Kimi, nej Vettel, nej Nico, nej Rubens, nej Button tar pole position!

Vilken kvalificering! Nu börjar man äntligen känna adrenalinet som Monaco Grand Prix egentligen betyder. På sistone har ju fokus hamnat på helt fel saker vid sidan av banan. Nu är vi igång igen!

Och mest igång av alla är Jenson Button. Under hela kvalet låg han egentligen en bra bit bak, i inledningen var jag övertygad om att Rubens skulle ta hem det. Så plötsligt med en minut kvar så slår han till. Igen. Grymt imponerande (även om det var lite svårt att hänga med, är fortfarande lite i flytt till ny lägenhet så blev halvtaskig stream över justin.tv för min del tillsammans med f1.coms live timing, till i morgon ska jag snusa lite på hur det funkar att beställa stream via viasat).

Men så kom Ferrari krypandes tillsammans med McLaren. De sista försvann dock efter att Lewis Hamilton tappat grepp i en kurva och slagit sönder bakvagnen. Han startar hopplöst långt bak och försvann redan i Q1 alltså. Kovalainen visade i och för sig god fart, men aldrig nära nog att hota toppen. Kimi däremot ser riktigt vass ut. Satte också snabbt en bra tid i Q3, undrar om inte han har lite extra bensin ombord faktiskt.

Toyota och BMW ligger kvar helt i botten. Har faktiskt inte sett så mycket om dem, är det bara banan som inte passar eller har de andra problem? Någon som snappat upp något där?

Tiderna riskerar nog att kunna ändras, autosport rapporterar precis som nämnts i en tidigare kommentar här att tävlingsledningen håller ett extra öga så ingen tar genvägar över chikanerna. Så här står det i ett notat som gått ut till förarna;

“Provided a part of the outer wheel remains on the track when crossing the apex, we will be satisfied that the driver is using the track.

“However, if all parts of all four wheels are on or behind a kerb when they cross the apex a report will be made to the stewards.

“Judges of fact have been appointed in key areas around the track to provide race control with immediate reports.”

Och det gäller alltså tävlingen också, så tänk på det i morgon.

Nu väntar jag på att få se bränslemängder och vikt, det tillsammans med KERS (särskilt Ferrari ligger bra till där) kan avgöra starten och loppet!

1.  BUTTON        Brawn         1m14.902s
2.  RAIKKONEN     Ferrari       1m14.927s
3.  BARRICHELLO   Brawn         1m15.077s
4.  VETTEL        Red Bull      1m15.271s
5.  MASSA         Ferrari       1m15.437s
6.  ROSBERG       Williams      1m15.455s
7.  KOVALAINEN    McLaren       1m15.516s
8.  WEBBER        Red Bull      1m15.653s
9.  ALONSO        Renault       1m16.009s
10. NAKAJIMA      Williams      1m17.344s
11. BUEMI         Toro Rosso    1m15.833s
12. PIQUET        Renault       1m15.837s
13. FISICHELLA    Force India   1m16.146s
14. BOURDAIS      Toro Rosso    1m16.281s
15. SUTIL         Force India   1m16.545s
16. HAMILTON      McLaren       1m16.264s
17. HEIDFELD      BMW           1m16.264s
18. KUBICA        BMW           1m16.405s
19. TRULLI        Toyota        1m16.548s
20. GLOCK         Toyota        1m16.788s

Edit: Har inte hittat någon bra film som visar Hamiltons krasch ännu, men den här finns ute;

42 comments

Leave Comment
  1. vikterna på bilarna blir ju oerhört avgörande som jag skriver ovanför, hur är det egentligen, finns det någon fast tid när de ska publiceras eller bara dyker de upp under dagen?

    • utan tvivel den gamle kimi tillbaka i monaco. det kommer bli svettigt för button att hålla honom bakom sig i starten. här blir det KERS på en gång. gissar på en mer eller mindre vild gir från jensons sida över mot kimi, men då har han nog redan hunnit förbi.. jag håller alltid på den som är underdog, så det får väl bli kimi i det här loppet..

    • Sebastian

      Blir spännande. Kimi brukar göra bra starter och Button dåliga, men bara för att jag skrev det så blir det säkert tvärtom… :p

    • Lisa

      Verkar som om Ferraris hot att lägga av var precis som behövdes för att Kimi skulle piggna till… :-)

  2. Fly

    Läste lite nyss på Annas blogg i Aftonbladet enligt henne vill Ferrari, Toyota och alla dem andra teamen gå till A1gp. Först och främst blir det mindre i PR- någoting mindre att betala till Bernie än A1gp sedan Michelin och sedan har många av dem teamen skulder till Ferrari. Tänk om ” Ferrari , Bmw , Torro Rosso , Red Bull , Toyota och renualt i A1gp och sedan ser vi Formula 1 med ” McLaren , Force India , Lola , usgpe , campos någoting och mer , mer. Snacka om att McLaren kommer ha det tråckigt och sedan ser dem alla stora teamen i A1gp. Om det blir så kollar jag nog på A1gp. Tänker inte se team som ligger vid F300 eller liknande i F1.

    Ska inte F1 vara i högsta grad? Då tycker jag att dem går till fel väg och jag blir jävligt förbannad. Jag vill inte se Bernie vill köpa upp A1gp bara för ännu mer pengar.

  3. Erik R

    Jag tyckte det såg ut som Kimi klippte curbsen för mycket ut ur swimmingpool-komplexet på sitt bästa varv. Finns en viss risk att det varvet blir diskat eftersom domarna skulle titta extra noga på sånt.

    Var Kimis näst bästa tillräckligt för P2?

  4. leif

    Hade han genat för mycket hade nog dommarna kommit med ett uttalande redan eftersom de hade extra bevakning så det skulle gå snabbt med domslut, så han får nog starta i p2 :)

    • Lisa

      Tror jag också, alla domslut borde kommit nu.

      Hoppas det betyder att Alonso är grön också, vart skulle han ta vägen när Trulli kom farande, han flyttade ju på sig så fort det bara gick. Mycket kan han, men knappast gå upp i atomer på kommando…

      • Erik R

        Ja det verkar inte bli några bestraffningar. Skönt!

        I Monaco måste de ju rimligen ha lite mer överseende med block-incidenter under kvalet. Kort bana och absolut ingenstans att ta vägen på många ställen.

    • Sebastian

      Han hade nog kunnat gå upp i atomer… men de har nog inget kommando i renault-teamet för det :D

  5. FINNPWRUSA

    Kul kval! De visar ju hela här i USA på Speed TV… 52 tums plasma… ;o)

    Jag väntar också på bränsle/vikt publiseringen, refreshar formula1.com och fia.com om och om igen… suck!

    Toyota och BMW säger att de inte kan få värme i däckena, helt omöjligt säger de..??

    Kimi hade högra hjulparet på curbsen, har kollat reprisen i slowmo… hoppas jag har rätt!

    Varför blev inte Nicos tid bättre de sista fem minuterna? Körde han Q3 ut? Alla andra i Q3 satte sina bästa tider i slutet av kvalet runt klockan 15:05… http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/mon09_qualifying_classification.pdf

    GO KIMI!!!

  6. Tomas

    vilket kval det va, riktig nagelbitare!!!! starten lär ju bli mums imorgon!!! Daniel, viasat ondemand har funkat jäkligt bra för mig, har köpt alla lopp därigenom blir ju inte riktigt lika bra bild som genom tvn men helt ok, bara och skaffa konto!!

  7. Göran

    F*n vad jag tycker synd om Hamilton. Enligt mig hade han förtjänat att ialla fall gå till Q3. Han såg ju trotts allt väldigt snabb ut på torsdagens träningar. Längtar efter att få se honom på pallen igen. Jag är egentligen ett McLaren-fan, och detta är väldigt svårt för mig att erkänna, men jag hoppas faktiskt att Ferrari ska vinna imorgon. Bara för att visa Max och FIA.

  8. Anonymous

    Qualifying Name Weight Fuel (kg) First stint (laps)
    1 Jenson Button 647.5 42.5 23
    2 Kimi Raikkonen 644 39 21
    3 Rubens Barrichello 648 43 23
    4 Sebastian Vettel 631.5 26.5 14
    5 Felipe Massa 643.5 38.5 21
    6 Nico Rosberg 642 37 20
    7 Heikki Kovalainen 644 39 21
    8 Mark Webber 646.5 41.5 23
    9 Fernando Alonso 654 49 27
    10 Kazuki Nakajima 668 63 35
    11 Sebastien Buemi 670 65 36
    12 Nelson Piquet Jnr 673.1 68.1 38
    13 Giancarlo Fisichella 693 88 50
    14 Sebastien Bourdais 699.5 94.5 53
    15 Adrian Sutil 670 65 36
    16 Lewis Hamilton 645.5 40.5 22
    17 Nick Heidfeld 680 75 42
    18 Robert Kubica 696 91 51
    19 Timo Glock 700.8 95.8 54
    20 Jarno Trulli 688.3 83.3 47

    • NB

      Lewis kommer att få ligga och tuffa på tomgång bakom Fisi och Bourdais, garanterat enstoppare på dessa.
      Kan ju öka spänningen lite om Lewis är på dåligt humör…

      • Wilhelm

        Tuffa på tomgång? Så lätt som Hamilton är så kommer han säkert kunna ta sig förbi hyfsat lätt. Tror inte däcken tål en enstoppare i Monaco. För många svängar och för mycket inbromsningar. Kommer slita som attans på däcken.

        • NB

          Problemet med just den här banan är att ta sig förbi, en erfaren förare behöver knappt anstränga sig för att hindra en bakomliggande bil. Lewis startposition är inte heller optimal för omkörningar vid starten.
          Sedan så är banan faktiskt riktigt snäll mot däcken, den låga farten konserverar däcken mer än vad man kan tro.

        • Erik R

          Det som sliter mest på däcken är snabba kurvor och det finns det inga i Monaco. Dessutom låga hastigheter. Det är inte en slump att det var i Monaco någon sist körde ett helt race utan depåstopp (Mika Salo -97).

          De bilar som väger uppåt 700kg är garanterat på en enstoppare; de har dubbelt så mycket bränsle som t.ex Button.

  9. NB

    Är det ingen mer än jag som retar sig enormt på den urusla bildproduktionen?
    Drösvis med totalt värdelösa depåbilder på skärmtittande tekniker, bilder på slöåkande bilar när bästatider är på gång, osv. Bildproducenten måste hata bilsport…

    Sen allvarligt, Monaco’s GP må vara historisk men banan suger fullständigt. Det enda som möjligtvis kan ge någon form av spänning till racet är regn.
    Det kommer att bli 2 timmar av monotont kökörande, lite som en måndagsmorgon på väg till jobbet.

    • Erik R

      Jag håller med om att TV-produktionen var usel, men den nuvarande kvalformatet är värdelöst ur bildsynpunkt. Fast givetvis borde producenterna försöka visa vad som händer på banan under den enstaka minut det faktiskt avgörs.

      Men banan är min absoluta favorit! Helt underbar. Det finns ingen annan bana där förarskickligheten väger så mycket tyngre än bilens egenskaper. På de flesta andra banor kan man missa en inbromsning, köra ut på den asfalterade avåkningszonen och tappa ett part tiondelar. Det kan man inte i Monaco. Det är maximal precision som gäller i varenda kurva i 78 varv.

      Däri ligger utmaningen – att komma imål. Ofta får nykomlingarna smaka muren en efter en mot slutet av loppet när de inte orkar hålla koncentrationen uppe.

      Jag har aldrig sett ett tråkigt lopp i Monaco, och det är aldrig avgjort förrän mållinjen på sista varvet (fråga Björn Wirdheim…).

      • Magenus

        Haha stackars Björn!

        Jag tycker att produktionen har varit kass. Under kvalet såg jag bara EN tjej som var topless. Skärpning! Sen var det lite mycket mekaniker också…

    • Stefan Alsenmyr

      Ja det var ovanligt dåligt producerat faktiskt. Hoppa hit och dit mellan fragment av någons varv och depån. Kan kanske bero på att de kom i “otakt” vid något tillfälle och kom sedan inte in i rytmen igen.

      Men banan tycker jag är helt OK. Jag ser mycket hellre på ett lopp härifrån än från tex Hungario eller den hemska Valencia.

  10. TOBIAS

    Instämmer helt och hållet på att producenten antingen var bakis efter nattens festande eller så var det en praoelev. Tycker också att det är för lite information på KERS bilarna, man får ingen pejl på om de byter taktik etc för att får snabbare varv eller så. Tror jag såg Kimis mätare ett halvt varv och Massas ett halvt varv.

    Regn imorgon vore lätt trist då det oftast slutar med en massa avåkningar och att SC drar fältet runt i 20 varv sammanlagt vilket är än tråkigare än att titta på köåkning.

    En glock med soppa till bredden är ju också det mest korkade på en sådan här bana. Att dem inte ens kan försöka och tänka som Hamilton som kör en lättare bil just för att ta sig förbi bromsklossarna.

  11. FINNPWRUSA

    Japp, nu e de ute…. lite besviken att Kimi är så lätt… imponerad att Fred är så tung?? Kanske Renault viste att de inte skulle nå topp 5 och beslutade att ta dem under depå stoppen?

    Jo, Nico var tydligen fast efter Rubens… suck! Han har ingen tur!

    Hammie startar sist efter växel-låds byte… man kan ju undra varför så lätt men de e nog smartare än mig….

    Hoppas Kimi får en ren start och hinner iväg, en lätt Vettel med bättre vägis kan annars bromsa för sent och ta ut dem bägge… hoppas han siktar på Button! ;o)

    GO KERS !!! GO KIMI !!!

    Brake Late!

  12. FINNPWRUSA

    22:50 lördag kväll… borde gå på dynan men a skriva här och dricka rötjut verkar roligare… lol, lär ångra mig i morrn bitti 7:30 då pre race showen börjar…. skall bli skoj att höra vad för dumt Windsor och company har att säga… de blir nog mycke snack om KERS och Freds tankning…??

    WOW, det skall bli spännande… hoppas på bra väder och en clean start! Sen skall det bli skoj och se om någon vågar köra om?? Redan starten med Kimi, Massa, Kovi och Hamie med tummen på KERS knappen… sedan under varvet… vågar de? kan de? Hamie borde ha några ‘lätta’ framför sig… kan han köra upp till poäng? Får Kimi i nerverna om han hamnar bakom Button och gör något dumt/otroligt? (50/50?)

    Skall bli skoj! Snackas i morrn!

    GO KIMI !!!

    Brake late!

  13. Stefan

    Hej!
    Kul att läsa alla kommentarer. Första gången jag är här inne. Några reflektioner:

    1) Det är generellt sett inte otur att “få bli framför sig” i kvalet som någon noterade att Rosberg fick.
    2) Tror inte det hjälper med kers att kunna passera i starten då starten är så pass kort sträcka före första kurvan.
    3) Tar Button starten och slipper regn eller någon incicent vinner han nog rätt bekvämt. Han lär gå in varvet EFTER Rubens så Rubens torde som vanligt inte vara något hot.

  14. FINNPWRUSA

    20 minuter till race time!!!

    Hörde just ett rykte att FIA och FOTA är överäns om en 100 mill (US tror jag) buget för 2010!

    Stefan; Rubens och Button har samma bränsle mängd… gissar någon måste in först om det inte är SC… men Brawn vågar nog inte prioritera Button ‘så’ öppet igen…??

    Brake Late!

Leave a Reply