Härligt spännande Singapore Grand Prix. Sätt betyg här!

singapore

En hel del episoder, en hel del omkörningar, en säkerhetsbil och lite annat smått och gott. Ett riktigt bra Singapore Grand Prix helt enkelt.

Spänning in i det sista när Vettel kom ikapp Alonso helt på det sista varvet. Alonso dock säkerheten själv och höll Ferrari i front över mållinjen.

I övrigt som sagt ett händelserikt lopp, där Hamilton nog får det tufft med nattsömnen efter episoden med Mark Webber som slutade i en DNF för McLaren-bilen.

Mycket imponerande körning av flera förare, kanske särskilt Robert Kubica som med friska däck hämtade in flera placeringar under de sista varven.

Äntligen har de lärt sig hur man ska filma starten. Har tänkt på det under flera lopp, de filmar normal nästan från marknivå, vilket gör att man inte ser någonting om hur starten går. Här i Singapore höll de kameran en ok bit upp, vilket gjorde att man fick med sig hur bra Vettel kom iväg och den hårda fighten med Alonso redan från start.

Resultat;

 

Pos  Driver        Team                       Time
 1.  Alonso        Ferrari                    1h57:53.579
 2.  Vettel        Red Bull-Renault           +     0.293
 3.  Webber        Red Bull-Renault           +    29.141
 4.  Button        McLaren-Mercedes           +    30.384
 5.  Rosberg       Mercedes                   +    49.394
 6.  Barrichello   Williams-Cosworth          +    56.101
 7.  Kubica        Renault                    +  1:26.559
 8.  Sutil         Force India-Mercedes       +  1:52.416
 9.  Hulkenberg    Williams-Cosworth          +  1:52.791
10.  Massa         Ferrari                    +  1:53.297
11.  Petrov        Renault                    +     1 lap
12.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari         +     1 lap
13.  Schumacher    Mercedes                   +     1 lap
14.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari         +     1 lap
15.  Di Grassi     Virgin-Cosworth            +    2 laps
16.  Kovalainen    Lotus-Cosworth             +    3 laps

 

Sätt betyg här!

Mer i media (AB, DN,).

25 comments

Leave Comment
  1. Antonio

    En solklar 10:a! Vad annars? Andra loppet i rad som Fernando Alonso kammar hem ett “hat trick”. Tar pole, snabbaste varv samt vinner loppet. Dessutom ledde han från start till mål denna gång!

    Vem var det som skrev för ett par lopp sedan att Alonso var chanslös på titeln?

  2. Wag the dog

    En 9:a! Racet räddades av säkerhetsbilen. 1:an och 2:an drog ju iväg med 1 sek. per varv.
    Njae – det är för stora skillnader i fart mellan stallen. Å andra sidan har ju säsongen varit skitspännande. Vet inte riktigt vad jag ska tycka? 😉

  3. Erik R

    Bra lopp, men lite besvikelse att Vettel bara körde på säkerhet och inte vågade utmana Alonso. Ska Vettel ha chans på titeln har han inte råd att köra på säkerhet; han måste chansa lite. Och vad sysslade Red Bull med när det gäller strategi? Hur smart var det att stanna samtidigt med Ferrari?

    Kubica var riktigt underhållande på slutet!

    • Lisa C

      Nja jag tycker nog tvärtom, Vettel körde mycket klokt. Han gav inte Alonso en lugn stund utan pressade honom till det yttersta för att försöka få honom att göra ett misstag, vackert så.

      Blåutmana och försöka köra om på en sånhär bana där omkörningar är mycket svåra redan som det är kanske inte är så smart alla gånger. Fråga Hamilton bara. Gäller det då två bilar som är jämbördiga i fart är det ännu svårare. Och är det dessutom Alonso man försöker köra om är det praktiskt taget omöjligt. 🙂

      Vettel kan ta sina 18 poäng och vara glad för dem. Loppet förlorade han egentligen redan i starten. Eller i kvalet, om man så vill.

  4. Lisa C

    Ja loppet då? En nia får det av mig eftersom det i princip var avgjort redan i starten. Fast jag måste säga att det ändå gav mig halvt magsår. Vettel var jag inte orolig för, men för att Alonsos motor inte skulle hålla. Tredje loppet för den, och det var ju inte precis så att Alonso kunde fisköra in i mål. Ferrari gav honom alla 18000 varven, motorn gick på fullt blås hela loppet för att hålla Vettel på mattan. Men den höll…(tackochlov!)

    Annars många incidenter och litet rörigt. Tycker inte Hamilton gjorde något fel denna gång, det var en racing incident, men vill man vara med och slåss om VM MÅSTE man ändå tänka sig litet för. Med risk för att bli kallad för mesig. Hellre mesig med poäng än jättemodig utan. 2 DNF på raken duger inte. Och Webber hade råtur som kunde fortsätta.

  5. Olag

    SC reglerna borde ändras…. Varvade bilar bland toppen är idiotiskt…
    Låt var och en starta på den plats man har i loppet..
    Det är inte första gången varvade bilar ställer till det för toppplaserade bilar i omstarten.

    • Erik R

      I grunden tycker jag att varvade bilar är en del av racingen. Att hantera varvningar utan att tappa tid/placeringar är en del av förarskickligheten. Ofta tycker jag det vinkas med blåflagg aldeles för tidigt, när den varvande bilen fortfarande är flera sekunder efter.

      Men just vid omstarter blir det en alltför slumpvis för/nackdel med de varvade bilarna. Det finns också mycket liten chans för förare (som t.ex Webber idag) att använda sin skicklighet för att tajma varvningen när bilarna är så tätt som vid en omstart.

      • Olag

        Jo varvningar det är ett kul moment som ska vara i F1.
        Men vad har 2 av dom långsammaste bilarna att göra på plats 3-4 i en omstart.
        Om dom inte varit där hade pressen på top 5 varit mycket mer än vad det var i går.

      • Lisa C

        Han körde med samma motor som han använt förut i Tyskland & Ungern. Tredje loppet för den alltså. Och har jag förstått saken rätt planerar Ferrari att köra den även i Japan.
        Tycker det är stark åt-pipsvängsvarning på det, särskilt efter dagens lopp. :/

        Annars har han Spamotorn och Monzamotorn kvar, de har bara gått ett lopp vardera. Men han måste ju ha en motor till fredagsträningarna också, vet inte riktigt om han har nån gammal skrothistoria att gräva fram till dem eller vad Ferrari tänkt sig.

  6. Johan R

    10:a från mig, tyckte loppet hade allt. Lite synd kanske att Red Bull tog in Vettel på samma varv som Alonso – vad hade de att förlora på att stanna ute att varv till eller två?

    Börjar tycka mer och mer om banan i Singapore, det blir mycket action när murarna står så nära. Krävs mycket mod för att sticka in nosen på insidan in mot fullfartsböjen kurva 6 när de framför redan kör två i bredd… Det går ju uppenbart bra att köra om på flera olika ställen dessutom.

    Den här säsongen är med bred marginal den bästa jag upplevt sen jag började följa F1 aktivt i slutet av 80-talet! Fem förare från tre olika stall har fullt realistisk chans att vinna efter femton körda lopp (8 har teoretisk chans!?!). Ledningen och initiativet har växlat gång på gång. Massor av drama i och kring nästan varje lopp. Känns som det kanske har varit aningen färre omkörningar jämfört med förra året, men det är ändå långt, långt mer än vad det var under Schumi/Ferraris glansdagar. Rivaliteten mellan stallkamrater flödar över, än är det bara stackars Massa som fått vika ner sig. Det kan bara vara gamla senila gubbar som tycker det var bättre förr!

  7. Nick

    Bättre än förväntat. Annars kan detta loppet bli ett sömnpiller. Men med alla incidenter så gjorde det loppet intressant. Kul för VM-tabellen också.

  8. Anonymous

    10 P från mig.
    Loppet bjöd på två timmars spänning.
    Omöjligt att köra om… Åminstone för jämnstarka bilar / förare.
    Likväl fick vi se många ljuva omkörningar, bla av Webber.
    Enligt förestående kommentarer kan det diskuteras i det oändliga om depåtaktik. Bra eller dåliga val av depåstopp? Helt avgörande vilken förare man håller på.
    / Lasse

  9. Anonymous

    8

    Bra / Kul Race!

    Webber; skulle ha straffats! Gillar inte (hatar?) Hamilton med Webber körde in i honom!

    Alonso; Bra race! Spännande då vi visste där kunde vara motor/ECU problem.

    Vettel; Cool får EN GÅNGS SKULL! Bra för honom!

    Ser framemot nästa race!!!

  10. Mattias

    10

    Intressant race, en del omkörningar (Kubica stod för en hel del av dom)

    Alonso-Vettel fight mot slutet,

    Äntligen håller Vettel ihop det utan att göra en vild chansning, förmodligen teamets förtjänst

    Tråkigt med de varvade bilarna, själv tycker jag det ändå är bättre än att de ska få ta tillbaka varv(en)

    Och till sist Iceman 2 Heikki har framtids karriär som brandman 😉

    • Johan R

      En annan variant som jag sett i simracing-sammanhang är att alla varvade måste köra genom depån när fältet är samlat, och därmed hamnar efter alla icke-varvade bilar.

Leave a Reply