Kvalificering i Malaysia: Jenson Button är snabbast, Ferrari och McLaren långt bak

Ett fantastiskt kval där förare efter förare klippte till med starka tider är över! Ferrari vaknade och somnade om. Dessutom ett kraftigt misstag i kvalet där man trodde Massa skulle vara säker och tog in honom i depån.. för att upptäcka att alla andra var snabbare ändå..

Jenson Button, Rubens Barrichello och Brawn GP fortsätter att imponera (AB). Jenson på pole position och Rubens inte alls långt bakom trots placeringsstraff med fem platser för växellåda.

Toyota ser riktigt starka ut. Här har de slagläge om de tar sig förbi Button. Trulli har sett särskilt stark ut och verkar hittat perfekt balans i bilen. Återigen, kanske är det äntligen dags för Toyota att vara med och leka på riktigt.

Red Bull så. Också stark insats. Vettel har minus tio platser på gridden efter incidenten sist med Kubica och ser ut att köra väldigt lätt. Tror han kommer bli en utmanare i morgon från en bit bak i fältet.

McLaren-bilarna kör lika fort ser det ut som. Och det är alltför långsamt. Det har blivit de tidigare toppstallen som får hoppas på regn för att skaka om i fältet.

BMW tycker jag också gjorde en något svag insats. Buemi var av ganska kraftigt i en kurva och får svårt att lyfta Toro Rosson. Första poängen för Force India lär dröja..

Kvalet;

POS DRIVER NATIONALITY ENTRANT TIME

1. Jenson Button Britain Brawn GP-Mercedes 1:35.181
2. Jarno Trulli Italy Toyota 1:35.273
3. Sebastian Vettel Germany Red Bull-Renault 1:35.518
4. Rubens Barrichello Brazil Brawn GP-Mercedes 1:35.651
5. Timo Glock Germany Toyota 1:35.690
6. Nico Rosberg Germany Williams-Toyota 1:35.750
7. Mark Webber Australia Red Bull-Renault 1:35.797
8. Robert Kubica Poland BMW Sauber 1:36.106
9. Kimi Raikkonen Finland Ferrari 1:36.170
10. Fernando Alonso Spain Renault 1:37.659

11. Nick Heidfeld Germany BMW Sauber 1:34.769
12. Kazuki Nakajima Japan Williams-Toyota 1:34.788
13. Lewis Hamilton Britain McLaren-Mercedes 1:34.905
14. Heikki Kovalainen Finland McLaren-Mercedes 1:34.924
15. Sebastien Bourdais France Toro Rosso-Ferrari 1:35.431
16. Felipe Massa Brazil Ferrari 1:35.642
17. Nelson Piquet Brazil Renault 1:35.708
18. Giancarlo Fisichella Italy Force India-Mercedes 1:35.908
19. Adrian Sutil Germany Force India-Mercedes 1:35.951
20. Sebastien Buemi Switzerland Toro Rosso-Ferrari 1:36.107

Uppställning på start;

1.  BUTTON          Brawn
2.  TRULLI          Toyota
3.  GLOCK           Toyota
4.  ROSBERG         Williams
5.  WEBBER          Red Bull
6.  KUBICA          BMW
7.  RAIKKONEN       Ferrari
8.  ALONSO          Renault
9.  BARRICHELLO     Brawn*
10. HEIDFELD        BMW
11. NAKAJIMA        Williams
12. HAMILTON        McLaren
13. VETTEL          Red Bull**
14. KOVALAINEN      McLaren
15. BOURDAIS        Toro Rosso
16. MASSA           Ferrari
17. PIQUET          Renault
18. FISICHELLA      Force India
19. SUTIL           Force India
20. BUEMI           Toro Rosso

* five-place penalty for gearbox change
** 10-place penalty carried from Melbourne

28 comments

Leave Comment
  1. kenneth

    dax o plocka fuskbilarna av banan nu! kul o se buttons fula flin efter dom plockat bort diffusern när han inte är bland dom 10 bästa *S*

    men kul o se att dom “ärliga” bilarna hänger hyffsat med!

  2. sorry zepter, vet att det finns fler som inte gillar versalerna. men det är faktiskt inte caps lock utan inbyggt i temat. så designern tobbe som gjort den har veto på sånt där..

  3. zepter

    Jag älskar verkligen din blogg så himla bra, men det är bara den lilla kanten som stör mig.

    annars kan du bara ändra det i css koden. 🙂

  4. Lisa

    Red Bull framstår mer och mer som det bästa icke-diffuserteamet. Newey tycks ha snickrat ihop en riktigt bra bil. KERS-systemet har hittills inte gjort nån människa glad, bästa KERS-bil på nionde plats. Jag hoppas Alonso sitter upp till näsan i bensin, han var förfärligt långt efter Kimi tidmässigt. Få se i morgon om deras extra hk kan göra någon skillnad i starten, Sepangs startraka är tillräckligt lång. Och när ska Ferrari sluta skjuta sig själva i fötterna?

    För övrigt var Buemis lilla sorgsna ylande efter han gått av banan dagens behållning, tycker jag… 🙂

  5. red bulls bil framstår som riktigt bra ja. med diffusern från brawn hade den nog varit helt längst fram. också webber kör riktigt bra, även om jag har mer tro på vettel. buemi visste precis som de sa på bbc att han hade en vass tid på gång där..

    blir olidligt spännande att se på strategier. lite regn på banan kan ändra det mesta..

  6. Lisa

    @ Cia Ja, Alonso är tyngst av alla som gick till Q3, vet att Renault försöker köra en så kort stint som möjligt på tuggummidäcken så det blir 2 långa + en jättekortis på slutet. Vikter:

    http://www.fia.com/en-GB/mediacentre/f1_media/Documents/mal09_document_33.pdf

    Kanske Daniel vill publicera vikterna i startordning istf nummerordning så blir det lättare att se? (om vi ber snällt)

    Litet märkligt att Vettel är såpass lätt med tanke på hans förutbestämda nerflyttning. Kanske en tre-stoppare? Annars får han det svårt. OM det inte regnar förstås, då gäller inga spekulationer längre. Hoppas bara det inte blir monsun och SC/rödflagg och annat elände.

  7. vikterna är spännande! vettel väldigt lätt, heidfeld väldigt tung. imponerande av button igen, han ha rnågra extra varv i tanken där. kubica ser också ut att kunna komma smygandes bakifrån med den förhållandevis stora mängd bränsle han startar med.

    Jenson Button
    Brawn GP 55 kg

    Jarno Trulli
    Toyota 51,5 kg

    Timo Glock
    Toyota 51,5 kg

    Nico Rosberg
    Williams 51 kg

    Mark Webber
    Red Bull 51 kg

    Robert Kubica
    BMW-Sauber 58 kg

    Kimi Räikkönen
    Ferrari 57,5 kg

    Rubens Barrichello
    Brawn GP 59,5 kg

    Fernando Alonso
    Renault 75,5 kg

    Nick Heidfeld
    BMW-Sauber 87 kg

    Kazuki Nakajima
    Williams 78,4 kg

    Lewis Hamilton
    McLaren-Mercedes 83 kg

    Sebastian Vettel
    Red Bull 42 kg

    Heikki Kovalainen
    McLaren-Mercedes 83,9 kg

    Sebastien Bourdais
    Toro Rosso 65,5 kg

    Felipe Massa
    Ferrari 84,5 kg

    Nelson Piquet Jr.
    Renault 76,9 kg

    Giancarlo Fisichella
    Force India 75,5 kg

    Adrian Sutil
    Force India 50,5 kg

    Sebastien Buemi
    Toro Rosso 81,5 kg

  8. Sebastian

    @Lisa Flera verkar ju säga att KERS funkar bättre än väntat, men gör inte så mycket på varvtiderna. Men i starten räknar Kimi iaf med att ha en fördel eftersom det är lång startraka och bred bana, i Australien menade han att han fick farten men inte hade någonstans att ta vägen. Någon har nämnt att det kan ge två rader. Från radiotrafiken under Trulli-incidenten så sa Trulli att han var körd om han har KERS-bilar bakom sig under omstarten, men konsensus verkar ju vara att kalla däck gör KERS ganska oanvändbart i det fallet. Jag tror att KERS kan vara en räddning för bilar som inte kan ta med sig lika mycket fart genom kurvorna och behöver lite extra tryck för att försvara sig eller attackera.

  9. Emil

    @ Kenneth

    Fuskbilar var väl att ta i? Olika tolkningar av regler. Så som F1 alltid har varit. Sen att kanske just ditt favoritstall misslyckats är ju väldigt synd för dig, men inte fusk för det..

    Jag hoppas att Jenson kan vinna imorgon. Han förtjänar verkligen en riktigt bra säsong efter all den otur som han har haft.

  10. Christopher

    Skulle önska lite hjälp kring repriser av kvalificerings lopp via webben, idag kunde jag inte se kvalificeringen av Malaysia GP och vill gärna göra det för att få lite känsla inför morgonen. Använder Cdon men de visar inte repriser. Har någon koll på detta och hur jag ska gå vidare för att se repriser på nätet?
    Mvh/Christopher
    ?

  11. TOBIAS

    @Christopher
    Skaffa dig viasat silver så slipper du leta på mätet, där sänder de repriser dygnet runt på träningar och kval.

    Ja Diffosorn är lätt det som gör Brawn m.fl. till vad dem är idag och antingen kommer dem att få plocka bort den eller så kommer de stora teamen ikapp med den identisk till Spaniens GP. Att domarna i Malaysia dömmer den legal denna gång är väl mest för att låta domstolen avgöra och att inte förstöra loppet imorgon.

    Det jag stör mig på är att man får välja om man ska ha KERS eller inte, det borde väl ändå vara så att alla team ska ha det eller inte, där tycker jag FIA har misslyckats helt och hållet. De pratar hela tiden om standradgrejor för att göra loppen mer spännande men om vissa stall nu ser en fördel med att köra utan så kommer de ju göra det för att tjäna på vikten och inte införa KERS, något som Brawn har uttalat sig om och sagt att de inte har bråttom med KERS.
    Sen tycker jag att Torsdags träningen borde komma tillbaka så då stallen inte får testa under säsongen, blir ju betydligt billigare för teamen iaf.

  12. Re Tobias: Anledningen till att KERS inte är obligatoriskt är väl främst för att alla stall inte skulle ha råd att lägga ner så intensiva resurser på det. Nästa säsong blir det dock obligatoriskt. Für Alle!

  13. Wag the dog

    Skulle sitta fint med en Brawnseger till imorgon. Herrejisses vilket snack om diffusers det skulle bli. Kanske en och annan diskutabel omkörning samt lite regn skulle också kunna spä på intresset.

    =)

    (Ferrari är ju mitt team egentligen – men jag har lite svårt att ömma för både Kimi och Massa så sorry.)

  14. TOBIAS

    Ferrari kämpar ju på och Kimi är väl den som visat framfötterna och han lär ju inte ge upp i första taget.

    Imorgon hoppas man ju på regn så det blir lite underhållning, ska bli kuloch se om diffussor bilarna går bra i regn. Och det ska bli kul och se om KERS bilarna har något att sätta emot nu när det är en riktig bana som de kör på.

    Jag tycker det är helt idiotiskt att KERS infördes i år när det var så mycket annat som ändrades i reglementet. Återigen så är FIA ute och cyklar… avgå Mosley säger jag bara, du förstör F1 mer än någon annan.

  15. Sebastian

    @Lisa Dags att koppla på juristbrillorna 😉

    “When asked by AUTOSPORT if it meant the teams involved would definitely seek to get the results of the Australian and Malaysian Grands Prix overturned if they won the appeal, Theissen said: “There will be a decision by the court of appeal and that will include what they do with the points.”
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/74263

    Kan resultaten komma att ändras i efterskott? Eller har de sämre koll än vad vi tror på sina egna stadgar.

  16. BjörnS

    @Lisa. Tack för länken med de olika vikterna. Det är roligt att äntligen se de olika vikterna.

    Man kan konstatera att Vettel har den lättaste med 647 kg och Nick är tyngst med 692 kg. Det som förvånar mig lite är att det skiljer sig så pass lite mellan de båda bilarna i stallen. Det man kan se är att i Ferrari så startar Massa ganska tungt med 27 kg mer än Kimi, det är också det stall där bilarna skiljer sig mest.

    Brawnbilarna startar inte fruktansvärt lätt utan de har 660 kg respektive 664,5 kg i startvikt.

  17. Lisa

    @ Sebastian – ska bli intressant att se om KERS-förarna får nån fördel på den långa startrakan på Sepang. I första hand då Kimi, Alonso är nog litet för tung för att få nån riktig klös i starten.

    Dessutom, om jag förstått saken rätt duttade de litet då och då på KERS-knappen i Australien, medan på Sepang kan det vara en bättre strategi att spara krutet till ett tryck en eller högst två gånger per varv på de långa rakorna. Den som lever får se. 🙂

    @ Tobias – inte FIAs fel (för en gångs skull), KERS är frivilligt från deras sida i år och alla team var faktiskt överens om att skjuta upp hela grejen till 2010 UTOM BMW som skulle ha det till varje pris redan i år. Och nu när de fått sin vilja igenom använder de inte ens systemet!

  18. Sebastian

    @Lisa Kimi beskriver sin KERS-strategi med sin vanliga tydlighet “it’s complicated” och Hamilton “I use it all the time”. Synd att tv-grafiken bara visar batteriet. Man hade ju velat se eldsflammor och någon form av ljudeffekt.

    Har dock märkt att varvtalet verkar hoppa märkbart när de trycker in KERS-knappen, reagerade på att det lät som något var knas på Ferraribilarna, men efter ett tag kopplade jag det till att de tryckt på KERS-knappen. Inte helt säker, men det kändes som den enda rimliga förklaringen.

  19. Stefan Alsenmyr

    Lyssnade på BBC i morse där en engelsk lyssnare messade in och frågade om denna märkliga ljudförändring som du påpekar Sebastian. Jag själv kopplade det till KERS också men A. Davidson var övertygad om att det var fel på överföringen av ljudet från bilarna.

    Annars var det ett spännade kval, igen. Något osmart av Ferrari att vara så självsäkra. Jag vet att de var vassa på träningarna men slog det inte dem att de andra kanske mörka lite. De verkar inte vana att vara lite närmare mitten av fältet… Maclaren har däremot problem på riktigt.

    Intressant att konstatera att de tre team som slogs längs om titeln i fjor inte har hunnit med att utveckla en bil till årets säsong. Ett resultat av stramare budgetar kanske. Men det kommer säkert under året.

    Jag blir också alltid lika imponerad av Kubicas förmåga att vrida runt en sämre bil på bra tider. Men vad jämt det är genom hela fältet i år!! Nästan som en enhetsklass.

  20. Lisa

    @ Sebastian – Och Alonso säger “the team tells me when to push it”. Det blir ingen klokare av. Eldsflammor är väl för mycket begärt, men några rejäla trumpetfanfarer kunde väl FOM åstadkomma så man håller sig alert i morgonsoffan. 🙂

    När det gäller Court of Appeal *sätter på sig juristglasögonen* så kan de säkert rent tekniskt ogiltigförklara resultaten om de kommer fram till att teamens protester vid lopp x och y är legitima och Brawn et al således kört med illegala bilar i lopp x och y. Alla prejudikat säger dock att resultat vunna med lösningar som SENARE blivit underkända alltid står sig.

    Rent personligt skulle jag inte ha nåt emot litet diskningar, eftersom det betyder att Alonso vinner Australiens GP… 😛 😀 (skojar bara!!!)

    Hursomhelst – diffusorerna kommer att bli godkända, annars ska jag äta upp min hatt. (igen) ICA kommer inte att gå emot FIA på den här punkten.

  21. Det är ju helt omvänt mot tidigare år! Plötsligt är Toyota och gamla Honda toppstall och Ferrari och Mclaren ligger längre ner i fältet… lite kul! Synd bara att jag inte kan följa racen på TV längre… Får hålla mig till updates via bloggar och annat istället, om ingen har någon bra länk?

  22. Sebastian

    @Lisa Får mig att tänka på den klassiska kommentaren som gärna dyker upp på teamradion “push, push, push” nu är första gången det inte nödvändigtvis är stating the obvious 🙂

    låter rimligt om överklagan och jag håller med. Dubbeldäckaren är innovativ men inte galet mycket bättre så den lär nog få vara kvar. Hade varit skillnad om de kunde dra kurvorna utan att bromsa…

    Undrar vilket team (av resten) som blir först med en ny dubbeldäckardiffusor och när de får till det.

Leave a Reply