Kubica tittade på däck

Polen är hett inom F1. Utan försök att rimma så är Polen hetast just nu inom F1 (Spanien är som vanligt tokigt i F1, men så har det varit ett tag nu så; Polen hetast för tillfället i alla fall). För några dagar sedan var Heikki Kovalainen och Renault i Warsawa, som f1bloggen rapporterade om igår. Nu har också Polens stolthet på racingbanorna Robert Kubica besökt hemlandet och Bridgestones Poznan Tyre Production Plant.

Bridgestone rapporterar att Kubicas besök användes som ett internal staff relation activity, vad en sån aktivitet nu kan vara, och att Kubica deltog i Bridgestones Think Before You Drive-kampanj. Under en rundvandring fick Robert lära sig om hur komplex processen att tillverka däck är och han fick möta anställda. Till Bridgestone säger en efter rundturen på fabriken uppenbart upplyst Robert Kubica så här om besöket;

I really enjoyed the day at the Bridgestone Poznan Plant. The manufacturing process for road car tyres is really amazing and requires a lot of skilled workers and state-of-the-art equipment. The production line of the Run Flat tyres was especially impressive, knowing the safety benefits of the tyre. Meeting the plant staff was one of the highlights of the day, talking first hand wity my supporters in my home country.

Däremot producerar inte fabriken i Polen däck till F1-cirkusen, utan massproducerar däck för vanliga bilar. Från och med i år och fram till 2010 är Bridgestone den enda däcktillverkaren som förser teamen med däck och fabriken i Tokyo tillverkar över 50 000 däck om året för Formel 1.

f1network rapporterar att Bridgestone till Kanadas Grand Prix tar med sig de två däckblandningarna soft och super soft för att användas på den drygt fyra kilometer långa banan. Banan kräver kraftigare inbromsningar än andra banor och däcken sliter med extra höga temperaturer under loppet. Bridgestone fraktar med sig över 2000 däck till Kanada och Kees van de Grint på Bridgestone säger så här om loppet till f1network;

It is a big challenge for the teams as the brakes suffer a lot. There’s a lot of heat generated and becuase of this we can also expect high temperatures in the tyres. Silimar to Monte Carlo, being more or less a street circuit, Montreal is not used many times so it’s very dusty and very slippery, which is why we’ve opted fo the soft and super soft compounds. It will be a bit of a challenge to make the tyres survive on this track, especially at the beginning of the weekend with the high speeds and the expected high temperatures.

Leave a Reply