Kvalificering ändrad igen (åttonde gången sen 2003)

Inför den här säsongen ändrade man äntligen i kvalificeringen så man slapp de där sura varven när förarna bara brände av bränsle och lite annat. Nu är det dags igen, efter incidenten sist där Heidfeld hindrades av de båda McLaren-bilarna. Grejen från sista delen i kvalet var att förarna ju är tvungna att starta loppet med den mängd bränsle de hade i tanken när de var klara med kvalet, men för att spara på det som fanns kvar rullade de långsamt tillbaka i depå. Det skapade hastighetsskillnader på över 200 km/h, samtidigt som det fortfarande fanns en och annan kvar ute på banan som var inne i själva kvalet. Det nya är därför en hastighetsgräns där föraren max får ligga på 120 procent av sin bästa tid. Låter oerhört komplicerat, men liknande regler finns redan och de brukar kunna lösa det där utan problem. f1fanatic har en genomgång av alla 8 ändringar i kvalet som genomförts sedan 2003 bara som jag klipper in efter läs mera-taggen; 2003: Drivers do a single low-fuel qualifying lap on Friday to determine running order for Saturday. On Saturday they set a lap with race fuel to determine their starting position.

2004: The two separate sessions are combined into one single session on Saturday. But there are concerns as some drivers try to use the low-fuel session to manipulate their starting position for the second, for example at Bahrain where some drivers post slow times and Michael Schumacher even fakes a spin so he can do his second lap earlier when the track will be dried.

2005: Another major overhaul: Drivers do a single low-fuel qualifying lap on Saturday and a race-fuel qualifying lap on Sunday morning. The times are then added together (aggregated) to give the starting order. The system proves hugely unpopular particularly with fans (most of whom don’t get to see Sunday qualifying) and the press (who can no longer publish the grids in Sunday newspapers because they haven’t been set) and is dropped after just six races.

2005, take 2: From round seven onwards drivers do a single lap with race fuel and go on track in the order set by their finishing position in the previous race.

2006: The current three-part knockout qualifying system is introduced, where batches of the slowest six drivers are knocked out in the first two parts as drivers set times with low fuel loads. They can change their fuel loads before the race starts, but the top ten (who set their final times with their race fuel loads) can’t.

To prevent drivers using rich mixture settings to burn off fuel in the final part of qualifying, the FIA require them to lap within a percentage of the pole time and introduce a complicated ‘fuel credit’ system to give them back the fuel they use in the third part of qualifying.

2007: To try and cut down on the amount of time drivers spend doing ‘fuel burn’ in the final part of qualifying the lengths of the sessions are changed. But it remains a problem and McLaren notably struggle to persuade their two drivers they are getting fair treatment on qualifying fuel strategies that at some venues (Monte-Carlo and Hungaroring) can determine the winner.

2008: Session times are changed again and drivers are prevented from refuelling after Q3, which gets rid of the ‘fuel burn’ problem. But at Malaysia the problem of drivers returning to the pits slowly after qualifying and obstructing other drivers on fast laps comes to the fore, and both McLaren drivers are docked five places. So…

2008, take 2: Now drivers have a maximum amount of time in which to return to the pits to prevent them baulking other drivers.

2 comments

Leave Comment
  1. det man kan fundera på är varför det är så svårt att få till en bra och enkel kvalificering. för några veckor sen var det ju någon som var ute och föreslog att man skulle vända på ordningen, snabbast i kvalet startar sist i fältet (minns inte vem det var, och antagligen är förslaget mer komplicerat än så, annars får man ju en extremt långsam kvalificering..)
    känner inte till andra sporter direkt, någon som vet om det fungerar bättre inom annan motorracing som motorcyklarna eller stcc eller nåt sånt? det att ha två lopp, som många har, typ speedcar, stcc och andra, löser ju en del av det där. då vänder man ju på ordningen till andra loppet.
    briatore eller nån sån var det väl som var ute med det där förslaget. eller nikki lauda, han brukar ju snacka en del..

  2. David

    Kan man inte bara ha ett flygande varv per bil? Så det bara är en bil på banan åt gången, som bara får en chans? Eller låter det galet?

Leave a Reply