Kubica har bränt 6 motorer på 8 lopp – leder motorligan

Och BMWs Robert Kubica är därmed den som “leder” motorligan så här långt i säsongen.. Vi är cirka halvvägs och det dyker upp summeringar till höger och vänster i väntan på Tysklands Grand Prix. En av de mer intressanta var den jag såg borta hos F1wolf som går igenom hur många motorer varje förare använt sig av.

Med tanke på att varje förare får använda upp till 8 motorer under säsongen 2009, innan det börjar slå till med placeringsstraff på gridden (misstänker jag att det blir), så ligger Kubica lagom illa till. Han är dessutom i minst sagt stort behov av poäng..

För Brawn GP, och därmed något överraskande också Mercedes, ser det som vanligt lite ljusare ut..

6 engines

Robert Kubica

5 engines

Fernando Alonso, Nelson Piquet, Jarno Trulli, Timo Glock, Mark Webber, Sebastian Vettel, Nico Rosberg, Kazuki Nakajima

4 engines

Lewis Hamilton, Heikki Kovalainen, Felipe Massa, Kimi Raikkonen, Nick Heidfeld, Giancarlo Fisichella, Adrian Sutil, Jenson Button, Rubens Barrichello

3 engines

Sebastien Bourdais, Sebastien Buemi

6 comments

Leave Comment
  1. f1.com har tidigare publicerat lite såna där kul jämförelser mellan förarna inom varje stall. särskilt kvalificering är spännande att se på vem som slår vem och var det är jämt osv. någon som vet om det finns en uppdateras sådan lista någon stans? eller någon som sitter inne på lite statistik?

  2. Jocke

    Undra om Vettel kommer få det svårt i slutet av säsongen att försöka tävla mot Button som har en motor mer att tillgå.

  3. Lisa

    Det är väl egentligen inte så att Kubica har “bränt” sex motorer (vad jag vet har han bränt en – på träning nånstans som jag glömt)

    De flesta har säkert bättre begagnade motorer att tillgå om det skulle knipa, man bollar ju gärna litet hursomhelst och vill kanske ha en fräsch motor på snabba banor där man kör mycket på fullvarv (typ Silverstone och Monza) fast den man hade i förra loppet fortfarande är helt OK och kan sättas in senare på en bana som inte kräver lika mycket av motorn.

    Möjligtvis kan vi få se fler motorer gå ka-boom i slutet av säsongen om man chansat litet för våldsamt… :-P

  4. bra precisering från lisa där, det är väl egentligen en lista på hur många nya motorer varje förare använt. så kan en del komma tillbaka senare ja. slutet av säsongen blir nog ganska spännande oavsett, bara det att brawn har en del nya motorer att pytsa ut under resterande loppen..

  5. Lisa

    Ja precis.

    Det verkar snarare som om teamkompisar följs åt oavsett resultat, dvs teamen bestämmer hur motorena ska köras, oavsett förarnas individuella result i loppen. Annars borde ju Heikki vara minst en motor upp på Hamilton med tanke på att Heikki körde ungefär 1/2 varv sammanlagt i de två första GP:na.

    Att Kubica ligger i topp beror snarast på den olyckliga träningen där han sprängde en motor.

  6. M

    Stallen har nog en ganska bra koll vilka banor som är hårdare mot motorerna och även lättare banor som inte sliter så mycket.
    Brawn kanske måste pressa maskineriet lite hårdare nu om RedBull har kommit ikapp eller har blivit lite bättre, då kan det genast hända saker med Brawn stallet.
    Men även RedBull har haft mycket problem tidigare så för deras del hoppas jag att dom har blivit lite bättre än Brawn stallet så att dom slipper pressa maskin lika hårt.

Leave a Reply