Lewis Hamilton snabbast av alla under testerna i Jerez

Denna omgångens tester är över, och Lewis Hamilton satte både dagens snabbaste tid, och snabbaste tid för de senaste dagarnas tester. Imponerande av McLaren, även om de tidigare dagarna ju plågats av en hel del regn.

Nästa omgång tester startar 17e februari, också det i Jerez. Resultat;

Pos  Driver              Team         Time       Gap       Laps
 1.  Lewis Hamilton      McLaren      1m19.583s            113
 2.  Adrian Sutil        Force India  1m20.180s  + 0.597s  83
 3.  Rubens Barrichello  Williams     1m20.341s  + 0.758s  90
 4.  Robert Kubica       Renault      1m20.358s  + 0.775s  85
 5.  Michael Schumacher  Mercedes     1m20.613s  + 1.030s  83
 6.  Sebastian Vettel    Red Bull     1m21.203s  + 1.620s  89
 7.  Felipe Massa        Ferrari      1m21.485s  + 1.902s  160
 8.  Pedro de la Rosa    Sauber       1m22.134s  + 2.551s  105
 9.  Lucas di Grassi     Virgin       1m22.912s  + 3.329s  63
10.  Jaime Alguersuari   Toro Rosso   1m24.072s  + 4.489s  98

Och här är sammanställningen över alla fyra dagar;

Förare Stall Bästa tid Skillnad
Lewis Hamilton McLaren-Mercedes MP4-25 79.583 0
Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari STR5 79.919 0.336
Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari C29 79.95 0.367
Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari STR5 80.026 0.443
Adrian Sutil Force India-Mercedes VJM03 80.18 0.597
Rubens Barrichello Williams-Cosworth FW32 80.341 0.758
Robert Kubica Renault R30 80.358 0.775
Michael Schumacher Mercedes W01 80.613 1.03
Jenson Button McLaren-Mercedes MP4-25 80.618 1.035
Nico Hülkenberg Williams-Cosworth FW32 80.629 1.046
Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari C29 80.736 1.153
Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes VJM03 80.754 1.171
Nico Rosberg Mercedes W01 80.927 1.344
Sebastian Vettel Red Bull-Renault RB6 81.203 1.62
Fernando Alonso Ferrari F10 81.424 1.841
Felipe Massa Ferrari F10 81.485 1.902
Vitaly Petrov Renault R30 82 2.417
Mark Webber Red Bull-Renault RB6 82.043 2.46
Lucas di Grassi Virgin-Cosworth VR-01 82.912 3.329
Timo Glock Virgin-Cosworth VR-01 89.964 10.381

8 comments

Leave Comment
  1. Sebastian

    Virgin inom 3 sekunder, men det är tre varvningar under ett lopp… man får hoppas att de körde reliabilitytester. Annars blir det Kalle anka. Tänk och gå in i en kvalificering med dem framför sig… de blir det till att ha en lucka på fem sekunder. På vissa banor skulle man inte kunna få ett rent varv om all bilar var ute även om all körde max…

  2. Anders

    Nu är det väl så att ett helt nytt team har en hel del andra tester att göra än att försöka sätta en snabb tid… tillförlitlighet, grundläggande inställningar osv. Jag är övertygad om att Virgin kommer vara med på ett betydligt bättre sätt i nästa vecka. Man är trots allt det enda av de nya stallen som faktiskt har testat, det är cred i min bok det.

    Vidare är jag övertygad om att Prodrive hade gjort ett betydligt bättre jobb än vad Campos och USF1 verkar vara kapabla till, om de hade fått endera av dessa gridplatser.

  3. Johan R

    Tre Ferrari-motorer bland de fyra första, men moderbolaget ligger långt efter… Testerna behöver ju inte säga så mycket, men å andra sidan var Brawn i topp på alla testerna förra året.

    • Lisa

      Moderbolaget körde dock fullracestintar de dagar det var uppehåll i regnandet – Massa 160 varv på lördagen! (mer än dubbel GP-distans) så jämförelsen haltar litet.

      Brawn var heller inte i topp alla testdagar, en viss hr Alonso var snabbare en av dagarna. Men det säger väl bara en hel del om hur opålitliga bästatiderna är, vem som helst (nästan!) kan sätta en bästatid med nya däck och lätt bil. Däremot visade det sig att Brawn höll samma överlägsna fart även i de längre stintarna och det var först då man fattade att deras pace faktiskt var genuin. Är övertygad om att det finns nån gammal kommentar av undertecknad här där jag fnyser över Buttons “glory run” första Brawn-testdagen, men hej vad fel jag hade… 😀

  4. don co

    ferrari kommer aldrig att bli samma stall som den va under schumacher eran..utan brawn todt mfl så fattas det där lilla extra som gjorde ferrari så bra under ett par år red bull verkar däremot ha hittat rätt..hela stallet verkar dra åt samma håll..deras svaga punkt är väl motorerna..men har för mig att dom å andra sidan är bränslesnålast..

  5. Erik R

    Låter som att många fick soppatorsk på testerna. Jag antar att det är teamen som testar gränserna för hur långt de kan köra på olika mängder bränsle. Det kommer att vara kritiskt att tanka så lite det nånsin går i loppen…

Leave a Reply