Kommer 4-hjulsdrivna F1-bilar tillbaka i och med nya tekniska friheter?

Här är en kul och spännande artikel jag läste borta på manipef1, om hur de nya tekniska friheterna innebär att vi kanske får se 4-hjulsdrivna F1-bilar i framtiden. Så här skriver de i artikeln om det hela;

Although there are disadvantages to running a four-wheel drive system, such as the extra weight of driveshafts and engine stress, the advantages are likely to far outweight the disadvantages, especially given the newly-announced increase in minimum weight to 620kg. With all four wheels being driven, acceleration will be considerably improved, making it an attractive proposition. Formula One last encountered a four-wheel drive car in 1971 when Emerson Fittipaldi raced his Lotus 56B to eighth place at the Italian Gand Prix.

Dessutom, och i förbindelse med detta, kommer ju de stall som håller budgettaket kunna bygga mycket mer kraftfulla KERS-system. Ska snoka lite mer i det där och återkomma i dagarna tänkte jag.

14 comments

Leave Comment
  1. det hela är ju by the way bara ytterligare ett exempel på hur olika de två “klasserna” kan komma att bli som tävlar samtidigt. men om många av stallen kommer in under taket kan det ju blir riktigt kul att följa utvecklingen på kers och annat.

  2. Erik R

    Det skulle vara katastrof med två olika klasser, eftersom reglerna är godtyckligt satta. OK att man tävlar i olika klasser på t.ex Le Mans, men då är det helt olika typer av bilar det handlar om.

    Vad händer om budget-cap teamen är 2 sekunder långsammare per varv? Ändras reglerna då så de kommer ikapp? Vad händer om budget-cap är 2 sekunder snabbare per varv? Ändras reglerna för att sinka dem? Oavsett vilket blir alla förlorare.

  3. Lisa

    Det är många saker som riktigt kommit fram, jag var litet masochistiskt lagd igen och läste igenom de nya reglerna. FIA har varit snälla nog att färga allt nytt med rosa.

    Formula Budget (bra namn, Sebastian! :-)) får byta motorer och växellådor hur ofta de vill t.ex, så Cosworth kan bygga nåt monster av skräpmaterial som håller i ett race, det gör inget. Sen kan de använda dubbel KERS-effekt hur ofta de vill (fast det finns ingen chans att nån kan utveckla nån KERS alls under den budgeten, än mindre en effektivare med allt vad det innebär av ultrasnabb laddning, kylning etc) Och sen har vi det här med fyrhjulsdriften.

    Hur cappen ska kontrolleras framgår också, Formula Budget kommer att få en Handbok och ett Reporting Pack… :-/

    Denna passus är kanske den mest skrämmande (appendix 8, sporting regs)

    1.5 The WMSC may at any time make such additions or alterations to these Regulations as, in its absolute discretion, it considers necessary in order to ensure the achievement of the overriding objective.

    vilket betyder att FIA närsomhelst kan gå in och ändra reglerna.

    Läs själva!

    Sportsliga regler

    http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/769C703CE7A440A4C12575A80044A6C1/$FILE/1-2010%20F1%20SPORTING%20REGULATIONS%2030-04-2009.pdf

    Tekniska regler

    http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/839C2B08FE7FE57EC12575A80045896E/$FILE/1-2010%20F1%20TECHNICAL%20REGULATIONS%2030-04-2009.pdf

  4. Magenus

    ARTICLE 9 : TRANSMISSION SYSTEM
    9.1 Transmission types :
    No transmission system may permit more than two wheels to be driven.

    från en snubbe på f1bb.se

  5. Erik R

    Fyrhjulsdrift gavs upp just därför att nackdelarna var större än fördelarna. Det borde vara extremt svårt att få till en vettig viktfördelning, aerodynamik samtidigt som komplexiteten i drivlinan blir väsentligt mycket större.

    Undantaget som bekräftar regeln är att (om jag inte tar fel) Mario Andretti vann Indy 500 i en fyrhjulsdriven lotus nån gång på 70-talet. Men det var i en helt annan tidsålder…

    • Lisa

      Straight line testing är tillåten åtta gånger per år – även in-season, så detdär blabla “all testning är förbjuden” som man ser överallt stämmer faktiskt inte riktigt.

        • Lisa

          Ja, precis. De kan göras på ett flygfält eller varsomhelst, det behöver inte ens vara på en godkänd F1-bana.

          McLaren har gjort flera sådana på Kanarieöarna och Renault på ett flygfält i GB som heter Kemble.

          Sen kan jag tänka mig att det är med denna regel som med alla andra inom F1, den går bra att tumma på om det passar och kalla vad sjutton som helst för “straight-line-test” om det så behövs… *behöver en ängel-smiley här*

        • Erik R

          Jag kan tänka mig att Ross Brawn har en lite mer kreativ tolkning av vad som menas med “straight line”… 🙂

  6. TOBIAS

    På något sätt så tycker jag det här med att tester under säsongen förbjudits varit lite väl att ta i. att de begränsar testerna till 2 gånger eller liknande vore väl helt ok, och att då kanske inte låta ordinarie förare få prova och att tester endast får utföras i Europa eller liknande. FIA är alldeles för drastiska i sina beslut och jag tror precis som många andra att F1 kommer sluta som Indycar gjorde om inte Max avgår.

Leave a Reply