Lewis Hamilton vinner spännande Kanada Grand Prix före Jenson Button

kanada-flag

Vilket härligt race det var! Nästan så det är svårt att lyfta fram någon särskild episod bland alla, det var spännande från varv ett till i mål. Såg länge ut som att Red Bull skulle fixa en ett-tvåa med Vettel och Webber, men så ändrades förutsättningarna eftersom däcken slet mer med banan än vad de gjort tidigare.

Så det blev McLaren som tog hem en dubbelseger. Överraskande med tanke på att Jenson Button hade det tufft där ute långa stunder. Lewis Hamilton jobbade sig snyggt uppåt i fältet och tog hem det hela.

Trodde Force India skulle lämna Kanada med en hel drös poäng, men så började Liuzzi att fightas med Felipe Massa och försvann längre ner i fältet.

Schumacher var en av de som fick ordentliga problem med däcken, och en 11e plats i mål avslutar en i övrigt ganska usel helg för honom.

Kobayashi ut tidigt, undrar hur länge vi får se honom i Sauber?

Resultat;

 

Pos  Driver        Team                       Time
 1.  Hamilton      McLaren-Mercedes           1h33:53.456
 2.  Button        McLaren-Mercedes           +     2.254
 3.  Alonso        Ferrari                    +     9.214
 4.  Vettel        Red Bull-Renault           +    37.817
 5.  Webber        Red Bull-Renault           +    39.291
 6.  Rosberg       Mercedes                   +    56.084
 7.  Kubica        Renault                    +    57.300
 8.  Buemi         Toro Rosso-Ferrari         +     1 lap
 9.  Liuzzi        Force India-Mercedes       +     1 lap
10.  Sutil         Force India-Mercedes       +     1 lap
11.  Schumacher    Mercedes                   +     1 lap
12.  Alguersuari   Toro Rosso-Ferrari         +     1 lap
13.  Hulkenberg    Williams-Cosworth          +     1 lap
14.  Barrichello   Williams-Cosworth          +     1 lap
15.  Massa         Ferrari                    +     1 lap
16.  Kovalainen    Lotus-Cosworth             +    2 laps
17.  Petrov        Renault                    +    2 laps
18.  Chandhok      HRT-Cosworth               +    4 laps
19.  Di Grassi     Virgin-Cosworth            +    5 laps

Mer i media (DN, SvD, EX, AB, AB, VG, SVT, DB,).

18 comments

Leave Comment
  1. Fredrik

    Underbar racing, tror nästan alla förare var i kontakt med någon annan idag eller iaf var väldigt nära att köra ihop.
    Hamilton gjorde som vanligt en stark insats från varv ett. Button gjorde också som vanligt, dvs köra söligt första halvan för att sedan gasa på som sjutton mot slutet. Har för mig jag han har gjort så i alla lopp denna säsong.
    Lite överraskad blev jag av att se Rosberg så högt upp, tappade bort honom under racet och sedan mot slutet var han helt plötsligt på plats 6. Hade för mig jag såg honom ligga och brumma med Schumacher ett tag…

    Måste jag nog säga att de är lite synd om Massa, körde ihop i första kurvan på första varvet och körde sedan ihop igen (var de Liuzzi igen då) mot slutet.

    Gillade även när Vettel frågade via radion vilken tid snabbaste varvet hade och svaret han fick var något i stil med “Glöm det! Vi har problem med bilen, ställ ner varvtalet!” verkligen panik i rösten från hans ingenjör där.

  2. Erik R

    Mästerlig insats av Hamilton som visar att han numera köra mognare och klarar att ta hand om däcken, samtidigt som han är otroligt vass när det gäller omkörningar.

    Alonso var med och slogs om segern igen! Två små missbedömningar två placeringar, men han är definitivt med i matchen igen. Nu står det dessutom klart att han till skillnad från de andra toppförarna definitivt inte behöver oroa sig för sin teamkompis.

    Stackars Vettel. Är det tredje gången i år han blir tvungen att slå av på takten pga tekniska problem? “What’s the fastest lap of the race?” var stor humor!

  3. Affe

    Såg bara från varv 20 men måste säga att det var underhållande, dock så kändes det som att Schumi körde lite väl konstigt några gånger.

    Såg BBCs sändning och gillar hur kommentatorerna diskuterade hurvida att gena genom en chickan när man håller på att bli omkörd är att jämföra med att gena genom chikanen för att köra om någon. Så där får allt stewardsen ta och tänka över anser jag, vi minns väl alla den blöta avslutningsduellen mellan Kimi och Lewis under 2007 som avgjorde mästerskapet det året…

    Vore kul att höra några åsikter om det här med att gena genom chikaner för att undvika att bli omkörd, har faktiskt inte tänkt på det själv innan (tror det var) Coultard nämnde det…

    En annan sak är ju Kubicas rent av farliga entre till sitt andra depåstop där han gick på “fel” sida Liuzzi…

    • Erik R

      Jag tycker också att reglerna är aldeles för snälla när man genar i en chikan och den framförvarande bilen gynnas för mycket. I princip kan framförvarande bil gena hur mycket som helst utan bestraffning, bara den ser till att tappa någon tiondel på den sektorn.

      Jag tycker att om bilen framför genar i en omkörningssituation så måste den släppa positionen omdelebart.

      • Affe

        Petrov visar detta föredömligt när en Mercedes körde om honom på varv 11, han lade sig utanför spåret och gick in bakom och körde vidare!

    • Johan R

      Skulle man inte kunna både förenkla reglerna och förbättra racingen avsevärt genom att helt enkelt säga “den som har mer än två hjul utanför banan någon gång på ett varv får en automatisk drive-through”. Vi har avåkningszoner och chikaner utan hinder för förarnas säkerhets skull, men de får inte utnyttjas för racing. (I gengäld får man vara lite hårdare mot förare som trycker andra av banan, men det är ju bara positivt…)

      • kenny

        skulle nog försämmra racingen markant om dem ska hålla på o komma in i depån för jämnan, det är ju ganska ofta “race incidents” när det inte finns plats på banan helt enkelt (typ starten)

        • Johan R

          Tanken var väl att de skulle tänka sig för en extra gång istället för att chansa på att bromsa sent.

  4. OpenWheelFan

    Underbart race. Schumis problem är nog tvåfalt, dels har han inte en tillräcklig bra bil, men även åldern spelar in. Är man över 40 så börjar reaktionstiden öka, och då är det svårt att köra snabbt. Tyckte att han missade några chikaner då och då, tex. Jag skulle kanske inte bli överraskad om han vann något lopp eller hamnade på pallen, men det finns många bra förare före honom just nu.

    • Sebastian

      Han verkar ha haft massivt med problem att få däcken att funka, men det var många som genade i chikaner, även yngre förmågor (hulkenberg). Värre att schumi körde som en jävla buffel.

  5. Erik R

    Jag får en känsla av att Ross Brawn försöker aldeles för mycket när det gäller Schumi. Brawn hittar hela tiden på “smarta” (desperata) strategier som är väldigt chansartade och som misslyckas hela tiden, vilket göra att Schumi hela tiden hamnar i situationer där han bara måste försvara sig och tappar massor av tid, istället för att kunna utnyttja bilens optimala tempo.

    De måste inse att de tillhör övre mittfältet, inte toppen; försöka ta så många poäng som möjligt istället med lite mer konventionella strategier. När de väl hittat sin normala plats i fältet kan de börja fundera på hur de ska ta sig ännu högre upp.

  6. Lisa C

    Nå, nu har jag äntligen sett det förbaskade loppet. Mästerligt av McLaren, både Hamilton och Button får full pott. Imponerande.

    Litet förargligt för Alonso, det kunde gått bättre – men OK, en tredjeplats är väl inte att spotta på. Antar jag. 🙁

    Tycker litet synd om Massa, hur många gånger fick han framvingen avkörd av diverse löst folk? Två? Tre? Och MS chop på honom var rent ful. Är inte ofta man hör Brundle bli arg, men där var han präktigt irriterad, och MS ska vara glad han slapp straff. “poor in qualy, poor in race” var Brundles omdöme om MS. Kan inte annat än hålla med.

    Och Vettel framstår mer och mer som otroligt omogen. “what’s the fastest lap..?” jo jag tackar jag.

    • Erik R

      Ja, Vettel verkar vara i obalans och har svårt att hantera motgångarna. Men visst kan man förstå att det är tungt med tekniska problem i 50% av racen hittills, samtidigt som han sitter i en bil som skulle kunna ha vunnit varenda race.

      Han har i alla fall lite finess när han klagar på teamet via radion. “What’s the fastest lap…” var stor humor! 🙂

  7. FINNPOWERUSA

    Underbart lopp, intressant, spännande och underhållande!

    Efteråt kom jag på mig själv att försöka komma ihåg hur Button och Rosberg slutade var dom var, de bara smög sig upp och sög sig fast… Button om Alonso kommer jag ihåg och tänkte var kom det ifrån…

    Tre depå stopp per bil som INTE skadades, däck och nos-koner flög vänster och höger, ett 3.0 sekunders däckbyte! Det var nästan som att ha tankning och tanknings strategi igen.

    KUL!

  8. Sebastian

    Grymt lopp. Bästa hittills!

    Synd att Kobayashi kraschade ut sig på andra varvet. Han gjorde en magisk start med en stor portion tur från 18 till plats 10. Kolla på starten från hellicamen så ser ni hur han kryssar mellan bilarna. Ett under att han kom igenom utan skada.

    • Erik R

      Friskt vågat av Kobayashi, men en klassisk blunder att inte ha tillräcklig respekt för sista chikanen. Det är lite omvänt där – den som är på innern måste backa av, annars sitter man i “Champions Wall” direkt.

      Man såg t.ex hur otroligt försiktig Alonso var både när han blev omkörd av Hamilton och senare när han hade läge att ta tillbaka positionen. Trots att han var jämsides och på innern, blev han tvungen att backa av ganska tidigt.

      Skoningslös kurva det där – en sån borde finnas på all banor!

    • Sebastian

      Ett rookie-misstag, Sauber håller med dig. Det var nog mer en fråga om när han skulle plantera sig, inte om… 🙂 snyggt att han körde bort bilen. Barichello hade väl bara kastat ratten och lagt sig och solat…

Leave a Reply