Hamilton får varning efter att ha svängt fram och tillbaka. Så här såg det ut.

Lewis Hamilton, McLaren, 2010

En episod som kan diskuteras efter loppet är Hamiltons varning efter att ha svängt fram och tillbaka på målrakan när han försökte bli av med Petrov som jagade. Så här skrev jag just i en tidigare kommentar efter loppet;

en grej som förvånade mig att det ens blev snack om var vettels hamiltons svängande fram och tillbaka med petrov (eller vem det nu var) bakom sig. han fick en varning för det. men det var ju inte för att vara defensiv han svängde fram och tillbaka, det var ju petrov som följde efter? eller? fattar inte att det kan vara varning. ok om han bakom vill om, men när han följer efter?

Tänkte det kunde vara värt att se lite extra på. Vad tycker ni, är det varning? Och vad betyder egentligen en varning?

44 comments

Leave Comment
  1. Wilhelm

    Tycker bara det är bra att ge varning för sådana här mindre saker och inte ge ut straff åt minsta lilla sak. För mycket straffar gör ju bara att förarna inte vågar köra lika offensivt.

  2. Olag

    Tycker att det inte borde bli varning ens.
    Han kör stora zickzack svängar på den långa raksträckan och när dom närmar sig bromspunkten vid kurva 1 så håller han rakt där en bra bit innan bromspunkten.

    Han hindrar inte ryssen till omkörning han hindrar ryssen till slipstreama… och blockerar inte ryssen.. Om Petrov hållt ett annat spår och LH vikt in hade LH blockerat och då hade hade straff till LH varit befogat om han igen hade bytat spår…

    • Lisa

      Olag, FIA har en annan uppfattning. 😉

      Kapitel 4
      2 b)
      Overtaking, according to the circumstances, may be carried
      out on either the right or the left.
      However, manoeuvres liable to hinder other drivers, such
      more than one change of direction to defend a position,
      deliberate crowding of a car beyond the edge of the track or
      any other abnormal change of direction, are strictly prohibited.
      Any driver who appears guilty of any of the above offences will
      be reported to the stewards of the meeting.

      http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/A4192D8E638689BFC12576F60029DD16/$FILE/10.04.01_Annexe%20L%202010.pdf

      Hamilton ska vara väldigt glad att han slapp så lindrigt undan. Hade det varit MS som gjort detdär hade alla skrikit på hur fult han alltid kör – dubbelmoral, någon?

      • Johan R

        Jag tror nyckelorden är “liable to hinder other drivers”, dvs det som inte är tillåtet är försök att lägga sig ivägen för en bil som är på väg att köra om. Hamiltons mjuka svängar för att försvåra för en jämnsnabb bil att utnyttja suget ligger nog på rätt sida om gränsen.

        Tyckte det var lite onödigt av Hamilton, och att det var helt rätt att ge honom eb varning, men inte mer. Mest för att hindra andra förare från att göra liknande, fast värre saker.

        Samtidigt tyckte jag det var ganska humoristiskt, man såg hur frustrerad han var över hur Petrov blockat honom precis innan (och bytt linje mer än en gång för att hindra Hamilton). Tycker jag har sett en del sån körning senaste racen, man kanske kunde ha varnat Petrov också?

    • Wag the dog

      Ha, ha, ha… Ja herregud, om Schumacher hade gjort samma sak som Hamilton (och det gjorde han ju förr) då hade det skrikits och bråkats på dessa sidor som aldrig förr.
      Hur jävla enögd får man vara?

  3. Erik

    Däremot byter han spår mer än en gång på rakan, vilket är förbjudet och ska (enligt reglerna) bestraffas hårdare än med bara en varning. Därför får han denna varning. Jag tycker regler som denna borde efterlevas bättre, ärligt talat. Inte för att man ska vara pargrafryttare, men om det står en sak i reglerna så är den ju inte där bara för syns skull. Eftersom dessa herrar (i F1) är stora förebilder för yngre förare och förare på lägre nivå, medför detta att reglerna ignoreras där också, och en allmän ignorans för sådana här saker blir allt mer förekommande (i karting till exempel). Så, nu har jag gnällt nog för idag!

    Annars var det ett grymt lopp och kul att Hamilton hade en sån fart igen (även om han verkade köra slut på däcken efter några varv) och äntligen stämde det för Vettel till 100%! Kul!

    MVH Erik

    • Olag

      Vettel byta spår ett par gånger innan målflagg… Ska det oxå bestraffas då?

      Men Petrov kunde välja att inte följa efter och då hade inte LH kunnat zickzackat som han gjorde. Petrov följde LH han försökte inte köra om…

      • Erik

        Hur ska du kunna bedöma om Petrov skulle köra om eller inte? Han hade ju perfekt läge. Att Vettel gör likadant en enda gång på sista varvet, utan någon förare alls i närheten säger sig ju självt att det inte går att ge en bestraffning för. Eller var paragrafryttare och ge honom något straff…

        • olag

          Om han hade haft perfekt läge hade han inte lekt följa john utan valt annat spår och fortsatt rakt fram…

  4. Om jag minns rätt får man väl byta spår en gång och sedan byta tillbaka, men inte mer. Sedan är väl frågan, det är ju inte helt och hållet spårbyte, utan sick-sackande för att låta bli slipstreaming, vilket får en sidoeffekt att Petrov med bättre push på maskinen inte kan komma förbi på rakan. Nu är inte jag någon FIA-regel-expert, men lite lurt är det.

  5. Danne

    Jag kommenterade dt innan:

    grejen e att dt var Hamilton 🙂 och att man får bara byta spår en gång om man är under “attack”. I dt här fallet så var han under attack eftersom Petrov försökte gå in i “suget” o få slipstream. Så helt klart körde han defensivt, för att hindra att Petrov skulle få slipstream. Varningen var därför solklar

  6. Peter Jönsson

    Jag vill inte säga emot bättre kunnande, men… Vad jag har erfarenhet av och kunskap om så även det kan tyckas och synas… att Petrov skulle kunna välja annan linje så vad jag vet är det en REGEL att inte få byta spår så många gånger och vad jag har erfarenhet av VET ALLA FÖRARE MED BESTÄMDHET att så är det… så nog skall Hamilton vara glad över att bara ha blivit varnad… fast som publik så kan jag tycka att racing är racing och man skall få ta till kunskap om körning om man nu har det som Hamilton visar tydligt… fast vi alla har rätt till våra egna åsikter… Peter före detta Kimi fan numera Kobayashi fan… F-n Vad han kan för att vara Rookie… Ha det underbart mina F1 fan-vänner… som vet vad RIKTIG SPORT ÄR…

  7. Anonymous

    Är inte regeln påhittat för att den förare inte skall kunna stänga en bakomvarande bil från att komma om, dvs att byta spår EFTER det att bakomvarande bil har bytt spår.

  8. Lisa

    Apropå vad “varning” egentligen betyder undrar jag faktiskt det också.

    Vad som hände var att Hamilton visades svart/vit flagg vilket betyder att han blivit rapporterad för osportsligt beteende.

    Antar att det fungerar ungefär som gult kort i fotboll, gör han nån liknande dumhet kan det bli rött kort nästa gång…

  9. johan lundqvist

    tycker att det inte ska vara någon varning, petrov körde ju oxå lite slalom innan hamilton kom om, och jag tyckte hamilton gjorde det snyggt och innan kurvan slutar han köra slalom

  10. Lisa

    Töntig regel som bara finns i F1, i alla andra bilsporter får man vingla hur mycket man vill. Men det är ju den gode Schumi som är orsaken till den.

        • aj då, namn måste man se upp med, även om de kan släpa kvar i namnfältet av någon anledning. att posta i andras namn är fyfy. det blir svartlista på ipn, så får jag godkänna kommentarer en stund framöver.

        • Lisa C

          Nä OK. Det blir dock rätt struligt om 2 använder samma namn.

          Så fr.o.m nu kallar jag mig Lisa C för att undvika förvirring.

        • Wag the dog

          Suck! Vem är vem nu då? Är Lisa Lisa eller kom det en ny person som tyckte det var ballt att sno Lisa så att Lisa nu kallar sig Lisa C? 🙁

          Update please!

        • Lisa C

          He he ja precis så. 😉

          Jag tror inte det “nya” Lisa kommer att skriva sådär jättemycket (jag tror inte hon existerar) men för alla eventualiteter och för att det ska bli litet svårare att komma undan med att skriva kommentarer i mitt namn:

          Den gamla Lisa har numera bytt namn till Lisa C ! 🙂

    • Johan R

      Vissa serier har hårdare regler än F1: i Indycar får man inte blocka ens en enda gång, såg ett lopp för ett par år sen när ledaren fick en drive-through för att han hindrat tvåan genom att byta spår en gång…

  11. Bolle

    Wag: Att det är på tok för mycket puckoregler i F1. Vilket får till följd att förarna kör för likadant och bilarna är för likadana så det blir inga fajter och ingen utveckling.

    • Wag the dog

      Håller med om att jag vill ha mer racing, fler omkörningar osv. Vet inte om vi får det med mindre regler. Kanske. Definitivt behöver vi enklare regler. 😉

    • Wag the dog

      Jag tycker Hamilton var bra så länge däcken höll. Grym på första varven. Men Petrov var inte mycket sämre på att rejsa mot honom. Han fick allt kämpa lite den gode världsmästaren eller hur?

      • Ov

        jo, han brukar gå hårt fram tills däcken börjar graina… men när han ligger där bak måste han ju försöka ta sig förbi

  12. Mattias

    En varning är ok, händer det igen måste det bli straff annars skickar FIA helt fel signaler och säkerheten ifrågasätts. LH körde annars upp sig mycket snyggt och det var riktigt kul att se. ( och då är jag ändå inget LH fan )

Leave a Reply