Kaj Lindström går igenom en race-helg i rally med Kimi Räikkönen

kimi-rally

Här är Kimis kartläsare Kajs intro inför Turkiets runda i WRC, som gick av stapeln tidigare i april. Nästa runda är Nya Zeeland. Kaj visar lite hur de förbereder sig och vad som händer under en race-helg.

Inte mycket F1, men Kimi är ju alltid kul att se. Och så händer ju inget i väntan på Spaniens Grand Prix.. Och alltid kul att kika in lite bakom kulisserna;

5 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Alltid kul med lite iceman-news! Krävs inget geni för att förstå att kimi trivs, när han får göra preppen från sängen… 🙂

    On another note… jag tror fortf. starkt att Ferrari och Sauber har haft problem med kylningen. Det här är saxat från en intervju med Saubers nya tekniska chef Key.

    “Naturally reliability is a big priority and the team is working on that very well,” Key added. “It’s been unfortunate because in winter testing there wasn’t any hint of there being a reliability issue, but now we are keeping a close eye on it.

    Och skillnaden mellan vintertesterna och nu är kanske 20-30 varmare yttertemp.

    Anyways, Alonso säger att Ferrari vet vad som varit deras problem så min gissning är att man ska hålla utkik efter större luftintag och andra kylningsrelaterade uppgraderingar.

    • Erik R

      Man hinner kanske inte upptäcka tillförlitlighetsproblemen om föraren har för vana att kracha bilen efter några få sträckor… 🙂

      Nåja, det verkar ju gå bättre för Kimi numera.

  2. Lisa C

    Chassina är homolongerade 2010 så några större luftintag lär det inte bli frågan om.

    Sant är att Massa hade kylproblem i Bahrain, vad jag vet har Ferrari f.ö inte haft varken mer eller mindra kylproblem än resten av gänget i de “heta” racen i Bahrain & Malaysia.

    När det gäller Saubers Ferrarimotorer är det uppenbarligen ett pneumatikproblem som – om man får tro Ferrari – är knutet till McLaren’s ECU. Vad problemet är när det gäller Ferraris egna motorer har jag ingen aning om och Alonso tiger som muren, men försäkrar att problemet är löst. Vi får väl tro honom so far. :/

    Litet skoj i sammanhanget är iaf att Toro Rosso inte haft tillstymmelsen till problem med Ferrarimotorn, vare sig det gäller pneumatik eller kylning.

    • Sebastian

      Intressant. Var har du läst om att det har med ECUn att göra? Ferrari är ju å ena sidan helt öppna om det mesta (om man får tro senaste intervjun med Maxxx), men samtidigt så drar de sig inte för att sprida dimridåer (senaste “pressreleasen” om Marlboros streckkoder)

      Vad jag förstått så kan man göra ändringar på sidepodsen. Svårare med delar som godkänns i kraschtester. Hence Saubers F-duct på sidepoden.

      Men som sagt, vi vet väl mer i Barcelona.

      • Lisa C

        http://www.motorsport.com/news/article.asp?ID=362972

        Detdär med streckkoderna är väl litet larvigt, Ferrari har ju haft dem sen eldkvarn brann och NU plötsligt vaknar några stollar till liv och börjar oja sig över dem. Och svimmar över den röda färgen. Tänk så gräsligt. Röda bilar!!! Precis som på cigarretpaketen. Stackars Ferrari, det är nog bäst de målar bilarna musgrå så att känsliga personer inte upprörs.

        Vad gäller Maxxx undviker jag helst att läsa något från det hållet nuförtiden. “The voice from the dungeon” kanske´skulle kunna bli ett kul dataspel, men har knappast nåt intresse serverat som nyhet till frukostfikat… 🙂

        Men vi får väl se i Barcelona, som sagt. Nu blir det väl litet normalare temperaturer där jämfört med Bahrain & Malaysia så ev kylproblem blir väl (förhoppningsvis) mindre bara av den anledningen. Ska bli intressant att se om Alonso (och även Massa för den delen) fortsätter att tuffa på med sina gamla motorer eller om man slänger i nya till detta lopp.

Leave a Reply