– If I back off is Jenson going to pass me or not?

Lewis Hamilton, McLaren, 2010

sidepodcast upptäckte en mycket intressant detalj i senaste videon på officiella f1.com. De producerar faktiskt riktigt bra videor efter loppen. Synd att de görs lite för poppiga (är det Nicole eller Lewis som är Jensons kollega?) i stället för att göra ordentliga genomgångar av hur loppet var, men de är absolut värda att kolla in.

Den senaste bjuder på en intressant konversation mellan depån och Lewis Hamilton där han undrar om Button kommer försöka köra förbi när han kommer ikapp, båda kör för att spara bränsle. Klart och tydligt svar från depån är ett nej. Så kommer Button ikapp och slösar inte många sekunder på att köra om..

Team – “Lewis we need you to save fuel. Both cars doing the same.”

Lewis – “Jenson is closing in on me you guys.”

Team – “Understood Lewis.”

Lewis – “If I back off is Jenson going to pass me or not?”

Team – “No Lewis, No.”

Glöm inte att sätta betyg på Turkiets Grand Prix här.

12 comments

Leave Comment
  1. Magenus

    Antingen lekte de bara för showen eller för att jävlas med Red Bull. Visa hur man ska rejsa i ett team liksom ;). Men det kan ju också vara så att Jenson sket i vad stallet sa och gjorde en satsning iaf. Det låter inte så likt honom.

  2. Mats

    Inte undra på att Hamilton var sur efter loppet, han har aldrig varit så nedstämd efter en seger. Han var riktigt piss

  3. FINNPWRUSA

    Hmm… jag tror det var lika i bägge teamen då… RBR har sagt det och det låter vettigt att McL’s Button (som RBR’s Vettel) hade bättre (bak)däck?

    De har ju annars samma bilar i teamet och bägge Macca bilarna hade tagit ner på effekten??

    Jag tror inte Macca sade något åt Button utan menade till Hammie att ‘ni är på samma mapning och har samma effekt…’ sen att Button tyckte sig ha en chans med kanske däck i bättre skick var ju upp till Button…

    FIA kan ju lyssna på allt och Macca kan väl inte säga ‘Jenson, kör INTE om Lewis’… tror det skulle bli problem med det….

      • FINNPWRUSA

        Japp, jag hade rätt! Informera frugan, detta är STORA nyheter!

        Tack Sebastian, bra artikel och jag tror helt rätt!

        • Lisa C

          Nåja den artikeln rapar ju bara upp vad McLaren säger. Och självklart säger de att inga team orders fanns. Vad skulle de annars säga? “Jovisst, vi gav Jenson order att inte passera…”? Knappast troligt, eller hur?

          F.ö gillar jag inte dethär hyckleriet runt team orders och den regeln borde bort ur regelboken pronto. Ingen har nånsin blivit fälld under den i alla fall och vi skulle slippa alla krystade förklaringar från både det ena och det andra teamet. “Hold positions” hade enligt min mening varit en fullkomligt vettig och rimlig team order från McLaren i det läget de var med problem med bränsleförbrukningen, och jag skulle inte haft ett dugg problem med det.

        • Sebastian

          Med tanke på hur loppet såg ut så upplever jag att artikeln och McLarens förklaringar är trovärdiga. Visst, det kan vara en konspiration, men med tanke på att McLaren har en suspended ban för lie-gate så är de nog extremt noggranna med att inte göra bort sig.

        • Lisa C

          Javisst, det kan mycket väl vara så som McLaren säger. Och konspiration skulle jag under inga omständigheter vilja kalla det – vilken sanningen än är – i så fall snarare damage limitation.

          Och som jag sagt tidigare tycker jag det bara är fånigt att teamen ska behöva hålla på med sånt. Bort med den idiotiska regeln att team orders är förbjudna – vi vet alla att de använder dem i alla fall – och simsalabim kan vi genast lita på vad Macca ( i detta fall, det kunde likaväl gälla ett annat team) säger är helt korrekt.

          Hur lång suspended ban fick de förresten? Ett år? (jag har glömt) I så fall borde den inte gälla längre.

        • FINNPWRUSA

          Jo, det är hyckleri med den regeln… inga team orders men alla vet att de finns i någon form… det är ju uppenbarast i slutet av säsongen när bara ena föraren har chans på titeln och ALLTID kommer in före den andra, ibland t.o.m. efter en enkel omkörning för position… det är uppenbart… och sen säger de att det inte är team order utan upp till föraren själv om han vill släppa förbi… vilket val har man om man vill hålla jobbet??

    • FINNPWRUSA

      LOL, kul grej!

      Så Webber har signat för 2011…. (med Vettel)

      Schumi till pension och Kimi i Merc?

Leave a Reply