Malaysias Grand Prix 2009: spänning, regn och Jenson Button

Ett fantastiskt lopp i Malaysia, så länge det varade i alla fall (EX, DN, SVT, AB, SvD,). Och i alla fall i starten som någon påpekade i en kommentar tidigare. Öppningen var ju helt enorm och första 20 varven var så fulla av racing och kamp om platser så det kändes som en ny sport. Till och med utseendet på bilarna känns bara så naturligt och rätt nu för tiden.. Så långt allt det positiva..

Helgen har ju i övrigt bjudit mest på trassel fram och tillbaka. Slutet på loppet idag blev lite märkligt, efter rödflaggen rådde en del osäkerhet och tävlingsledningen behövde en god stund för att räkna ut vem som befann sig var på banan när rödflaggen föll.

Brawn GP gjorde ännu en helt otroligt bra tävling. Button visar att han har kopplat greppet om hela mästerskapet. Synd att tävlingen inte kunde fortsätta för det hade kunnat bli en rejäl kamp mellan Jenson och Timo Glock som kom stormandes från längre bak i fältet. Rubens Barrichello gjorde en stark insats. Han kommer plocka poäng åt stallet i varenda lopp i stort sett gissar jag, och säkert vinna ett eller två. Däremot har han inte samma fart i bilen som Button.

Toyota var ju de bredvid Brawn som imponerade mest kanske. Trulli helt uppe i täten och fightades, Timo Glock som slog till med perfekta strategiska val. När regnet började komma ner på banan bytte alla till full wets, Timo till intermediate. Sen när regnet inte tilltog som förväntat gick alla in och bytte till intermediates. Då gick Glock in och bytte till full wets, och så börjar det ösa ner. Vet inte hur många placeringar han plockade, men vilken insats.

Heidfeld tog hem en andraplats för BMW. Man såg inte så mycket av honom under själva loppet tycker jag, men otur för stallet att Kubica försvann på en gång. Han berättade redan under uppvärmningsvarvet att motorn gav ifrån sig konstiga ljud i teamradion och fick bryta.

I McLaren försvann Heikki Kovalainen lika snabbt (AB), under ett varv in i loppet tror jag. Förarmisstag såg det ut som då han fick en sladd och bara försvann. Det håller inte i längden.. tur att Hamilton då höll sig ganska bra framme med tanke på bilen de har och plockade poäng.

Red Bull såg länge ut att bli tävlingens stora positiva överraskning. Ett tag trodde jag de skulle ta sig hela vägen upp faktiskt. Både Webber och Vettel körde snabbt, utmanande och plockade den ena efter den andra. Se kom regnet och Vettel försvann ut och Webber stannade upp. Däremot ser det ut som att de har en fantastisk bil, utan tvivel den bästa bakom diffusor-gänget.

Ferrari? Tja.. vad ska man säga.. ingen riktigt fart. Kimi gjorde bra ifrån sig under stora delar av loppet. Men missen i strategi efter kvalet igår upprepade sig idag. De chansade rejält med att gå direkt på regndäcken tidigt. Regnet uteblev några rundor och det var allt som krävdes för att Kimis däck skulle slitas sönder.

Pos    No    Driver    Team    Laps    Time    Grid    Points

1    22    Jenson Button    Brawn-Mercedes                   5
2    6    Nick Heidfeld    BMW-Sauber                   4
3    10    Timo Glock    Toyota                   3
4    9    Jarno Trulli    Toyota                   2,5
5    23    Rubens Barrichello    Brawn-Mercedes                   2
6    14    Mark Webber    Red Bull-Renault                   1,5
7    1    Lewis Hamilton    McLaren-Mercedes                   1
8    16    Nico Rosberg    Williams-Toyota                   0,5
9    3    Felipe Massa    Ferrari
10    11    Sebastien Bourdais    STR-Ferrari
11    7    Fernando Alonso    Renault
12    17    Kazuki Nakajima    Williams-Toyota
13    8    Nelson Piquet    Renault
14    4    Kimi Räikkönen    Ferrari
15    15    Sebastian Vettel    Red Bull-Renault
Ret    12    Sebastien Buemi    STR-Ferrari
Ret    20    Adrian Sutil    Force India-Mercedes
Ret    21    Giancarlo Fisichella    Force India-Mercedes
Ret    5    Robert Kubica    BMW-Sauber
Ret    2    Heikki Kovalainen    McLaren-Mercedes

35 comments

Leave Comment
  1. Stefan Alsenmyr

    Det började så jäkla bra men sedan försvann alla vettiga strömmar och sedan började det strömma rejält borta i asien. Synd för detta kunde ha blivit ett riktigt bra lopp. Brawn bilen verkade fungera fint i regn också.

    Tänk om Berine E inte hade pillat på starttiden. Då hade vi haft ett fullbordat lopp.

  2. Crouchen

    Riktigt tråkig avslutning efter en lovande inledning, nu får man sitta här och vänta i veckor…

    Det här med att man startade så sent har väl inte enbart med Europas tv-tider att göra, visst har det stor del i det hela men samtidigt hade det väl (?) varit ytterligare typ 10 C varmare vid 14-15-tiden lokal tid…

    Känns i vilket fall riktigt tråkigt nu, härnäst väntar Brawns dom (sannolikt godkända diffusorer) och sedan är det äntligen dags igen!

  3. www.f1village.info.se

    Måste berömma Daniel här, en riktigt bra summering av dagens race, bra jobbat!

    I övrigt hoppas jag att ni som läser här inne kollar in vårt nya forum. http://www.f1village.info.se, in där och lätta på hjärtat och diskutera 🙂

  4. Jajje

    Heidfeld brukar ju alltid vara uppe i täten i den här typen av race. Blir det regn eller safety car i ett race, kan man ju nästan säkert säga att Heidfeld kommer att vara på pallen. Förra säsongen var han på pallen fyra gånger, alla fyra gånger var det händelsefulla race med regn och/eller safety car på banan. Taktiker av hög klass. 😀

  5. Erik R

    Kul race igen. Första gången någonsin jag suttit och hoppats på att det INTE skulle börja regna, för det var fantastisk racing fram till regnet började. Med regnet blev det visserligen underhållande, men väldigt mycket lotteri. Årets säsong behöver helt enkelt inte regn för att det ska bli spännande.

    Dagens bästa underhållning var att se Alonso brottas med sin ohyggligt kassa bil. Den verkade inte vilja bromsa alls, men Alonso kämpade vidare med näbbar och klor. Vilken racer! Starten var det ju inget fel på heller…

    När delades det ut halva poäng för ett race senast? Har det ens hänt i modern tid?

  6. Lisa

    Idiotiskt påhitt att flytta loppet, alla säger att skyfall är vanliga på sena eftermiddagarna i Malaysia – plus mörkret. Men Bernie såg väl bara mer $$$ i TV-pengar som vanligt, det sportsliga är ju inget han har nåt större känsla för. Hoppas verkligen de flyttar tillbaka till nästa år.

    Kanonstart av Alonso, KERS fungerade fint. Sen blev det inte fullt lika roligt, men man såg tydligt hur stor nytta han hade av KERS på rakorna, medan han blev ett lätt byte i kurvorna. Och efter en smärre picknick i det gröna blev det ännu tristare. Ack ja.

    Imponerande hur Red Bull flög fram medan det bara var “litet” regn. Och Glock fortsätter att göra annorlunda däcksval, kul att se. Den här gången slipper han förhoppningsvis pisk från alla Ferrarifans. De är nog fullt upptagna med att göra rullmops på Ferraris egna strateger förresten, det verkar fattas väldigt konstiga beslut i det lägret för närvarande. Kanske dags för Alonso, Pat Symonds & co att skriva en bok “hur man trälar i mittskiktet utan att tappa fattningen” som de kan dela ut till behövande… 🙂

    Och nu då? Man har ju vant sig vid lopp på helgerna och skandaler på vardagarna, nu känns det som en evighet till nästa lopp och inte den minsta lilla skandal i sikte heller…

  7. är det bara jag eller har eurosport.se gått och blivit mer och mer tabloida med tiden..
    att kalla dagens lopp för en parodi? och regnchock? var kom det ifrån..
    http://www.eurosport.se/formel-1/malaysias-grand-prix/2009/regnchock-i-f1_sto1898103/story.shtml
    det var ju ett schysst race, fantastiskt i starten till och med, och fullt beräknat att regnet skulle komma in. det gjorde det, och precis som vanligt borta i malaysia så öppnar sig himlen.. parodi möjligtvis att bernie och de andra ignorerat förarnas varningar om att starta så sent eftersom det blir för mörkt.. det snackas ju om vanlig tid, dvs 14.00 lokal tid, redan till nästa år.

  8. Pelle

    @Daniel: Håller med om Eurosport det enda jag kollat där de senaste åren har varit Moto GP och det slipper man i år.
    O Vilket race synd på regnet bara för det var ju tok bra innan det kom.
    I morgon blir det att retas med min ex boss som ÄLSKAR Ferrari.
    Vi fick i alla fall poäng.
    Börjar minnas lite snack om att det är inte konstigt nu att Mclaren har en dålig bil nu när Alonso har varit borta två år, men är det inte lika konstigt då att Renault är ännu sämre då samme man varit där två år. Hmmm får inte riktigt ihop logiken…….:)”
    Nu blir det två tomma veckor till Kina men nu i veckan kommer 91 års säsong på Viasat motor.
    GODIS!!!!

  9. Stefan Alsenmyr

    @Jajje – Kan Heidfelds taktikfördel bero på fulltankad bil kanske? Något som han och BMW ofta har! En bil med mycket soppa gynnas ofta av osäkra väderförhållanden då de ofta kan avvakta och anpassa sin strategi efter väderförhållanden. Det var i alla fall det som hjälpte fram honom denna gång.

  10. Erik R

    Fast en fulltankad bil kan lika gärna bli en nackdel om regnet kommer tidigt. Då har man en långsammare och mer svårkontrollerad bil när regnet börjar, och efter att alla bytt däck är fördelen av full tank bortblåst.

  11. Sebastian

    @Lisa Utflykten genom grusfällan och över gröngräset var iskall 🙂

    Skrev för övrigt ihop en liten lathund till Ferraris strateger som kan hjälpa dem vid däcksval på stående fot. Tänk att det ska vara så svårt att inse att man förlorar mer på att byta till extreme wet på en torr bana än att ha intermediate på en dyngblöt (för då har alla svårt).

    ** Ferrari tyre cheat sheet **
    Dry track, expecting rain soon… dry tyre
    Dry track, expecting rain now… intermediate
    Wet track, expecting heavy rain now… extreme wet

  12. Sebastian

    …missade att lägga in Ferraris normala strategi:

    ** Ferrari tyre strategy for Kimi Räikönnen **
    Reports of rain within 24h… intermediate
    Reports of rain within 1h… extreme wet
    Spots of rain in the pit lane… extreme wet
    Torrential rain on track… intermediate
    Red flag due to rain… tyres off, ice cream in the paddock

  13. Togga

    Anser att årets F1 säsong mer och mer liknar en stor fars, visst har det bjudits på bra racing i båda öppningsloppen och det är ju kul med nya utmanare till Segrar.

    Dock så visade det sig idag tydligt att stallen som har den tvivelaktiga diffuserkonstruktionen drog stor fördel av detta då det i större delen av loppet var dessa bilar som innehade tätplatserna, detta med undantag för Red Bull, Newey verkar ha satt ihop en fantastisk bil till årets säsong tänk er denna med samma downforce som de tre “fusk” stallen. Inte många som skulle ha nåt att sätta imot där tror jag.

    Hoppas verkligen att BGP, Toyota och Williams får sina konstruktioner underkända i Paris den 14:e april. Hela syftet med alla regeländringar var ju i stort sett att få mindre downforce på bilarna, när nu tre stall har hittat en konstruktion som ger samma downforce nivå som i 2008 blir detta fel tycker jag.

    Mer intresant mer Kers i sådana fall tycker jag och det visade både Alonso och Kimi idag när dom drog stor fördel av detta när dom racade mot bilar utan Kers.

    Hur det nu än blir i Paris så kan vi nog räkna med att när de flesta bilar till Barcelona har anpassad sig till det utfall som blir, kommer bilarna med Kers att dra det längsta strået och därför ser jag det som högst osannolikt att BGP kommer att dominera säsongen efter det att den kommer till Europa.

  14. Erik R

    @Togga: Det faktum att tre konstruktörer oberoende av varandra har insett möjligheten till en kreativ konstruktion av diffusorn visar att det inte är någon överdrivet konstlad tolkning av reglerna.

    Det har ingen som helst betydelse om mängden downforce är mer eller mindre än förra året. Reglerna sätter begränsningar; konstruktörernas uppgift är att övervinna dem. Man kan ju inte klaga på att vissa lyckas bättre än andra.

    De team som kommer med ny diffusor till Barcelona riskerar att ha en fruktansvärt obalanserad bil som är ännu sämre än den gamla. Utan testning blir det nästan omöjligt att utveckla en helt ny bil under pågående säsong. Om det går lika dåligt i Barcelona skulle det inte förvåna mig om Ferrari, Renault och McLaren gör en “Honda” och satsar allt på nästa års bil.

  15. Togga

    @Erik R

    Håller helt med dig i att det är innovativt och det är det som F1 ska stå för. Det är väl dock enligt min mening endast 2st stall som har varit innovativa, utgår ifrån att Toyota i egenskap av motorleverantör till Williams har fått ta del av deras konstruktion av bil, kan väl i och för sig även vara tvärtom men ser det som mera troligt att det är en konstruktion från Williams med tanke på deras långa erfarenhet av F1.

    Det jag menar är att FIA’s intention med ändringarna var att det skulle bli mindre downforce när nu 3 (2) Stall har hittat ett sätt att kringå detta innebär ju det att intentionen med regeländringarna helt har uteblivit.

    Tror nog att de andra stallen kan uppnå mycket endast genom att testa i sina vindtunnlar och på fredags träning, då detta i huvudsak är en aerodynamisk ändring av konstruktionen.

    Blir också lite motsägesefullt att Ferrari kommer att lägga ca 200 mil euro på att ta fram en ny bil med motsvarande konstruktion när det hela tiden talas om att det ska sparas pengar inom F1.

  16. Erik R

    Jag ser regeländringen mer som ett sätt att försvåra skapandet av downforce än att direkt minska den. Svårigheter är till för att övervinnas! Förr eller senare hittar alltid teamen sätt att få tillbaka prestanda de förlorat genom regeländringar.

    Utvecklingen hos Ferrari, McLaren och Renault blir otroligt spännande att följa. Det blir också ett ordentligt test av vilken effekt testförbudet har i praktiken. Skulle de forna toppstallen ha kommit ikapp redan till Barcelona visar det att testförbudet bara drabbar de mindre stallen medan de stora drakarna har sådana enorma resurser att de kan utveckla ändå. Tar det längre tid att komma ikapp fungerar testförbudet som tänkt.

  17. TOBIAS

    Ja och att det är stiltje hos de tre stallen för att spara pengar är knappast troligt. Snarare så pågår förbril aktivitet om att få iordning nya bilar som ska konkurrera i toppen igen. Känns knappast som att FIA lyckats med sina budget knep.

  18. Lisa

    Ha ha Sebastian, men jag kan trösta dig med att ALLA utom hr Glock faktiskt satte på fel däck till att börja med, alla trodde det skulle vräka ner och inte bara fortsätta att fisregna.

    Se det positivt, Ferrari var bara ute i litet extra god tid med att välja fel… 🙂

  19. Erik R

    Är det någon som kan komma ihåg när det senast delades ut halv poäng i ett F1-lopp? Har det hänt över huvudtaget sedan Safety Car infördes på allvar?

  20. Fredrik

    Kan folk vara vänliga och inte tala om de 3 “fuskstallen” förrän det faktiskt blir klart hur domen faller den 14:de?

  21. Olag

    Att Brown valde Mercedes motorer före Ferrari är nog just pga “diffen”.. Redbull sa ju att dom hade svårt att få golvet lika rakt med deras motorer. Tror jag..
    McLaren testa ju olika “diffar” in i det sista..Så dom kanske har en färdig bil till att ta fram.

  22. såg just loppet igen på (norska) viasat på tv. nu är det helt klart hur jag ser resten av säsongen, det blir med betal-proxy och bbc. jisses vilken skillnad det var.. man märker ju snabbt vilka resurser bbc har och hur bra de jobbar. deras sändning, förutom att de har hur mycket folk som helst på plats, är ju en njutning. man zappar in när den startar en timme innan loppet och sitter klistrad.
    lite sämre kvalité genom datorn och kabel in i tvn kanske, men inte så det skadar. och med anthony davidson som kommenterar träning och kval är det ju bara bbc som gäller.
    så var den saken avklarad.

  23. Lisa

    Adelaide 1991, sista varven:

    Rätt blött och SC inte uppfunnen än. Senna stoppar loppet själv till sist! :-O

    @ Daniel – håller med, Ant Davidson är toppen. Tror man kan få honom under loppet också om man kör BBC 5 radiokommenteringsknappen, men jag har inte testat det.

  24. Fredrik H

    Hittade en ganska intressant sak angående det här med avbrutna race pga regn. Monacos GP 1984 avbröts också pga av kraftigt regn på varv 31 med Alain Prost i ledningen. Precis som i Malaysia så blev det bara halva poäng för Prost och de andra på poängplats. När sedan mästerskapet var färdigkört och poängen summerades så förlorade Alain Prost mästerskapet till Niki Lauda med en halv poäng… 72 mot 71.5. Vi får väl anta att det är den minsta vinstmarginalen i F1 någonsin!

  25. Erik R

    Ja jäklar, Prost hade vunnit på lika poäng så det var verkligen en halv poäng som avgjorde.

    Jag lade märke till en intressant detalj när jag spanade på gamla resultatlistor på Wikipedia. Den klart dominerande färgen i tabellen är lila, vilket betyder “Retired”. Nuförtiden är det mycket ovanligt att färre än hälften av bilarna kommer imål. För 15-20 år sedan var det väldigt ovanligt att hälften av bilarna kom i mål. Allt var inte bättre förr!

    http://en.wikipedia.org/wiki/1991_Formula_One_season#1991_Drivers_Championship_final_standings
    http://en.wikipedia.org/wiki/1984_Formula_One_season#1984_Drivers_Championship_final_standings

  26. tyska motorsport-total har tittat igenom historien efter tidigare lopp där halva poäng delats ut, så här ser listan ut;

    Abgebrochene Rennen mit halber Punktzahl:

    27. April 1975 – Großer Preis von Spanien:
    Unfall (29 von 75 Runden), Sieger: Jochen Mass (Bad Dürkheim)

    17. August 1975 – Großer Preis von Österreich:
    Regen (29 von 54 Runden), Sieger: Vittorio Brambilla (Italien)

    3. Juni 1984 – Großer Preis von Monaco:
    Regen (31 von 77 Runden), Sieger: Alain Prost (Frankreich)

    3. November 1991 – Großer Preis von Australien:
    Regen (14 von 81 Runden), Sieger: Ayrton Senna (Brasilien)

    5. April 2009 – Großer Preis von Malaysia:
    Regen (31 von 56 Runden), Sieger: Jenson Button (Großbritannien)

  27. Stefan Alsenmyr

    Till er som envisas med att kalla de innovativa för fuskare kan jag nämna att Ross Brawn tog upp frågan för dryga året sedan ungefär, när regleran var pur färska, och påpekade att detta är en möjlig teknisk lösning utifrån reglerna (diffusorn alltså) och frågade alla inblandade om de ville att det skulle vara så. Då påpekade han också möjligheten till de där flärparna framför kylarintagen som vissa team har. Ingen var intresserad av att begränsa tolkningarna och så idag står här med vad vi har.

  28. Axel

    Togga skrev:
    “Det är väl dock enligt min mening endast 2st stall som har varit innovativa, utgår ifrån att Toyota i egenskap av motorleverantör till Williams har fått ta del av deras konstruktion av bil, kan väl i och för sig även vara tvärtom men ser det som mera troligt att det är en konstruktion från Williams med tanke på deras långa erfarenhet av F1.”

    Jag läste någonstans att Brawn och Toyota fått idén av ex-Super Aguri ingenjörer medan Williams kom fram till det på egen väg, så om detta stämmer kan man säga att det är Super Aguri och Williams som varit innovatörerna!

Leave a Reply