Kvalificering klar. Massvis av action blev det.

Efter en del snack om vädret, och regn under natten till lördag, genomfördes kvalet i strålande sol och värme som i dagens Oslo (såg det i alla fall ut som). Kvalet bjöd på det mesta och framför allt otroligt jämna tider.

Q1: Första delen av kvalificeringen startade med massvis av action. Att Kovalainen skulle vara inblandad är ju klart, allra först var dock Coulthard som halkade runt och meddelade till teamet via radio att han definitivt hade något fel på bilen. Varvet efter förlorade Kovalainen bakvingen efter att ha kommit in i muren i en ganska kraftig krash. Enligt teamradio saknade han bromsar. Q1 rödflaggades efter Kovalainens crash, vilket ledde till några hektiska varv när det startades upp igen och alla team var tvugna att sätta tid under de återstående sju minuterna.

Heidfeld har varit ute i gräset flera gånger under träningarna och fortsatte med det också en gång under Q1. Coulthards bil rullades in i garaget, men han återkom otroligt nog senare under kvalet på banan. Också Kovalainen återkom efter sin crash ut på banan med bara en dryg minut kvar av tiden. Coulthard satte direkt den 16e tiden, alltså sista för att gå vidare till Q2, men petades direkt ner av just Kovalainen.

Räikkönen satte till slut snabbaste tid under Q1. Tidsmarginalerna var extremt små, från plats 1-16 skiljde bara 1 sekund och 8 hundradelar. Liuzzi klarade sig med en tusendels marginal. Coulthard kom tillbaka, något som Kovalainen inte lyckades med. Davidson, Schumacher, Kovalainen, Wurz, Sutil och Albers var de sex bilar som rök ut. Problemen som under helgen visat sig för särskilt Kovalainen och Ralf befäster sig alltså och ingen av dem kom vidare. Kan bli intressant lopp för den hårt pressade Schumacher i sin Toyota det.

Q2: Andra delen hann knappt komma igång förän Coulthard var ute i gräset igen. Men såg den gången ut som ett misstag och för sen inbromsning och inte att bromsproblemen från Q1 hade kommit tillbaka. Sato smakade också lite gräs några rundor senare. Webber (som F1bloggen hypat lite under helgen) visade snabbt fram en bra tid och ser ut att vara att räkna med. Hamilton svarade dock direkt med en otrolig tid på 1:15.482, klart bättre än någon annan hittills under helgen. Med en nästan lika snabb tid från Alonso tog McLaren ett litet grepp med någon minut kvar.

Coulthard var en av få som var ute på banan under nästan hela Q2, men tycktes slita med sin bil och hade problem att få till en bra tid. Fisichella tryckte till med en femte tid på sista varvet. Heidfeld fick först sin tid struken efter att ha genat över en curb, men på sista varvet då han var i betongväggen (och lämnade tydliga gummispår) efter en sväng lyckades han få in en tredje snabbaste tid. Sato, Liuzzi, Barichello, Coulthard, Button och Speed var de som försvann inför sista delen.

Q3: Räikkönen startade sista delen med en liten finess och körde om Hamilton nästan innan de hunnit ut på banan. Formel 1s version av basketens trash-talk?

Alonso och Hamilton fortsatte med ett mini-grepp under inledningen fram till en dryg minut återstod. Hamilton klämde då till med en 1:15-tid på sitt sista varv. Kimi svarade med en tredjetid, som Heidfeld direkt slog. Inte heller Massa lyckades utan fick femtetid. Hamiltons första pole är ett faktum.

Starten för de första tio bilarna i morgon blir Hamilton, Alonso, Heidfeld, Räikkönen, Massa, Webber, Rosberg, Kubica, Fisichella och Trulli.

I övrigt rapporterar pitpass.com att Toyota-förarna blivit tillsagda att undvika curbsen i kurva 8, där Trulli mötte problem med materialet igår. Red Bull och Toro Rossos förare Webber och Speed bråkade lite igår, efter att Webber anklagats för att broms-testa ute på banan, vilket är förbjudet, som ledde till att Speed körde in i honom. En undersökning inleddes, men den har nu avslutats och inget straff utdelas. Däremot får Webber en reprimand för sitt beteende.

formel1.com har en hel del intressant statistik och information en bit ner i djupet på sin hemsida. Inför varje lopp presenteras exempelvis en del teknisk analys, med fina bilder för de som inte läser så mycket men gärna ser på bilderna. Till Kanadas Grand Prix ser de lite närmare på Ferraris nya bakvinge och nya noskon (noskon? nos-kon?), och Renaults sidepod winglet development, hur det nu ska översättas. Länk hittar du här.

Leave a Reply