Här är FOTAs tävlingskalender för 2010

Keith på f1fanatic har en intressant artikel ute. Tydligen har The Guardian, inget att hitta på deras online-version av tidningen ännu, publicerat en lista som man menar är FOTAs tävlingskalender för 2010.

Och här finns en del godbitar och en del överraskningar. Får väl tas med en nypa salt, för att uttrycka sig milt.. men det är ju kul att se på som ett förslag. Synd att inte Spa är med bara.. Och så undrar man ju hur de skulle lösa två lopp i Monaco, för inte skulle väl FIA eller Bernie ge upp den juvelen?

3 March – Buenos Aires, Argentina (last F1 race: 1998)
21 March – Mexico City, Mexico (last F1 race: 1992)
11 April – Jerez, Spain (last F1 race: 1997)
25 April – Portimao, Portugal
2 May – Imola, Italy (last F1 race: 2006)
23 May – Monte Carlo, Monaco
6 June – Montreal, Canada (last F1 race: 2008)
13 June – Indianapolis, United States (last F1 race: 2007)
1 July – Silverstone, United Kingdom
25 July – Magny-Cours, France (last F1 race: 2008)
15 August – Laustizring, Germany
29 August – Helsinki, Portugal Finland
12 September – Monza, Italy
26 September – Abu Dhabi, United Arab Emirates
10 October – Marina Bay, Singapore
24 October – Suzuka, Japan
8 November – Adelaide (last F1 race: 1995) or Surfers’ Paradise, Australia

18 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    En nypa salt var det… snarare en hel vagnslast…

    Alldeles för många stadsbanor förresten. Bort med UAE och Singapore – in med Sepang om man nu måste vara i fjärran östern. Och ut med trista Indianapolis för guds skull – nu när vi äntligen är av med eländet. In med Laguna Seca. Hockenheim istf Lausitzring. Mexico City är nog för farlig, och verkar inte särskilt kul heller.

    Men racet i Helsinki, Portugal ser jag fram emot… 😀

  2. fick inte heller ihop det där med helsinki och undrade om de menade estoril på något konstigt sätt, men visade sig vara tryckfel i återgivning av artikeln.. ska alltså vara vanliga helsinki! vilket ju inte låter så tokigt.

  3. Mattias H

    Portimao, vad är det för bana? Säger mig ingenting.

    En del tråkiga val kan jag tycka, USA har ju andra roligare banor än Indianapolis t.ex Laguna Seca, Infineon, Road America, Watgins Glen mfl

    Magny-Cours hade jag gärna sett utbytt mot Le Mans

    Laustizring känns ju sådär spännande, Tyskland är ju bättre banor än så.

    Kul med Helsinki, antar att det blir stadsbana där igen.

    Tråkigt att Spa inte finns med men tror inte denna är slutgiltig på något sätt. Ryssarna har ju visat att de vill vara med här och där i dessa tider och de lyckas nog förhandla till sig ett lopp.

    • Johan R

      Laguna Seca och Infineon kommer aldrig att bli tillräckligt säkra för F1. Road America är en underbar bana, säkerhetsproblemen där kan man nog bygga bort, men tyvärr ligger den mitt ute i ingenstans. Även Watkins Glen ligger i obygden.

      Indianapolis, å andra sidan, ligger mitt i stan, bara ett par mil från centrum, och den klarar bevisligen att ta emot tre-fyra hundra tusen åskådare utan större åthävor. (De har visst byggt om banan lite för Moto GP, bland annat bytt håll…)

      • Mattias H

        Vad är det som gör att Laguna Seca aldrig skulle bli tillräckligt säker? Vad jag uppfattar det som så är väl den duglig redan idag säkerhetsmässigt men behöver förbättra sina faciliteter.

        • Lisa

          Hat kollat upp saken litet bättre, Laguna Seca är alldeles för kort. Varvrekordet ligger på 1.05 nånting och det betyder att en F1:a skulle komma under minuten. Går inte.

          Road America verkar vara ett fint alternativ, dock. En 7 km lång skogsbana som om den marknadsförs rätt kan bli ett lika unikt event på F1-kalendern…f’låt FOTA-kalendern som någonsin Monaco. Antagligen det närmaste man kan komma Nordschleife utan att vara där.

          USA:s GP skulle plötsligt få prestige och respekt som nåt speciellt fullt i klass med Monaco i stället för det eviga “å gud, suck, nu måste vi tävla på det töntiga Indianapolis IGÈN bara för att hålla amerikanarna på gott humör”.

          Kan bara säkerheten tillgodoses fattar jag inte vad man väntar på.

        • Johan R

          Nja, Road America (eller Elkhart Lake som den också kallas) påminner inte så mycket om Ringen imho, den ligger väl snarare nånstans mellan Monza och Spa i karaktär. JAg har sett många Indycar/CART-lopp på TV därifrån. Finns klipp på Youtube för den som vill få lite känsla, t.ex.


          http://www.youtube.com/watch?v=UWSwRL4MUkM

  4. Erik R

    Den där listan har inget med FOTA att göra. Det är bara en (mycket fantasifull) lista på banor som teoretiskt sett skulle kunna hålla en FOTA-tävling. Men visst är det kul att se att det finns en hel del bra banor utanför F1-kalendern.

    Monaco? Då får de nog köra på någon av rally-sträckorna uppe i bergen.

    Helsinki? Då är det nog minst lika troligt att det blir Viking Motor Park i Enköping…

      • Erik R

        Problemet med Helsinki är att det inte finns någon bana. Visserligen kördes det några stadslopp där på 90-talet (nån form av touring cars var huvudattraktion), men den banan var knölig smal och oanvändbar för större klasser.
        http://www.silhouet.com/motorsport/tracks/helsinki.html

        Även i en ny FOTA-serie kommer det nog förväntas att nybyggda banor, oavsett om de är stadslopp eller permanenta, får en standard som motsvarar t.ex Singapore eller Valencia. Jag tror inte Finland har de pengarna att satsa.

    • Lisa

      ha ha väldigt bra fråga.

      Ska vi säga som så att den som först publicerade denna lista har 0 koll på vare sig datum och på vad FOTA egentligen har tänkt sig, men tyckte det var kul att lägga in en egen idé?

  5. Anonymous

    Hör inte hit men vet någon en sida som man kan hitta bar bilder på Manor Gran Prix bilar. Gör ett dataspel F1 2010

  6. Lisa

    Du var mig en modig typ. 😛

    Kort och gott. Bilder på Manor F1 GP existerar inte. Helt enkelt därför att bilen Manor F1 existerar inte i sinnevärlden.

    Får Max som han vill kan man dock tänka sig ett Dallara-chassi och en Cosworth-motor. Lycka till!

Leave a Reply