Här är starten och Alonso-Button-Schumacher-kraschen från Australien

Australia-flag

Inte riktigt krasch kanske, men sammanstöt. Omdiskuterad situation här på bloggen i inlägget om Australiens Grand Prix. Ska man vara ärlig är det väl Alonso som är lite överivrig på att stänga till för Button denna gång? Eller borde Button släppt av på tempot? Han ligger liksom helt på gränsen.

Dessutom krasch med Kobayashi och Hülkenberg. Video;

Startkraschen; (ny video)

Och den lite tyngre kraschen med Kobayashi senare under samma varv;

23 comments

Leave Comment
  1. hmm.. tyckte först det var klart alonsos fel. men har sett det några gånger nu och blir mer och mer osäker. ligger button långt framme nog för att alonso borde ge plats?

  2. Anonymous

    Ligger inte Alonso och Button sida vid sida när Alonso får en knuff av Schumacher snett bakifrån (därav MS pajade framvinge) så han kommer mot Button, de slöt ju upp på båda sidor så han var ju inklämd.

  3. Lisa

    Alonso har ju ingenstans att ta vägen. Skulle han ha lämnat rum för Button hade han kolliderat med MS som han ligger hjul mot hjul med. MS lämnar precis nätt och jämnt utrymme för en bil, inte två. Button ligger litet efter och borde kanske släppt av litet, men man får förstå att han inte har nån lust med det. Racing incident.

    • Fredde

      Du menar att igentligen borde alla bara ha flyttat snällt på sig för alonso, jag tycker nog att alonso kanske skulle ha markerat för schumi tidigare att det finns ingen plats här och låtit button ta innern, men det är klart det handlar ju inte om så mkt tid att tänka, Racing incident.

    • Wag the dog

      Håller med om att det ska klassas som racing incident. Men å andra sidan OM det skulle vara någons fel så ligger ju Jenson närmast till. Han ligger efter Alonso och skulle om man hårddrar det hela lyft av och släppt Alonso. Eller?

      • Johan R

        Grundregeln i all racing är väl att den som ligger först får välja spår, men måste ge plats om någon är jämsides. Därmed skulle Alonso gett plats till Button, fast det var ju lite svårt när Schumacher bara gav plats åt en bil innanför sig. Riktigt hur Schumi skulle vetat att han behövde ge plats åt två bilar är oklart, därför tolkar även jag det som en race incident.

        (I NASCAR hade Schumachers “spotter” uppe på taket av huvudläktaren ropat “tree wide, you’re on the outside” i radion, så att han hade kunnat ta med det i beräkningen.)

        Jag var på SM i isracing i lördags, och fick uppfattningen att de flesta förarna inte litade på att den som låg före skulle ge plats på innern, så om de inte var först in mot kurvan släppte de av rejält. Dock verkade det vara ok att blåsa på på yttern… Kan ha att göra med siktproblem, traditioner, risken att få närkontakt med 45mm-dubbar, jag vet inte? (Posa kom förresten “bara” tvåa, mycket förvånande efter att han söndagskört hem alla sina heat innan finalen.)

  4. Erik R

    Button har definitivt spåret, och det skulle ingen förare släppa i ett så avgörande skede i loppet. Alonso skulle borde ha lämat utrymme, men det fanns inget att ge. Definitivt en racing incident.

  5. Proffset

    Alonso klantar sig och låter Schumacher passera på utsidan. Hade Alonso haft några hjärnceller hade det aldrig skett.

  6. pip

    Synd att det inte finns bättre bilder på Kobayashis vingtapp, skulle gärna vilja veta hur den framvingen lossnade.
    Var den en kamikazemanöver eller tillverkningsfel?

    • Segfirre

      Jag är också mer intresserad av den där vingen. På bilden att dömma ser det ut som den bara lossnar, men jag vill veta om han skadat den lite tidigare kanske.

      • Erik R

        Teamet hävdar att de sett på telemetrin att någonting hade hänt med vingen några kurvor tidigare. Kobayashi själv hade dock inte märkt att han varit på någon eller nånting. Om det helt enkelt är vingen som är för svagt konstruerad så vill nog teamet inte säga det, utan skyller hellre på att det var någon form av kontakt.

    • Sebastian

      De tappade framvingar under träning enl. bbc-kommentatorerna. Och bilderna så ser det verkligen ut som den bara slottar in under framhjulen. Tråkigt, hoppas att Sauber får ordning på bilen snart så att vi kan få se lite banzaikörning.

      • Lisa

        Hmmm…

        kanske Kobayashi skulle ta och klå sin teamkompis (en teamkomis som är väldigt underskattad i race men som definitivt inte är nån kvalkanon) först.

  7. Antonio

    Fruktansvärt imponerande att Alonso lyckas köra upp sig till en fjärde plats från att ha varit sist efter första varvet! Tänk att han var på vippen att även ta sig förbi Massa.

    I Bahrain låg Alonso bakom Vettel och släppte aldrig mer än ett par sekunder i lucka. När Vettel sedan vek ner sig så drog Alonso enkelt ifrån Massa.

    Nu i Australien så ligger alltså Alonso sist efter första varvet och kör upp i häcken på Massa och slutar på fjärde plats!

    I mina ögon är Alonso så mycket snabbare än Massa i ett lopp. Dessutom, jämför Schumacer som hade ungefär samma läge som Alonso efter första varvet och inte blev bättre än tia i racet.

    • Anonymous

      Allgluarsari (eller hur det stavas) gjorde inte ett så dumt lopp heller, yngst på banan men lyckades hålla Schumacher bakom sig så länge. Yngst mot äldst.
      Måste känts frustrerande för MS.

      Han hade också tydligen gått direkt till Alonso efter loppet innan Alonso hunnit hoppa ur bilen och varit förbannad, samma som efter kvalet, sedan försvunnit och hållit sigt undan för press

      • Wag the dog

        Om du menar att det var Schumi som höll sig undan för press så får du nog tänka om. Han var ovanligt trevlig och pratsam efter racet enligt många nättidningar. Sorry! 🙂

  8. Antonio

    Jag tror att misstaget Alonso gjorde var att han stod med ena hjulparet på den vita vägmarkeringen och därför kom iväg dåligt vid starten.

    Hoppas han gör bättre ifrån sig nu i nästa race och vinner i förkrossande stil!

Leave a Reply