King Button and Prince Barrichello of Monaco Grand Prix

Jenson Button är inte bara prins, han är kung i Monaco. En uppvisning idag och Brawn GP har kapat åt sig de flesta av poängen hittills i cirkusen. Med Rubens på en andraplats så har Button vunnit fem av sex tävlingar.. Men det rör på sig längra bak i leden. McLaren såg lite starkare ut, och tävlingen idag betyder ett stort steg framåt för Ferrari.

Så spänningen lever ju kvar. På ett sätt är banan i Monaco så speciell så det är svårt att dra slutsatser av den. De nästa framöver däremot blir riktigt intressanta att se. Det är ju först i Turkiet eller på Silverstone som jag tror att Red Bull kan dra nytta av sin nya design, inte i Monaco.

Jag hade lite tro på Ferrari idag, men för en gångs skull gjorde Button en kanonstart, tillsammans med Barrichello som satte den perfekt. Den höll sig både Kimi och Felipe just bakom hela loppet.

McLaren fick en dålig dag med Kovalainen ut efter en snurr och Hamilton långt ner efter sin startposition i sista led. Men ska inte skrivas av något här, tror de är tillbaka redan till nästa race. De har sett ganska snabba ut annars.

Fint med Rosberg uppe på poäng, Nakajima står i listan jag kopierat från autosport ser jag, men tror han satte sig i muren med ett varv kvar, eller hade Button redan gått i mål då?

Red Bull fick inte heller någon vidare dag i Monaco. Webber starkt uppe på en femteplats, men Vettel slet ut däcken och klarade sen inte att hålla sig kvar på banan.

Så blev det inga första poäng för Force India som jag trodde lite på. De står fortfarande kvar på sina noll poäng, samma antal som Robert Kubica i BMW har på kontot. Han som höll på att vinna hela VM för inte länge sedan..

Annars präglades sändningen mest av att hitta en stream att se på. Jag såg till slut hela loppet via justin.tv. Det funkade faktiskt riktigt bra, men till nästa lopp är inflyttning i ny lägenhet klar, då siktar jag på att ha TV-kanaler igång. Eller hoppas att betalproxyn i UK börjat fungera igen. Till loppet idag satt jag länge och försökte beställa Viasat Ondemand. Till slut när de tog betalningen så visade det sig att bilden bara stod still. Kom aldrig längre än till en svart skärm. Riktig besvikelse. Blir lite emailing till Viasat nu för att höra vad som hänt och se till att jag får pengar tillbaka..

Pos  Driver        Team                      Time
1.  Button        Brawn GP-Mercedes     (B)  1h40:44.282
2.  Barrichello   Brawn GP-Mercedes     (B)  +     7.666
3.  Raikkonen     Ferrari               (B)  +    13.443
4.  Massa         Ferrari               (B)  +    15.110
5.  Webber        Red Bull-Renault      (B)  +    15.730
6.  Rosberg       Williams-Toyota       (B)  +    33.586
7.  Alonso        Renault               (B)  +    37.839
8.  Bourdais      Toro Rosso-Ferrari    (B)  +  1:03.142
9.  Fisichella    Force India-Mercedes  (B)  +  1:05.040
10.  Glock         Toyota                (B)  +     1 lap
11.  Heidfeld      BMW Sauber            (B)  +     1 lap
12.  Hamilton      McLaren-Mercedes      (B)  +     1 lap
13.  Trulli        Toyota                (B)  +     1 lap
14.  Sutil         Force India-Mercedes  (B)  +     1 lap
15.  Nakajima      Williams-Toyota       (B)  +    2 laps

Fastest lap: Massa, 1:15.154

Not classified/retirements:

Driver        Team                      On lap
Kovalainen    McLaren-Mercedes      (B)    52
Kubica        BMW Sauber            (B)    31
Vettel        Red Bull-Renault      (B)    16
Piquet        Renault               (B)    11
Buemi         Toro Rosso-Ferrari    (B)    11

Annars var det inte så där farligt mycket action under loppet. Roligast var utan tvivel att Button körde fel efter målflagg och parkerade bilen i depån. I Monaco gör man det på startsträckan, men han hoppade kvickt ur och tog sig en löptur i stället;

Mer i media (SVT, DN, AB, AB,).

33 comments

Leave Comment
  1. den där filmon ser ganska spännande ut, men verkar lite skakig. står att de har en klient för mac på gång, så håller ett öga på den. stort tack till alla som bidrar med länkar och förslag och lösningar på streaming! back-up behövs när man inte ens får betal-stream att funka..

    • sant, har tänkt att kika lite på de programmen, men allt har blivit lite liggandes på grund av flytt som dragit ut lite på tiden.. dessutom har jag lite småfunderingar på en ny mini till nya “kontoret” där hemma.. får kika på det lite senare.. en sån parallels verkar klockren.

  2. Crouchen

    Jag fick bestämt för mig att jag såg en blåflagg på Massa när han just hade lämnat piten med typ 22 varv kvar. Han klämde ju sig in framför Rosberg och jag är nästan helt säker på att jag såg en blåflagg på högersidan några sekunder senare. Någon annan som såg det? Jag såg kanske helt enkelt fel…

    • sitter och kikar på sammandrag på tv från racet. jag tror du tänker på en episod när det var 27 varv kvar. då var button (eller rubens) i depå, och massa smet just förbi vid utgång från depån. då är det någon som viftar med en blåflagg, för massa ser det ut som. vilket är helt fel. efter att massa var i depå med 22 varv kvar såg jag inget. men tror det var ett misstag, för hände inget mer sen.

      • Crouchen

        Nä, jag tänker på när Massa kom ut från depån med 22 varv kvar och klämde sig in framför nosen på Rosberg. Jag kan mycket väl ha sett fel för det var en snabb flaggvinkning, dessutom var det inte han den där ivriga flaggubben på vänsterkanten (från tv-bilderna sett) utan på högerkanten. Det kan alltså ha varit något helt annat för ingen verkar ha reagerat på det. Jag antar att förarna oftast har tillräcklig koll för att kunna strunta i felaktiga blåflaggor iaf.

        • Erik R

          Jag tror att man ibland vinkar blåflag för att varna förare som kommer ur depån att en annan bil närmar sig. Detta som komplement till blåljuset. Detta är i så fall bara för information och innebär inte att man måste lämna företräde.

    • Stefan Alsenmyr

      Jag såg också detta men som jag mindes det var inte en direkt “viftning” utan de var på väg ut med flaggan och verkade sedan se misstaget och tog in den igen.

  3. Sebastian

    Synd att Ferrari inte tog in Kimi snabbt med en splash på de mjuka när rubens tappade, han hade kunnat komma ut före rubens och ev. komma ifatt button. Oklart om han förlorade starten på hårdare däck eller greppet på banan.

    Buttons gatlopp efter felparkeringen är ju magisk, han är verkligen outstanding just nu och ger, till skillnad från en f.d. ferrariförare med rejäl haka, ett suveränt sympatiskt intryck.

    Tycker synd om Piquet. Men första gången han kunde klaga på bristande erfarenhet och inte avse sig själv… :p

    • NB

      Det man kan säja om Ferrari hittills denna säsong är ju att depåstrategerna verkar vara på permanent semester…om det ens finns några. Håller helt med dig i att en splash kunde tagit honom upp en placering.
      Starten förlorade Kimi helt klart på sämre fäste, men MGP är ändå ett klart fall framåt för Kimi och Ferrari.
      Slutligen kan man ju inte annat än beundra Button och Brawn, vilket fantastiskt år!

    • Stefan Alsenmyr

      Ja den joggingturen på ca halvkilometern var rolig att se eftersom Jenson verka tycka det var lika roligt. Heja på publiken och hi-fivea folk längs depåmuren! Skön kille det där. Alltid gillat honom.

  4. ha, ja piquet var ganska bitter i intervjun direkt efter i bbc, men att klaga på att det är så det går när man släpper in unga förare i f1 är lite att ta i kanske..

    men även om piquet var oskyldig denna gång, ska se om jag kan hitta en video på det senare, så kan jag inte tänka mig att han har mer än något race kvar att börja plocka lite poäng i. annars måste han bara bytas ut, mitt under säsong eller ej..

    • Lisa

      Nu måste jag ta Piquet i försvar (hjälp, jag måste vara sjuk :-/) men hur ska han kunna ta poäng när Alonso måste köra livet ur bilen för att få ett par usla sådana? Clion är helt enkelt för slö. Det räcker med att han inte klantar sig och inte ligger alltför långt efter Alonso så han han fått godkänt tycker jag. Här i Monaco gjorde han faktiskt ett riktigt hyfsat jobb – tog tillochmed nån placering i starten – tills han blev avskyfflad.

  5. håller med om att renaulten är för långsam.. börjar fundera lite på min chansning att de ska rycka upp sig på http://www.f1manager.info där jag skaffade mig alonso som andreförare..
    nu rök ju vettel idag, så här ser det inte riktigt bra ut.
    men får testa några race till om det händer något.

    • Lisa

      Ska man vinna F1 manager så är det nog bäst (och tråkigast!) att gå all-Brawn, de har ett försprång och de kommer att behålla det. Clion kan nog rycka upp sig men det gör alla andra också och att vi ska få se nån magisk framvinge från Clions sida även i år är nog för mycket begärt… 🙁

      • Lisa

        Detta sagt får man väl gratulera Scuderia Gröna Linjen till at återigen vara i ledningen… 😉

        • Affe

          Tyvärr Lisa år det nog så att dem som tidigt valde Brawn i F1-manager redan har ett sådant försprång som de kommer att hålla hela vägen in, precis som i verklighetens F1. Button har åter igen visat att han har det som krävs för att kunna vinna årets VM i mina ögon sett, och Brawn tar hem en dubbel där tror jag också. Bara att tacka Ross Brawn för sitt omdöme när han började att bygga ny bild för ett år sedan redan, undra om bilen varit lika slagkraftig med en Japansk Honda-spis under huven dock?

        • M

          Hoppas att Ferrari kan utmana Brawn bilarna i Turkiet, skulle vart intressant att se hur bra Jenson är när han blir pressad om han klarar det.
          Så här går det när man har två olika reglemten så har det visat sig att dom som satsade på kers har tagit det kortaste strået och hängde inte alls med i starten.
          Undrar om Jenson tycker att han vinner förar vm på lika vilkor när reglerna är som dom är med två reglementen.
          Jaja nu kommer Ferrari tillbaka och sätter Brawn och Jenson på plats framöver.
          Fia har verkligen tabbat sig till den här säsongen och det verkar som att dom ska fortsätta tabba sig till nästa säsong också.

        • Sebastian

          Hahaha… You noticed 🙂 som sagt att satsa på Brawn från start var ju inte bara ett lyckokast utan en no-brainer 😉 Sen att button vunnit tre lopp med samma motor… yes, det kan hålla hela vägen… men ni har rätt chansar man inte så lever man inte. Man kan inte köra all-brawn-all-season med hedern i behåll!

  6. Erik R

    @Daniel: Jag såg via cdon.com idag. Det är andra gången jag använder det, och det har funkat klockrent båda gångerna. Jag kör Vista och IE8.

    Racet var kanske inte så spektakulärt, men rätt kul ändå. Fighten mellan Ferrari och Barichello var riktigt underhållande. Synd att Ferrari tabbade sig i depån, för det hade kunnat bli riktigt spännande när Barichello kommit ikapp Kimi på grainande mjukdäck. Annars blev jag förvånad att Ferrari klarade sig så bra på mjukdäcken. Button körde väl 1.18 och Barichello 1.20 efter 15 varv, medan båda Ferrari låg under 1.17 i över 20 varv.

    Som vanligt fick vi fick se de klassiska misstagen som alltid kommer sista tredjedelen i Monaco (Henki och Nakajima). Relativt ohotade förare som helt enkelt tappar koncentrationen. På en vanligt bana skulle de kanske behövt släppa ut bilen lite och tappat några tiondelar, men Monaco är grymt oförlåtande.

    Monacos prisceremoni är suverän. Ur bilen, upp på trappan, hej prinsen och pang har man pokalen i handen! Så borde det vara på alla banor.

    • Lisa

      Mjukdäcken fungerade mycket bättre för dem som använde dem under sista stinten när banan var väl rubbed in (vad det nu heter på svenska) än för dem som använde dem under den första.

      Det finns fördelar med att lysssna på BBC.. 😉

  7. Lisa

    Visst är det roligt vilket race man “ser” beroende på vilken förare man följer. Själv satt jag bara och svor över att Kimi lyckades hålla sig framför Alonso efter sitt första stopp och med det bromsade honom så att han sen i sin tur hamnade bakom bromsklossarna Fisi & Bourdais efter sitt eget stopp. OM inte Kimi haft den dåliga smaken att komma ut först så hade det troligtvis blivit en hyfsad placering för Clion var inte helt dålig här.

    Kort sagt, Kimi förstörde hela dagen. 🙁

    Men inget ont om Kimi naturligtvis (grattis till pallen, förresten!) och OM min mormor hade haft ett hjul i varje hörn hade hon blivir en bra dragkärra…

    • M

      Kimi var snabbare än Alonso så man kan säga att Alonso föll på eget grepp när han inte kvalade bättre och inte hade bättre race fart första stinten.

    • cia

      Håller med dig Lisa, Alonso hade haft chans till bättre placering utan att ha haft Kimi framför sig. Det fanns ju fart i bilen, det märkte man ju de sista 15 varven när han var snabbare än de flesta och tog in mycket på Rosberg.

        • Lisa

          Visst var Kimi snabbare överlag, men just där i det läget när Kimi var fulltankad och Alonso lätt förlorade han mycket tid. För att inte tala om hur mycket han förlorade sen bakom Fisi & Bourdais. Men om inte OM funnes… :-/

  8. FINNPWRUSA

    Egenteligen kunde man ju ha stängt av efter halva först varvet… gosh vilken tråkig bana egenteligen… (inte då de visar från ckockbit förstås, wow! Iskalla killar!)

    Kul att Ferrari visar fart even om de var dubbel lurade med difusorn och KERS… fast de viste ju att många inte skulle köra KERS och tog en rövare…

    Säsongen är slut väl i princip slut…!? skall bli skoj att se om Kimi orkar till andra platsen… eller kanske Scuderia kan dominera och ta stall mästerskapet…??

    Vet ju inte SÅ mycket om farten men de visade ju att de e nära BGP i vägis nu… vänta bara tills där är rakor (samtliga race framåt) och KERS kan hjälpa…

    Så, nä, säsongen är inte över! DOMINERA SCUDERIA!!!

    Brake late!

  9. Fly

    F1 mangager tar jag nog vettel faktist. Litar inte på att Jenson vinner där 🙂 vill inte skansa för att motorn kan paja och det har inte hänt än för dem.

Leave a Reply