Idag avgörs diffuser-bråket, men FIAs möte i McLiargate blir mer spännande..

Just nu sitter FIA i möte i Paris för att avgöra historien om bakdelarna, diffusern, hos Brawn GP, Williams och Toyota. Hela storyn är ganska märklig, men de tre som nu för tiden kallas diffusor three har lyckats utnyttja och reglemanget så att de kunnat designa ett bakstycke som ger dem en klar fördel ute på banan. Upp mot sekunden per varv har det snackats om, vilket väckt de andra stallens vrede.

Trots protester har Brawn själv varit säker på sin sak, men det är mycket som står på spel. Avgörandet idag blir viktigt för hela säsongen. Ett möjligt utfall är att stallen fälls, och då förlorar de kanske sina poäng från de första loppen. Eller så frias de, och då gäller det för de andra stallen att börja bygga om sina bilar, vilket är enklare sagt än gjort så här sent.. Dessutom är det bara dagar kvar till Kinas Grand Prix. Så är frågan om det kan dyka upp något slags mellanting, där de tre tvingas bygga om och anpassa sina bilar, men får behålla poäng från de två första tävlingarna.

Besked är sagt att komma i morgon, men det sipprar nog ut något senare under dagen får man hoppas..

Så till nästa möte den 29 april, där FIA kallat McLaren för att avgöra McLiargate efter incident där Hamilton kört om Trulli, som körde om Hamilton och så blev det bråk.. Även här är det en god del som står på spel. Risken finns för McLaren att man döms för att ha ljugit inför domarna och då kan man förlora poäng, åka på saftiga böter, eller till och med uteslutas ur världsmästerskapet.

Nu framkommer dessutom teorier om varför sportscheven Ryan fått sparken. Det visar sig att FIA inte kan tvinga andra än stallen och deras personal att vittna. f1-live har en artikel om det här som jag fått som tips i en kommentar av Sebastian.

Nu har dessutom FIA intensifierat sin granskning av historien verkar det som. planet-f1 skriver här om att de bett att få en intervju som BBC gjort utlämnat för att kunna lyssna på. Så här skriver man;

In another twist to the whole scandal, the FIA has now written to the BBC asking for tapes of the Whitmarsh interview.

Whitmarsh allegedly told BBC Radio 5: “Under the last Safety Car, Trulli’s Toyota fell off the circuit and was on the grass. Lewis passed him as he could legitimately do so, and thereafter Trulli repassed under the Safety Car and the early indications from the stewards were that they felt that was incorrect. They are doing the full investigation as we speak and we will shortly learn if it is a third or a fourth place.”

A week later at the Malaysian Grand Prix, the McLaren team boss claimed that he didn’t know what Hamilton and sacked sporting director Dave Ryan said to the stewards during the protest.

Det ser onekligen mörkt ut just nu för McLaren. Får bara hoppas det inte blir för stor grej av det hela och att mästerskapet kan fortsätta med mer fokus på det sportsliga framöver..

Så… öppet för gissningar.. vad händer med diffusor three – får de rätt, eller blir de av med poäng – och vad händer med McLaren, nöjer sig FIA med böter, eller blir de av med sina poäng, väldigt få…, eller diskas de till och med från mästerskapet, exempelvis konstruktörsdelen som sist efter spionskandalen?

25 comments

Leave Comment
  1. HENKE R26

    Ska bli intressant att se vad FIA kommer fram till. Vet inte om det gynnar sporten i sig
    med en massa byråkratiskt tjafs som detta är. Kampen ska vara på banan tycker jag. Men detta är ju i och för sig inget nytt när det gäller F1 att det blir så här. Dock har det blivit
    en mycket dramatisk inledning av säsongen.

  2. Meister

    Renault fick ju behålla sina poäng efter att deras massdämpare blev förbjudna bara de tog bort systemet, det borde gälla även nu för “the diffusor three” om de blir dömda. Men det är klart, FIA är ju inte direkt kända för att vara konsekventa med sina beslut…

    • Lisa

      Tyckte också det först, men fallen är inte riktigt jämförbara. Massadämparen blev förbjuden av FIA själva. Renault plockade bort sin massadämpare genast, så från det datum protesten blev inlagd använde de den redan inte, och kan således inte sägas ha kört något lopp med en illegal bil.

      Här har diffusergänget definitivt inte plockat bort något, och protesten gäller från och med Australien. Skulle ICA godkänna protesten har diffusergänget alltså kört med en illegal bil – och borde logiskt sett bli av med poängen.

      Men man kan inte lita på nån logik i dessa sammanhang (som du säger) och dessutom kommer ICA att döma till förmån för FIA, dvs diffusorerna blir tillåtna, annars skulle jag bli MYCKET förvånad.

    • TOBIAS

      Även Ferrari fick väl behålla sina poäng efter Australien 07 när Kimi vann. Då klagade McLaren på något som Ferrari fick ta bort vet jag.

  3. Sebastian

    Det som skulle kunna vara en knepig omständighet för BrawnGP är ryktet att man kan se fjädringen genom bottenplattan. Det lär inte vara tillåtet, men å andra sidan så är det väl knappast någon utanför teamet som kunnat kika under en BrawnGP-bil så jag vet inte hur mycket substans ryktet har.

    Känns som att det är lite 50/50 på om dubbeldäckarna blir godkända. FIA är nog glada över att kasta om fältet, men frågan är var gränsen går för att kalla det utnyttjande av markeffekt.

    Undrar bara stillsamt hur de lyckas sätta ihop en opartisk jury…

    • Lisa

      Ingen medlem i ICA får vara medlem i FIA och tvärtom, men att kalla dem opartiska är nog att ta i – man biter ju inte gärna den hand som föder en och dömer man “fel” kanske man inte blir vald nästa gång….

      Som sagt, ICA består mest av en massa juristgubbar (och en gumma!) som inte kan se skillnad på fram och bak på en F1:a. Hela gänget:

      http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/E688E726E7A6A7B4C1257384006176A8/$FILE/CompoTAI2007-2008.pdf?Openelement

      Vet inte vilka som ska sitta i just detta fall, i massdämparfallet var de presenterade på FIAs hemsida och deras meriter ingav kanske förtroende rent rättsligt, men knappast tekniskt/sportsligt/F1-konstruktörsmässigt….

      • Sebastian

        Är det inte typiskt jurister att ägna sig åt att fatta beslut om saker de inte har en susning om. Men det är kanske just det som gör dem kvalificerade; ignorance is bliss…

    • Sebastian

      Om Renaults representant har rätt i att de fick en dubbeldäckardiffusor underkänd förra året… då kan man ju undra.

    • Erik R

      Man blir riktigt mörkrädd när man hör vad Ferraris advokat Tozzi häver ur sig:

      “If the appeal is dismissed then the claims by the FIA they want to make the sport more attractive and reduce costs will sound hollow.”

      A further assertion is that the ‘double-decker’ diffuser limits the opportunities for following cars to pass, in contrast to the aims of F1’s Overtaking Working Group, in particular with regard to this year’s new regulations.”

      Inget av det där har någon som helst relevans för protesten. Den enda som är relevant är huruvida det finns någonting i regeltexten som motsäger bilarnas design. Vad designen sedan har för effekt på budget och omkörningar är en helt annan sak. Tozzi ger verkligen intrycket av att den här rättegången handlar om helt andra saker än teknik och regler…

      • Wag the dog

        Erik, han snackade i 90 minuter. Nåt annat än bakdelen måste han häva ur sig. Han är advokat för böveln. Advokater vrider och vänder som det passar dom. 🙂

  4. Sebastian

    Om diffusorn är regelvidrig, vilka blir de tre nya toppteamen? och kommer BrawnGP et al överhuvudtaget kunna tävla i Kina?

  5. M

    Sporten har redan tagit så stor skada för att inte denna säsong ska avgöras utanför banan efter tävlingarna så måste dom ge klara tydliga regler ganska omgående om vad som gäller.
    Det här var nog inte riktigt vad FIA hade hoppas på när man startade denna säsong, ser man bakåt några år så fort nått team börjar dominera för mycket så fixar dom nya regler för att försöka jämna ut fältet.
    Ferrari 2000-2004 dominerade mest hela tiden 2005 kom det nya regler då vart det jämnare 2006 nya regler osv till 2008.
    Just nu dominerar Brawn så mycket att det räcker med att Button kör 10 race och vinner dom så vinner han förmästerskapet och dom kan bevaka konstruktörs mästerskapet, bra för dom men dåligt för sporten.
    Så då kan dom börja betydligt tidigare med nästa års bil.
    Tanken med årets regler var att det skulle bli lättare att köra om och att ban hastigheten skulle sänkas och att mer team skulle vara med och slåss om segrar, dom som kör med dubbel diffuser stör luften mer bakåt så att det blir svårare att köra om, så redan där borde svaret bli nej annars ger dom dubbla budskap.

  6. intressant fråga ovanför av sebastian, hur skulle det se ut och vad skulle det betyda om fia bestämmer sig för att ta poängen ifrån de tre diffusor-stallen? kopierade snabbt in resultat och skrev över poängen till de stall som inte är något av de tre och får fram följande;

    australien;
    5 7 Fernando Alonso Renault 10
    6 16 Nico Rosberg Williams 3
    7 12 Sebastien Buemi STR-Ferrari 8
    8 11 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 6
    9 20 Adrian Sutil Force India 5
    10 6 Nick Heidfeld BMW Saube 4
    11 21 Giancarlo Fisichella Force India 3
    12 14 Mark Webber RBR-Renault 2
    13 15 Sebastian Vettel RBR-Renault 1

    malaysia;
    2 6 Nick Heidfeld BMW Sauber 5
    6 14 Mark Webber RBR-Renault 4
    7 1 Lewis Hamilton McLaren-Merce 3
    9 3 Felipe Massa Ferrari 31 2,5
    10 11 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 2
    11 7 Fernando Alonso Renault 31 1,5
    13 8 Nelsinho Piquet Renault 31 1
    14 4 Kimi Räikkönen Ferrari 31 ,5

    väldigt snabbt som sagt, har nog missat en del. men man ser ju att det hade varit ett fall framåt för flera stall. bmw och renault. men gladast hade väl force india varit..

  7. Anonymous

    Njaä… Jag är nästan seker på att fia gör ett dumnt beslut . Alvarligt jag tror fia är lite rädda så det kommer inte bli så stort som ni kanse forvantar er… Fia vill som vanligt vara på den säkra sidan… Men jag är en ferrari fan så om det skulle handa för mclaren skulle dem bli super hårt straff.

  8. Lisa

    Som jag ser det har icke-diffuserteamen två bra argument, dels som Sebastian säger att Renault fick nobben av FIA för de var ärliga/dumma nog att fråga först om den nya diffuseridén, dels att de “nyskapande” diffusorerna motverkar totalt syftet med 2009 års regeländringar, förbjudandet av småvingar etc. Hela idén var ju att det ska bli tätare racing och lättare att köra om. Har alla team dammsugardiffusorer á la Brawn är vi tillbaka på ruta 1 ur den synpunkten.

    @ Daniel – för mina ögon ser dina nya tabeller väldigt fina ut 😛 , men jag tror (tyvärr) ändå inte det blir så. Även om Brawns & co poäng tas bort så tror jag inte att de övrigas poäng kommer att ändras. Ta McLarens WCC poäng som ströks 2007, de andra teamen fick inte McLarens “överblivna” poäng, så logiskt sett borde samma sak gälla här.

    Nu vet vi ju iofs att logik inte är motorsportsöverhuvudenas starka sida, så who knows…

    • Erik R

      Jag förstår inte resonemanget om “syftet” med reglerna.

      Syftet med reglerna må vara att göra bilarna långsammare, men syftet med Formel 1 är att bygga en bil som är så snabb som möjligt. Det vore tjänstefel att inte utnyttja varje möjlighet som reglerna erbjuder till att maximera bilens prestanda.

      • Lisa

        Jo, jag håller iofs med. Ett syfte med reglerna finns ju alltid, t.ex räfflade däck som infördes för att få ner hastigheterna, men det dröjde ändå inte länge förrän bilarna var lika snabba som förut tack vare duktiga ingenjörer och aerodynamiker, det ligger i sakens natur att de vill göra bilen så snabb det någonsin går.

        Frågan är hur viktigt just detta syfte är. Det är trots allt vi F1-fans som har “beställt” dessa regler, vi har sagt att vi vill ha mindre areodynamik och mer körskicklighet och att vi vill ha fler omkörningar. Ska då något som i långa loppet kommer att allvarligt motverka syftet med reglerna – som egentligen kom till för oss – godkännas? Tål att tänka på.

        Hursomhelst tror jag det är bara bra för F1 om diffusorerna blir godkända – ändå. Toyota kanske i och med de nyvunna framgångarna lättare stannar i F1 trots bilindustrikrisen och Williams som haft svårt att få ekonomin att gå ihop behöver all framgång de kan få. Dessutom kommer det inte att dröja särskilt länge förrän de andra teamen är i kapp – det ligger också i sakens natur att man kopierar utav bara sjutton…

  9. Erik R

    Diffusorprotesten:
    Jag tippar att protesten avslås helt. Skulle diffusorerna förklaras ogiltiga tror jag ändå att Brawn & Co får behålla poängen eftersom de tävlat med bilar som förklarats godkända.

    “Luckan” i reglementet uppstod förmodligen i och med ändringarna i reglerna inför årets säsong. Därför säger det inte så mycket om Renault fick underkänt på en liknande design förra året.

    McLaren:
    Jag tippar på någon form av kompromiss lite i stil med hur det blev i spionskandalen. Typ att McLaren som team blir avstängt några lopp men att förarna inte straffas, dvs de får förarpoäng men inga konstruktörspoäng.

  10. Tomas

    trött man blir på allt regel tjafs, det ska ju avgöras på banan. hela säsongen kan ju ändras radikalt om ” diffusor three” fälls, sånt här borde ju kollats upp innan det drog igång, bilarna måste väl godkänts innan säsongen startade med alla mått och så!!!

  11. ja, bilarna borde ju varit ok när de startade. lutar väl åt att de får ok tänker jag. att ta bort poängen hade gjort hela vm till en matematisk övning.. och om brawn får rätt så är det bara för de andra stallen att utveckla egna nya bakstycken till bilarna. men det blir spännande igen, för det är ju inte gjort över en natt så frågan är väl hur länge brawn gp och de andra kan plocka poäng innan de andra kommer ikapp.

    och tvingas de till ändringar, man kan ju tänka sig att fia tydliggör reglerna så de får gå tillbaka något, men behålla poängen eller något sånt, så är frågan hur långt försprånget button och de andra har räcker. ferrari står ju på noll poäng och mclaren ett poäng eller vad det nu är. det kan visa sig dyrt mot slutet..

  12. Erik R

    @Thomas: Bilarna inspekteras inför varje lopp. Brawn-bilarna har gått igenom detta två gånger nu utan anmärkning från domarna.

    Men, visst tycker man att man borde kunna ha en officiell granskning av bilarna vid något av de sista test-tillfällena inför säsongen. Sen kunde man också önska att F1 skulle kunna lösa överklaganden inom några dagar, istället för att behöva vänta flera veckor på att en massa gamla gubbar (och gummor) ska orka masa sig iväg till Paris.

  13. WAG THE DOG

    @Daniel

    Det är många inlägg av typen F1 förlorar på detta tjafs om regler, F1 dör om McLaren straffas hårt osv. Men jag har aldrig upplevt att detta forum varit så fullt av debatterande människor som nu. Omkastningen i tabellen, osäkerheten om reglerna, McLarens liargate – allt detta verkar ha vitaliserat F1 som aldrig tidigare.
    Har jag fel? Är det färre besökare nu? Är det färre som postar i forumet?

    • ha, ja det har du i och för sig rätt i.. men det blir lite väl mycket stoj om annat vid sidan av banan (som jag ju i och för sig kanske är med och uppmuntrar bara genom att skriva om det). men en och annan skandal är finfint för debatt bland kommentarerna. en till piska-mig-jag-har-varit-dålig-episod på en bordell är väl kanske för mycket att hoppas på?

    • TOBIAS

      Självklart kul med debatter… men det vore ju roligare om de innehöll mer motorsport än politik och lögner etc. Eller?

      Bilarna har varit godkända av FIA innan säsongen gick igång. FIAS Domslut kan ju överklagas och det är då reglerna sätts på prov. Jag måste säga att jag är väldigt delad. Jag gillar inte alls att FIA ska styra allt i sin väg med sina “skit” regler hela tiden vilket bara förstör sporten men samtidigt så tycker jag att det är lite av en vitamininjektion åt F1 att några andra stall får härja lite fritt ett tag. Även om jag är Ferrarifan så hade det varit lite trist om det varit de som dominerade förra året som var i toppen i år igen vilket i så fall bevisat att FIA:s knep och knåp inte gett någon effekt.

Leave a Reply