Här är vikterna som avgör Monaco, varning för Kimi och Vettel i starten

Spänningen stiger, nu är vikterna på bilarna ute. Ganska stor skillnad mellan vissa av förarna, Buemi och Bourdais och en del andra kör riktigt tungt. Men de står en bit bak också. Sebastian Vettel överraskar något negativt, han har en väldigt lätt bil, men bara startplats fyra.

Button visar vilken mästare han är på att sätta bra kval, men Kimi kommer bli riktigt farlig in i första kurvan. Sett till de första placeringarna så är det väl annars inte så väldigt mycket som skiljer de toppen.

Vikterna efter placering på gridden från f1.com;

1. Jenson Button, Brawn GP, 647.5 kg
2. Kimi Raikkonen, Ferrari, 644
3. Rubens Barrichello, Brawn GP, 648
4. Sebastian Vettel, Red Bull, 631.5
5. Felipe Massa, Ferrari, 643.5
6. Nico Rosberg, Williams, 642
7. Heikki Kovalainen, McLaren, 644
8. Mark Webber, Red Bull, 646.5
9. Fernando Alonso, Renault, 654
10. Kazuki Nakajima, Williams, 668
11. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 670
12. Nelson Piquet, Renault, 673.1
13. Giancarlo Fisichella, Force India, 693
14. Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 699.5
15. Adrian Sutil, Force India, 670
16. Lewis Hamilton, McLaren, 645.5
17. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 680
18. Robert Kubica, BMW Sauber, 696
19. Jarno Trulli, Toyota, 688.3
20. Timo Glock, Toyota, 700.8

Hittade en bättre video på Hamiltons krasch från tysk TV;

Mer i media om dagens kval (SvD, EX, AB, DN, AB).

13 comments

Leave Comment
  1. och efter att ha kikat lite närmare på tabellen ser man lite av förklaringen till bmws och toyotas placeringar, de satsar på ett ruggit långt första stint..

    hur funkar det med hamilton, han har väl fått välja bränslemängd? ser ut som att de lagt sig ganska lätt om man jämför med många runt om, men kunde nästan gått ner lite till tänker jag, för att plocka några snabba placeringar.

    • Lisa

      Nä det stämmer inte Daniel, Toyota och BMW blev utslagna i Q1 och där kör alla med tomma tankar, så de är verkligen så långsamma. Det är bara de tio som tagit sig till Q3 som gör sista kvalificeringsomgången med racebränsle.

      Att sen efter kvalificeringen tanka upp dem som startar längre bak ordentligt är en annan sak. Vet inte vad McLaren tänkt sig med att låta Hamilton gå så lätt med den placering han har, men det finns väl nån klurig idé bakom kan jag tro…

    • Jonas

      Tror inte att BMW & Toyota tankat upp tungt och därför dom fick väldigt dåliga placeringar!! Dom var ju för f*n dåliga hela ‘helgen’!!

      Nä, dom har inget att hämta från morgondagens lopp, spelar ingen roll om dom tankat fullt och kör med reservdunk på en liten kärra… Om dom till och med blir från körda av båda Force India bilarna så har dom det riktigt jobbigt.

      Såg du inte Glock’s snurr i chicanen i poolen? Bilen bara snurrade runt och han kunde inte parera alls… Nä, tro mig, BMW & Toyota för försöka igen i nästa lopp. Här kommer dom inte att ta poäng…

      // Jonas

  2. TOBIAS

    BMW är lika tråkiga som vanligt, de försöker samla poäng på någon slags långstints manöver vareviga lopp. Försök köra bilen som vanligt så kanske dem löser problemen istället. Nu blir de mest bromsklossar och sabbar bara loppet för de som olyckligtvis kommer att hamna bakom dem någon gång.

    Ja och Kimi lär ju bli farlig i starten, han har ju tagit flera starter tidigare då han stått på 2 plats.

  3. M

    Angående budgettgränsen om man tar bort personal kostnaden från budgettgränsen så borde både Max och Fota bli nöjda.
    Det mesta handlar väl om att dom stora stallen har många personer som jobbar hos dom och mycket av kostnaderna skulle därför gå till dom.

  4. Oj vad skönt att äntligen få se Kimi i första led. Det har varit efterlängtad väldigt länge nu och nu hoppas vi på Ferraris första pallplats imorgon för året eller kanske till och med vinst.

    Ni som gillar Formel 1 borde också kika in det ganska nystartade forumet http://www.f1village.info.se som är riktigt nice där vi enbart pratar F1, men vi behöver fler medlemmar så vi får bättre diskussioner där.

  5. vettel hade behövt ligga etta i kvalet med den låga startvikt han kör med. synd för honom att han hade nakajima framför sig (lite klumpigt o inte skapa avstånd först inför sista kvalvarvet)….nu har han inte stor chans till seger

    /Hiro

  6. FINNPWRUSA

    Jo, BMW och Toyota säger att de inte kan få värme i däcken…. aerodynamiska orsaker säger de…?? Toyo i alla fall har ju bra downforce…?? Gissar det inte hjälper??

    Jag tror Kimi tar starten men har en kuslig känsla att Vettel kommer att göra något dumt…?? Han är lätt och har bättre fäste, kanske han bromsar ‘för sent’, alltså för långt efter Kimi och kör i honom…??

    Om Fred (Alonso) hänger med första gruppen kan han bli farlig… tänk er typ safety car i några varv, depåbn öppnar, nio första in o tankar tungt, Fred får köra på och bygga en ledning…?? even utan SC torde han kunna ta några platser…??

    GO KIMI !!!

    Brake Late!

  7. Erik R

    Hamiltons taktik var nog tänkt för att han skulle ha chans att ta några av bromsklossarna i starten. Men, nu får han starta sist (växellådsbyte), så det blir nog svårt att få till det oavsett hur mycket soppa han har.

    Monaco är bästa tänkbara bana för att agera bromskloss med blytung bil. Däcken håller hur länge som helst (nåja) så klarar man bara starten hyfsat är enda risken är att bilen bakom tappar tålamodet och sätter båda i räcket.

  8. M

    M Schumacher 2006 startade från depå tror jag det var och han körde upp sig världigt högt upp tror det var 4-5 plats.
    Så Hamilton kan göra något liknande men jag tror inte att bilen är så bra och dessutom är han bly tung, om han startar från start rakan så är chansen stor att han krockar med någon eller blir på körd.
    Då skulle det nog bli bättre som Schumi gjorde starta från depå och jobba sig upp.

    • Andreas

      645 kg väger hamilton, det är samma som topförarna så jag skulle inte kalla honnom blytung, snarare lättast av alla från p8 och neråt. Ska bli spännande och se om en bil KERS kan klättra på monacos gator.

  9. Affe

    Förra året så körde ju Kovalainen upp sig från Depåstart till 8:e plats, dock var vädret inte så bra förra året, Rosberg knäckte väl 2 eller om det var 3 nosar under loppet, och han var inte den enda som va nära muren. I år hoppas jag att få se lite mer, synd bara att jag inte får igång nån streamkanal eller har viasat…

    //Affe

Leave a Reply