Kanadas G.P. Let’s get it on!

Årets nästa lopp, ett av de snabbaste dessutom, närmar sig med älgakliv. Det sägs att Kanadas GP är utsålt, vilket betyder drygt 110 000 åskådare under race-dagen. Officiella F1-sidan har samlat på sig en hel del av förarnas utsagor och tankar inför loppet. Optimismen spirar som sig bör. Här är några godbitar.

Nick Heidfeld tar upp banans hastighet, och hur den förbättras avsevärt under loppet. Banan är smutsig från start då den inte helt används för racing annars.

To start with, the asphalt always has very little grip. When the track starts to get really grippy and the car is working perfectly, though, you can run hard over the kurbs in the second chicane. This chicane also goes downhill, and you get seriously close to the wall on the exit.

Teamkompis Kubica verkar hålla med om det mesta, men tar upp en intressant poäng, att man till i år har andra typer däck än förra året, då BMW körde Michelin. Återstår att se hur man hanterar de nya däcken.

Kanske är Kanada det sista halmstået för Ralf Schumacher att greppa efter all kritik och allt snack om att han kan komma sparkas från teamet. DailyF1News har en intressant artikel om olika rykten kring Ralf och pågående förhandlingar. Tyska tidningar har tidigare varit ute och beskyllt Toyota för att försökt använda Ralf som syndabock för att teamet presterat dåligt och Ralfs manager Hans Mahr uttalar sig och säger att

The idea of going to another team has already occurred to us.

Mer spänning att vänta i frågan om Ralf alltså. Helt klart är att Kanadas bana passar honom väl, han vann där 2001 och kom tvåa 2003. Dags att plocka fram krutet? Också teamkompis Trulli tror på framgång, som rapporterat tidigare i nyhet om Trullis nya rosa hjälm.

Williams Alexander Wurz, som Viasat Sport bjuder på ett inför-Kanada-klipp med, tror på Williams. Fast ännu mer på Ferrari och McLaren.

At the front, I expect an equal match between Ferrari and McLaren, and they will probably be closer than they were in Monaco.

Alonso tackar för förtroendet, han vann här förra året, men fruktar för ett tufft lopp där många får bryta på grund av de höga påfrestningarna som fart och inbromsning gör på bilarna. McLarens new kid on the block, Lewis Hamilton, gör sin debut på Kanadas bana. Men han säger att han har förberett sig med ingenjörerna på McLaren Technology Centre. Lirat XBox eller PS3 månne?

Massa i Ferrari är säker på vinst på söndag enligt intervju till BBC. Det spekuleras i att Ferraris misslyckande i Monaco till stora delar beror på att bilen, som har bredare hjulbas än McLaren, inte passade på banan. Däremot passar den just därför bättre till Kanada. Men, det snackas en del om Ferrarins pålitlighet, och man kommer köra med samma motorer som i Monaco nu till helgen, efter F1s regler att en och samma motor måste hålla över två race-helger.

Kimi säger inte så mycket om Kanadas GP någon stans. Kanske är han lite pressad. Efter att ha misslyckats i Monaco han han halkat 15 poäng efter ledningen. Via sin hemsida kommenterar han dock att 15-poängs-gapet inte är hopplöst utan att han fortfarande är med och tävlar om totalsegern.

A couple of good races for us and a couple of bad ones for the competitors and the whole situation would look totally different … In Formula One you go from hero to zero very quickly.

Så sant, så sant. Fast att hoppas på dåliga lopp från McLarens sida är nog lite väl defensivt kanske.. Men, 12 lopp återstår, så no danger on the roof ännu på ett tag. Och Kimi har ju vunnit Kanadas GP en gång. Fast då i en McLaren..

Bild från grandprix.ca

Leave a Reply