Jenson Button tar hem Turkiets Grand Prix och har sex av sju tävlingar.

Jenson Button imponerar vidare. Tuff start idag från andra startruta och direkt förbi när Vettel gjorde ett litet misstag och kom långt ut. Just Vettel var ju lite av favoriten från sitt startspår, men efter första varvet kom han inte helt ikapp, trots en 3-stoppsstrategi som jag tror de slängde in under loppets gång.

Rubens stod för dagen för Brawn GPs första brutna lopp när han till slut fick ge sig efter en urusel start, bruten framvinge och trassel med växellådan.

Annars var det ju en framgång för Red Bull. Webber körde stabilt, syntes knappt i rutan, och tog hem andraplatsen.

Toyota plockade välbehövliga poäng. Inte ofta man sett dem så högt upp i listan. Rosberg lite lika dant. Alltid vass på träning men har inte hållt till tävling.

Båda Ferrari en bit ner. Är faktiskt lite osäker på vad som hände med dem, de syntes inte heller särskilt mycket.

McLaren fick uppleva ännu en dålig dag ute på banan. Problemen startade ju efter dåligt kval igår. Bilen går visst bara långsammare och långsammare läste jag i AB att Hamilton sagt. Man undrar ju hur de tänker borta på Mercedes, de håller ju på att ta hem en konstruktörstitel med Brawn GP i stället för McLaren..

Resultat;

1. Jenson Button, Brawn-Mercedes
2. Mark Webber, Red Bull-Renault
3. Sebastian Vettel, Red Bull-Renault
4. Jarno Trulli, Toyota
5. Nico Rosberg, Williams-Toyota
6. Felipe Massa, Ferrari
7. Robert Kubica, BMW
8. Timo Glock, Toyota
9. Kimi Raikkonen, Ferrari
10. Fernando Alonso, Renault
11. Nick Heidfeld, BMW
12. Kazuki Nakajima, Williams-Toyota
13. Lewis Hamilton, McLaren-Mercedes
14. Heikki Kovalainen, McLaren-Mercedes
15. Sebastien Buemi, Toro Rosso-Ferrari
16. Nelson Piquet Jnr, Renault
17. Adrian Sutil, Force India-Mercedes
18. Sebastien Bourdais, Toro Rosso-Ferrari

Did not finish

Rubens Barrichello, Brawn-Mercedes – 47 laps
Giancarlo Fisichella, Force India-Mercedes – 1 lap

Mer i svensk media (SVT, AB, AB, EX,).

21 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Kommentar till Barichellos problem. Det beskrivs som att problemet i starten (felkalibrerad koppling) ledde till att han förlorade sjunde växeln vilket var orsaken till att han bröt.

  2. Wag the dog

    So boring, so boring!!!

    Grattis till Button men hur var det nu med omkörningar till i år? Är det dubbeldiffusern eller?
    Nu är det lika tråkigt som på Schumis tid. Booooooooring! 😉

    • Lisa

      Eftersom största delen av gridden trodde att en dubbeldiffuser var förbjuden, så blir det såhär. Hade ALLA haft chans att bygga sin bil från scratch runt en dubbeldäckare i stället för att vara tvungna att klistra på en efteråt hade fältet kanske varit litet jämnare. Nu har naturligtvis Brawn byggt en riktigt bra bil även dubbeldäckaren förutan, men de andra hade åtminstone haft en sportslig.

      Och KERSeländet har heller inte gjort saken bättre. Man får väl ändå gratulera Ferrari till att ha byggt den absolut klart bästa KERS-enkeldiffuserbilen av alla. (klen tröst kanske men ändå…) 🙂

    • Stefan Alsenmyr

      Tycker inte det var så “boring”. Faktiskt en hel del omkörningar i detta lopp. Kurva ett , tre/fyra nio/tio och 12/13/14.

      Lisa. ALLA hade chansen att bygga en dubbeldiffusor men bara tre gjorde det… Resten skrek och peka finger.

      • Lisa

        Nja det är väl snarare så att ALLA utom tre trodde den var förbjuden, Renault och Red Bull frågade FIA t.om (inte så konstigt att de skrek när de fick syn på den fast och färdig på andras bilar då kanske…) 😉

        Hursomhelst, jag har inget problem alls med Brawns & co dubbeldäckare, men håll med om att det möjligen kunde ha blivit en mer spännande säsong om alla tävlat på lika villkor?

        Jag tycker inte inte heller att loppet var SÅ tråkigt, att Button skulle vinna visste vi ju mer eller mindre på förhand och det hände faktiskt en hel del nere i fältet.

        • Olag

          Ja ja du satt bara och var impad på hur Alonso klara alla alla bredsladdar han gjorde i loppet…T.o.m jag erkänner att det var kul och imponerande gjort av han… 😉

      • Wag the dog

        Tråkigt att 1 förare vunnit 6 av 7 race! Och när en förare är sekunder snabbare per varv men ändå inte klarar av att göra en omkörning så funkar INTE de nya reglerna. Det hjälper ju inte med smalare bakvinge och bredare framvinge. That’s boring!

  3. Lisa

    Annars är det väl bara att gratulera Button till årets mästerskap. Urtrist att det redan är avgjort, but it couldn’t happen to a nicer guy. Grattis!

    McLaren är inte ensamma om att gå bakåt, Renault gör detsamma. Eller de står snarare still medan resten går framåt, BMW mest tydligt denna helg. Williams tror jag har en riktigt bra bil också, men förarna är inte tillräckligt bra för att få ut hela potentialen.

    Fast min största behållning var Alonsos morrande till sin stackars raceingenjör när han ville att Alonso skulle backa ur Kubicas slipstream för att kyla motorn: “I can’t do that!” (är loppen trista får man glädjas åt det lilla…) 😀

  4. Erik R

    McLaren är helt körda på banor med många snabba svängar. De kommer nog att vara betydligt starkare i Ungern, Valencia, Singapore och Abu Dhabi och Monza.

  5. M

    Hoppas Jenson bryter nått lopp snart helst 5-6 st så att det hade blivit lite spänning i mästerskapet, snacka om att det börjar bli tråkigt att titta på F1 nu när man redan vet vilken som kommer att vinna så egentligen tävlar resten av fältet om andra platsen mycket kul hurra hurra till att FIA skulle jämna ut fältet tills 2009 års säsong.
    Man kan nog säga att dom har misslyckats ganska totalt med det, men så är det när FIA inte sa att alla stall var tvungna att köra med kers eller att ingen skulle köra med kers, men då får stallen som kör utan nu kommer att få det betydligt svårare tills nästa år då alla måste ha det.
    Då kan Jenson och Brawn sitta och klia sina huvuden ikapp när dom ligger på efterkälken om det nu blir något F1 nästa år.

    • Lisa

      Obligatoriskt KERS nästa år kan vi glömma (FIA pratar alltid så mycket strunt)

      Det har varit väldigt tyst om KERS på senaste och nu har teamen äntligen bestämt sig för att skippa denna Max “briljanta” idé – efter att ha kastat hur många miljoner som helst i sjön. 🙁

      http://www.autosport.com/news/report.php/id/75945

      KERS var skit redan från början och F1 (om det finns nåt F1 nästa år) kommer att bli en bättre plats utan eländet.

  6. Ov

    Jag håller med, årets mästerskap har inte alls blivit jämnare vilket var meningen med alla regeländringar. Kolla bara på de två senaste åren, har aldrig sett jämnare slutskeden där allt avgörs på sista varven sista tävlingen.

    Tänker redan tillbaka på Schumachers dominansår och ryser, hoppas det inte trenden håller i sig till nästa sässong med endast en förare ohotad i topp.

    • Erik R

      Det är självklart att stora regeländringar gör att det blir större skillnader mellan teamen eftersom de kommer att lyckas väldigt olika med utvecklingen av allt nytt på kort sikt. På längre sikt kan det dock leda till att det blir jämnare. Det kräver dock att reglerna hålls någorlunda stabila, och det ser ju inte så ljust ut på den fronten…

    • M

      Varför det är så ojämt nu är att FIA vågade säga antingen kör alla med kers eller ingen.
      Så dom största stallen satsar på kers och dom mindre stallen struntar i kers vad händer jo kers tog betydligt mer tid att utveckla än vad dom trodde och utvecklingen på bilen fick stå åt sidan.
      Med dålig balans och för lite downforce till följd av detta.
      Men ändå är det bara två stall som kör med det vilka då jo Ferrari och Mclaren som har skänkt bort detta år till ingen nytta.
      Så just nu är det två klasser i F1 ena klassen utan kers och andra klassen med kers.
      Ferrari kanske får till bilen om några lopp men då är det försent då har redan Jenson säkrat förar titeln och Brawn konstruktörsmästerskapet.
      Så att det ska bli en Brawn dominans nästa år kommer inte att hända, för nästa år kör antingen alla med kers eller ingen med kers om man nu kommer till start till 2010.

  7. Fly

    Haha, gött Heike !Älskar såna Finnar som gör allt för att skyda plattsen….
    Ha Barro du får kämpa mer för platsen än att låta bilen göra allt, Heike kämpa!!

  8. schuco

    Jag har ett förslag som är bättre än kers:
    Varje förare kan genom att trycka på en knapp “stjäla” 80 hästkrafter i 6 sekunder per varv från en framförliggande bil. Dvs den som ligger framför blir av med 80 hk som tillfaller den som ligger bakom. Fy fasen vad det skulle bli omkörningar.

  9. Anton

    Jag tycker årets säsong är riktigt tragisk. Vill inte ta något ifrån Button då han säkert tillhör de främsta förarna på gridden, han kör ju trots allt åttor runt sin teamkompis Barrichello. Dessutom är han en riktigt sympatisk person till skillnad från sin landsman, den regerande mästaren. Men faktum är att han är alldeles för överlägsen.

    För mig är säsongen nu över. Jag tänker fortsätta att se på samtliga sändningar men inte med samma glädje. Att behöva se en sådan förare som Alonso kämpa om åttonde platsen är bara för jävligt. Hoppas han kör en röd bil nästa år.

  10. M

    Brawn kan tacka ferrari och Mclaren att dom valde kers till denna säsong annars hade Ferrari och Mclaren varit med i toppen om dom hade struntat i kers.

Leave a Reply