I och med tankningsförbud kommer low-fuel-kval tillbaka till F1

Efter att FIA klubbade igenom tankningsförbud under depåstopp igår har det surrats en del om hur kvalificeringen skulle se ut. Nu verkar det klart, och det är goda nyheter. I och med att alla bilar fylls upp inför loppet så tar man tillbaka det gamla hederliga låg-bränsle-kvalet där bilarna kör alla kvaldelar på minimalt med bränsle.

Nu blir det inga tvivel länge, snabbat förare och bil startar längst fram. Det systemet hade vi fram till 2002. Lite osäker på anledningarna till varför man tog bort det, någon som vet? Det var väl lite för att Schumi dominerade för mycket och lite för att försöka få in lite mer spänning i strategierna.

Så frågan om kvalificeringarna blir mer spännande eller mindre kvarstår väl..

Har varit lite si så där med internettillgång i det sista, därför lite sporadisk uppdatering under helgen.

Jo, en kul grej. Ni minns kanske mitt tidigare tips om den där sköna amerikanska humor-F1-sidan Team America F1? Jag hade en artikel för ett bra tag sen där jag tipsade om deras fantastiska sida, och att de lanserat sin utmanare.

Så satt jag igår och slöade lite framför datorn och spanade på lite live-statistik jag har och såg att någon var inne på den sidan. Då kom jag själv att tänka på den och surfade dit och över till den amerikanska sidan för att läsa vidare. Kul nyhet och kul sida, och en artikel här på bloggen som nästan ingen annars är inne på längre. Så plötsligt på kvällen ser jag bilden från mitt inlägg på en svensk motor-sida. I en konstig artikel om de nya reglerna. Men helt utan förklaring på vad den föreställer.. och helt utan länk. Men ok, jag knycker också nyheter från ställen ute på nätet, men jag försöker nog lägga till en länk tillbaka dit i alla fall.. Men det är ju kul att det man skriver sprids!

Mer om budgettak och kval (DN, Nyheter24,)

7 comments

Leave Comment
  1. jo, bara för att vara tydlig, själva kval-systemet från idag blir kvar, alltså kval i tre omgångar. det har ju snackats om en del andra varianter som ett varv där förarna är själva ute på banan och sånt. så skillnaden nu är egentligen bara att de får tanka bilarna efter Q3.

  2. Erik R

    Det är lite märkligt att ta bort det här med tankning. Någon enorm ekonomisk utgift att frakta 10 bränsleriggar kan det ju knappast vara jämfört med allt annat som fraktas till ett GP. Någon väsentlig skillnad för teamens ekonomi blir det knappast heller bli.

    Så jag kan bara tänka mig att anledningen egentligen är att spica till racen på något sätt. Men blir det verkligen så mycket roligare utan tankning? Jag är orolig för att vi får race som hela tiden belönar förare som kör tryggt och lugnt och inte försöker fightas eller göra omkörningar. De som verkligen försöker racea riskerar att få slut på soppa.

    Utan tankning kommer troligtvis alla förare att vara tvugna att starta på det hårda däcket. Ett stopp blir nog normen med en kortare sista stint på mjuka däck. Det innebär att hela fältet kommer att ha ungefär samma strategi. Blir det så himla roligt?

    • Lisa

      Jag fattar det inte riktigt heller. Bränsle måste de ha (än så länge har Maxxx inte förbjudit det) så bränsleriggarna måste ju med i alla fall? Kanske man kan stryka några för de har alltid haft en i reserv vid tankstopp om det skulle bli strul med den första, men i det stora hela verkar transportkonstnader vara ett väldigt krystat argument för att skippa tankningen.

      Jag tror inte heller det blir roligare, jag tycker bränslestrategierna har varit en spännande del av loppen, och jag kan tänka mig att det blir mer processionsrace än förut, det gäller att inte bara spara bensin men också att spara däck. Möjligtvis kan vi få se fler utflykter i kattsanden på helt slutkörda däck à la Hamilton Kina 2007…

  3. Erik R

    Hmm… en intressant taktiskt detalj blir att den som först går i depå tjänar på det eftersom han då kan lägga snabba varv på fräsha däck, medan motståndarna har slitna däck men lika mycket bränsle. Däremot blir det då svårt att få däcken att hålla hela vägen imål.

    Möjligen kommer avsaknaden av däcksvärmare att göra att det blir svårare att utnyttja detta då man inte kan sätta ett snabbt utvarv på kalla däck.

    Jag tror vi får se strategier där alla ligger och bevakar varandra. Så fort en bil går i depå gör alla andra det också.

  4. Olag

    Tankning och depåstopp är ju en del av sporten..Tex Ferrari sumpa ett par race pga problem..LH krocka i depå… Nu blir det inget oväntat som händer i loppen…

    • Lisa

      Håller med. Racen blir liksom en “osäkerhets – allt -kan – händaparameter” fattigare i och med att tankstoppen försvinner.

  5. Hm, jag tycker ändå att det här kvalsystemet de har haft nu, med 3 delar, har varit bra. Det blir ofta roliga och spännande kval, men å andra sidan var det ganska okej kval förr också, men jag vet inte…

Leave a Reply