Hamilton vs. Kimi genom onboardkamera

Norska OJS som har bloggen Formel 1 har gjort det igen; funnit något spännande. Då är jag snabbt framme med ⌘C⌘V. Här är en videosekvens som visar hela de sista varven från Spa innifrån bilarna som är inblandade (det här är det sista jag skriver om Spa, från nu är fokus på Monza!!). Extra spännande är det mot slutet, här tycker jag mig se anledningen till att Kimi kör ut, han kommer rätt upp bakom en BMW eller Williams i kurvan och verkar få bromsa och kommer ut på curbsen. Har inte sett mer om det. Dessutom kolla in den helt otroliga sekvensen då Nico Rosberg kommer ut på banan och Lewis och Kimi är centimetrar från att åka ut båda två.. PS: Grymt ljud! DS. Video;

16 comments

Leave Comment
  1. Tobias

    Tillräckligt med bevis för att nu se att Hamilton inte lyfte av ett dugg utan tjänade ruskigt mycket på sitt misstag… förstår att de straffade han med drive-through

  2. nog med spa-nyheter, men några kommentarer till kan inte skada. björn tipsade i en kommentar nedanför om den där online-protestlistan som finns;
    http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?belgp08
    den har det verkligen tagit fart på, just nu över 32.000 som skrivit under. en bit kvar till den där andra listan jag tipsade om för länge länge sen, som gällde alonsos straff efter incident med hamilton om jag minns rätt, eller om det var för att fia tog konstruktörspoängen från mclaren, nåt sånt, över 133.000 underskrifter;
    http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?fealonso

  3. Bo-A-Orm

    Följande är klippt och klistrat från f1 bloggen på viasatsport.se. Här är Trullis syn på händelsen.

    “In my opinion Hamilton got an advantage by cutting the chicane,” Trulli told Gazzetta dello Sport. “Had he stayed on the road, he wouldn’t have had the speed to overtake the Ferrari.

    “In the same way at Monza someone could cut the first chicane, catch a rival’s draft, and overtake him under braking at Roggia.

    “When you attack on the outside, you do it at your own risk, because who’s on the inside has the right to do the corner. If there isn’t enough room, then you lift.

    “Had there been a wall there, instead of the surfaced escape route, would Lewis have attacked anyway? Had there been gravel, he wouldn’t have had the chance to attack when rejoining the track because of dirty tyres.”

  4. MR. Medeltid

    Haha, det syns ju klart och tydligt hur Kimi med avsikt tar den lättare vägen över “avåkningszonen”. Vad förvånad jag blir.

  5. MR. Medeltid

    Lyfter av ordentligt för vad? HAN KOM IN FÖRST I CHIKANEN FÖR SATAN! Han hade linjen men finländaren valde att tränga ut honom istället. Det hade kunnat sluta i DNF för båda två om inte Hamilton hade valt att styra upp situationen genom att släppa bilen rakt fram. Att inte Kimi kan köra i regn är inget som man ska klandra Hamilton för.

  6. Hahahaha du måste skämta…. om du tycker att bara för att man kommer först in i chikanen som Hamilton som inte ens hade idealspåret så skulle Kimi ha flyttat på sig?
    Du måste vara konstant full eller något.

    By the way så hade det ju inte förvånat mig om Hamilton hade kört in i Kimi och vilket ju inte skulle varit första gången i så fall.

    Och man brukar lyfta av för att inte få straff men det verkar du och Hamilton inte förstå!

    Hamilton snurrade x antal gånger också så sluta snacka skit om att Kimi inte skulle kunna köra i regn.

    Ge upp för fasiken!

  7. Sebastian

    @Mr Medeltid

    I kommentarerna till “EFTERSNACK OCH VIDEO FRÅN JAPANS GRAND PRIX 2007” så ojade du om att man ska lämna diskussioner om bromspunkt etc till förarna. Visst, att vara lite nedlåtande är helt ok i diskussionens hetta. Men…

    …nu när det faktiskt finns ett citat av Trulli här ovan som säger att den som kör om på yttersidan gör det på egen risk så undrar jag om du inte känner att ditt eviga tjat om att Hamilton inte kan göra något fel blir lite… hycklande…

    Att du sedan påstår att Kimi (regerande världsmästare i formel 1) inte KAN köra i regn är direkt patetiskt.

    Over and out från sandlådan…

  8. MR. Medeltid

    Tobias: Ja, Kimi ska enligt reglerna lämna plats åt sina konkurrenter på banan. Trängningar är inte tillåtna. Om inte Hamilton hade väjt undan hade en kollision varit oundviklig. Gjorde Kimi något försök att undvika sammanstötning? Nja.

    Lyfte han inte av eller? Vid mållinjen var han sju km/h långsammare än den röda bilen, lade sig bakom densamma men blev uppenbarligen överumplad av Kimis tidiga och misslyckade inbromsning och tog honom väldigt enkelt på insidan. Det är ju inte Hamiltons fel att Ferrarin sög så grymt i vätan.

    Aha? Hur många gånger snurrade Hamilton? Minnet är kort men jag kan inte erinra mig en endaste gång. Ett bredställ i La Source på andra varvet och en gräsklippssession i samband med att han var tvungen att styra undan från Nico Rosberg. Den uppkörda regerande världsmästaren snurrade däremot minst en gång, fick ett antal släpp innan han placerade sin bil i betongmuren.

    Vad jag kan erinra mig har det under Hamiltons F1-kärriär varit fem regelrätta regnrace, fyra har Hamilton vunnit, ett har Alonso vunnit. Det visar lite på vem som kan köra i regn och inte.

    Sebastian:
    Det är ju klart att förarna ska ha till uppgift att bedöma bromspunkterna. F1 ska vara racing, inte någon form av dagisverksamhet.

    Trullis citat är enligt mitt tycke inte relevant i diskussionen. Han talar ju bara utifrån sig själv och alla vet att man på egen risk kör på utsidan om Trulli. Ingen nyhet.

    Hamilton gör helt rätt som tar chansen oavsett på vilken sida om Kimi som han försöker ta sig om. Initiativ av den här sorten ska premieras, inte straffas.

    Sedan måste jag än en gång ta upp dessa förbannade asfaltsavåkningszoner. Vad ska de vara till för om man inte får ta sin tillflykt till dem när det behövs?! Som de är idag är de ju bara enormt förfulande och missbrukas mer än används som avåkningsområde. Återinför sandfållor som man fastnar i. Då skulle vi slippa all sådan här skit.

    ? Kimi är uppenbart riktigt svag i regniga förhållanden om inte bilen är optimalt inställd för regn. I Japan förra året körde han bra på full wets och en regninställd bil. I sig inte något att underskatta. Alonso satte ju sin bil i räcket den tävlingen. På slicks i regniga förhållanden står sig dock inte Kimi något vidare i konkurrensen.

  9. Sebastian

    @Mr.Medel: Hamilton snurrade i första kurvan, andra varvet… Jag tror man ska vara lite ödmjuk när det kommer till att döma ut formel 1 förare som inkompetenta (scott speed är väl undantaget har jag förstått…).

  10. Sebastian

    Till något roligare. Kolla på det här klippet och se till att välja “high quality”:

    Formationsvarvet och starten sett ur bilarna. Sjukt imponerande!

  11. Sebastian

    Det är alltså från en satellitkanal som heter Premiere. Multikanalsändningar utan kommentatorer. Har du parabol så kan det här vara inställningarna (kodad kanal tror jag):

    DM7025 | LT-Image The Fourth Revolution | NewCS 1.19 | mgcamd 1.29a | 2SUB & 2LANG v2.07.13 | HDD 250 GB | 1,0°W – 5,0°E – 13,0°E – 19,2°E – 28,2°E

    Exempel på sändningen http://www.youtube.com/watch?v=yhzIqySwQeU

  12. Lisa

    Usch Renaulten låter som ett gammalt tröskverk i jämförelse med Macca & Ferrari. :-/

    @ Mr Medeltid
    Ingen som påstår att Hamilton inte kan köra i regn. Kan han sen också lära sig hur man kör genom chikaner så kan det bli riktigt bra.

  13. Tobias

    Mr Medeltdi: du får tycka vad du vill och jag bryr mig inte. Och jag kommer aldrig vara överens med dig.

    Men om du hellre tycker att Laudas uttalande om incidenten är mer relevant än Trullis vilket jag uppfattar det som så kanske du ska börja kika på Grand Prix Masters där de kör 60-70 och tidiga 80-tals F1-bilar…

  14. sebatian, tackar för den länken. riktigt kul att se. härligt att det kommer ut lite fler video med bra kvalitet också. som sagt.. f1 och fom och de andra borde ju vara de som erbjuder det..

Leave a Reply