Kvalificering Malaysias Grand Prix – Webber före Rosberg före Vettel

malaysia

Vilken kvalificering och vilken spänning! Och vilka misstag av de stora stallen.. Regnet drog in över banan och det var (precis som Lisa säger i en kommentar tidigare) bara att vänta sig mer och mer. De flesta stallen ger sig därför så klart ut på banan direkt för att sätta ett varv.

Några står kvar i depån, som Ferrari och McLaren.. Det visade sig vara ett dumt beslut. Regnet ökade så klart och många av de stora kanonerna hade inte en chans att matcha de bästa tiderna. Jenson Button fick till en bra tid, men snurrade ut i gruset och satte sig fast. Han gick vidare till Q2 men fick inte starta.

En kul detalj från Q2 var ju starten, där någon (minns inte vem) ställt upp sig för att gå ut först och det blev en lång kö av bilar efter honom. Då gled Kubica upp förbi hela kön på insidan i depån och smet förbi lagom till grönt ljus! Tydligen helt ok, så länge man inte kör för fort. Till Q3 hade Force India lärt sig och ställde upp båda sina bilar i bredd, med en överenskommelse om vem som skulle ut först till första kurvan;

malaysia start

Mest spänning helt klart i Q3 när regnet tog i och omgången rödflaggades. Några minuter senare drog det igång igen med sju minuter kvar. Särskilt Red Bull valde spännande taktik, med intermediates på Webber och regndäck på Vettel. Delar av banan torkade upp precis nog för Webber att blixtra till med en pole position sekunden snabbare än Rosberg.

Rosberg sekunden före Schumacher. Vettel strax bakom Rosberg och start rakt bakom Webber. Force India var starka i regnet, båda bilar med till sista delen av kvalet och Sutil på fjärde plats. Kul att se Hülkenberg så högt upp, och Kubica bakom honom gjorde också ett starkt kval. Williams ligger fint an till att ordna lite poäng i morgon.

Men, kolla in platserna 17 till 21 nu, resultat;

 

Pos  Driver         Team                   Q1        Q2        Q3
 1.  Webber         Red Bull-Renault       1:51.886  1:48.210  1:49.327
 2.  Rosberg        Mercedes               1:52.560  1:47.417  1:50.673
 3.  Vettel         Red Bull-Renault       1:47.632  1:46.828  1:50.789
 4.  Sutil          Force India-Mercedes   1:49.479  1:47.085  1:50.914
 5.  Hulkenberg     Williams-Cosworth      1:49.664  1:47.346  1:51.001
 6.  Kubica         Renault                1:46.283  1:46.951  1:51.051
 7.  Barrichello    Williams-Cosworth      1:50.301  1:48.371  1:51.511
 8.  Schumacher     Mercedes               1:52.239  1:48.400  1:51.717
 9.  Kobayashi      Sauber-Ferrari         1:48.467  1:47.792  1:51.767
10.  Liuzzi         Force India-Mercedes   1:49.922  1:48.238  1:52.254
11.  Petrov         Renault                1:47.952  1:48.760
12.  de la Rosa     Sauber-Ferrari         1:47.153  1:48.771
13.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari     1:48.945  1:49.207
14.  Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari     1:48.655  1:49.464
15.  Kovalainen     Lotus-Cosworth         1:52.875  1:52.270
16.  Glock          Virgin-Cosworth        1:52.398  1:52.520
17.  Button         McLaren-Mercedes       1:52.211
18.  Trulli         Lotus-Cosworth         1:52.884
19.  Alonso         Ferrari                1:53.044
20.  Hamilton       McLaren-Mercedes       1:53.050
21.  Massa          Ferrari                1:53.283
22.  Chandhok       HRT-Cosworth           1:56.299
23.  Senna          HRT-Cosworth           1:57.269
24.  di Grassi      Virgin-Cosworth        1:59.977

Nyttiga verktyg inför Malaysias Grand Prix! F1bloggen på Twitter, och allt om live stream från Malaysia på nätet.

Mer i media (YLE, SVT, AB, AB, DB.no, SvD, SR,).

36 comments

Leave Comment
  1. thoms

    Udda kval. Webbers tid = outstanding. Ser fram emot morgondagens äventyr och eftersom det regnade på kvalet hoppas jag även på regn under racet också!

  2. Anders

    Underbart kval! De storas fall, Kubicas fräckis och allt toppat av Webbers totala chansning på intermediates…!

    Mäkta förvånad att Ferrari gör detta misstag ännu en gång, är det 3 ggr man gjort liknande med Massa nu? Men det lovar ju gott inför morgondagen iaf!

  3. Simon

    Det här blir ett lopp man inte vill missa, någon som har koll på vad rekordet för omkörningar i ett lopp ligger på? Första kurvan lär bli livsfarlig för alla som inte startar i första eller andra led och kommer iväg snabbt…

    • Anders

      1990, Mexico City; 70 omkörningar enligt officiell placering vid varje varv. Här har man räknat bort omkörningar som skett på grund av uppenbara tekniska fel och avåkningar etc. Dock har man inte räknat med att förare bytt position med varandra under enstaka varv, där man hamnar på samma position igen vid nästa passering av mållinjen. Det kan alltså vara en betydligt högre siffra i verkligheten.

      86 87 88 89 90 91 92 år
      54 38 30 43 70 48 41 omkörningar

      för att ge lite perspektiv på banan.

  4. Lisa

    Beror väl på vädret det. Blir det samma elände imorgon (vilket är rätt troligt) blir det start bakom SC och sen när/om fältet släpps bara vattenspray för alla bakom ettan så varken de eller vi ser ett jota.

  5. Wag the dog

    Undrar lite hur tunga de olika bilarna är? Webbers satsning på däck lönade sig, men har troligtvis samma mängd bränsle som Vettel. Skillanden mellan Schumi och Rosberg var 1 sek tror jag. Lite för mycket för att inte skilja i bränslemängd. Spekulationer. 😉

    • Lisa

      Men nu lever du väl ändå i det förgångna?

      Alla bilar kvalificerar på minsta möjliga mängd bränsle nuförtiden. Så det duger inte som förklaring till varför Nicole var så mycket snabbare än MS….(sorry)

      Han kanske hade trafik eller nåt? 😉

      • Lisa

        Nä, det är möjligt nån av dem kör 100% regnsetup medan den andra kompromissat litet. Samma kanske gäller för Rubens/Hulken. Hulken har ju inte visat några tendenser att slå Rubens tidigare, och borde definitivt inte göra det i regn.

        Men bara spekuationer förstås…

        • xzqw

          Schumi tyckte att dagens regn däck inte var lika bra som dom han körde med senast alltså säsongen 2006.
          Men sen så fattas det säkert det där lilla extra som tar lite tid att hitta så han kan utnyttja bilen säkert.

      • Wag the dog

        Nä Lisa, jag lever inte i det förgångna. Jag lever på hoppet! 🙂
        Visste faktiskt inte att alla kör på minsta möjliga mängd bränsle. Får man tanka efter kvalet?
        Tycker Rosberg gör ett bra jobb och att Schumi sett lite rostig ut. Hoppas gammelgubben kommer igång snart och börjar visa huggtänderna. Jag gillar inte den nya snälla, alltid glada och nöjda Schumi lika mycket som den unga Schumi. 😉

        • Lisa

          Jo eftersom man inte får tanka under loppet längre så proppar man bilarna fulla med bensin efter kvalet. Och kör själva kvalet med tom tank.

          Och vaddå MS snäll och glad och nöjd? Han har ju redan hunnit med att ignorera rödflagg och skälla ut Alonso offentligt – och det har bara gått två lopp!

          Jag tycker han är lika dum som vanligt… 😉

        • Kenneth

          ja och det var befogat! han klagar på mötet att det är ett problem att inte långsammare bilar flyttar sig och så gör han samma sak själv?!

          fast det kanske inte gällde han själv då?

          fan va kass ferrari var idag! fast härligt o se dom röda där bak =)))

        • Wag the dog

          Självklart med tankningen. Sorry – huvudet under armen. Se vad hoppet kan ställa till med. 🙂

        • Wag the dog

          Visst kan man tycka att han är dum. Jag tycker inte han är tillräckligt dum.
          Å andra sidan kanske Alonso förtjänade en uppsträckning? 😉

        • Lisa

          Ja men det var inte det det var frågan om. Wag tycker MS är för mesig. Det tycker inte jag. 🙂

          F.ö är det inte viktigt var de röda startar, det viktiga är var de slutar…

  6. sauber kunde vara värt att nämna förresten. kobayashi riktigt bra idag. och pedro de la rosa bara någon plast bak. har ju kritiserat massa för att vara anonym, men de la rosa tror jag inte jag sett där ute.. någon som har något intryck av honom?

    • Lisa

      Va? Är det nåt fel på min fjärdeförare i managerligan? (ja ja, jag hade inte råd med mer) 😛

      Och idag hade han ju dessutom bästatiden av alla i Q1. Begåvad nog att ge sig ut i tid. Till skillnad från VISSA.

      • jag har hülkenberg på fjärde, ser lovande ut! lite miss att sätta alonso som kapten just innan tidsfristen för ändringar gick ut bara.. så trodde jag att jag hade en force india som fjärde bil i stallet, men upptäckte att det ju var en lotus.. men de har plockat ganska bra med poäng (i manager-ligan) så ser egentligen lite lovande ut det också. (dessvärre var det ju för att ge plats till en ferrari till som jag började ändra på bilarna.. två ferrari verkade starkt ändra fram till Q1 idag..)

        • Lisa

          I Australien skulle man ha haft Chandhok som fjärdeförare. Startade 24:e och slutade 14:e. Det är 40 poäng bara där! eftersom man får 4 poäng per “klättrad” placering.

          Så Lotus som är hyggliga på att fullfölja loppen är nog inte så dumt att ha (förutsatt att några andra DNF:ar förstås)

    • Anonymous

      De La Rosa har i många år varit expertkommentator på de spanska sändningarna, verkar jättekunning, men tyvärr pratar han så hiskligt fort, annars verkar han vara mycket sympatisk som person.

  7. Segfirre

    Galet kul med så många olika stall på top 10. Tråkigare för min f1manager som har två ferraris, Alonso som kapten och Massa i lineupen.

    Och för er som undrar, eftersom våra svenska kommentatorer inte verkar ha koll på läget. Damen “tjejen” som producenterna visar i samband med Vitaly Petrov är inte hans flickvän eller mamma, det är hans manager Oksana Kossatschenko.

  8. FINNPWRUSA

    Spännande!

    Kul med snacket om ligan…. satt med och tänkte på det…

    Kubica och Force India är ju lysande… En Ferrari, Alonso som kapten, Hamilton, plus att jag valde Schumi över Rosberg inte så, inte denna helg så långt i alla fall…

    Nåja, Red Bull bilarna kommer inte i mål, Merc etta två, Alonso kör upp sig till trea!!! ;o)

    • Mårten

      Sitter på ett par Ferrari och en McLaren, och det känns väl inte så där lysande den här helgen, men jag bytte i alla fall ut Hamilton mot Vettel (satte honom som kapten dessutom) till det här racet, och det känns ju rätt bra i alla fall.

      Tror iofs inte att jag är ensam om att vara lite besviken på “mina” förare och bilar det här kvalet, så det kanske jämnar ut sig.

    • Segfirre

      Petrov var bra? Kobayashi och Hulkenberg som sitter i sämre bilar anser jag gjorde mycket bättre ifrån sig.

  9. Jacob

    Mycket intressant race imorgon, många toppförare längst bak. Underbart med alla omkörningar som väntar.

    • Nicke

      Borde väl inte gälla, synd att behöva starta på full wets, eller inters om det är strålande sol och torr bana dagen efter… 🙂

  10. Lisa

    Alla tramsiga däcksregler är off när det har regnat.

    Och än så länge är det torrt och uppehåll i Sepang…Regn väntas dock.

    Allt kan hända! 🙂

Leave a Reply