinjen, men att få drive-thru straff i efterhand för våldsam körning borde han knappast få, inte efter vad som höll på att hända i Valencia senast med Massa i depån, där har ni vårdslös körning. Om man kollar på F1.com o McLaren.com så har ingen av dem uppdaterat, antar att McLaren överklagar om man nu kan göra detta, samtidigt kommer Ferrari mota och allt slutar i en enda soppa.

    //Affe

  6. Pelle

    Man kan ju undra om Hamilton skulle gå upp i rök, Visserligen var han lite(Och då menar jag LITE) sent på det i chikanen men 25 sek straff Hmmm????

  7. Affe

    Har nu kollat in sekvensen som jag tror det handlar om, och det hela ser ju suspekt ut, Hamilton går ut och skär igenom istället för att gå över gräset på insidan, detta kan diskuteras, men som motargument så kan man ju klaga på att Kimi inte ger honom den plats som han skall få när han ligger bredvid. Så BÅDA gör fel enligt reglementet, men varför straffas bara britten???

    //Affe

  8. som affe skriver ser det märkligt ut, såg det just på reprisen här (eller kolla in första 10 sekunderna på videon i detta inlägg) och kommentatorerna på sportn här sa precis samma sak om att kimi kanske borde gett plats där. svårt att se, var den gränsen går där man så att säga “måste” lämna plats är inte lätt att veta.. hamilton är ju en bra bit upp, men inte jämsides heller. tuff körning av kimi, men det tvingar ju ut hamilton. blir inte helt klok på det. men precis som affe trodde så har mclaren lämnat in en protest.

    edit: här är lite mer läsning om mclarens protest;
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/70404
    de har data som tydligen visar att hamilton är 6 km/h långsammare än kimi, och att han sen helt enkelt bromsar sig förbi. men verkar väl otroligt att fia skulle gå in igen och ändra beslutet.. men får se..

    just 25 sekunder är väl straffet eftersom man egentligen utdömmer en drive through och i efterhand ersätter den med just 25 sekunder.

  9. Björn

    Det var ett kaotiskt race och varken Hamilton eller Kimi följde regelboken till punkt och pricka. Men låt det vara, låt tittarna få veta vem som egentligen har vunnit efter ett race är slut. FIA måste skärpa till sig, det kan inte få fortsätta på detta sätt. Vill ni ha exempel:

    Hamilton är lite sen till presskonferens – 10.000€ böter
    Massa håller på att orsaka en krasch i depån – 10.000€ i böter
    Hamilton och Kimi fightas båda på hal bana och vi får se tidernas lopp – Tidsbestraffning 25s.

    Hamilton lyckades bjuda på en rejäl underhållning och FIA bestraffar honom. Jag vill aldrig mer höra från FIA att vi måste göra F1 mer underhållande. F1 stinker just nu mer än proffsboxning under Don Kings era.

  10. helge

    Men vad är detta…Lewis rättade ju till sin “miss” som berodde på Kimi.
    MenMen..kimi får nog ta en och annan känga hos stallchefen som säkert undrar hur f-n han kunde nolla.Kimi är en överbetald sopa som säkert har dubbelt så mycket pröjs som Massa har,hade jag varit stallchef hade jag ringt ett samtal som börjat så här…Tjena Fernando.hur ser det ut för dej nästa år..vi har en plats ledig. 🙂

  11. Olag

    Björn: Underhållning för FIA är att det står två RÖDA bilar på plats 1-2 på griden och leder hela loppet till mål och hämtar ut 1:a och 2: platspokalerna.

  12. Kimi hade ideal spåret och var före in i chikanen. Hamilton genar och släpper inte helt och hållet första platsen vilket han får straff för. Inte så konstigt.

    Givetvis så överklagar McLaren som är vana att vilja komma undan med sitt fuskande och fulkörande.

  13. Affe

    Till OLAG:

    Hade det varit dubbelseger för McLaren och en Massa som 4-5:a och en krashad Kimi så hade Ferrari yrkat på mer, för hade det blivit så så om inte mina kalkyler är helt fel så hade McLaren kommit ikapp på märkes-VM samtidigt som Massa och Kimis chanser till VM-seger hade varit näst in till grusade.

    //Affe

  14. Volle

    Omg vilka sista varv! Vilket helvete för Kimi! Omkörd, ham´nar utanför banan, tar tillbaka första platsen för att sedan i nästa kurva snurra o förlora första platsen. Inte nog med det, i ett sista försök lyckas kan köra in i barriären… Vilket race! Och Heidfeld! Grymt!
    Bourdais, vad hände med han? låg ju typ 4 med 2 varv kvar? eller?

    Straffet på Hamilton var kanske lite för hårt men jag tycker synd om Kimi. Har inte alls gått bra för han…
    Forza Ferrari!

  15. Volle

    Hamilton tjänade en hel del på att korsa chicanen som han gjorde, annars hade han aldrig passerat Kimi på den sträckan. Dessutom ghorde inte Kimi något fel där, trycker ut Hamilton lite smått som inte alls var jämsides med Kimi. Där skulle Hamilton ha släppt till.

  16. Tycker det är patetiskt att folk gnäller på det här straffet och alla andra som McLaren fått. Eftersom det är olika dommare vid varje grand prix som dömt de olika straffen mot MacLaren så har jag inget att klaga. De gör bara sitt jobb. Hade Hamilton varit lite kall så hade han kanske kommit förbi senaremen han är för ivrig och borde chilla ner sig lite.

  17. Ove

    helge has it.Massa har säkert inte ens hälften av Räikkönens lön och han ligger FÖRE.Från och med nu får ju Kimi hjälpa Massa till och bli världsmästare,precis tvärtom mot förra året.Ferrari borde sparka Kimi eller ha han som testförare.
    Ta in Alonzo i Ferrari och dom får en stabil toppförare i alla väder.

  18. Sebastian

    haha… ngn som känner sig bakisaggro…?

    Även Ferrari tycker att det var ett hårt straff. Mclaren säger att Hamilton körde 6km/h långsammare när han släppte förbi Kimi och att han bromsade sig förbi. Hamilton säger på presskonferensen att han utnyttjade Kimis slipstream. Om man tolkar regeln som att man ska återställa fördelen man vann och inte bara släppa förbi den man passerade så är det väl rätt dömt. Det ledde ju trots allt till att Kimi tryckte på så att han körde ut. Men jag är en amatör och har inte någon koll på praxis.

  19. volle: undrade också vad som hände bourdais. han låg ju helt rätt på pallplats med ett varv kvar. läste på toro rossos hemsida;
    http://www.tororosso.com/Season/2008/Belgium/News/So-near-and-yet-so-Spa/
    han behöll sina torrdäck på, och hade ingen chans mot alonso, heidfeld och de andra som varit inne och bytt. så otroligt snabb gick det med våtdäck.
    lite osäker på vettel, om han bytte, eller bara körde grymt på sista varvet. ganska coolt med toro rosso där framme igen i alla fall. webber körde ju bra, men red bull-stallet har problem med egna lillebror..

  20. “Lewis Hamilton, som var först i mål,
    fick 25 sekunders straff för att ha
    brutit mot reglerna när han passerade
    då ledande Kimi Räikkönen som
    kraschade.”

    skön mening från svts texttv (vars sidor snabbt ändras, men länk nedanför);
    http://svt.se/svttext/web/pages/303.html

    straffades hamilton för att han passerade kimi medans kimi kraschade? det skedde väl först senare tänker jag..

  21. Pelle

    Ove: Massa kan ju bara vinna om solen skiner och han är först ut ur första kurvan eller som idag med hjälp av Fia.
    Ferrari borde ta sig i kragen och byta båda förarna till nästa år och dessutom hitta en itallienare att ratta den röda bilen.

  22. Wag the dog

    “Ove: Massa kan ju bara vinna om solen skiner och han är först ut ur första kurvan eller som idag med hjälp av Fia.
    Ferrari borde ta sig i kragen och byta båda förarna till nästa år och dessutom hitta en itallienare att ratta den röda bilen.”

    Klockren analys Pelle!

    Förövrigt så tycker jag Hamiltons straff var för hårt och att OLAG som vanligt överdriver allt. =)

  23. Ove

    Pelle…Jag vet att Massa inte är den stabilaste föraren heller, Men faktum kvarstår att Massa har 17 poängs övertag över Kimi. Tyvärr ska ju ferrari behålla båda förarna nästa år med, om inte Kimi slutar före. Citat från F1live……

    This is the opinion of former Jordan technical boss Gary Anderson, who told the Daily Star: “It might be his last chance to re-ignite his F1 career.

    “Ferrari can’t watch the man they brought in to replace Michael Schumacher self-destruct and become a midfield driver,” the Irishman added.

    Den som lever får se.

  24. MR. Medeltid

    Total skandal detta. FIA(t) har än en gång skipat rättvisa! Nu ser vi fram mot ännu ett uppgjort race på Monza om en vecka! Vi ses där!

  25. Pelle

    Ove: Jo Gary har nog rätt men Ferrari som det team de är kan inte ha två förare som är sådär bra de måste ha en som är gudalik som Schumacher eller Senna.
    Man kan ju undra hur Massa hade fungerat i en Honda, hade han tagit stryk av Rubens varje race?
    Det är dags för förändring där.
    Jag tror inte att iceman är kvar i Ferrari nästa år.
    Kan det vara läge för en ny tysk kanske?
    Massa: jo han har samlat ihop en massa poäng men han han är ju som Bambi.

  26. Oj så mycket skitsnack det är här om FIA… börjar ledsna på denna blogg.

    Vad var det för fel på Massa idag? han vann eller kom 2:a eller hur man nu ska se det…
    Felet med F1 är att man kan överklaga en dommares beslut. Ferrari har heller inte gjort en officiell anmälan utan det är FIA:s dommare som kommit med beslutet.

    Tänk om man kunde vinna fotbolls VM retroaktivt… oboy va skoj.

  27. Helge

    Jag undrar om det här tjafset hade funnits om läget hade varit tvärtom.Dvs. om Räikkönen hade gjort det som Hamilton nu har blivit bestraffad för.

  28. Problemet är ju att McLaren alltid gnäller på domsluten som de får och som ofta ändrar på deras resultat och de ska alltid överklaga och gnälla. När Ferrari får ett domslut så accepterar dem det och går vidare.

    Kimi hade aldrig gjort ett sådant omkörningsförsök om han inte vetat att han skulle kunna ta sig förbi. Det är den stora skillnaden. Själv förstår jag inte ens att Hamilton vågade göra ett sådant försök när det är snorhalt på banan och att han kunde riskerat sin egen position.
    Hamilton är på tok för ivrig och det slår alltid tillbaka på han själv.

    Sen tycker jag att det är så förbenat tråkigt att det inte verkar finnas några Ferrari fans som skrivit något positivt om Ferrari efter detta Race. Med Alonso i Ferrari och i Kimis position så hade nog han kört Hamilton av banan.

  29. Björn

    Diskussionerna är just nu beroende på att många tycker att FIA favoriserar Ferrari. Ett antal Tifosis håller faktiskt med när man kollar en hel del forum.

    Om det hade varit tvärsom så hade jag varit lika förbannad, jag vill se ett F1 lopp och veta vem som har vunnit när det är slut. Jag vill inte vänta ett par timmar för att FIA ska besluta om vem som dom vill ska vinna. Detta är en självklarhet när det gäller de flesta sporter, ingen vill gå och se en fotbollsmatch för att sedan behöva hålla koll på medier vem som egentligen vann.

  30. Tifosi

    Som gammal Ferrari fan tycker jag ändå att hamilton inte gjorde fel.jag tyckte jag såg lite av “Shumis ” körstil i Hamilton där, stressar sönder motståndaren..och tyvärr så funkade det. men jag tyckte att det var årets bästa race för det..Vi får vänta tills Alonzo glider ner i Ferrarin, först då kommer F1 att bli riktigt skoj igen

  31. MR. Medeltid

    Tobias: Det här citatet säger allt: “Men det är ju hyfsat konsekvent ändå. Sitter du i en Ferrari så får du böter, men sitter du i en McLaren så tappar du placering eller blir diskad.
    Kan någon på fullt allvar verkligen påstå att Ferrari inte är gynnade av FIA?”

    McLaren “gnäller” inte utan anledning. De blir alltid negativt behandlade av FIA(t) gällande domslut. Det finns otaliga exempel på chikangeningar som aldrig resulterat i något straff, minst en gång har en Ferrari varit inblandad.

    Den här gången McLaren blir orättvist bestraffade är det så mycket mer uppåt väggarna än vad det någonsin har varit. Det är så uppenbart hur mutade hela FIA(t) är att man bokstavligt talat kräks på allting.

    Jag förstår inte hur Ron står ut med den här behandlingen. Om jag hade varit honom hade jag troligtvis tröttnat på korruptionen för LÄNGE sedan och slutat med allt som har med F1 att göra. Men det är ju klart, killen i skinnjackan är ju den mest coola, hårda, grymma och bästa stallchefen någonsin. Om det är någon som ska klara att ta skiten från FIA(t) är det väl han.

  32. Stefan Alsenmyr

    Jag tycker det är fel att förare blir straffade utanför racet för racehändelser, då de inte har någon chans att fixa till det. Så länge det inte är solklara fall av vårdslöshet och farligt uppförande anser jag att straffen borde vara böter eller nedflyttning till nästa race OM man inte hinner bestraffa föraren i det pågående racet.

    Jag tycker inte att Hamilton släppte Kimi ordentligt efter debaclet i chikanen (som jag anser var en race incident) men jag tycker det är fel att ge Hamilton 25sek tillägg EFTER racet. I det här fallet hade jag hellre sett ett par placeringars nedflyttning i nästa lopp.

  33. Olag

    Stefan.. Hur mycket ska man släppa om man har genat? Det är svårt att sätta någon specifik regel om det. Tex att släppa x antal sekunder eller x antal meter. Det är omöjligt att uppfylla det..
    Jag tycker att LH släper förbi Kimi på (LH:s höger) höger sida för att sedan köra om Kimi sen på (Kimis Högra sida). Då har man ju släppt fram bilen en hel längd…

  34. Volle

    1. Hamiltons manöver var för riskigt, inget fel av Kimi i den situationen
    2. Hamilton drog stor nyta av att korsa chicanen, lycades behålla sin fart när han släppte Kimi förbi sig. Hade aldrig lyckats ta sig förbi på raksträckan annars.
    3. Som många har sagt, kanske ett något hårt straff, men ett straff under racetiden hade nog inte kunnat ske då det inte återstod speciellt mycket av racet.
    4. Förr eller senare hade nog Hamilton passerat Kimi iaf.

    Massa o Kimi är bra förare. Kimi har haft det tungt de sista 4 racen (motorproblem bl.a.) men idag visade han klass fram till dess att det återstod 2 varv. Han ledde ju 41 av 44 varv(?). Massa hänger bra med Hamilton i sammandraget, vad klagar ni över?

  35. mog

    straffet kan tyckas vara tufft men Hamilton är på tok för ivrig och aggressiv under förhållanden som kan orsaka olyckor. Jag hade hellre sett ett drivethrough under loppets gång men det blev alltså 25sek istället (istället för drivethrough)

    Vad gäller böter för Massa och Hamilton, vad jag förstår är 10k Euro någon form av standardsumma för böter (om jag förstått rätt). Massa betedde sig vårdslöst i Valencia men den sitationen var mellan två bilar som INTE!!! var konkurrenter ute på banan eftersom Massa var 1varv före eller något sånt. Det är INTE! samma sak som att bedömma två bilar som konkurrerar om en specifik plats, då hade man kunnat ge en annan bestraffning.

  36. Lisa

    @ Mr Medeltid – det finns också exempel på chikangeningar som HAR resulterat i bestraffningar – minns Alonso i Japan 2005. Nästan exakt samma scenario som denna med en enligt stewarderna “för dåligt” tillbakagiven position – och det gången var det inte nån Ferrari som var inblandad utan en liten Red Bull körd av Christian Klien och Alonso förlorade troligvis loppet på kuppen. Vad jag vet klarade Briatore det fint, men Macca och Ron är det alltid SÅ synd om när de blir bestraffade för att de bryter mot reglerna. *gråter en skvätt*

    Hursomhelst – jag håller med Stefan A. och andra. Det känns inte alls bra med tidsstraff som utdelas i efterskott och ändrar på prislistan för en sånhär efter omständigheterna ringa förseelse. En tioplacerings – eller ännu fler platsers – nedflyttning i nästa lopp hade varit mer adekvat.

  37. Tobias

    Bätter med tidstraff efteråt än en svartflagg direkt på grund av ett hastigt beslut som då verkligen förblir förödande eftersom det inte lär att gå att överklaga efteråt. Jag håller helt och hållet med Volle i dina punkter.

    Daniel, inget fel på din blogg alls, i stridens hetta blir man så lack bara 🙂

    Om det är någon som skulle kunna använda Mutor mot FIA så är det väl Ron… han kanske misslyckades och därför nu blir hårtbestraffad av dem istället… det är så synd om McLaren
    “snyft”

  38. planet-f1 har en story om vilka tre personer det är som bestämt straffet för hamilton..
    http://www.planet-f1.com/story/0,18954,3213_4116127,00.html
    möjligen lite tveksamt nyhetsvärde.. men det lär ju hålla debatten igång ett tag till. en av dem är surinder thatthi. hade ingen aning om vem det var, men så visar det sig att det var han som skrev ett mail och klagade på hur sebatian loeb såg ut på tv, det som läckte och kom ut för ett tag sen. en klassiker! så här skrev han i sitt mail;

    “I watched the WRC Mexico highlights last night and I have to voice my opinion on the poor appearance of Sebastien Loeb on WRC-TV”.

    “He was unshaven, scruffy looking and with unkempt hair! It is wrong….when the FIA gives him global TV coverage to millions of viewers and to many children worldwide he is a hero and role model.

    “I know there is a level of personal freedom one is allowed but I feel he is taking this too far and someone should talk to him or his team about this.”

    vad ska man säga.. det där känns petigt. men fan, å andra sidan, någon som sett hur loeb faktiskt ser ut?

  39. Sebastian

    Alla är väl överens om att det inte var ett självklart beslut och McLaren har överklagat och man kommer säkert titta på telemetridata. Visar det sig att Hamilton återtog ledningen för att Räikkönnen tog det lugnt på raksträckan så hoppas jag att han får tillbaka vinsten. Om det visar sig att han hade fördel av slipstream, då är straffet rättvist. Fortfarande tufft, men rättvist.

    För övrigt undrar jag varför Nico Rosberg inte får ett straff för att ha kört ut mitt framför Hamilton och Räikkönen… kunde slutat illa.

    p.s. Sebastian Loeb är inte bara ovårdad, han driver omkring i en riktig skräpbil som till och med får Mexikansk polis att höja på ögonbrynen…. det här måste ni bara se…

    Kenyanen har en uppenbar poäng… hahaha…

  40. Niklas

    Det är väl inte säkert att Hamilton hade vunnit? Det är ju inte så att han drar förbi Raikkonen på slutet och om man ligger bakom och jagar så är risken större för misstag

    Sen gener ju Hamilton ganska friskt nästa varv också eftersom det är för riskfyllt att helt enkelt svänga

  41. Sebastian

    ju fler gånger man tittar på sekvensen desto mer rättvist känns straffet. Hamilton “lämnar tillbaka” placeringen långt efter halva raksträckan. Det kunde lika gärna varit Kimi som kört ikapp och regeln är ju att den som genar som ska återställa fördelen. Hamiltons misstag att inte vara tydligare. Kimis misstag att bonka väggen. Känns ändå som Hamilton drog längsta strået på Spa.

  42. Lisa

    Loeb är jättesnygg pecis som han är. 😛 Dendär Thatthi är ute och seglar.

    Lustigt förresten att planet F1 inte nämner att Deschaux var en av dem som röstade EMOT Maxxx i FIAs förtroendeomröstning, vilket ju litet borde tala emot att han skulle gå Maxxx/Ferraris ärenden. Eller inte lustigt alls egentligen. Snacka om filtrerad och vinklad information.

  43. Olag

    Sebastian: Hur ska man göra för det ska bli rätt?

    Kimi Kanske släppte av oxå. Skulle LH låsa alla hjulen?

    Till alla som anser straffet är rätt .Svara på denna fråga då!!!
    Hur många meter eller sekunder ska man släppa förbi en bil för att man ska eliminera “fördelen LH hade”?

  44. Affe

    Enligt tidigare race så har det la räckt att man laggt sig bakom föraren/förarna som man “råkade” glida förbi när man genade och kan man gå bakom och gå om på andra sidan av bilen så borde detta räknas som att han tappade fördelen, allt detta gör en bara trött på F1 just nu.

    Ferrari har fria tyglar men McLaren får inte göra som dem vill, känns som att man hackar på dem hela tiden efter vad som skedde i fjol med spionhärvan.

    FIA kan ställa sig i samma skamvrå som FILA borde stå i.

  45. Wag the dog

    @Affe: PÅ vilket sätt har Ferrari fria tyglar? Vad har dom gjort för fel som skall bestraffas?

    Tycker att straffet var för hårt mot Hamilton men kan inte se var Ferrari gavs några fria tyglar.

    Enlighten me, please! =)

  46. Affe

    Ja som det stod i en annan komentar, Massa slapp undan med lite böter i Valencia samtidigt som man nu i helgens GP2 lopp fick drive-thrue för samma incident.

    Kan ju kika på Japan-videon där iof bägge bilarna är lika mycket ute och spinner i gräset men de va inget snack om nån 25 sekunders tillägg där inte.

    Men när Kimi och Lewis snurrar runt varandra så händer det saker, hade man sett över lag så hade ju inte situationen någon som helst mening i resultatet i slutet, Kimi körde ju bort sig själv efter att Lewis först tappat sin ledning han fick efter Start/Mål-rakan.

  47. Lisa

    @Olag

    Du kan ju ta dig en titt på dethär. (taskig video men det är allt jag kunde hitta)

    Det dög inte. Det blev straff. 😉 Och ändå lägger sig Alonso helt och hållet bakom Klien innan han försöker igen. Kanske kan det tjäna som ett litet svar på din fråga.

  48. MR. Medeltid

    FIA gillar inte Renault och Flavio heller? Är det överraskande? Skillnaden här är ju att straffet togs under tävling och inte efter. Det är väldigt tveksamt att låta någon stå överst på prispallen för att sedan börja stuva om totalt på densamma flera timmar efter loppets slut. Det är rent ut sagt smaklöst.

    Jag tycker nog att det är dags att damma av den gamla idén om att dumpa Bernie och MaXXX och istället starta en egen serie. Såhär kan det inte fortsätta.

  49. Olag

    @LISA Då undrar man vad man ska göra som förare om det händer igen…Iochförsig så klarar ju garanterat sig 2 (röda) förare sig från det….

  50. Enligt F1live så kan det vara så att McLaren inte kommer att kunna överklaga domen då det var ett drive-through straff som i regel aldrig går att överklaga.

    Affe domarna tittar inte på slutresultatet utan endast situationen som incidenten gällde.

    OLAG: Kimi Kanske släppte av oxå. Skulle LH låsa alla hjulen?

    -Kimi kanske bromsade då det var rätt så halt och för att kunna ta kurvan utan att köra av. Det var där som Hamilton åkte dit på att han hade tjänat på sitt fina omkörningsförsök.

    Men McLaren fans lär aldrig förstå det eftersom de tror att hela världen är emot dem…

  51. intressant, har tänkt på det där. läste nån stans att drive through inte kan överklagas, vilket är logiskt eftersom de sker under loppet. men så vad med denna? borde alltså inte gå att överklaga.. märklig soppa det här.

  52. MR. Medeltid

    Liknar lite skiten efter Australiens GP där Kimi fick bryta några varv innan mål med en skjuten motor, men ändå fick poäng för att han klarade av 70% av racedistansen samt att så få bilar kvalificerade sig. DESSUTOM fick han byta motor, även om han fick poäng och tydligen kvalificerade sig.

    Det är något fel på FIA(t)s regler.

  53. Olag

    @Tobias. Förra loppet van Massa och hela stallet satt kvar och var skakiga för dom hade en depå incident. Några förare har blivit bestraffade med tidstillägg. GP2 loppet innan fick en förare driveth… Vad fick den lilla brassen?? BÖTER. Konstigt för alla liknande incidenter har blivit bestraffade ordentligt fram tills en RÖD bil gör det.
    Är det konstigt att man tycker det är orättvist?
    Alonso har oxå fått en del straff som är tvetydliga.

    Detta handlar om sporten F1 ska vara för alla eller ett Ferrari 1 standarvangs sport…

  54. Lisa

    @ Olag om det händer igen så ska det naturligtvis straffas igen. Hamilton har ju redan varit straffad med en drive-thru en gång förut i år för att ha genat och tjänat på det – det är ju det viktiga i sammanhanget – minns inte vilket lopp det var. Frankrike tror jag.

    Tror inte det varit aktuellt för nån av de nuvarande röda förarna, men MS BORDE blivit bestraffad – tycker jag – för att ha genat i Ungern 2006 i sina försök att hålla Pedro de la Rosa bakom sig. Det är inte riktigt samma sak som dethär, men MS tjänade ändå på att gena.

    http://www.youtube.com/watch?v=vdy6qzI2-A4

    4.20 in i videon och även på nästa varv, 5.55. Där hjälpte det dock inte.

    @ Daniel jag har också funderat på detdär med att kunna överklaga ett drive-thrustraff, det verkar ju helt livsfarligt låta ett sådant förfarande bli prejudicerande, det kan ju bli rena cirkusen i prislistorna om teamen tillåts överklaga drive-thrustraff i efterskott. Men tydligen ska det vara så att straff som utdelas UNDER loppet kan inte överklagas, men straff som utdelas EFTER loppet kan det. :-/

    Ja ack ja, det är bara tok i denhär sporten, men det visste vi ju redan….:-)

  55. Derf

    Mycket snack o lite verkstad! Har alltid hållit på Kimi, men det är bara att erkänna att Hamilton är bättre i blött. Ni som spekulerar om bestraffningen. Hur skaffar sig Hamilton en fördel genom att gena om han iaf måste släppa av på rakan för att släppa fram Kimi? Han kan ju knappast fortsätta accelerera och samtidigt släppa förbi, eller?
    Hamilton är vinnaren eligt mitt tycke.

  56. Christer

    Hade Hamilton kunnat köra om Kimi där han gjorde om han inte genat i chikanen? Självklar INTE. Han fick alltså en fördel av att köra utanför banan. Reglerna säger att sådana fördelar skall bestraffas med en drive-through. Sker det på sista varvet innebär det tidsförlägning med 25 s. Det är klar att det inte är kul med straff i efterhand men jag har svårt att se alternativet?
    Ska det löna sig att köra utanför banan?
    Ska det löna sig att köra utanför banan på sista varvet?

Leave a Reply