Lewis Hamilton är världsmästare i 2008 års säsong i Formel 1 efter ett otroligt och fantastiskt race i Brasilien


Lewis Hamilton i silverpilen.

Efter ett fantastiskt lopp i Brasilien heter den nya världsmästaren Lewis Hamilton, från Storbritannien, i en McLaren (AB, EX, SvD, DN). Går det att få mer spännande lopp? Jo.. kanske nix det går nog inte, men klart väder och nästan sol fram till en minut innan starten.. så bara öppnar sig himlen. Starten skjuts upp, regnet avtar och loppet går iväg. Så startar regnet när det är 5-6 varv kvar igen och förarna tvingas in för att byta däck igen!

Innan en titt på loppet så är det värt att nämna David Coulthard med ett ord, han som gjorde sitt sista Grand Prix idag. Hinner fram till första kurvan innan Nico Rosberg knuffar till honom, han kommer ut i banan och körs på av den andra Williamsföraren Nakajima. Surt slut på en bra karriär.

Men, åter till Hamilton. Körde säkert efter att ha legat på en nödvändig femteplats under stora delar av loppet. Med 5 varv kvar börjar det regna och Hamilton med andra går in och byter däck, men regnet tar inte till, vilket det behöver göra för att hans nya däck ska fungera.

Det som sen händer är redan en klassiker: med ett varv kvar kör Vettel förbi Hamilton och kör ifrån honom. Regnet tilltar, men Hamiltons chanser ser ut att glida honom ur händerna. Så med två-tre kurvor kvar dyker plötsligt Glock upp, han har legat många sekunder framför, men på fel däck eftersom han inte bytt till intermediate. Så med några hundra meter kvar till målet, samtidigt som Massa redan gått i mål som etta och Ferraristallet hurrar, går Hamilton om Glock och är uppe på en femteplats igen. Otroligt.. otroligt. Sällan har man haft sån puls i ett F1-lopp.. och detta det sista under säsongen. Hamiltons hemsida finns här. Rätt man vann får man säga. Ruggit imponerande.

Både Kimi Räikkönen och Heikki Kovalainen gjorde sitt jobb, men ingen av dem kom riktigt in i loppet. Kova gjorde en bra start och säkrade Hamilton framåt, men sen försvan han något. Fernando Alonso avslutade med en andraplats och visar verkligen vad man kan få ut av Renaulten nu för tiden. Ett bra lopp, länge såg det ut som att Alonso skulle ta hem det hela. Blir spännande att följa det stallet nästa år.

Robert Kubica låg ju bra till för att vinna VM för bara några lopp sedan. Men stora trubbel med de senaste kvalificeringarna gjorde att han föll bort och igår hade han inte en chans i kvalet. Kubica satte allt på ett kort och behöll torrdäcken efter den inledande regnskuren, som enda förare. Efter uppvärmningsvarvet, eller formationsvarvet eller vad det kallas, tvingades han direkt in i depå för att byta och starta därifrån. Det var högt spel, som inte gick hem. Men en riktigt bra säsong av BMW ändå.

Årets överraskning är väl ändå Sebastian Vettel. Han har lyckats lyfta ett helt stall på egen hand. Idag körde Bourdais också bra, som han gjort en del lopp. Men han plockar inte så många poäng. Sebastian Vettel är ju uppe och fightas om segrarna, eller i alla fall om pallplatser. Återigen nära och man fick en föraning mot slutet om vilken grym regnförare han är. Ser till och med vassare ut än Schumi. Vettel i en Red Bull blir spännande, förutsatt att de tar ett kliv framåt i utvecklingen till nästa år.

Felipe Massa gjorde allt han kunde. Bokstavligen talat allt. Tog pole position igår och höll ledningen hela loppet idag. Riktigt bra kört och bytte däck vid rätt tillfällen. Och det kan inte bara varit jag som trodde han tagit hem titeln när han gick i mål och Hamilton och de andra hade några hundra meter kvar.. Massa gick också in och bytte till regndäck med några få varv kvar. Vågat, i ett läge när det hade varit vågat att stanna ute också.

Ett sista ord om publiken, att bua efter målgång var tråkigt att se. Riktigt tråkigt.

Pos  Driver         Team                      Time
1.  Massa            Ferrari               (B)  1h34:11:435
2.  Alonso          Renault               (B)  +    13.298
3.  Raikkonen   Ferrari               (B)  +    16.235
4.  Vettel            Toro Rosso-Ferrari    (B)  +    38.011
5.  Hamilton      McLaren-Mercedes      (B)  +    38.907
6.  Glock             Toyota                (B)  +    44.368
7.  Kovalainen    McLaren-Mercedes      (B)  +    55.074
8.  Trulli            Toyota                (B)  +  1:08.433
9.  Webber        Red Bull-Renault      (B)  +  1:19.666
10.  Heidfeld      BMW Sauber            (B)  +     1 lap
11.  Kubica          BMW Sauber            (B)  +     1 lap
12.  Rosberg       Williams-Toyota       (B)  +     1 lap
13.  Button          Honda                 (B)  +     1 lap
14.  Bourdais      Toro Rosso-Ferrari    (B)  +     1 lap
15.  Barrichello   Honda                 (B)  +     1 lap
16.  Sutil              Force India-Ferrari   (B)  +    2 laps
17.  Nakajima      Williams-Toyota       (B)  +    2 laps
18.  Fisichella     Force India-Ferrari   (B)  +    2 laps

Not classified/retirements:

Piquet        Renault
Coulthard     Red Bull-Renault

100 comments

Leave Comment
  1. Kongo

    Jävla Glock. Han försökte ju inte ens! >(
    Tycker så synd om Massa, han måste fått reda på att han vann och sen sekundrarna efteråt blivit av med segern igen.. 🙁

  2. F1 Nörden

    Frågan lyder: Hur mycket pengar erbjöd McLaren Timo Glock/Toyota för att Toyotan skulle bromsa in sista kurvorna?

  3. TOBIAS

    Grattis Hamilton, du hade din tur med dig idag igen, du vanna knappast VM på skicklighet idag och jag hade skrattat hela natten om du sumpat VM på det viset det kunde ha blivit.
    Massa var den som förtjänade att vinna och jag hoppas Ferrari tar tag i sina problem med teamet som jag anser det har varit mest av allt. Visst har förarna tabbat sig några gånger men teamet har under säsongen förstört bilen och man har haft väldiga problem med taktiken.

  4. Stefan

    Är så himla besviken fyfan gråter med massa seriöst.
    Hamilton är inte värd vinsten gudgud jag är mållös kan inte prata men vilket fantastiskt race ändå men glock är besviken hur mycket pengar fick du av Mclaren för och göra så där….

  5. volle

    Helt sjukt race där på slutet
    helt sjukt
    vilken tur Hamilton har o vilken förare Vettel är!!
    Expertkommentarerna på tv6 och tv6 suger hårt

  6. Stefan

    Volle:
    Dem var helt okej idag dem har förbättras dem drar inte lika många slutsatser och tar mera tid i loppet.

  7. får säga att jag höll på hamilton inför loppet. han har kört bra och borde kanske vunnit förra året. glock gjorde vad han kunde, utan tvivel. men med torrdäck på så går det bara inte. tänk på förra regnloppet på slutet. minns inte var det var nu.. ni vet. glocks chansning att stanna på torrdäck såg ju ut att betala sig, efter att hamilton och de andra, massa och vettel mfl bytt, så tog ju regnet faktiskt inte i. hade det inte startat som det gjorde så hade varken vettel eller hamilton haft en chans.. och hamilton bet ifrån ordentligt på slutet i kamp med vettel, riktigt vågat kört. diggar den stilen.

  8. så är det klart, det hade sett annorlunda ut med bernies förslag om guldmedaljer efter loppen. massa har väl vunnit flest lopp i år tror jag så så sett.. han hade också varit en värdig vinnare. inget snack om den saken.

  9. Stefan

    Daniel nej massa skulle ha vunnit motorhaveriet 2varv innan mål linjen är hemskt.. Hamilton för göra mera för och imponera.. Vettel är guld han måste köra för Ferrari 2010

  10. Erik R

    WoW! Sanslöst! En värdig avslutning på den här fantastiska säsongen.

    Oavsett vad man tycker om hans sk attityd, så är han den som mest av alla sätter färg på hela tillställningen. Han gör flera omkörningar än någon av de andra toppförarna och är hela tiden i hetluften. Jag tycker det är skönt att det lönar sig att köra vågat och aggressivt och ta risker. Det är ju sånt som gör racing så kul! Hamilton förtjänar verkligen sin seger.

    För att dra en parallell – det är roligare med ett fotbollsmatch som slutar 4-3 än en som slutar 1-0.

  11. F1 Nörden

    Stefan: Jag tror det blev närmare 18 sek han gav bort till Hamilton… för en nätt summa pengar förstås…

  12. oooh olag, den är grym. man får ju lida med ferrari också.. men det där är att ta ut segern i förskott..

    det med glocks tapp är intressant. dyker nog upp i bloggosfären. ska hålla ett öga öppet! men med torrdäck är det inte svårt att tappa många sekunder snabbt.

    f1.com är nere ser jag. snacka om trafik..

  13. jocke

    Hur kan ni säga att massa är värdig och att Hamilton hade tur?? Snacka om oflyt att det börjar regna med 5 varv kvar. Dessutom borde massa ALDRIG fått poäng efter att ha knuffat av hamilton i japan. Så många idiotiska straff som hamilton har fått denna säsong och ändå går han och vinner. snacka om VÄRDIG VINNARE!!!

  14. M

    Hamilton vann i en gratis som han knappast hade kunna utveckla efter första/andra året.
    Det var tack vare för att alonso körde för mclaren förra året som bilen årets bil hängde med detta år.

    Nästa år får Hamilton visa i vilken riktning bilen ska utvecklas åt med team förstås.
    Föraren har en viktigt roll i utvecklings arbetet vad gäller bilen.
    Hamilton har nog inte den kunskapen som krävs för att vara med i toppen nästa.
    Väntar med stor glädje till säsongen 2009 hur det ska gå då.

    Ferrari kommer va mycket farliga nästa år med kimi o felipe.
    Förhoppnings vis så kommer Alonso köra för Reanult nästa år då kommer även dom bli mycket farliga.
    Mclaren nej har inte vad som krävs då.

  15. Wag the dog

    @Daniel “…men det där är att ta ut segern i förskott.”

    Vann dom inte? Blev inte Ferrari världsmästare? Eller..? =) Jodå!

    Hamilton vann – congrats! McLaren förlorade – yes!!!

    Vettel rulez!

  16. Jag ville se Massa vinna, men inte med den där enda poängen han fick till skänks när Bourdais dömdes ut för några lopp sedan. Alltså är jag ändå rätt nöjd, trots att jag tycker synd om Massa och gärna hade sett honom få vinna på hemmaplan.

  17. Erik R

    Konspirationsteorierna är verkligen underhållande! Skulle Ron Dennis ha hunnit kuta ned till Toyota-garaget med en väska full med pengar och tillbaka igen de sista varven utan att någon märkte nånting… 🙂

    Glock var helt enkelt helt rökt på sina torrdäck. Hade inte en chans att accelerera ut ur kurvorna och ska vara glad att han kunde hålla sig på banan. Att tappa 18 sekunder är inte så mycket i sammanhanget. På Spa har jag för mig att det skillde uppåt 1 minut mellan torrdäck och regndäck de sista varven.

    Hamilton kämpade fantastiskt på slutet efter att han blev omkörd. Han gav verkligen 100% för att komma ikapp Vettel och var på gränsen hela tiden.. Hade han bara satsat 99% hade han nog inte hunnit förbi Glock.

    Det var skönt och rättvist att Hamilton vann, trots oturen med alla konstiga domslut. Hade Massa vunnit VM på samma poäng som Lewis hade man alltid associerat hans titel med domartabben i Japan (Massa/Bourdais-incidenten). Nu avgjordes det i slutändan på ren racing.

  18. Sebastian

    Både Glock och Trulli körde på torrdäck och hade samma varvtider sista varvet: 1.44.xx. Vi minns ju hur det gick på Monza när det började regna. De som bytte till intermediates susade förbi som på räls. Behöver nog inte oroa oss för att Glock inte försökte, han drog årets chansning som så när som på 500m hade gått hem. Vi bör nog vara tacksamma för spänningen han bjöd på!

  19. Wag the dog

    @Olag

    OK – grattis din rackare. Hoppas du njuter en öl… Själv skall jag drömma om Vettel i en Ferrari. =)

  20. kimi

    yes nästa år säsongen 2009 Hamilton kommar bli 1 i f1 bil . och Kovalainen kommar f1 bil 2.

    kimi kommar f1 bil 3. och Felipe Massa kommar f1 bil 4.

    Felipe Massa kommar bli svårt Nästa år för Hamilton, alonso, Raikkonen och Vettel.

  21. Anonymous

    Grattis Hamilton! Du vann över både Massa (Ferrari) och FIA (Ferrari International Asistance)!!! Du är kung!!!
    //Krille

  22. Förresten, den som på allvar tror att Glock släppte nån på allvar bör se på reprisen. Han kommer knappt runt kurva 12 efter att Hamilton farit förbi. Torrdäck i regn och uppförsbacke, grabbar.

  23. Erik R

    Hamilton har i år visat att han inte bara kan köra bil snabbt, utan också utveckla en bil. Glöm inte att Ferrarin var den snabbaste bilen under åtminstone 2/3 av säsongen. McLaren var bara bäst i svåra förhållanden. Mot slutet har dock McLaren med Lewis hjälp kommit ikapp, och segern i Shanghai var kronan på verket.

    På sätt och vis har Ferrari bara sig själva att skylla. De utnytjade kryphålet i reglementet om att “förbättra tillförlitligheten” för att skaffa sig fler hästkrafter. Resultatet blev 4 motorras… Ödets ironi!

  24. TOBIAS

    Inga Domslut har varit fel under året, Hamilton har sluppit undan 2 seriöst riktigt farliga föreseleser på Monza och att Glock inte bara vred om ratten idag när Hamilton var på väg förbi ser jag som märkligt.
    Skönt att McLaren inte vann konstrutörs VM iaf.

  25. Hehe. Direkt börjar Ferrarifanboys att gnälla om att Glock är köpt. Sätt Massa i en bil med torrdäck på en blöt bana och jämför sedan med Glocks insats.

    Vidare om Ferrari klarade av depåstoppen och byggde motorer som höll hela vägen in (räcker inte att man klarar alla varv utom två) hade det inte behövts gnällas över att andra förare inte vinner mästerskapet åt dom.

    Hamilton är en värdig vinnare, han är den klart bästa OCH underhållande föraren i hela cirkusen. Till råga på allt har han vunnit utan att ha någon som helst hjälp av sin teamkamrat (i racen) och utan att FIA har gått in och gett honom pluspoäng (snarare tvärtom).

    Slutligen: Nu kommer alla Ferrarifanboys börja tjata om att dom vann märkesmästerskapet och det är viktigast. Samma pojkar tycker att det är oväsentligt vem som vinner världscupen i utförsåking, det viktiga är om Elan eller Rossignol plockar mest poäng….

  26. Björn

    En spännande race. Mycket strul med kontroversiella beslut ifrån FIA under säsongen och man får väl säga att i alla fall för lugnets skull så var det bra att McLaren tog hem segern till slut, det hade blivit ett himla liv annars.

    Vettel körde riktigt bra och det är nog inte det sista vi har fått sett av honom, jag anar stordåd om han fortsätter i samma anda.

    Glock gjorde en chansning när han inte gick in och la om till inters och för hans del så lönade det sig. Trulli har varit den snabbare i Toyota men slutade nu över 20 sekunder efter Glock vilket innebär ett bra resultat från både Toyota och Timo Glock. Att Glock skulle ha lagt sig är ren BS, man kunde se vilka problem han hade i slutet och han ska vara glad över att han tog sig i mål överhuvudtaget.

    Stort grattis till McLaren och till Lewis Hamilton som blev den yngsta någonsin att ta hem ett F1 världmästerskap.

  27. Lisa

    Jag har huvudvärk, det var en rysare.

    Men grattis Hamilton (och Olag ;-))

    Att gnälla på Glock är fånigt, han hade inte haft den höga placeringen överhuvudtaget om han inte stannat på slicks, och på fel däck är det ingen konst att tappa sekunder. Fråga bara Bourdais på Spa. (Spa var det, Daniel)

    Jättesynd om Massa, han gjorde allt rätt men det hjälpte inte. Ferrari får ta på sig en del av den förlorade titeln, de han klantat sig mer än lovligt denna säsong.

    Och Alonso spottade upp sig till en femteplats i VM-tabellen och klår därmed en BMW och en McLaren i och med dagens andraplats. Snyggt jobbat med en gammal Clio!

  28. Erik R

    @Tobias: (Okej vi har diskuterat det här till döds förut) menar du på allvar att Bourdais förtjänade bestraffning för att bli påkörd av Massa, trots att han enligt den officiella regeltolkningen har företräde när han kommer ut ur depån?

    @Wag the Dog: …vilket gör Hamiltons seger en desto större prestation. Det är inte många förare som har vunnit VM utan att ha den bästa bilen.

    Kul för Ferrari att de i alla fall fick tröstpriset. Det kommer nog att firas hela natten… 😉

  29. TOBIAS

    ERIK R:
    Att utnyttja kryphål gör nog vart enda team inlusive McLaren.
    Men glöm inte att McLaren fick böta 100$ förra året för att de fuskat och är nog enligt många , inklusive mig förknippade som fuskare oavsett framgångar nu eller i framtiden. Ingen på detta forum tycker väl särskilt bra om dopande friidrottare eller liknande och detsamma för McLaren som enligt mig alltid kommer att vara föredetta dopare. Det är nog mer ödets ironi.

    Att de sedan anställer en förare som har lyckats bli den minst omtyckta föraren av samtliga förare gör det för mig iaf. lättare att aldrig förlåta McLaren.

  30. TOBIAS

    ERIK R:
    Om du jämför med vanlig bilkörning så hade Bourdais blivit av med körkortet, – så ja domaren hade rätt enligt mig.

  31. David

    Jag hoppades på Massa, det såg ju ut att gå dom i händerna på slutet. Men tyvärr så hade de inte den turen som faktiskt krävdes för att ta hem det, de behövde ett mirakel. Det blev ju nästan ett men det blev visst inte så. Ferrari och Glock hade otur, Hamilton hade tur i oturen. Men även han hann nog skita ner sig.

    Ferrari må ha vunnit konstruktörs-VM, men det var just teamet som gjorde så att både Kimi o Massa inte hade lika bra chans att ta hem förartiteln. Teamets depåslarv försämrade ju deras chanser rätt så rejält. Därför är kanske inte Lewis en värdig mästare (jag håller ju på Ferrari), men han är alltjämt den som är 2008 års mästare.

  32. Wag the dog

    @Erik R

    “…vilket gör Hamiltons seger en desto större prestation. Det är inte många förare som har vunnit VM utan att ha den bästa bilen.”

    Japp och till skillnad från vissa andra hyllar jag en värdig mästare! Lewis har bevisat att han var bäst i år. Kudos till honom.
    Kan du också lära dig att inte vara så enögd?

  33. kom just att tänka på en sak, fisichella.. vad hände med honom? han låg ju fint till för att till och med kunna ta poäng för första gången för force india. men han slutade sist i mål, två platser bakom sutil.. kan inte komma på att jag fick med mig vad som hände. regnet på slutet, eller något tidigare?

  34. jocke

    @TOBIAS
    Om du jämför med vanlig bilkörning hade samtliga förare blivit av med körkortet. 300km/h?? 3sek regeln?? inte motverka omkörning??? kom igen när du fyllt 16 och börjat läsa teori.

  35. Erik R

    @Tobias: Det är svårt att jämföra mellan racing och vanlig bilkörning. Men i det här fallet går det ganska bra.

    Om du kör på en landsväg och någon försöker köra om dig, men svänger tillbaka för tidigt, och klipper framdelen på din bil. Då är det ju knappast du som förlorar körkortet, eller?

    Eller så här – du kommer till en korsning där du har företräde och en bil kommer från ett annat håll och kör på dig – är det då ditt fel?

  36. Olag

    David@ Ferrari har inte haft 2 likvärdiga (massa är lite sämre än Kimi) förare förr. Dom har åkt på McLarens problem dom haft innan när dom körde med 2 vm kandidater..

  37. Björn

    Underbart race och en underbar säsong.
    Länge sedan vi hade så många olika segrare och så många olika på pallen, kom ihåg det.
    Ett stort grattis till Lewis Hamilton, värdig segrare.

  38. David

    Olag@ Massa är sämre än Kimi, inte mycket att snacka om. Men till skillnad från när Alonso och Hamilton satt i samma stall så respekterar de här två varandra lite mer.

    Vad jag menade var att teamets strul och motorer som inte höll var det som gjorde att Ferrari gjorde denna säsongen jämnare än vad den annars kunde ha blivit.

  39. har läst lite uttalanden från glock nu, som säger precis det man kan vänta efter att ha kört med torrdäck i regnväder. 15 sekunder bara låg han före hamilton;

    Timo Glock ended up playing a key part in the 2008 drivers championship after he struggled so badly on the final lap on dry tyres in wet conditions, that Lewis Hamilton was able to make up the 15-second gap to him and pass him in the final corner and with it take fifth place and the championship.

    “I was on dry tyres at the end of the race when it was raining quite badly and it was just impossible on the last lap,” Glock said. “I was fighting as hard as I could but it was so difficult to just keep the car on the track and I lost positions right at the end of the lap. Finishing in the top six is a decent result for me because I’d been struggling with the car earlier in the weekend but we were very close to fourth place so I am a bit disappointed.”

    från http://f1.gpupdate.net

  40. Sebastian

    Så länge Hamilton slutar göra den där blinkningen in i kameran så tror jag att han kommer att vara en riktigt trevlig världsmästare. Tills Kimi vinner tillbaka titeln nästa säsong… 🙂 perkele pittula reselainen

  41. Erik R

    Visst var det så att Ferrari var i precis samma situation som McLaren förra året, med två “för” bra förare.

    Tittar man tillbaka genom åren kan man se att den senaste att vinna förar-VM i ett stall med två någorlunda likvärdiga förare var Damon Hill -96. Villenueve, Häkkinen, Schumacher, Alonso, Raikönnen och nu Hamilton har alla varit överlägsna sin teamkamrat när de tagit sina titlar.

    Vill man vinna förar-VM ska man helt enkelt inte ha två riktigt bra förare i stallet. Dels kommer de att stjäla poäng från varandra vilket gynnar konkurrenterna, och dels blir det mer kompromissande med utvecklingen av bilen.

  42. Erik R

    Stefan: Jag får det till Hamilton 75, Massa 77 med det gamla systemet (dvs 9,6,4,3,2,1).

    Men jag tycker inte det säger så mycket. Hade det gamla systemet varit aktuellt hade teamen haft andra strategier i racen, så mycket hade varit annorlunda.

    Jag tycker också att segrar borde belönas mer, samtidigt som det skulle delas ut poäng till alla placeringar. Jag vill att det ska vara kamp om varje placering oavsett om det är första eller sjuttonde plats. Med nuvarande system blir det ju bara avslagen rutinkörning sista halvan av loppet för förarna som ligger runt 10:e och nedåt.

  43. TOBIAS

    Gissar på att Bourdais fick blåflagg/blå blink när han åkte ur depån… det säger allt om varför han fick bestraffningen.

  44. Erik R

    Jag tycker inte pole och snabbaste varv ska ge poäng.

    Tar man snabbast varv utan att vinna loppet visar det bara att man misslyckats med att disponera sina resurser. Det är bara kuriosa. Då kan man lika gärna ge poäng för snabbaste depåstopp.

    Pole ger ju redan belöningen att man får starta först.

  45. Erik R

    @Tobias (det här har diskuterats till leda men…)

    Blinkande blåljus på väg ut ur depån är inte samma sak som blåflagg för varvade förare. Det är bara ren information till förarna för att göra det säkrare, men har ingen särskilld funktion i regelboken.

    Tvärtom, Charlie Whiting har deklarerat att “drivers coming out of the pits have the right of way”.

    Så, vad gjorde Bourdais för fel?

  46. Robert

    Hamilton är ju knappast värd titeln! Färre segrar (precis som i fjol när han var på vippen att vinna totalt) och kör med mord i blick i lopp efter lopp. Jag hyllar publiken som visade vad de tycker om Hamilton! Nu är det dags att införa ett vettigare poängsystem för att förhindra såna där sopor som Hamilton att vinna titeln. Ett räkneexempel som är lätt att klura ut, om segraren fått 12p istället för 10 och övriga fått samma som idag så skulle Massa fått 12p till (6 segrar multiplicerat med 2) och Hamilton fått 10p till (fem segrar multiplicerat med 2). Då hade den rättmätige segraren fått vinna på riktigt. Hur man än ser på saken (förutom genom att räkna med dagens fegpoäng) så är Hamilton allt annat än en värdig mästare. Bästa bilen? Knappast! Ferrari krossade ju i märkes-VM trots alla deras problem, men det är väl senile Dennis’ fel som lyckats döda Kovalainens talang. Hamilton har ju inte ens mest talang, det måste ju vara Vettel som trots att han kör för ett sämre stall blåser om Hamilton i ett läge när Hamilton enkelt ska blåsa ifrån alla andra. Nej, den här säsongen läggs till handlingarna snabbare än kvickt, nästa säsong krossar Räikkönen och Massa allt motstånd och Hamilton super ner sig som den pussycat han är.

  47. jocke

    @Robert
    Glädjande att se något så upprörd och inte ha den blekaste om vad han snackar om.
    FIA kommer snart med ett jobberbjudande, smart där att ändra poängsystemet efter att hela säsongen är klar, då kan man alltid få sin favorit till vinnare.
    Vem har kört av flest bilar från banan i år? Minns du massa i Singapore och Japan??

  48. Björn

    Poängsystemet är föråldrat och obegripligt att man är så konservativ och inte vågar förändra det.
    Varför bara ge poäng till 8, varför inte ge till minst 12 eller kanske 15?
    Alla andra serier har så och det fungerar utmärkt.
    Vet ingengång då det blivit fel slutsegrare pga att poängsystemet varit botten, någon?
    Varför har man inte som i NASCAR eller ETCC eller DTM?
    Det är roligare när fler kan få poäng även om det bara är några få.
    Sen tycker jag faktiskt att man skall kunna få en bonuspoäng för snabbaste varv. Det fick man en gång i tiden men det togs tyvärr bort.

  49. Björn G

    Det är helt otroligt hur bitter man kan vara? Sitt ner och sluta räkna anorlunda eller hävda att någon gav Lewis segern.

    Grattis Lewis, en värdig världsmästare!

  50. Erik R

    Björn: Du har helt rätt – det har aldrig hänt att “fel” förare har segrat pga poängsystemet. Inte i år och inte något annat år heller. Förarna lägger upp sin körning efter hur poängsystemet fungerar, så att räkna om i efterhand är meningslöst.

    Poängsystemet har ändrats ganska många gånger genom åren. Systemet 10-8-6… kom till för att förhindra att Schumacher vann VM så tidigt på säsongen. Nu är det jämnare, så säkerligen kommer man att ändra igen.
    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Formula_One_World_Championship_pointscoring_systems

    NASCAR har nog det sämsta poängsystemet av alla serier jag känner till. Visst är det bra att alla får poäng, men 180 poäng för seger, 170 för andraplats, 165 för tredje är ju knappast något som inspirerar till omkörning. Därtill komer det märkliga “slutspelet” i slutet av säsongen. Det är faktiskt teoretiskt möjligt att en förare vinner alla lopp utom ett och ändå slutar tia i mästerskapet…

    Poäng för snabbast varv skulle vara ungefär som att ge ett bonusmål i fotboll till det lag som får flest friskparkar.

  51. kom att tänka på en grej med glock och snacket om varför han tappade så mycket. jag är helt övertygad om att det inte är något fuffens med i spelet. de tog en chansning när alla gick in och bytte och stannade på torrdäck. men! hade glock gått in och bytt hade han ju kommit ut bakom de andra ändå. då hade ju hamilton kunnat släppa förbi, eller bli omkörd av vettel, oavsett.

  52. Magenus

    @F1-Nörden
    Jag vet inte vad du kan om väder. Men det händer ganska ofta, som igår, att regnet tilltar efter hand. Dvs. att det i början av ett regn bara kommer lite vatten på banan och att det sedan tilltar. Dessutom kan det vara så att regn som landat på banan inte försvinner helt magiskt utan det ligger kvar ett tag. Därför blir det alltså mer och mer vatten på banan och därmed svårare att köra. Speciellt om man INTE har regndäck.

    Jag antar att Trulli bromsade han med?

  53. det var ju precis det som var det otroliga, sett ur hamilton och de andras synvinkel. efter de bytt till regndäck tilltog inte regnet så som det såg ut att göra. då hade ju hela bytet varit katastrof för flera. så just under sista varvet kom det en kraftig skur mot slutet av banan. då är du helt chanslös i en bil som inte bytt däck. just efter hamiltons depåstopp refererade ju kommentatorerna glocks tider och såg just det att de inte sjönk, eftersom regnet inte tagit i. men det måste ju finnas andra som chansade precis som glock, och som var ute på torrdäck, som man kan jämföra glocks tider med? är helt övertygad om att de visar på samma tider och samma dramatiska förändring just inför sista loppet. får leta lite efter det sen. vet inte om f1.com sparar alla varvtider efter livetimingen, någon som vet var man får tag på alla varvtider efter ett lopp?

  54. Berine

    Hamilton ÄR en värdig vinnare, och borde varit klar redan före helgens GP, Hamilton vann ju faktiskt fler Gp´n är Massa om det inte var för 25 sekunders tillägget han fick i Belgien.

    Sen borde den brasilianska publiken lära sig bättre sportmanship!

    Congrats Hamilton congrats McLaren and thanks for a fantastic season!

  55. Björn

    Erik R
    Förlåt men jag menar väl inte att man skall ta NASCARs poängsystem utan ett system där fler än 8 kan få poäng. Ber om ursäkt att jag skrev lite luddigt.
    Sen kan man väl inte säga att poängsystemet “ändrats ganska många gånger genom åren” för det har inte, om nu inte 3-4 ggr anses mycket och det gör det väl inte på 58 år, eller?
    Jämföra snabbaste var med en frispark var väl inte relevant, tyvärr. Ta en annan liknelse som passar bättre.
    Förstår inte varför man inte skall kunna primera snabbaste varv?
    Är inte det en prestation?
    Kan inte se vad som talar emot?

  56. Lisa

    Om man inbillar sig att Glock bromsade eller hade hyss för sig på sista varvet så måste man ha börjat titta på F1 förra veckan och dessutom totalt missat alla regnlopp. Eller varför tror någon att Rubens i en skithonda plötsligt kom trea på Silverstone? Oanad form och plötsligt en jetväxel i Hondan, han slog Kimis Ferrari och allting?

    Nä. rätt däck vid rätt tidpunkt och du blir snabbare än alla andra. Fel däck vid fel tidpunkt det omvända. Det är inget märkvärdigt alls, happens all the time när det regnar.

    @ Daniel, man får vända sig till farbror Maxxx, som vanligt.

    http://www.fia.com/brazilgp/timing.htm. (tiderna finns under race lap analysis, inte under race lap times, tokigt nog)

    Vad jag kan se bytte ALLA till inters utom Glock & Trulli, och bägges sista varv är på 1.44 och nåt. Fullständigt normalt.

  57. Erik R

    Poängsystemet har ändrats väsentligt 7 gånger (23 gånger om man tar med antalet lopp som man får räkna bort). Det nuvarande har bara funnits i 5 år. Visst kan man se det som föråldrat, eftersom det tillkom enbart för att Schumacher var så överlägsen. Jag håller med som att det vore bra att premiera segrar mer, och att fler bilar skulle få poäng.

    Snabbaste varv är givetvis en prestation, men ett F1 lopp involverar ju många olika prestationer. Flest omkörningar, flest ledda varv, snabbaste utvarv från depån, snabbast kvalvarv, snabbaste 5 varv i rad, flest varv på ett set däck, bästa slutposition i förhållande till startposition och så vidare. Varför skulle man välja ut just snabbaste varv till att ge bonuspoäng?

    Fangio brukade säga nåt i stil med: “to win a race you need to drive as slowly as possible and still finish first”. Det är målgången på sista varvet som ska räknas och inget annat.

    Lite kul kuriosa: Med ett NASCAR-liknande system hade förmodligen Alonso vunnit årets mästerskap. I Storbrittaniens GP 1954 delade sju (!) förare på snabbaste varv och fick 1/7 poäng var…

  58. Lisa

    @ Björn Jag gillar inte idén med poäng för snabbaste varv och/eller pole överhuvudtaget, snabbaste varv är bara kosmetika och pole är beroende av bränslemängd.

    Om man vill införa något sådant får man göra om poängsystemet helt och hållet, en hel poäng är alldeles för mycket i dagens poängsnåla system, en tiondels poäng vore mer relevant, enligt min uppfattning. Har man ett generösare poängsystem à la MotoGP, kan man tänka sig en hel poäng för snabbaste varv.

    @ Erik R – om vi nu ska gnabbas litet till om Bourdais (off-season är lååång ;-))

    Blåljus/blåflagg:

    d) Light Blue flag:
    This should normally be waved, as an indication to a driver that
    he is about to be overtaken. It has different meanings during
    practice and the race.
    At all times :
    – A stationary flag should be displayed to a driver leaving the pits
    if traffic is approaching on the track.
    During practice :
    – Give way to a faster car which is about to overtake you.
    During the race :
    – The flag should normally be shown to a car about to be
    lapped and, when shown, the driver concerned must allow the
    following car to pass at the earliest opportunity.

    Nåväl, om nu man har företräde när man lämnar depån förstår jag inte varför detta blåljus finns överhuvudtaget, det är ju bara att damma på. Är det nån som behöver varningsljus att någon håller på att lämna depån är det ju föraren som redan befinner sig på banan, eftersom han ska lämna företräde, eller hur?

    Nä allvarligt, jag kan inte tro att ens svammelgubben Charlie W har hävt ur sig något så urbota dumt. Den måste vara något missförstånd. Hoppas jag för F1:s skull. Dessutom har han inget att säga till om (tur det), det såg vi ju redan på Spa.

  59. Erik R

    Jag tror att blåljuset brukar sitta så att både förare i depågatan och på banan kan se det. Tanken är nog att se till så förare inte svänger ut för att ta racinglinjen när de kommer ut ur depån om det kommer någon på banan (skulle vara mycket farligt eftersom det kan vara sp stor fartskillnad). Jag tror inte Charlie W menar att man får köra hur som helst ur depån. Oavsett vilket är det uppenbart att den som tänker köra om inte kan låtsas som att den andra bilen inte existerar.

    Situationen med domare måste verkligen förändras. Charlie W och teamen har regelbundna möten för att tillsammans bestämma hur reglerna ska tolkas. Sen kommer domarna som inte har en aning om vad de har sagt och tolkar regelboken helt fritt. Sjukt!

    I NASCAR nollställer man mer eller mindre poängen för de 10 bästa förarna inför de sista loppe. Den som tar mest poäng på slutet vinner. Ett enda dåligt race på de sista 10 så är man i praktiken helt ute ur leken, även om man vinner övriga 35 lopp. Sjukt!

  60. Lisa

    Tror inte förarna på banan kan se blåljuset, det sitter på samma ställe som röd/grönljuset alltför långt in i depågatan. Dessutom blinkar det bara till som varning för trafik just när en förare passerar, det är inget fast blåsken. Ingen på väg ut ur depån kan heller svänga ut och ta racinglinjen alltför tidigt i vilket fall som helst eftersom de inte får korsa den vita linjen.

    Hursomhelst håller jag med om att nåt måste göras åt domeriet. Här har väl Charlie W en fin uppgift att fungera som förmedlande och informerande länk – nä förresten, ta nån annan, Charlie W är hopplös.

    Dessutom har jag en känsla av att det är litet för mycket kompisklubb när domare utses. Bara för att man är storpamp i den lokala arrangörsklubben behöver man inte vara särskilt racingkunnig. Desutom borde domarna ha utbildning och genomgå nån slags examen innan de släpps lösa. Och varför inte ett aspirantsystem för hugade blivande domare?

  61. Erik R

    Det största problemet är att det är olika domare varje gång. Därför finns ingen chans att få nån slags konsekvent bedömning. Givetvis måste det bli ett enda domarteam som dömer alla lopp och som regelbundet diskuterar regeltolkningar med förare och stall.

    En annan konstig sak är att det nästan inte finns några bestämmelser för vilket straff olika förseelser ska ge. Det är i stort sett helt upp till domarna att hitta på. Hade vi haft motsvarande i Hockey hade en tripping kunnat ge 30 sekunders utvisning, 2 minuter, 5 minuter i nästa match eller 100kr i böter, beroende på vem som dömer och vem som blir dömd…

  62. David

    Den som har flest poäng när mållinjen passeras i sista loppet är den som har vunnit. Så då är man ju den mest värdiga vinnaren. Sen hur personen i fråga beter sig på banan är en domarfråga. Massa må ha vunnit flera lopp, men i loppen som slutat utan mållinjepassering leder Massa också över Hamilton med 3-1. Så, inte värdig vinnare?
    Sen alla anklagelser mot Glock, torrdäck på blött underlag är i en formel1 bil som att köra sommardäck på isväg i en vanlig bil. Om det är oklart vill jag verkligen inte möta er på vägarna när det är vinter om däckkunskapen är så låg.

  63. Vad ska man säga..

    Hamilton är väl rättvärdig världsmästare då, men jag måste ändå lida med Massa. Tänk, att tro att man har klarat det när man går över mållinjen och så några sekunder senare få reda på att det inte gick hela vägen ändå. Det måste kännas otroligt tufft.. Hoppas han har kraften att komma tillbaka och visa de alla nästa säsong!

    Undrar dessutom vad Vettel tänker och tycker nu när han ska till Red Bull? Hur bra kommer Tororosso att vara när han lämnar stallet? Hur bra kommer Red Bull att bli? Det får vi se.. jag hoppas i alla fall att han lyckas i Red Bull också för det är han värd!

  64. Lisa

    Hoppsan, det verkar som om jag får som jag vill, det blir ett aspirantsystem fr.o.m nästa år, blivande stewards CV kommer att presenteras + allt domeri kommer att motiveras på FIAs hemsida. Kors i taket!

Leave a Reply