Kanadas Grand Prix, småsnack innan racet

[Uppdaterad] Det snackas en del om både det ena och det andra inför Kanadas Grand Prix, nu bara timmar borta. “De ryker ihop” skriver Anna Andersson borta på Aftonbladets motor-sidor om McLarens Hamilton och Alonso. Förhållandet förarna emellan ska ha blivit rejält frostigt sedan det under säsongen visat sig att Hamilton varit bra mycket bättre än någon trott tidigare, och Alsono vill vara nummer 1 i stallet. Efter kontroversen kring en eventuell stallorder under Monaco har nu sportchefen i Mercedes förklarat att förarna är jämställda och båda kan köra för seger senare ikväll.

Jetzt freue ich mich auf das Rennen morgen. Natürlich werden Fernando und ich uns nicht in die Quere kommen, aber ich will den ersten Platz unbedingt verteidigen.

säger Hamilton till motorsport-total.com, alltså att han glädjer sig och att de båda naturligtvis inte kommer börja bråka om placering, men samtidigt kommer han försvara förstaplatsen till vilket pris.

f1complete.com rapporterar att F1-chefen Bernie Ecclestone varnat arrangörerna av Kanadas GP att de måste fräscha upp infrastrukturen runt banan om de ska hoppas behålla racet där i framtiden. Till Schweiziska Neue Züricher Zeitung säger Bernie att han dock inte förväntar sig ett nytt Taj Mahal på området;

Montreal braucht indessen kein Taj Mahal zu bauen und auch nicht mit Schanghai oder Bahrain konkurrieren. Doch die Erneuerung ist zwingend, will die Stadt in der neuen Ära der Formel 1 weiterhin im Kalender vertreten sein.

Inte det? Jo man tackar.

Williams har varit ute och förklarat varför Kazuki Nakajima rattade en av deras bilar under en av träningarna enligt pitpass.com. Hans framträdande skapade spekulationer att det skulle vara en varning till Ralf Schumacher, där det ryktas att just Nakajima kan bli Ralfs ersättare. Nakajima är testförare för Williams, men kommer från Toyotas förarskolor i Japan. Ralf är satt under press och hade för övrigt en tuff kvalificering med en artonde plats igår. Bara Ralf och Alexander Wurz är de förare som slagits av sina teamkompisar i varje kval hittills i år.

Renaults resultat efter träning och kval var inte heller någon munter läsning. Kovalainen, som var ute och svansade i gräs och betong flera gånger, har dessutom pålagts ett 10-platsers straff efter att ha bytt motor. Heikki själv påpekar på teamets hemsida att han kommer lida något av att ha fått så få varv ute på banan under träning;

The main drawback for me this weekend has been the lack of track time. After my accident yesterday and my engine failure this morning I wasn’t able to do much running. Of course, I made a mistake in the first part of qualifying but the car was repaired quickly, and I managed to get out again to fight my corner. No, the real problem is the lack of laps. I ran on the soft tyres for the first time this weekend in qualifying, and I didn’t have enough confidence to get the maximum out of the car.

Ferrari har saknat lite fart och rapporterar via hemsidan att man litar till strategi för att vinna loppet ikväll. På teamets hemsida letar man efter positiva tecken och säger att;

… one can identify the fact that overtaking is possible at this track, that the Safety Car has frequently made appearances during this race and that the F2007 is showing good race pace and has a strong reliability record.

F1-bloggen har tidigare skrivit om säkerhetsbilarna och deras förare här.

Ska vi för mästerskapet och fortsättningens skull hålla en liten tumme för Ferrarisarna, och gissa på vinst efter att Alonso försökt sig på en vansinnes-omkörning halvvägs in i loppet då han försöker ta sig förbi Hamilton?

Leave a Reply