Kimi Räikkönen vinner fantastiskt spännande Belgiens Grand Prix

Kimi var den enda förare som vunnit på Spa bland de tävlande idag, och han är det fortfarande. Ett härligt spännande lopp som innehöll det mesta med safety car ute, omkörningar (främst av Force India-föraren Sutil!) och incidenter.

Dessvärre en större krasch på första varvet som tog ut flera bilar. Få saker är så tråkiga som när bilar försvinner från tävlingen redan i starten. Men det är klart, att en av dem var Jenson Button gör ju VM lite mer spännande.

Kimi utnyttjade sin KERS föredömligt och susade ganska omgående förbi Fisichella. Sen väntade jag mig, som kommentatorerna på BBC, att han snabbt skulle rycka till sig ett depåstopp i försprång. Men dagens man där ute var utan tvivel Fisichella som bet tag i Ferrarin och han hade nog kunnat utmana om det nu inte var så att stallet varit så nöjda med första poängen, som dessutom blev en pallplats.

Sebastian Vettel snabb och knep tredjeplatsen. Snacka om spänning de kommande racen, Vettel är inne på sin sjunde motor redan och kommer få börja återanvända sina tidigare, främst till träningar och kval framöver.

För BMW var det också en glädjens dag. Nu när de beslutat lägga ner stallet verkar både Nick och Kubica fått upp farten.

Tuffare dock för Renault och Alonso. Trubbel med ett framdäck, som orsakades av en sammanstöt i första kurvan, gjorde att de inte fick fast däcket helt och tvingades parkera bilen efter första depåstopp.

Resultat;

Pos  Driver        Team                      Time
 1.  Raikkonen     Ferrari               (B)  1h23:50.995
 2.  Fisichella    Force India-Mercedes  (B)  +     0.939
 3.  Vettel        Red Bull-Renault      (B)  +     3.875
 4.  Kubica        BMW Sauber            (B)  +     9.966
 5.  Heidfeld      BMW Sauber            (B)  +    11.276
 6.  Kovalainen    McLaren-Mercedes      (B)  +    32.763
 7.  Barrichello   Brawn-Mercedes        (B)  +    35.461
 8.  Rosberg       Williams-Toyota       (B)  +    36.208
 9.  Webber        Red Bull-Renault      (B)  +    36.959
10.  Glock         Toyota                (B)  +    41.490
11.  Sutil         Force India-Mercedes  (B)  +    42.636
12.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari    (B)  +    46.106
13.  Nakajima      Williams-Toyota       (B)  +    54.241
14.  Badoer        Ferrari               (B)  +  1:38.177

Mer i media (AB, DN, EX, SvD, VG.no, SVT,).

49 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Stort grattis till Kimi och Ferrari, och ännu större till Fisichella och Force India. Aldrig tidigare har väl KERS varit så direkt avgörande i ett lopp.

    En liten sak att notera dock: Jag tycker reglerna är väldigt oklara om vad som gäller när förarna hamnar utanför banan. Kimi missade inbromsningen till första kurvan, men saktade inte ned för fem öre utan körde fullt blås ute på runoff. Därigenom blev hans misstag till en jättefördel och istället för att tappa en massa placeringar kunde han komma ut som tvåa.

    Ingenting ont om Kimis körning; det var helt enligt reglerna. Det är reglerna jag tycker är fel. Det är inte kul när förare kan utnyttja runoff för att få en snabbare kurva.

    Mitt förslag är att alla asfalt-runoffs ska ha en markering med t.ex röd färg en bit in. Alla förare som snuddar vid denna måste stanna bilen helt innan de tillåts köra ut på banan igen, oavsett varför de hamnar där. En sådan regel finns i NASCAR på Watkins Glen där förare som missar chikanen måste stanna innan de får köra vidare, oavsett anledning.

    • Sebastian

      BBC pratade om det och DC säger att det är en nackdel att åka på run-off och det var tydligt att han hade tänkt hålla sig på banan men känt sig tvingad att åka ut. Run-offen där är ett sätt att undvika onödiga olyckor. Att gena i chikaner är något helt annat och där finns det regler…

      Om man ska ha några synpunkter så skulle det kunna vara att han körde innanför kurbsen när han tog Kubica. Kimi kör alltid aggresivt.

      • Erik R

        Kimi valde att köra ytterst med tre i bredd in i första kurvan – en hopplös linje; ingen trängde honom av banan. Den “omvägen” tjänade han en massa placeringar på. Hade han stannat på banan hade han förmodligen tappat 4-5 placeringar, men istället kunde han nu tjäna en. Återigen, inget ont om Kimis agerande. Alla andra förare hade förmodligen gjort samma sak.

        Jag tycker inte man ska kunna tjäna placeringar på att köra utanför banan. Runoffs ska vara till för att undvika olyckor och ska kunna användas i nödfall. Det ska inte vara ett alternativspår som man kan ta när man vill, bara för att en annan bil tagit idealspåret.

        Antingen bör man ändra reglerna eller så får man utforma avåkningszonerna så att man inte kan tjäna tid där.

    • kenneth

      då tycker jag sutils omkörning av badoer var värre…. fanns ju inget läge att köra om där utan att köra på utsidan…

      det låter som en tråkig regel…hela rejset blir ruinerad för ett misstag eller om man blir utträngd….därför vi nog inte har den i F1

      • Erik R

        Jag blev högst förvånad över att det inte kom någon bestraffning där.

        Jag tycker det är minst lika illa att köra om någon genom att göra kurvan 5 meter bredare, som det är att gena i en chikan. Jag tycker Sutils omkörning var jämförbart med Hamiltons genande omkörning på Magny Cours förra året som han blev bestraffad för.

    • benny

      Det var ju inte Kimi som missade inbromsningen utan Heidfeld som bromsade på sig totalt och tappade både spåret och farten. Man ser ju på reprisen att Kimi hade kunnat ta kurvan men blir får ingen plats då Heidfeld och Trulli bromsat på sig. Därför tar han ytterspåret.

      Det är ju inget nytt heller att när förare blir stängda tar de ytterspår i startkurvor. Ibland tjänar man nån plats och ibland tappar man ett par. Det är racing och så har det alltid varit.

      Däremot håller jag med att ifall nån planerat och håller linje och fart för att köra om på yttern så bör bestraffning ske.

  2. håller med om den erik r, tyckte det såg lite märkligt ut när kimi, tror precis som kommentatorerna att han hade planerat att gå ut utanför banan och tillbaka, liksom tog sats och accelererade där ute och sen svängde tillbaka.

    har just uppdaterat vm-tabellerna;
    http://f1bloggen.se/tabell/
    där finns en del intressant. som att williams som stall har dryga 30 poäng, men att nakajima bland förarna fortfarande står på 0 poäng..

    kul att se att alla stall nu plockat poäng!

    • xzqw

      Men spåret som han tog blir också längre så tidsvinsten vart nog lika med noll eller ändå sämre, fördelen med att köra där är att det är fritt med bilar så att han slapp en olycka.

      • Erik R

        Han kom ut på banan före en av bilarna som var före honom in i kurvan, så visst tjänade han tid. Dessutom tjänade han en massa tid relativt att stanna på banan, då han hade varit tvungen att släppa av rejält.

        Ingen kan förare kan köra och låtsas som att det inte finns några andra bilar på banan. Har man inte idealspåret måste man ta ett långsammare spår. Man ska inte kunna ta ett “alternativt idealspår” som är lika snabbt men går utanför banan.

        • kenneth

          ja han tjänade tid för att dom gjorde ett misstag inte på grund utav den väg han tog!

          jag såg button använde precis samma väg….inte lika illa då?

          men åter igen så var det sutil som skulle ha straff för sin omkörning. för där fanns det ju ingen anledning att köra vid sidan av banan!!

      • Erik R

        Jag tror knappast FIA kommer att fästa särskillt stor trovärdighet till vad grinolle Piquet dillar om (om det nu är han som är källan). Men givetvis måste FIA starta en utredning om uppgifter om fusk börjar cirkulera.

        Rent praktiskt, hur f-n skulle det gå till att “fixa” en sådan sak under ett race? Skulle teamet haft ett särskillt kodord till andraföraren som betyder “fixa SC nu”? Löjligt!

  3. Erik R

    Inga bestraffningar för startkrachen:
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/78191

    Skönt att domarna kan fatta ett sansat beslut (extra kul då det var Svenskt i domartruppen idag). Klart att det smäller ibland i de första kurvorna när det är så trångt. KERS gör det ännu svårare för förarna eftersom det blir större fartskillnader mellan bilarna. Racing incident.

    Efter att ha studerat repriserna några gånger tycker jag det är Button man ska skylla på i första hand. Grosnejan håller sitt spår på inner och Button klipper honom. Button borde ha haft bättre koll på att det kunde ligga en bil tätt bakom Henki och inse att det skulle bli sida-vid-sida genom hela S-kurvan.

  4. Tycker lite synd om Badoer. Han gör så gott han kan, men det räcker inte längre. Klart man förväntar sig lite mer av en som kör Ferrari, även om de inte har varit sådär jättebra i år, men ibland funkar det inte. Klart han ska få chansen. Det har han också fått, men att mela mediavärlden ska klanka ner på honom, det är fel! Riktigt fel. Visst, han kanske inte lyckas helt, men det är deras sak i så fall och bara för det måste väl inte hela världen hacka på honom.

    Annars var det ett minst sagt spännande race. Brukar inte vara så spännande race på Spa, men det här var bra!

    • xzqw

      Ferrari kan säkert tåla att en ferrari kan bli sist om det finns en orsak till det men att komma sist två race i rad och att det inte är något fel på bilen när det är föraren som inte håller mottet.
      Tror nog att även ferrari har kommit på att dom måste byta förare omgående för att klara tredje platsen i konstruktörs mästerskapet.
      det kan knappast vara i utvecklings syfte för nästa års bil som han får fortsätta att köra (tills F Massa kommer tillbaka) när han inte ens klarar att köra bilen till max.
      Bort med Badoer och sätt in en förare som kan ta sig i mål betydligt snabbare och gärna under plats 12 o neråt helst nån poäng så att det blir två förare som plockar.

  5. Erik R

    Jag vill förtydliga en gång till att jag inte tycker att Kimi gjorde nåt fel när utförde sin, i praktiken, racevinnande manöver ute på runoff. Han körde helt i enlighet med rådande regeltolkningar. Många andra förare har gjort samma sak.

    På bara några år har vi gått från sandfållor till asfalt på de flesta ställen. Det ger förarna helt nya möjligheter att ta omvägar och genvägar. Reglerna (eller regeltolkningen) bör uppdateras för att reflektera detta.

    Varför blir det t.ex omedelbar bestraffning om man tjänar placeringar genom att köra utanför banan i en chikan, men inte om man gör det någon annan stans på banan?

  6. Anonymous

    Jane, ditt dum huved! Sedan var det roligt när Barris bil börja brinna när han komm in i depån, 3 varv kvar och den börjar ryka och brawn teamet säger “Barro dont worry it’s only oil” hehe

  7. South

    Det som Kimi gjorde är helt enkelt inte fair. Han kunde gott och väl tagit kurvan sånär eller kanske backat av lite och lagt sig bakom Trulli och Heidfeld, men istället gasar han på och tar en vid kurva för att få så mkt fart med sig som möjligt, därmed tjänade han en plats.
    Finns ingen ursäkt genom å säga att det va bilar som åkte långsamt framför, det är klart det är det i en hårnål direkt efter start. Då får han helt enkelt lägga sig bakom de å försöka köra om på ett fair sätt, inte medvetet dra världens nytta av att slippa bromsa och slippa svänga lika tajt som de andra.

  8. xzqw

    Hur ska vi vanliga tittare fatta reglementet när inte ens domarna fattar det knappt för att dom har gjort det så invecklat.

    • South

      Rätt bra video som bevisar att Kimi tjänade rätt bra på att ta ytterspåret. Sen ska man inte lyssna allt för mkt på Coulthard som först säger att Barrichello är bakom Lewis igenom Eau Rogue, för att sedan när vi följer Button, säga att han är bakom Lewis i samma kurva xD

      • Johan

        bara i sverige kan folk vara så gröna att man måste jamsa om kimi gjorde “rätt” eller “fel” … varför har ingen press kring världen tagit upp de på samma sätt?

        • South

          Haha bara i Sverige, rolig du lille gossen min. Finns mängder av forum över hela världen som diskuterar detta flitigt. Tycker det är otroligt tyst om just detta i Sverige jämfört med resten av länderna.

        • Sebastian

          SUCK!!! Bara för att det finns fjortisar på forum i hela världen så betyder inte det att man behöver idissla deras patetiska gnäll om och om igen.

          Kimi Räikkönen gjorde en suverän start och tre fantastiska omkörningar i vetskap om att bilen inte hade riktigt samma tempo som de där framme. Run-offstripparna finns där för att man bedömt att det är roligare och säkrare att ge förarna en plan b när det blir tjockt i första kurvan. Kudos till kimi för att han försökte ta kurvan på banan (ngt som jag knappast tror schumi ens hade planerat att göra i samma situation).

          Nuff said… 😉

        • Johan R

          Sebastian: Man har bedömt att asfalt-runoff är säkrare, och därför bytt ut en massa sandfållor. Men (stort men) det förutsätter att bilarna håller sig på banan. Tillåter man förarna att köra i full fart långt ute vid kanten på säkerhetszonen så har man ju både gjort kurvan snabbare och flyttat muren närmare.

          Jag tycker reglerna borde skrivas om så att Kimi, Sutil, Button och Badoer skulle fått straff. Antingen kan man säga så som man säger om chikaner, att man inte får tjäna tid och måste släppa förbi bilar man råkat köra om, eller så gör man det enkelt och säger att varje bil som kör utanför banan med alla fyra hjul automatiskt får en drive-through.

          Som en föjd av en sån regeländring får man nog vara lite hårdare mot de som tränger av andra bilar, också.

      • kenny

        Haha när till och med Coulthard medger att kimi inte gjort något fel måste det vara befogat (vad jag än tycker om Coulthard) då han annars under sin tid som bbc’are inte missat en chans att klanka ner på kimi och kalla honom lat osv

  9. xzqw

    Men såg man ganska tydligt att det var bilar i vägen när han skulle svänga in och skulle han ha stannat då så skulle han ha blivit påkörd och då hade det säkert blivit några bilar som hade varit inblandat i olyckan.
    Så ur säkerhets syn punkt så var det bra att han också fortsatte som han gjorde, i vilket fall som helst så var det ett ytterspår som han tog och dessutom ett smutsigt spår, så han räddade sig kvar i tävlingen genom att göra så.
    Det sämsta en förare kan göra i den situtationen som Kimi var i det är att tvärnita när det är bilar strax bakom han på kalla däck så olyckan hade varit ett faktum.
    Det här kan man diskutera vad som är rätt eller fel men domarna såg inget fel i det eftersom dom såg att han försökte undvika en olycka, och vilken förare som helst hade tryckt gasen i botten där,
    Button körde också i samma spår som Kimi och det gjorde även Badoer men det klagar ni inte på eftersom Button hamnade i muren och Badoer var sist i mål.

    • South

      Nej vi klagar inte på Button å Badoer för att de båda förlorade platser på att ta den vägen, jämfört med Kimi som tryckte på sin magiska knapp å därför tjänade platser.

      Sebastian: Så varför är alla som tycker att Kimi borde få ett straff fjortisar helt plötsligt? är ju väldigt moget inlägg av dig. Kan ju lika gärna va de som tycker att Kimi gjorde rätt som är fjortisar lr hur?

      Att över 50% på många forum tycker att det var fel av Kimi säger nog det mesta.

      XZQW: De va inte ens nära att bli nån olycka, Kimi hade gott med rum för att kunna åka jämt lite utanför banan istället för att ta fart å köra 20 meter utanför den för att tjäna tid på det.

      • xzqw

        Vad är skillnaden att köra lite utanför banan eller att köra mycket utanför banan?
        I bägge fallen så kör han utanför banan, folk har tagit den vägen varje race/år så vad är skillnaden nu bara för att Kimi vann med en kers bil.
        Om han inte hade haft kers så hade ingen klagat?

        • South

          Kör han lite utanför banan(alltså precis jämsides med Trulli) så är det ju helt ok, då kan han ju inte gjort nåt annat åt situationen. Men nu kör han såpass rakt att han får en vid kurva(alltså tappar han inte lika mkt fart som alla de som bromsar å tar kurvan på rätt sätt) därmed tjänar han fart, samtidigt som han tar Kers ut ur kurva ett(utanför banan alltså) å därmed istället för att tappa positioner så tjänar han 1-2 platser. Det är det som inte är OK.

      • Sebastian

        Trodde aldrig jag skulle höra någon här sitta och förespråka processionsracing. Stå snällt i kön och vänta på din tur… är det racing???

        och att Kimi vinner loppet beror på en massiv strategisk chansning. Fisi sparar bränsle under SC, kimi jobbar hårt med temp i däcken och kan attackera direkt. Det visar sig vara genialt. Det andra imponerande i loppet är vettel upphämtning. Och en mer intressant diskussion är väl om webbers unsafe release. Han hade nog tagit tredjeplatsen annars.

        • South

          “Trodde aldrig jag skulle höra någon här sitta och förespråka processionsracing. Stå snällt i kön och vänta på din tur… är det racing???” Så du menar att man inte ska ta kurvan korrekt? utan tänka “fan ja har bilar framför mig i kurvan å det kommer gå långsamt eftersom det är en hårnål, nää jag missar nog kurvan istället så kan ja köra förbi de på yttern”

          Å angående Webber så tror ja nog alla tycker att en Drive-thru var rätt bra straff med tanke på att det inte är första gången Red Bull gjort en sån sak.

  10. Johanna

    Men herregud. Kan inte alla som tycker att det inte är ok att köra på det viset Kimi gjorde skriva till FIA istället för att bråka med varandra på ett forum. Vad åstadkommer ni här? Inte ett skvatt!

  11. Kenneth

    återigen så var det sutil som skulle ha straff!! hans omkörning av badoer var helt vansinnig!

    fanns inte en möjlighet att köra om där om han hållt sig på banan!

    ska vi backa tillbaka i tiden och kolla hur många hamilton o co. kört på runoffs?

    sluta klaga för fan… Kimi visade att han är kungen av F1 (nu när den riktiga kungen har slutat)

    • South

      Ja å Hamilton fick straff för det oxå 😉

      Jo men Sutil blev bara chockad över att Badoer va så oerhört långsam ut ur Pouhon. Han fick välja mellan att kasta sig på utsidan eller smälla i baken på Luca.

      • kenneth

        hamilton fick straff för att han genade och behöll sin position!

        bullshit att sutil blev överraskad! han visste man kunde åka utanför där! syndes ju lång väg

  12. Kenneth

    fy fan vad jag ska skratta när säsongen är slut om button inte lyckas vinna VM =)

    han vann några rejs och alla hyllade honom! men nu är det bevisat! killen kan bara köra bra med en snabb bil, precis som Hamilton! båda är långt bak i kön när dom inte får bra bilar…

    kolla Kimi, vinner med en bil som dom slutat uppdatera för några rejs sen!

    till och med Rubens åker i från honom…. button skulle nog ha slutat förra säsongen, mest pinsamt nu

  13. FINNPWRUSA

    Wow…. många åsikter här…. men torde inte den enda vara det faktum (inte åsikt!) att det är regelrätt att använda runoff utrymmet? Sen att han använde det kreativt, regeln, plus vinkeln han valde, hade tur med greppet, och timade KERS boosten perfekt är bara tecken på en bra förare, Shumi kommer på tanke…. BRA KÖRT KIMI, HAKKA PÄÄLLE!

Leave a Reply