Hell freezes over! F1.com lägger upp kanonfilm och bjuder in till debatt om incidenterna i Japan

Kolla in det här! På officiella f1.com har de nu lagt upp en film som visar episoderna som diskuteras så mycket efter Japans Grand Prix, och bjuder in till debatt. Filmen är riktigt riktigt bra, inkluderar onboard från Lewis Hamiltons bil i starten och onboard från Massa i deras sammanstöt! (snart slut på alla utropstecken, men det här är helt enkelt en god nyhet och ett framsteg från det officiella F1-hållet).

19 comments

Leave Comment
  1. eller ja, bjuder in till debatt är kanske lite att ta i. i rubriken skriver de “what do you think” eller något liknande. men man har ju ingen möjlighet att faktiskt uttrycka vad man tycker. oavsett, kul att de lägger ut såna där kanonklipp. tänk så mycket godis de har efter varje lopp som man aldrig får se..

  2. Sebastian

    Nu funkade den. Fy fan va bra, hoppas att det här blir en ny standard. Från det där så känns det ju uppenbart att Hamiltons straff var rätt, det var tur för honom att de runt omkring höll undan annars hade det blivit en rejäl pile up…

    Massas straff var rätt, men han gjorde det knappast med flit, han svänger ju så mycket han kan för att hålla undan.

    Bourdais känns mycket tveksam, hade Massa gett honom lite mer utrymme så hade det gått bra och om det whitman sa gäller så kunde det ju lika gärna varit massa som fått straffet… känns mer som tuff racing än en incident.

  3. håller med, den bourdais är riktigt tveksam. och frågan är väl om de ens är ihop där i kurvan eller om massa snurrar eftersom han svänger, som påpekades i tidigare kommentarer.

  4. Lisa

    Bra initiativ av Bernie!

    Både Hamiltons och Massas straff är helt korrekta tycker jag, och jag håller med om att det inte ser ut som Massa kör på Hamilton med flit.

    Bourdais? Ja jag vet inte, jag tycker nog det är konstigt att förvänta sig att Massa ska släppa fram honom i det läget. Men nog touchar de, man ser att Massa liksom hoppar till litet.

    Och detdär med att man skulle ha förkörsrätt för man kommer ut ur depån à la Charlie W? Jaha, så om om en förare – vem som helst – som kämpar om segern just sätter några snabba varv innan han ska in i depå plötsligt får en liten fulltankad Rubens Barrichello i en urslö Honda utlullande vid sidan av sig så ska han släppa fram honom? :-/

  5. Olag

    Kamerorna i bilarna. Är inte alla kameror igång hela tiden? Tex Massa har en kamera som filmar framåt i videon.Men när dom visar Bourdais incidenten så visar dom “sido”kameran. Det skulle vara mer intressant att se framåt kameran där för då skulle man se ordentligt vem som gjorde fel.

  6. David

    Hamiltons straff är solklart, han drar ju till och med till höger lite, bara för att få ut Kimi (detta säger jag inte för att jag är ett Kimi fan, utan för att det är vad jag tycker att det ser ut som…) Men Hekki tvingar ju ut Kimi ännu mer, han är nästan värd ett straff han med (om man nu ändå är igång och straffar).

    Massa är värd ett straff för krocken med Hamilton, inte mycket att snacka om.

    Bourdais straffet: Vore väldigt bra om man kunde få se Bourdais kamera, eller den kameran på insidan i kurvan som används vid starten. Då får man en bra vinkel eller två av vad som hände tror jag…

    Det där med att bilar från depån ska ha förtur. Varför i hela fridens namn får de då blå flagg när de lämnar depån om det är en annan bil ute på banan? Då ska ju båda lämna plats, och hur mycket logik ligger det i de egentligen? Ha!

  7. Sebastian

    @Olag: Det är ju lysande nyheter, var har du fått info från? Kan inte hitta något på newsdesk eller viasats pressinfo.

  8. olag: tror du har rätt. kamerorna är igång hela tiden. jag skrev om det här i en kommentar på f1wolf och han svarade och skriver så här;

    “after using te Kangaroo TV at few races and seeing what all sorts of footage and camera angles are there every race, I can imagine what kind of great footage we never get to see on TV”

    klart intressant. lite synd att den bourdais-massa-incidenten inte riktigt syns bra i filmen.

  9. Olag

    Daniel Molin. Då är det nog lite medvetet att dom inte släpper den kameravinklen. Då det inte ska bli debatt efter som dommarbasen sagt att det kunde bli vem som som skulle få straffet…

  10. Kimi

    Som ni har sagt, Hamilton förtjänar sitt straff

    Massa, tydligt att han försöker undvika krocken, trycker iaf inte på gasen, hör man klart o tydligt. Tycker tom att hamilton kunde ha lämnat lite plats det, likaså Massa i Bourdais-incidenten. Men Massa är faktiskt före innan svängen.

  11. Erik R

    Hamiltons straff är fortfarande fullständigt unikt. Ingen förare har någonsin straffats för nånting liknande. Ska man bestraffa den typen av misstag blir det i så fall ytterligare 3-4 bestraffningar per race.

    Ta t.ex Rosbergs snurr på Spa när Hamilton tvingades väja av banan och Kimi passerade. Var det värt en bestraffning?

    Det hör till grunderna i racing att man ibland behöver väja för bilar som snurrar eller bromsar på sig. Så länge alla lyckas väja ska det knappast bli föremål för bestraffning. Man kan inte hålla på och dela ut straff för vad som kanske kunde ha hänt OM inte någon hade gjort nånting annat.

  12. Erik R

    @Kimi: Charlie Whiting förtydligat att “drivers coming out of the pits have the right of way”. Så länge Bourdais håller sitt spår på insidan är det 100% Massas ansvar att hålla undan. Det har alltså ingen betydelse vem som var före in i kurvan.

  13. Sebastian

    @Erik: Jag tycker både Rosberg i Spa och Massa i Singapore borde vara anledning till undersökning, men i båda de fallen så kan det vara så enkelt att de omöjligt kunde se bilarna komma. En typisk “undersök efter loppet” situation.

    Om man inte måste ge plats vid första kurvan i starten då är det ju en lysande taktik för bilen med innerkurva i andra startledet att bara ösa på och trycka ut den som står som tvåa. Jag tror att du blandar ihop demolition derby och formel 1.

    Å andra sidan… att vi bryr oss är ju för att det är så svårt att köra om. Incident kostar i det här fallet Kimi segern. Om det var lättare att köra om så skulle man inte behöva bry sig så länge bilarna inte genar, snurrar eller kraschar.

    Och Whiting… well, det är ju inte han som bestämmer och det är ju ett stort problem om han och stewards har helt olika syn på så grundläggande saker. FIA måste hitta en lösning för det blir lika pinsamt varje gång.

Leave a Reply