Jenson Button tar tillbaka initiativet i Shanghai på träning 2

Ordningen återställd på träning 2 som någon sa i en kommentar nedanför.

Jenson Button och Brawn GP visar var de hör hemma. Hamilton nu nere på en 13e plats..

Kort nyhet det här, får återkomma med lite analyser och spekulationer senare under dagen, tider från T2;

01 J. Button Brawn GP 1:35.679 35 laps
02 N. Rosberg Williams 1:35.704 36 laps
03 R. Barrichello Brawn GP 1:35.881 35 laps
04 M. Webber Red Bull 1:36.105 32 laps
05 S. Vettel Red Bull 1:36.167 22 laps
06 J. Trulli Toyota 1:36.217 42 laps
07 K. Nakajima Williams 1:36.377 32 laps
08 T. Glock Toyota 1:36.548 40 laps
09 H. Kovalainen McLaren 1:36.674 34 laps
10 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:36.800 34 laps
11 A. Sutil Force India F1 1:36.829 30 laps
12 F. Massa Ferrari 1:36.847 34 laps
13 L. Hamilton McLaren 1:36.941 28 laps
14 K. Räikkönen Ferrari 1:37.054 33 laps
15 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:37.219 34 laps
16 N. Piquet jr. Renault 1:37.273 36 laps
17 R. Kubica BMW 1:37.491 34 laps
18 N. Heidfeld BMW 1:37.544 28 laps
19 F. Alonso Renault 1:37.638 28 laps
20 G. Fisichella Force India F1 1:37.750 31 laps

Vad hände med Alonso?

Och Red Bull är de verkliga utmanarna, nu visar de det också. Hoppas de får till det i race nu bara. Ferrari? Tja.. vad ska man säga..

18 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Tja, nu ser det ut lite mer som “vanligt” i toppen. Sutil före Ferrari, McLaren och Renault…!

    Ni som tittat, har ni sett någon skillnad när det gäller diffusorer? Verkar några team ha testat olika varianter på de olika träningarna?

  2. cia

    Vad jag läst är att Alonso kört utan KERS och att den nya diffusern som de tydligen arbetat med sedan januari skickades på första bästa plan i onsdags efter klartecknet, och hade anlänt till Kina först på morgontimmarna, så de har väl kört med en delvis modifierad diffuser.
    http://www.marca.com/2009/04/17/motor/formula1/1239945744.html (spanska)

    Jag har bara sett detta på ett ställe så jag vet inte om det stämmer.

    • Lisa

      Vad jag har förstått kommer den nya diffusern inte förrän på lördag morgon. NÅT nytt kommer iaf lördag morgon, det är konfirmerat av Pat S. 😛

      Däremot är ett nytt golv & ny framvinge redan på plats. Ingen aning om de körde med eller utan KERS, men de mixtrade mycket med ballasten, så det kanske stämmer?

      • Lisa

        Oj nu ska jag svara på min egen kommentar, hur ska det gå?

        Ser att Marca har ändrat från “con el nuevo diffusor” till “a la espera del nuevo diffusor” – så denär inte på plats – än. 🙂

        • cia

          Jag såg det också, tidigare idag var det att den kommit vid 3-tiden imorse, sedan hade de ändrat till 3-tiden på eftermiddagen – snart blir det väl 3 imorgonbitti som du hade hört av Pat S.

    • Sebastian

      Jag har drömt att Hamilton kommer att
      köra en öppen Le Mans Series-bil utan säkerhetsbälte… vad som helst kan hända på lördag 🙂

      • Lisa

        lol det blir skojigt, jag ser verkligen fram emot detta! Bäst han behåller hjälmen på, för grainingen är så allvarlig att förarna får gummikulor i skallen och ska han stå i en Le Mans bil och glo är han ju dubbelt exponerad… 😛

        • Sebastian

          Jag kan säga att jag blev riktigt förvånad när han svängde in i kurvan och reste sig upp!!! Kunde inte riktigt greppa om det var inom reglementet, men han verkade ju kommit igenom stewardsarna… 😀

  3. Togga

    Till alla som anser att denna säsong blir spännande så kan man ju bara säga att det inte blir så kul när Button (som enligt briatore är en ‘paracarro’ som tydligen ska vara nån form för italiensk betongstolpe som står längs vägarna) mest troligt kommer att ha avgjort hela skiten innan Barcelona.

  4. Sebastian

    Alla säger att de mjuka däcken slits väldigt snabbt och Massa säger att de hårda också slits mycket. Kanske kan det löna sig med mindre downforce. Det blir också intressant att se Ferrari utan KERS, blir som en försvarslös duvunge, tänk om de blir varvade… gulp.

    Och Briatore… kungen av felslut…

  5. HENKE R26

    Såg precis resultaten av träningen. Verkar som Renault behöver lite mera speed för att kunna vara med i toppen. Om det nu är så att dom inte har den nya diffusorn på plats så kanske till kvalet im blir det mera fart!! Scuderia Ferrari verkar ha det tungt…..

  6. Affe

    Jag såg andra träningen i morses och då pratades det om att McLaren körde med en modifierad diffuser, i alla fall skulle Hamilton ha en på första och sen skulle Kova få en på andra, ändå låg ju inte Kova långt efter på första träningen och på andra träningen så blev jag mest paff över att alla förbättrade sina tider med Super-Soft däcken utom en person, Mr Hamilton förbättrade inte sin tid någonting med dem där Super-Soft tidsmässigt.

    Dock så såg man inte någon större skillnad på aktern på Mercedes Silverpilar, var svårt att se någonting när dem körde förbi i 100 knyck och allt var svart under vingen som vanligt. Dock såg den inte likadan ut som de röda bilarnas som hade en mycket tydlig överkant på sin.

    Vi får väl se hur det går i kvalet, det pratades om att dem mjuka däcken grainar sönder efter 6-9 varv beroende på aggressivitet så att kvala lätt och gå i depå efter 5-10 varv kan nog löna sig pratades det om.

    Imorgon klockan 9 så har vi svaret, då skall kvalet vara färdigt och en gissning är att det är Mercedes i topp som vanligt detta året, dvs. dem vita pilarna. Silverpilarna får det nog svårt oavsett vad dem hittar på, kanske en Q3 för första gången på länge.

    Litet PS från imorse var att Mercedes indiska bilar var snabbast på bakrakan på 1.1 km, dock snurrade dem ju friskt också.

    //Affe

    • Erik R

      Gamla Minardi brukade också ofta ha snabbast topphastighet. Eje brukar säga att det är ett typiskt tecken på att bilens aerodynamik inte funkar så bra.

  7. Sebastian

    Jag tycker att de är lite slöa på Ferrari. Fram med en bågfil, cutta upp diffusorn, smacka på lite titanarmeradglasfiber och kööööör. De har ju inte mycket att förlora…

    • Lisa

      Men lugn, Sebastian – det finns ingen anledning att kasta spaghettitallriken i väggen än.

      Jag tycker snarare det hedrar Ferrari att de inte vill köra med nån slags panikslagen klippa och klistra-lösning för stunden utan försöker hitta nåt mer genomtänkt som passar just deras bil, för om jag förstått saken rätt har de större problem än McLaren & Renault att få en dubbeldäckardiffuser att passa. Det ordnar sig. Så småningom. Paciencia, por favor. 😉

      • Sebastian

        Man kan liksom inte erövra världen med bara välplanerad smörsång. Ibland behövs det rock’n’roll. Jag förstår att de är rädda för att Massa ska skita på sig, men Kimi har nog inget emot att plocka fram lite sisu och köra skiten ur det de kan snickra ihop 🙂 Tyvärr är han väl för lat för att bygga om bilen själv… :p

Leave a Reply