Jaime Alguersuari gjorde en “Massa” och körde iväg med bränsleslangen – video

Tuff dag för Toro Rosso nere i Singapore som blev tuffare efter att Alguersuari gick in i depån och lyckades komma iväg lite för tidigt.. En “Felipe Massa” i Singapore helt enkelt. Video;

Älgen;

Och Massa från förra årets Singapore;

25 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Som jag skrev tidigare – jag tror Toro Riskerar straff för det där, eftersom det är en person som inte tillhör depåteamet och som inte har skyddsutrustning som drar ur bränsleslangen.

    • Erik R

      Nja, ett team som köpt rättigheterna till namnet Lotus ska köra nästa år, om inte Lotus (bilmärket) vinner över dem i rätten…

  2. Sockna

    Alguersuari hade i alla fall förstånd att stanna i tid till skillnad från Massa, han hann åka hela depårakan innan han såg slangen (om jag inte minns fel). Snygg TV förresten 🙂

      • Johan R

        Alonso har gjort mycket bra med en usel bil i år, medan Kimi inte presterat så mycket i Ferrari. De två och Hamilton tycker jag fortfarande är de riktigt stora stjärnorna i F1 idag, med Vettel som flåsar dem i nacken på väg upp.

        Sen har ju underhållningsvärdet på Barichello varit på topp senaste racen. Teamet: “Button har bromsproblem, kan su släppa av lite så att han inte blir stressad?”. Barichello: “Perfect. Then I can catch him.”

        • Magenus

          Sant. Jag har hållt på Button sen jag började intressera mig för F1, men Barichello är sportens stora behållning just nu. Snacka om inställning! Det är nästan så att man vill se honom vinna VM.

      • Sebastian

        Jag skulle ändå påstå att Kimi gjort mycket bättre ifrån säg än vad resultaten visar. Förra året så var det många misstag i Ferrari-teamet och det största var att byta från Brembo till vad-de-nu-hette-bromsar. Ferrari har ju i praktiken erkänt det fiaskot genom att byta tillbaka.

        I år har de ju struntat i att utveckla bilen. Nu vet vi inte vad Massa hade kunnat göra, men Kimi piskar ju fram 131% ur bilen (that would be one higher än Hamilton… :p). Jag kan tänka mig att Kimi längtar efter en bättre bil och ett team som inte gör så många enkla misstag.

        • Lisa

          Skylla på bromsar är en dålig ursäkt. Massa kunde ju uppenbarligen köra med dem och att kalla det fiasko när man är 1 poäng från att ta VM är väl att ta i. Struntat att utveckla har man väl inte heller gjort mer än nån annan, alla har slutat vid detta laget utom Red Bull och Brawn som fortfarande kämpar och BMW som inte har nåt att förlora.

          Jag tycker Kimi alltid haf en tendens att hänga med huvudet när bilen inte är på topp, eller när det inte “går bra”, det visade han redan 2006 i Macca. Alonso är inte sån, han biter bara ännu hårdare. Dessutom HAR Kimi gjort en massa (pun very much intended) billiga misstag i Ferrari, det kan inte hjälpas, (disclaimer: Ferrari också gjort mer än lovligt många billiga misstag som drabbat både Kimi och Massa.) men han har också kört fantastiskt bra vid andra tillfällen.

          Jag tror kanske han också blivit litet offer för sin egen hype, “fastest man on earth bla bla bla”, “iceman” som engelska pressen gärna tjafsade om så länge han körde för McLaren. Glömmer aldrig när Alonso vunnit sitt första VM och F1 racing kom ut. Ingen ska tro det stod något om Alonso – omslaget var en bild av en McLaren och världskrigsrubriken löd ” VARFÖR VANN INTE KIMI?!” Indignationen stod som spön i backen… 😀

          Hursomhelst är Kimi en av de bästa förarna på gridden – när han vill – och även om han inte är min personliga favvo, vore det mycket sorgligt om han försvann. Jag hoppas verkligen han får en styrning i McLaren, det vore kul att kunna jämföra honom med Hamilton. Slår han Hamilton får han en ny fan i mig.

        • Lisa

          Det blir ett väldigt kackel från undertecknad här, men för att förtydliga – för mig visar en förare sin klass först när bilen INTE är på topp. Vilken idiot som helst kan vinna i en överlägsen bil. För mig visade MS mycket mer sin klass 2005, då bilen var skräp och att han i detta skräp slog Rubens med hästlängder. Annars – när bilen var i särklass och Rubens låg tätt efter MS – fick man ju ofta höra att Rubens var lika bra om han “bara fått chansen”.

          2005 visade att så inte var fallet.

        • morgan

          Justja, Kimi är ingen toppenchaufför för Lisa tycker han hänger med huvudet när bilen inte är på topp. Alonso däremot, han ger aldrig upp och vissa påstår att han kan flyga…

        • Lisa

          Heh… och ändå har jag försökt undvika att förolämpa Kimi för jag tycker faktiskt bra om honom och han är visst en toppchaufför, men kom inte och säg att han gjorde sitt bästa i McLaren 2006. Och vill du påstå att han gjort sitt bästa i Ferrari talar väl det för sig själv. 😉

          Alonso kan inte flyga, men han gör betydligt färre misstag och ja – han ger aldrig upp. Det kan inte hjälpas.

        • Sebastian

          Om det inte hade varit problem med bromsarna så hade de inte bytt. Och det var bromstempen som de hade problem med hela säsongen. Många piruetter i Ferraris 2008, inte minst för Massa.

          Sen är det kanske inte så konstigt att det var lite segt i McLaren när man är nära många gånger men det ändå inte räcker hela vägen. Norbert Haug tycker ju att kimi hade två mästerskap i handen som materialfelades bort.

          Men, som sagt, det är lätt att spekulera. Men just nu är han iaf underskattad av fansen om än överbetald (i förhållande till de faktiska resultaten) av Ferrari. Eftersom han inte bryr sig om vad andra tycker så antar jag att det passar honom rätt bra… 😀

          Skulle gärna se Kimi och Hamilton i samma team. Men roligast om Vettel och Kimi hamnade i samma! Skulle också vara kul att se Alonso mot Massa. 2010 kan ju bli en kanonsäsong 🙂

      • Anton

        Alonso är väl en av få om inte den ende i dagens startfält som visat att han kan ta en bil som uppför sig som en kundvagn och hänga med de som har bättre material. Vänta bara ska ni se. Nästa år blir början på en ny era och ny dominans.

        Kimi är snabb men det finns det fler som är. Han har helt enkelt inte hela “paketet”.

        Kubica till Renault? Synd för honom…

        • xzqw

          Ferrari slutade att komma med uppdateringar för flera race sedan medans resten har kommit med nya delar hela tiden.
          Mclaren sista uppdateringar kom till Singapore så dom är också färdiga med årets bil.
          Kimi har tagit flest poäng dom näst sista fyra tävlingarna med en bil som inte håller måttet alls, så motivationen kan inte varit så dålig alls då.

          Visst att det gick sämre i Singapore men nånstans måste det märkas att man har slutat utveckla årets bil mycket tidigare än dom andra och det syntes tydligt nu.

        • Lisa

          Renault har inte uppdaterat sin bil sen eldkvarn brann om man undantar det speciella aerpoaketet för Monza som alla har.

          Tror inte de skiftade resultaten har så mycket med uppgradering att göra, snarare passar olika bilar olika bra på olika banor i år på ett sätt vi inte sett förut.

          Jag är övertygad om att Ferrari kommer att göra bättre ifrån sig på Suzuka än vad de gjorde i Singapore – och tvärtom Renault sämre – alldeles utan några uppgraeringar alls.

        • xzqw

          Då måste man inte uppgradera bilarna alls då eftersom det ger ingen skillnad alls då?

          Konstigt att Mclaren har blivit så pass mycket bättre jämfört med i början av säsongen, vad jag kan minnas så har dom gjort uppgraderingar till bilen.

        • morgan

          Det är klart att uppgraderingarna på bilarna gör dem bättre, men i det här läget på säsongen så är det nog små eller inga uppgraderingar som görs hos all utom möjligtvis brawn och red bull.

          Därför är det nog hur bra bilarna passar olika bantyper som har gjort störst inverkan på resultaten. Red bullen har varit litet ojämn senaste racen och ferrarin som varit på pallen ett par race senast var som en tvål med v10 i singapore.

    • Sebastian

      Skillnaden är väl ändå att älgen drog innan lollipopsnubben rörde skylten. Känns inte riktigt som samma sak…

      • KIMI!

        Sebbe,

        Jaa du, Alla säger att han har gjort dåligt! Vad fan han ger ju vad han kan men alla Rookie F1 snackare säger han borde vinna 15 lopp så är han bra… Han är ju inte some jävla Hamilton som snackar och snackar och träffar nya tjejer varanan dag. Kimi fokuserar vad han ska köra och skiter i alla jävla engelska tiningar. Han ska ha berömelse men bara Schumi säger att Massa skulle göra bättre.

        Hamilton snackar för lite och får för mycket berömelse när han vinner. Teamet har ju 700 pers som jobbar på bara hans bil och typ 14 personer på Kovalinens bil.

        • Erik R

          Hamilton har aldrig snackat särskillt mycket mer än någon annan F1-förare. Det är bara att eftersom han är från England så upprepas, tas ur sitt sammanhang och felciteras vartenda ord han säger 10 ggr mer än någon annan förare.

          Han blev rejält bränd när han som lite naiv nykomling ville bjuda lite på sig själv och faktiskt berätta lite om hur han verkligen tänkte och kände. Stort misstag. F1-förare ska vara som robotar, svara mekaniskt att teamet gjort ett bra jobb, och inte ett ord mer. Annars får de bara skit för det.

          Numera har han lärt sig och ger precis lika ointressanta uttalanden och intervjuer som alla andra i branchen. Ni som gillar att hacka på Hamilton måste tycka det är väldigt skönt.

Leave a Reply