Lewis Hamilton före Red Bull i kvalificering i Abu Dhabi.

En riktigt snabb Lewis Hamilton satte en imponerande tid och tog pole position nere i Abu Dhabi. Strax bakom honom de båda Red Bull-förarna, som inte syntes mycket under kvalet, ändra fram till sista varven.

Ingen bra dag för Ferrari, där inte ens Kimi klarade att ta sig vidare till Q3. Brawn GP har sett snabba ut, inte helt upp i toppen, men absolut med till race i morgon.

I Toyota körde Trulli bra, men också Kobayashi är hyggligt med en bit ner i mitten av fältet.

Men det är nog Hamilton som ser ut att ha de starkaste korten. Får se när vikterna kommer, men pole position och KERS blir en giftig kombination.

Jo, en kommentar om banan också som jag glömde tidigare. Tycker den verkar helt ok. Tunneln efter depån är lite märklig, men också lite kul. Däremot var det ganska häftigt att kvalet startade i dagsljus och slutade i totalt mörker. Blir tufft till race i morgon också.

Tider;

Pos  Driver       Team                       Q1        Q2       Q3
 1.  Hamilton     McLaren-Mercedes      (B)  1:39.873  1:39.695 1:40.948
 2.  Vettel       Red Bull-Renault      (B)  1:40.666  1:39.984 1:41.615
 3.  Webber       Red Bull-Renault      (B)  1:40.667  1:40.272 1:41.726
 4.  Barrichello  Brawn-Mercedes        (B)  1:40.574  1:40.421 1:41.786
 5.  Button       Brawn-Mercedes        (B)  1:40.378  1:40.148 1:41.892
 6.  Trulli       Toyota                (B)  1:40.517  1:40.373 1:41.897
 7.  Kubica       BMW-Sauber            (B)  1:40.520  1:40.545 1:41.992
 8.  Heidfeld     BMW-Sauber            (B)  1:40.558  1:40.635 1:42.343
 9.  Rosberg      Williams-Toyota       (B)  1:40.842  1:40.661 1:42.583
10.  Buemi        Toro Rosso-Ferrari    (B)  1:40.908  1:40.430 1:42.713
11.  Raikkonen    Ferrari               (B)  1:41.100  1:40.726
12.  Kobayashi    Toyota                (B)  1:41.035  1:40.777
13.  Kovalainen   McLaren-Mercedes      (B)  1:40.808  1:40.983
14.  Nakajima     Williams-Toyota       (B)  1:41.096  1:41.148
15.  Alguersuari  Toro Rosso-Ferrari    (B)  1:41.503  1:41.689
16.  Alonso       Renault               (B)  1:41.667
17.  Liuzzi       Force India-Mercedes  (B)  1:41.701
18.  Sutil        Force India-Mercedes  (B)  1:41.863
19.  Grosjean     Renault               (B)  1:41.950
20.  Fisichella   Ferrari               (B)  1:42.184

Mer i media (AB, AB, SvD, AB,).

28 comments

Leave Comment
  1. Lisa

    Abu Dhabi påminner om min mammas efterrätter. Det är helt enkelt FÖR mycket av allt. (kolasås, chokladsås, hallon, punsch och hjortronsylt på glassen på samma gång) – man kan bara inte ta eländet seriöst.

    Tror loppet kommer att bli ett riktigt sömnpiller. Hamilton är helt överlägsen (men det är naturligtvis inte hans fel, det är bara att gratulera!) Den nyblivne världsmästaren får återigen stryk av sin teamkompis.

    Och Renaulten är (tyvärr) långsammare än min grannes traktor…

  2. Dan

    Alonso verkar bara kunna prestera i en bra bil, lite synd på en sådan “talang”.

    Skall bli kul och se Massa köra skjortan av Teflonso nästa säsong…

      • Daniel

        Jag håller med..alonso är över reklamera..vad har han presterat? alla snackar at han kan utveckla bilen osv…visst märker det…renault går de jättebra…nej Lisa….bara för att det är din lilla favvo så har du inte rätten att skriva så..

        • Lisa

          Hade du följt träningen här på den smålöjliga Disneyworld-banan hade du vetat precis vad jag talade om. Alonso 16, 16 och 16 alla dagar.

          Visserligen är inte bästatider allt, men följer man HELA träningarna med hjälp av livetimingen är det inte precis rocket science att fatta var bilarna står.

          Renaulten är skit, skit och (sa jag det?) skit här.

          Det må vara Alonsos fel som inte spenderat tillräckligt med tid i vindtunneln elller också kanske katten har pissat på hans senaste ritning av utvecklingen på R28:an så de stackars ingenjörerna inte fattade vad det stod. 🙁 */slut sarkasm */

          Jag fattar inte varför alla tror Alonso kan göra mirakel med en skitbil när ingen annan kan det – men å andra sidan är det nog egentligen en komplimang… 😛

        • periörat

          men allvarligt lisa..då måste ju kimi va den bästa..för ferrarin är skit..fisi är ingen dålig förare..men kimi får ut ett par .10 delar som inte finns..vad gör alonso?.inget bra alls..visst han kvala bra nån gång men bilen har vart ultra lätt..så nej lisa du är för enögd..alonso är bra men inte bäst..han klara inte av en rookie vid namn hamilton ens..de 4 bästa förarna enligt mig är kimi hamilton vettel alonso.i den rangordningen. Sen tror jag att ferrari har för dåligt folk på insidan..sen brawn todt mfl sluta så har de bara gått sämre..de stallen som kommer vara bäst nästa år är brawn..mclaren redbull och som en liten outsider ferrari..

        • Wag the dog

          Hur ska han kunna utveckla bilen när man inte får göra nånting längre? Vänta tills nästa års Ferrari kommer. Då får vi se om det finns nånting bakom påståendet om Alonsos utvecklingsförmåga. 🙂

    • Lisa

      Ja och framför allt är det lätt att bara kasta ur sig “utveckla bilen” utan att precisera vad man menar. Alonso är ingen aerodynamiker (och ingen annan förare heller) så när det gäller den – i F1 otroligt viktiga- biten har han inget att komma med. Ingen förare i världen konstruerar dubbeldiffusers, t.ex. Det är dessutom en förolämpning mot alla duktiga areodynamiker och ignorant mot alla vindtunneltimmar att tro att NÅN förare ska kunna trolla med knäna och göra en aerodynamiskt dålig bil bra.

      Däremot när det gäller mekaniken kan han (och andra förare med, för den delen) hjälpa till att utveckla bilen.

  3. REP

    Brawn kan vara farliga, deras strategi är utmärkta.
    Kanske väljer en stop ?
    Se bara hos Monza, de kom förbi alla stall och vann !

  4. Sebastian

    Väntar med spänning på bränslemängderna… undrar om Hamilton är så lätt som han befarar. Blir i vilket fall ett riktigt spännande lopp för oss som gillar Räikkönen. Han lär plocka en del placeringar, med start på racinglinjen och sen förhoppningsvis på rakan.

    Hamilton tror att det blir en hel del omkörningar. Kanske Kovalainen kan rädda sin dag om han koncentrerar sig lite… och Kobayashi… det kommer helt säkert hända grejor.

    Frågan är om Grosjean sätter första bilen i väggen i depåutfartstunneln. Mitt tips till stallen är att inte gå in på samma varv som han.

    Alonso tror att han har sämsta bilen på gridden, men då har han som sagt inte haft nöjet att få köra en Ferrari i år… det har Fisichella och helt nöjd med sista platsen på gridden är han nog inte.

  5. Lisa

    Och jag vill inte vara elak när det gäller Fisi -jag gillar faktiskt honom – men eftersom jag har liksom följt Alonso/Fisi i Renault i flera år är jag inte det minsta förvånad över Fisis prestationer i Ferrarin.

    Nuff said.

    • xzqw

      Men sen så var det klart att han var andre förare också, enligt rykten så vart han riktigt as förbannad när Fisi slog han på banan.
      Så stallet (Renault) gjorde det klart med Fisi ganska tidigt att han skulle rövslicka Alonso och inte hota han.

      Till Mclaren 2010 det är därför Hamilton inte vill ha Kimi i stallet nästa år som stallkamrat eftersom då får han ingen andre förare som kan rövslicka han.

      • Lisa

        Ja det var han – och uppriktigt sagt vill jag ha det precis så. Alonso SKA vara förbannad när nån slår honom på banan.

        Poängen är att Fisi överhuvudtaget hade möjlighet från teamets sida att göra det.

        • xzqw

          Det är klart att Fisi inte fick hota rövslickarn något och dessutom såg nog Flavio till det också, rövslickare tål inte motstånd inom samma stall.

  6. Anonymous

    Här kommer vikterna.

    1. Lewis Hamilton, McLaren, 658.5kg
    2. Sebastian Vettel, Red Bull, 663
    3. Mark Webber, Red Bull, 660
    4. Rubens Barrichello, Brawn GP, 655
    5. Jenson Button, Brawn GP, 657
    6. Jarno Trulli, Toyota, 661
    7. Robert Kubica, BMW Sauber, 654.5
    8. Nick Heidfeld, BMW Sauber, 664
    9. Nico Rosberg, Williams, 665
    10. Sebastien Buemi, Toro Rosso, 661.5
    11. Kimi Raikkonen, Ferrari, 692
    12. Kamui Kobayashi, Toyota, 694.3
    13. Heikki Kovalainen, McLaren, 697
    14. Kazuki Nakajima, Williams, 704
    15. Jaime Alguersuari, Toro Rosso, 696.5
    16. Fernando Alonso, Renault, 708.3
    17. Vitantonio Liuzzi, Force India, 695
    18. Adrian Sutil, Force India, 696
    19. Romain Grosjean, Renault, 710.8
    20. Giancarlo Fisichella, Ferrari, 692.5

  7. xzqw

    Brawn bilarna var lättare än RedBull och även Hamilton så chansen ser ganska bra ut för Vettel och Webber om dom kan hänga med Hamilton till första depå stoppet.

  8. skalman

    lisa verkar kunna en massa.men som jag läst här så gäller jag med så enögd så de stänker om de..alonso är bra men inte bäst..de tror jag de flesta tycker med..

    • Wag the dog

      Lisa är bra. Enögd? Njae – gillar Alonso väldigt mycket. Men hur är det med pissenissarna som skriker om Kimis, Lewis eller Jensons körkunskaper? Kan vi inte få gilla de vi gillar utan en massa pajkastning? Är det inte meningen att man ska gilla sitt lag i med OCH motgång?! 😉

      • daniel

        absolut…jag håller på kimi..men de finns många duktiga förare..men jag tycker hon sätter alonso på en pidestal.. Hon gnäller på att renault är dålig osv..men hur bra är ferrarin? Hur går de för fisi? Som jag annars tycker är en helt ok förare men som inte kan ratta en dålig bil..samma visa med alonso.han kan heller inte visa resultat med en dålig bil..men kimi gör det väldigt bra med ferrarin..

    • Lisa

      INGEN förare kan visa resultat med en dålig bil. Visar inte den nyblivne världsmästaren det om inte annat? Var var han förra året? Är det så att han var en urusel förare förra året och nu har genomgått en metamorfos eller är det så att förra årets Honda var skit och årets Brawn en bra bil? Var Hamilton en total skräpförare i början av säsongen 2009 eller var det bilen som var dålig?

      Ferrarin må också vara dålig, men fullt så dålig som Renaulten har den aldrig varit. Det är trots allt inte så längesen Kimi vann Spa i den – men den lider iofs av samma sjuka som Renaulten, hygglig på vissa banor och totalskräp på andra. Dessvärre har Renaulten – till skillnad från Ferrarin – de gånger den varit hyfsad oftast blivit utskickad med lösa hjul eller defekta wheelcovers, så resultaten har liksom uteblivit… 🙁

      • xzqw

        Det var nog mer tack vare kers systemet som han kunde hålla den snabbare Fisi (force india) balom sig, utan det systemet så hade ferrarin varit betydligt längre bak ilistan och sen så kan han köra också.

  9. Tomas

    oj oj oj vilket liv det e i kommentarerna idag, tyckte det va ett ganska tamt kval med fruktansvärt ojämna tider hit å dit!!! och sen har man ju inte lärt sig banan riktigt än heller!!!

  10. HENKE R26

    Tycker att det va ett spännande kval, trist bara att Alonso startar så långt bak i sitt sista race för Renault. Får se idag vad han kan göra från 16e ruta. Banan verkar vara en fantastisk
    anläggning och hoppas verkligen att den bjuder på ett bra race. Som det såg ut i kvalet igår så finns det mesta på denna banan, lång raka, tekniska partier och högfartsböjar. Ur förarens synvinkel tror jag att dom har det skoj bakom ratten på denna bana iaf!!!

  11. flavio

    läste nu att alonso ska inte köra i ferrari f1..utan ferrari gokart..tror de skulle passa lipsillen ganska bra..han är ju SÅ bra på att utveckla sitt fordon.

Leave a Reply