Jarno Trulli och Timo Glock ordnar Toyota 1-2 efter kvalificering

Ferrari har vaknat och Lewis Hamilton ser snabb ut, men Toyota var stallet att slå idag. Efter att Vettel i Red Bull varit snabbast på både första och andra delen av kvalificeringen var det Jarno Trulli som till slut satte snabbaste varv.

Bredvid honom i främsta ledet startar Timo Glock. Vettel till slut trea med Jenson Button bredvid sig i andra startled. Brawn GP ser ut att ha fått det lite tufft med värmen, men Rubens är å andra sidan inte långt bak på sin sjätte plats.

Imponerande av Hamilton att sätta femte tid, Kovalainen dessvärre något olycklig utanför sista omgången i kvalificeringen.

Ferrari har som sagt vaknat något och båda var med i sista delen. Såg inte ut att ha några särskilda problem, annat än att deras downforce ser betydligt lägre ut än många andra, utan gissar att det ligger en del bensin i de bilarna. I så fall kan det bli spännande att se deras första stint i morgon.

Det har snackats mycket om Ferraris dåliga start, men BMW lyser inte heller där ute. En del bra tider i inledningen av säsongen, men nu ser det skakigt ut. Jag tippar noll poäng för dem båda i morgon.

Mark Webber ligger långt nere, men han hindrades av Adrian Sutil på sitt ena varv där ute och det är nog ett straff att vänta där. Hjälper ju inte Webber särskilt mycket, men får avvakta. Lite osis för Buemi att inte kunna följa upp den finfina inledningen, blir ett tufft lopp för honom i morgon från långt nere i fältet.

Vad Bourdais höll på med fick jag inte helt med mig. Sist just nu i alla fall. Han närmar sig slutet av sin Formel 1-karriär om det inte händer dramatiska saker i dagarna. Piquet har varit på väg ut länge och detta är nog ett av hans sista lopp. Snart tror jag det blir Grosjean i stället bredvid Alonso.

Tider och placeringar;

1.  TRULLI Toyota 1m33.431s

2.  GLOCK Toyota 1m33.712s

3.  VETTEL Red Bull 1m34.015s

4. BUTTON Brawn 1m34.044s

5. HAMILTON McLaren 1m34.196s

6.  BARRICHELLO Brawn 1m34.239s

7. ALONSO Renault 1m34.578s

8. MASSA Ferrari 1m34.818s

9.  ROSBERG Williams 1m35.134s

10. RAIKKONEN Ferrari 1m35.380s

11. KOVALAINEN McLaren 1m33.242s

12. NAKAJIMA Williams 1m33.348s

13. KUBICA BMW 1m33.487s

14. HEIDFELD BMW 1m33.562s

15. PIQUET Renault 1m33.941s

16. SUTIL Force India 1m33.722s

17. BUEMI Toro Rosso 1m33.753s

18. FISICHELLA Force India 1m33.910s

19. WEBBER Red Bull 1m34.038s

20. BOURDAIS Toro Rosso 1m34.159s

Här är föresten den där grymma ghost view eller vad de kallar det på BBC där man ser hur bilarna ligger till i förhållande till varandra på samma del av banan. Man ser hur lika Massa och Hamilton kommer in i kurvan, men hur Hamilton bara glider ifrån och kan gå mycket snabbare på gasen på grund av marktrycket;

14 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Man vill bara ghostviewa hela fältet. Skitgrymt!

    Väntar med spänning på bränsleinfo. Ser fram emot när de börjar kvalificera med samma bränslemängd. Blir lite fånigt när den som kör lättast får så stora fördelar.

    Skönt att Ferrari har börjat få ordning på bilen (tänker på tiderna i Q2). Vilka kör med KERS?

    • Lisa

      Alla som har KERS kör med KERS (ja utom Kubica då, vad jag vet)

      Betyder att Renault är första teamet ut med både dubbeldäckare OCH KERS, så Flav ska inte gnälla…

    • Erik R

      Briatore beter sig som en bortskämd brat. Han ska vara glad att han i många år har haft ett team med enorma resurser som aldrig behövt vända på slantarna, och inte behövt se på avundsjukt när storfräsarna kommer med nya aero-prylar till varje race.

      Snart är det väl Brawns fel att KERS är så problematiskt och Brawns fel att Piquet aldrig kommer imål… 🙂

      • Peter

        Heja Flav!
        Om inte han och Eclestone gjorde sina “genomtänkta” utlägg i media så hade man ju inget att ha roligt åt mellan racen!!
        Go for glamour, girls and crap-talk!!!!!!!!!

  2. Erik R

    Ska Toyota bli tredje (!) teamet i år att ta sin första seger med en dubbel? Nåja, det är lite jobb att göra imorgon också…

    Jag skulle också gärna se att pole avgörs med snabbast möjliga bilar och bästa förutsättningar. Q2 är jättespännande nu när det är så jämt, men Q3 känns som ett stort antiklimax.

    Jag drömmer om en avancerad online-tjänst där man kan köra ghostview på valfria bilar från valfria varv efter kvalet…

  3. håller med, q2 är klart bästa delen. där kör alla bara så snabbt det går och med så lite bränsle som möjligt. och det är mycket som står på spel och bara snabba bilar kvar liksom. där ser man verkligen vem som är snabb och vem som inte hänger med.

    toyotorna har ett grymt läge i morgon, men en bit bak finns en del startsnabba bilar också. skulle inte överraska mig om vettel kan smita förbi dem båda på en gång faktiskt. undrar om inte hamilton också kan slå till, han står inte längre ner än på en femteplats..

  4. Pelle

    Här är vikterna
    1. Jarno Trulli, Toyota, 648.5 kg
    2. Timo Glock, Toyota, 643
    3. Sebastian Vettel, Red Bull, 659
    4. Jenson Button, Brawn GP, 652.5
    5. Lewis Hamilton, McLaren, 652.5
    6. Rubens Barrichello, Brawn GP, 649
    7. Fernando Alonso, Renault, 650.5
    8. Felipe Massa, Ferrari, 664.5
    9. Nico Rosberg, Williams, 670.5
    10. Kimi Raikkonen, Ferrari, 671.5
    11. Heikki Kovalainen, McLaren, 678.5
    12. Kazuki Nakajima, Williams, 680.9
    13. Robert Kubica, BMW Sauber, 698.6
    14. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 696.3
    15. Nelson Piquet, Renault, 677.6
    16. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 678.5
    17. Giancarlo Fisichella, Force India, 652
    18. Mark Webber, Red Bull, 656
    19. Adrian Sutil, Force India, 679
    20. Sebastien Bourdais, Toro Rosso, 667.5

  5. Magenus

    Grymt kul att det går bara för Toyota. Man skulle kanske bytt ut Barri mot Glock igen. Hade hoppats på bättre resultat från Brawn idag…

  6. Erik R

    Ganska jämna vikter uppe i toppen. Vettel ser ut att ha ett riktigt guldläge med lite tyngre bil än de andra, bara han kommer iväg ordentligt i starten. Hamilton med sin KERS borde kunna ta en eller ett par placeringar i starten, kanske till och med Vettel?

  7. Lisa

    Stackars Piquet, visserligen tog han sig till Q2 för första gången i år, men där var det 1,1 sekunds skillnad mellan honom och Alonso. Litet mycket, kanske..

    Annars ser det bra ut för Vettel i morgon. Och för Hamilton, han är tyngre än jag trodde, Macca verkar ha fått bra snurr på grejorna. Både han och Alonso kan dessutom kanske ha nytta av sin KERS i starten. Kimi ska inte heller underskattas, han är bra tung och Ferrarin verkar ju fungera fint. Inga regndäck på, bara! 🙂

    Märkligt att Brawn tycks ha tappat sitt försprång redan. Trodde nog de skulle göra det så småningom, men inte såhär tidigt.

    Och heja Glock, det är dags han drar ihop litet poäng och sköna €€€€ åt mig!

  8. Lisa

    Ska föresten bli spännande att se hur det går med motorerna i morgon, de flesta kör med motorer som är inne på tredje loppet nu. Nån som tänker gå i småbitar?

  9. Magenus

    Radiotrafiken har dessutom handlat en del om att kyla motorerna så mycket som det bara går. Från samtliga stall med Mercedesmotorer.

    Men borde inte detta vara ett lopp med nya motorer. Lopp 4 alltså?

    • Lisa

      Många bytte redan i Malaysia (värmen?). Man får ju egentligen byta precis som man vill, bara man inte använder mer än 8 per år. Kanske det blir litet mer spännande i slutet av säsongen när många som bytt litet för ofta bara har ett antal halvbegagnade att välja på. De grundliga tyskarna har koll:

      http://www.motorsport-total.com/f1/ergeb/2009/04/76.shtml

      Att Heikki inte behövt byta nån gång är inte så konstigt med tanke på de korta lopp han gjort 🙂 men Buemi & Bourdais är tuffa…

Leave a Reply