Lewis Hamilton diskvalificerad från Australiens Grand Prix!

Och knappt hade man lagt ut nyheten om att Hamilton skulle undersökas av FIA så kommer bomben; Lewis diskvalificeras från Australiens Grand Prix (DN, AB, SvD, Ex, VG.no). Grunden är att han gett felaktig information om situationen som den var då han och Trulli bytte platser fram och tillbaka under loppet.

Autosport har storyn här. De har också delar av ett uttalande från domarna och skriver så här;

A statement issued by the stewards said: “The Stewards having considered the new elements presented to them from the 2009 Australian Formula One Grand Prix, consider that driver No 1 Lewis Hamilton and the competitor Vodafone McLaren Mercedes acted in a manner prejudicial to the conduct of the event by providing evidence deliberately misleading to the Stewards at the hearing on Sunday 29th March 2009, a breach of Article 151c of the International Sporting Code.

“Under Article 158 of the International Sporting Code the driver No 1 Lewis Hamilton and the competitor Vodafone McLaren Mercedes are excluded from the race classification for the 2009 Australian Grand Prix and the classification is amended accordingly.”

Further to the Hamilton decision, the race stewards have scrapped the penalty against Trulli and he has now been awarded third place for the Australian Grand Prix.

Som det står där har alltså också Trulli fått tillbaka sin pallplats. Ett grymt lopp av Toyota alltså, som hade båda bilarna som startade från depån.

En första reaktion? Det här är bara en otrolig soppa.. och så här kan det inte fortsätta. Nu är det dags att FIA och andra ser på andra sporter och hur de löser såna här problem. Att ett resultat av ett lopp ska hänga i ovisshet fram till nästa och senare ändå är ju helt ohållbart.

Sitter lite upptagen med jobb nere i Berlin för tillfället, artikeln uppdateras under dagen! Exempelvis har jag inte uppdaterat VM-tabellen!

Resultat Australiens Grand Prix, från Autosport;

Pos  Driver        Team                      Time
 1.  Button        Brawn GP              (B)  1h34:15.784
 2.  Barrichello   Brawn GP              (B)  +     0.807
 3.  Trulli        Toyota                (B)  +     1.604
 4.  Glock         Toyota                (B)  +     4.435
 5.  Alonso        Renault               (B)  +     4.879
 6.  Rosberg       Williams-Toyota       (B)  +     5.722
 7.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari    (B)  +     6.004
 8.  Bourdais      Toro Rosso-Ferrari    (B)  +     6.298
 9.  Sutil         Force India-Mercedes  (B)  +     6.335
10.  Heidfeld      BMW Sauber            (B)  +     7.085
11.  Fisichella    Force India-Mercedes  (B)  +     7.374
12.  Webber        Red Bull-Renault      (B)  +     1 lap
13.  Vettel        Red Bull-Renault      (B)  +    2 laps
14.  Kubica        BMW Sauber            (B)  +    3 laps
15.  Raikkonen     Ferrari               (B)  +    3 laps

Fastest lap: Rosberg, 1:27.706

Not classified/retirements:

Driver        Team                      On lap
Massa         Ferrari               (B)    46
Piquet        Renault               (B)    25
Nakajima      Williams-Toyota       (B)    18
Kovalainen    McLaren-Mercedes      (B)    1
Hamilton      McLaren-Mercedes      (B)    DSQ

31 comments

Leave Comment
  1. Erik R

    Har man ljugit för domarna är det inte så konstigt att man blir diskad.

    Undrar hur många veckor det tar innan vi vet resultatet av Malaysias GP?

  2. TdD

    Börjar likna cykling där man först vet vem som vann Tour De France några år senare när alla dopings härvor är upp klarade.

  3. Björn

    Detta hade aldrig hänt om inte McLaren haft noll förtroende för domare och FIA. Då hade aldrig Lewis/McLaren tagit det säkra före det osäkra och släppt Trulli.

    Hade Lewis hållt sin position hade vi lika gärna kunna läsa “Hamilton diskad för att ha kört om Trulli under gulflagg”.

  4. Crouchen

    Hårt straff men framförallt otroligt korkat av McLaren, hur tänker dem?

    Ok, säg att McLaren tänkte lite fel angående reglerna och bestämde sig för att be Hamilton att släppa förbi Trulli igen. Ett ärligt misstag som inte hade resulterat i någonting om man bara talat sanning efter loppet. Hade man förklarat exakt hur man tänkte för FIA så hade en av två saker kunnat hända:
    1) Ingenting, Trulli hade kommit trea och Hamilton fyra
    2) Hamilton hade flyttats upp tilltredjeplats och Trulli ner till fjärde, pga att FIA ansett att det bara var ett ärligt misstag och lite fel i kommunikationen

    Isället bestämmer sig McLaren för att ljuga eftersom man upptäckt att man inte behövde släppa Trulli förbi sig, som ett barn som inte vågar erkänna sitt misstag så ljuger man för FIA för att få tillbaka sin tredjeplats.

    FIA gör helt rätt i att statuera detta exempel!

    Det är kul att det händer massor kring F1 även när det inte är lopp, även om det alltid är tråkigt med skandalbetonade händelser.

  5. Anton

    Jag är inte det minsta förvånad. Lewis Hamilton är i mina ögon en person som går över lik för att komma dit han vill.

  6. kenneth

    dom pratar om mer straff för hamilton och mclaren =)

    ge dom det dom förtjänar….

    stäng av hamilton 2-4 race och mclaren blir utan fabrikspoäng dom racen

    fuskare ska tas bort!!

  7. utskrift av radiokommunikationen i mclaren!
    http://www.autosport.com/news/report.php/id/74159

    Team: OK Lewis, you should need to make sure your delta is positive over the safety car line. After the safety car line the delta doesn’t matter but no overtaking. No overtaking.

    Lewis Hamilton: The Toyota went off in a line at the second corner, …, is this OK?

    Team: Understood, Lewis. We’ll confirm and get back to you.

    LH: He was off the track. He went wide.

    Team: Lewis, you need to allow the Toyota through. Allow the Toyota through now.

    LH: OK.

    LH: He’s slowed right down in front of me.

    Team: OK, Lewis. Stay ahead for the time being. Stay ahead. We will get back to you. We are talking to Charlie.

    LH: I let him past already.

    Team: OK, Lewis. That’s fine. That’s fine. Hold position. Hold position.

    LH: Tell Charlie I already overtook him. I just let him past.

    Team: I understand Lewis. We are checking. Now can we go to yellow G 5, yellow Golf 5.

    LH: I don’t have to let him past I should be able to take that position back, if he made a mistake.

    Team: Yes, we understand Lewis. Let’s just do it by the book. We are asking Charlie now. You are in P4. If you hold this position. Just keep it together.

    Team: OK Lewis, your KERS is full, your KERS is full. Just be aware. You can go back to black F2, black Foxtrot 2.

    LH: Any news from Charlie whether I can take it back or not.

    Team: Still waiting on a response Lewis, still waiting.

    Team: Lewis, work on your brakes please. Front brakes are cold.

    Team: If we are able to use one KERS that would be good. If you deploy KERS please do so now.

    Team: OK, Lewis, this is the last lap of the race. At the end of the lap the safety car will come in, you just proceed over the line without overtaking, without overtaking. We are looking into the Trulli thing, but just hold position.

  8. och så börjar det igen!! jätte skoj med formula 1 i domstol haha. Ännu än gång är FIA osäkra med reglerna. Först flyttas Hamilton ner sedan åker Trullie sist och 25 sekunder efter och nu blir Trulli 3 igen och så blir Hamilton sist. Jätte skoj med Formula 1 i domstol eller att man vinner på racet….haha jätta skoj med formula 1 nu. nån som håller med svara snälla!

  9. Olag

    @Lisa… Visst har dommarna rätt.Men ska det verkligen vara så att loppen inte blir klara förrän flera dagar efter målgång.

    Vilka “Straff” kan bli aktuellt om det visar sig att vissa bilar har felaktiga mått nu den 14/4?
    Kommer dom att få en fingervarning eller DSQ eller penga böter?

  10. Sebastian

    FIA börjar ju arta sig. Tycker lite synd om Hamilton, han är så lojal mot teamet att han framställer sig själv i dålig dager. Vet en person som kommer att lusläsa regelboken inför Sepang…

  11. Lisa

    Tyvärr Olag kan det bli så om man ljuger och det uppdagas senare. Hade McLaren hållit sig till sanningen första gången hade allt varit avklarat nån timme efter loppet. 🙂

    Diffuserteamen kommer inte att få ett dugg straff om deras diffusorer blir underkända, och det ska de inte ha heller enligt min uppfattning. Diffsorerna är godkända, klappade och klara enligt DAGENS regelverk.

    För att de ska bli illegala måste regelverket skrivas om eller förtydligas – eftersom det inte var tänkt att tillåta diffusorer som genererar så mycket downforce – och då kommer det nya reglementet att gälla från dag X och från den dagen blir diffusorerna förbjudna.

    Skulle dock inte sätta en krona på att de blir förbjudna. Court of Appeal består bara av en massa juristtomtar som inte kan se skillnad på fram och bak på en F1a och de går praktiskt taget aldrig emot FIA.

  12. kenneth

    det är väl klart att det kan ta flera dagar eller veckor innan det rätta resultat blir fastslaget! specielllt med team som Mclaren!

    det är huvudsaken det blir rätt, nu är rättvisa skapad!

    det är klart att alla hamilton anhängare klagar på domarna….precis som hamilton blev av med sin seger ifjol… det var också helt rätt av domarna!

    jag tar hellre F1 som det är idag än en slappare amerikansk attityd!!

  13. nej du jävlar tänker jag spamma!@@@@@@@@@@@@

    JÄVLA FIAAAA DEM ÄR SÅ JÄVLA DUMMA I HUVEDET OCH ÄNDRAR OCH ÄNDRAR JÄVLA SKOJ MED FORMULA ! I DOMSTOL HAHA@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@IDEN@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@IDEN@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@
    @@@ELA TIDEN@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@A TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@N@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
    @@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@FIA SUGER ÄNDRAR HEL@@@@@@@@@@@R HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@
    @@GER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@
    @@@IDEN@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@NDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@ FIA SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@LA TIDEN@@@@@@@A SUGER ÄNDRAR HELA TIDEN@@@@@@@@@@@@@@@@

  14. kenneth

    tror ni får inför 18 års gräns!

    *S* alla domstolar ändrar sin dom om nya bevis kommer in…jag ser inget konstigt att dom ger straffet till dom som förtjänar det!

  15. Pelle

    Tja vad säger man själv är jag trogen Mclaren fan sedan en si sådär 20 år men vad håller de på med. Detta är inte första gången teamet klantar till det. Alla dessa gånger som de verkar ha rökt på innan de bestämt strategin innan loppet och dåliga beslut under loppen.
    Men jag är tvungen att instämma med tidigare inlägg om domare varför inte se och lära av Amerikansk racing vad gäller domslut. Av radio utskriften ser man att Mclaren hade kontakt med Charlie och väntade svar från honom men något sådant fick de inte verkar det som.
    Min förra chef är Itallienare gissa om jag fick ett kul mail från honom idag.
    Nä detta känns surt och helt onödigt. Men i en Mclaren fan bor det en obotlig optimist som aldrig ger upp så det är bara att bend over och ta emot.
    Nytt race på söndag då kan vi kanske bärga några poäng.
    Daniel Åldersgräns……………

  16. Wag the dog

    Sportmanship my ass!

    ———————————————

    @Olag
    Visst är det trist med domstolar men det hade varit lika fel om det var den röda bilen som felade. Håller du med om det?

  17. TOBIAS

    Min far som arbetar inom FIA (Inte formel 1 dock) tycker att dem gör ett bra jobb. De följer egentligen bara reglerna som är skrivna. Skulle dommarna dömma annorlunda mot vad reglmentet säger så lär de inte få vara dommare längre. Han tycker att teamen verkar ha mer moraliska problem som inte kan följa reglmentet som finns. Det jag tycker är fel dock är att föraren borde ha mer att säga till om och mer ansvar över handlingarna men så är det inte enligt reglerna utan det är den som anmält teamet till tävlingen som är ansvarig vilket alltså är stall chefen. Därav tycker jag lite synd om Hamilton att teamet schabblar till det för han och ljuger FIA rakt upp i ansiktet och sen kommer bevisen fram och då blir det i regel Hamilton som blir straffad. (Första gången jag tycker synd om Hamilton 🙂 )

  18. Olag

    @Wag the dog .. Om du läst mitt inlägg så hade du fått svaret. Jag skrev “Visst har dommarna rätt.Men ska det verkligen vara så att loppen inte blir klara förrän flera dagar efter målgång.”

    Det kvittar vilket team som blir bortdömt flera dagar efter..Helt ok att det blir bortdömda efter genomgången av bilarna men 4 dagar efter…

  19. Wag the dog

    @Olag

    Jo jag läste ditt inlägg och jag såg loppet. På prispallen stod på tredje plats Jarno Trulli. Då är väl bara ordningen återställd enligt ditt inlägg. 🙂

  20. Wag the dog

    @Olag
    Bortse från mina inlägg. Sur och grinig idag och inte ute efter att bråka med dig. Jag förstår vad du menar men inser också svårigheten i att dra tidsgränser.
    Sorry!

  21. Olag

    @Wag the dog Det e lugnt. Då ska man ställa dvd:n för träningen i natt..Så kan vi se nästa Torsdag vem som vinner detta loppet 🙂

  22. Bernie

    Nu får FIA eller Ferarri international assistance” lägga av! Visst var det fel av Lewis men det skulle aldrig gått till rättegång, domstol eller vad ni vill kalla det. Lewis släppte förbi Jarno för att slippa alla anklagelser om omkörning bakom SC, och vad händer FIA börjar jävlas. Undrar vad som hänt om det varit en Ferarri som var inblandad i liknade en situation. Förmodligen inget!

Leave a Reply