Klartecken till att bygga (F1)racingbana utanför Enköping

Utanför Enköping håller ett gäng på och planerar för att bygga upp ett stort (och konstigt) racingområde. automotorsport har en artikel som rapporterar att kommunfullmäktige nu också sagt OK för projektet, som visst ska byggas i omgångar. Tydligen är målet att ha en F1-godkänd bana på plats till slut. Någon med mer insyn än jag i projektet får gärna informera vidare via en kommentar. Själv orkar jag inte sätta mig in i det. Det här låter ju alvarligt talat bara dumt.. Ok att jag gillar racing, men en F1-godkänd bana? När vi aldrig kommer få ett F1-lopp hit ändå? Det är investeringar i miljardklassen det.. Av skisserna på projektets hemsida ser det inte direkt ut att bli den mest spännande banan heller.. Ok, nog gnäll från min sida. Är det ett dumt projekt, eller är det bara jag som vaknat på fel sida eller vad man nu säger?

8 comments

Leave Comment
  1. Stefan Alsenmyr

    Jag tycker att det är helt OK att de bygger en rejäl racingbana här i Sverige. Vi har ingen som det ser ut nu. Våra banor (eller som någon utryckte det “Kalle Anka banor”) håller ingen vidare klass, framför allt internationellt, och vill vi ha internationella framgångar (förare osv) måste vi ha bättre banor och locka internationell motorsport till Sverige. I dag är det bara Anderstorp som är godkänd av FIA och den vet vi ju alla hur den ser ut…

    Det här gänget är ute efter är att bygga en modern FIA-grade one godkänd bana. Det handlar inte om Formel 1 (vilket jag tror att vi aldrig kommer att få i Sverige) utan just om möjligheten att få internationella tävlingar här, typ WTCC, Formel 3, A1GP osv.

    Placeringen i Enköping är väl OK rent logistiskt. Jag tycker kanske att en total ombyggnad av Mantorp vore bättre ur den synpunkten med dess placering vid E4an.

    Bansträckningen ser kanske sådär ut. En blandning mellan Anderstorp och Monza på något sätt. Jag kan dock urskönja ett till två ställen för omkörning och det fanns ganska mycket svängar. Kanske saknar den rytm. Hoppas den är mer kuperad än vad ritningen ger handen. Men sådant är svårt att säga utan att se närmare på den. Den slår dock de Svenska banor vi har idag.

    De verkar satsa på ovalbana och dragstrip också. Ovalen är kanske ett osäkert kort med tanke på hur ovanligt det är med ovalrace i Europa. Men det är roligt att titta på live!

    Jag önskar detta projekt lycka till! Vi behöver en NY och ORDENTLIG bana i Sverige. Våra avdankade och övervintrade 60-tals banor duger inte.

  2. bra kommentarer. är helt enig att det är ok (vaknade nog på fel sida som sagt..) min tanke är att man borde satsa mer på de klasser racing vi har. stcc börjar tappa har jag förstått för porsche tar över osv. fler och bättre banor för de klasserna. men det ena utesluter väl inte det andra.
    men det låter ju att ta i att få en godkänd bana, ska den vara ok för f1, alltså en sån fia-grade, så är det fortfarande miljard-investering som gäller..

  3. Oj detta lät kul. en ny bana med Fia klassning är ju inte fel. Själv är jag skeptisk till att det skulle köras F1 på den då det kanske inte skulle vara något fel på banan men det är allt runt om som måste vara tillräckligt dimensionerat. När “Smokey” byggde Anderstorp så blev han också utskrattad när han hade för avsikt att det skulle köras just F1 på Anderstorp. Han fick ju dit både F1 och Road Racing VM :)

    Som en hel del redan konstaterat så ser ban layouten rätt konstig och lite väl linjalritad ut men jag tror inte den är helt klar ännu.

  4. Lisa

    Alla banor som anordnar internationella tävlingar eller innehar FIA-licens måste graderas.

    Vare sig vi har F1 tävlingar här eller ej så är det fullständigt (ekonomiskt) orimligt att satsa på en grad 1-bana. En grad 2-bana duger alldeles utmärkt att ha allehanda tävlingar på UTOM F1. Vi är faktiskt de enda i Norden – tror jag, rätta mig om jag har fel! – som HAR en grad 2 bana redan (Anderstorp)

    Från FIAs regelverk:

    GRADE CATEGORIES OF CARS

    1
    Formula 1

    1T
    Formula 1 testing

    2
    Single seater racing cars of Groups D (FIA International
    Formula) and E (Free formula) with corrected cylinder
    capacities over 2500 cm³, excepting Formula 1
    Sports Cars of Groups C and E including SR1, SR2, LMP1,
    LMP2 and those with corrected cylinder capacities over
    2500 cm³
    FIA GT Championship
    Historic cars of Groups F1/4 (TGP and F1 of periods G, H, I),
    TSRC 17, 18, 29, 30, 41, 42, 47 and 48 (Two-seater Racing
    Cars, over 2000cc, of periods G and later) and all cars of
    Period Z excepting Group B and WRC

    Så att överhuvudtaget prata om grad 1-klassning i marknadsföringen gör att man blir lätt misstänksam mot hela projektet.

    Men för all del – lycka till, blir det en grad 2 till sist är det ju toppen.

  5. Jari Korte

    Det bästa jag har hört på sekler i det här landet!Det är ju en himla bra grej att ha en F1
    bana i Sverige som håller internationella mott och standard.Tänk på alla ev. stjärnor som
    kan finnas i Sverige,bör ha en ordentlig bana att öva och köra på…
    Det kan bli dyrt,men o andra sidan drar det folk ifrån utlandet till arrangemangen.

    Satsa gärna även på Road Racing i Sverige 5oo superbike mm.sidovagn,250cc klass mfl.

    för det var en stor sorg att alla VM deltävlingar tog slut i Sverige efter att Anderstorp

    lades på is! Tack och hej leverpastej, mer motor banor i Sverige för Sverige och eliten i världen…..

  6. Peter

    Härligt med folk som driver på och kämpar för mer och framförallt för nytt och bättre motorsports tillfälle i Sverige.
    Det finns massor av entusiaster ute i stugorna, så ett sjyst nytt ställe dit alla kan åka för att delta eller titta är super toppen!
    Svenska rallyt drar mängder med tusen personer varje år och Mantorp likaså, så får vi en arena för alla planerade sorters racing så lär det dyka upp mängder med folk med tanke på Enköpings bra läge, på två timmars radie lär ju säkert 30% befolkningen bo, utan att ha nån exakt siffra…

    Bygg och kör igång, jag och mina polare kommer!!!

Leave a Reply