Webber och Vettel kör Koreas Grand Prix

red-bull-simulator

Lite ny video denna gång, de har väl antagligen inte fått lagt in Koreas Grand Prix i sin simulator utan kör med PS3an kan man tänka. Snyggt är det i alla fall. Som vanligt från Red Bull. Nu blir ju loppet också av tydligen.. Här är video;

23 comments

Leave Comment
  1. Antonio R

    Häftig bana! Tror inte att Red Bullarna blir omöjliga att tas med.

    Snygg animation, men är det inte lite svårt att hänga med när bilarna kör huller om buller hela tiden?

  2. Paris

    Ferrari och McLaren får ju skuta Newey, Ferrari och McLaren startade på 5 månader inan Red Bull startade på sitt 2010 års projekt.

    Om dom mord hotar kommer Christian hornby ge 25 liv vakter för newey 🙂 svårt å jobba med 25 pers runt dig.

  3. isac

    Banan ser ju onekligen väldigt tittarvänlig ut. Bjuds säkert på en hel del omkörningar på denna bana. Tror Alonso tillsammans med de båda RedBull-förarna och Hamilton kommer vara vassa där.

  4. theStig

    Fins inga banor Tilke gjort som är “intressanta”. De är alla kopior av varandra, har man sett en har man sett alla. Verkligen verkligen trist att inte mindre än 9 av årets 19 banor har hans namn på sig. Låt mig rita en Tilke-bana åt dig: Raksträcka följt av långsammaste hårnålen (Gärna 2 såna passage). Sen 2 eller 3 hö-vä- eller hö-vä-hö-kombinationer (Inte chikaner). Och till sist en “fler-apex”-kurva. Fantasilöst, tragiskt!
    Jag vill ha tillbaka A1-ring, Estoril, Magny Cours, San Marino…

    • Johan R

      Turkiet är faktiskt riktigt bra, där har han haft en bra miljö att jobba med. Austin ser ut att bli kanon. Bahrain hade intressanta omkörningsställen bakom depån innan de tog med den extra GT-rundan i år, men den ska tas bort igen till nästa år.

      Problemet Tilke har är att han ofta får otroligt tråkiga områden att jobba med – platta öknar, träsk, anonyma hamnområden – och strikta order om att visa upp den lokala dignitärens favoritbyggnad, etc.. Tycker väl att han borde kunnat skyffla ihop lite fler kullar att köra över med de budgetar han haft att röra sig med, dock.

      Det är förstås synd att han fått monopol på nya F1-banor, det vore nyttigt med konkurrens. Från beställarens synvinkel är det nog inte själva bandesignen som hans företag gör bättre än all andra, utan hela baletten runt omkring, med infrastruktur, hotell, hospitality suites, osv. Det är svårt att argumentera mot hans track record på den punkten.

      Sen kanske nån skulle berätta för honom att det inte är svängen efter rakan som ger omkörningsmöjligheter, utan svängarna innan…

      • TheStig

        Austin, suck ja. Den kommer vara precis lika tråkig. Den ser bra ut, men kolla in den noggrant; den har exakt samma
        Upplägg som det jag skrev ovan. Och saknar helt det du mycket riktigt påpekar: kurvor före som gör att set blir omkörning sen.
        Jag lovar dig att man kan göra en bra bana på en ökenfläck, men inte Tilke.

        Sen har du rätt i att jan vinner pga det övriga, men detta dödar sporten. Bilarna kommer (och har redan) anpassas helt till Tilke-layout, man kan snart kalla detta Formula-Tilke. Snart 50% Tilke-banor på ett år.

    • Mattias

      Jag håller helt med ovan^ många av dom nya banorna förutom Turkiets bana är jätte tråkig.

      Det jag stör mig mest på är alla asfalterad avåknings zonerna som i stort sett inbjuder förare att göra misstag utan att tappa mycket tid på det.
      Ta tex Abu Dhabis bana det liknar mer en parkeringsplats med två vita sträck(som skulle va banan).

      Jag tycker faktiskt att man inte ska förvandla alla äldre banor till dessa “parkeringsplatser” det gör dom mindre intresanta i min mening.

      • johanna

        Men avåkningszonerna kan han inte göra något åt. Eftersom ingen vill att folk ska dö på deras banor handlar det om säkerhet. FIA har dessutom hårda krav på hur det ska vara.
        Dessutom vill banorna kunna ha fler lopp n bara F1, och tex MotoGP kräver helt andra avåkningzoner som oftast är mycket större.
        Sen asfalten håller de ju på med de gamla banorna med, är för att man ska kunna bromsa bättre…
        Har mina åsikter om Tilke banorna men att han ska få skit för något som inte är hans fel tycker jag inte är rätt…

        • Erik R

          Det behöver inte vara asfalt hela vägen, så att förarna kan missa kurvan med flera meter och ändå bara förlora någon tiondel.

          Har man t.ex en meter eller så med gräs utanför curben kommer den som hamnar utanför att snurra eller åtminstone tvingas släppa av rejält, samtidigt som säkerheten är i stort sett densamma. Så var det på någon bana i år (Spa?) och det fungerade riktigt bra. Misstag måste kosta rejält, annars blir det extremt liten skillnad mellan bra och sämre förare.

          Jag är inte övertygad om att asfalt alltid är särskillt bra att ha i runoff. Det är bara en tidsfråga innan vi har en allvarlig olycka med en bil som får bromsproblem och bränner rakt genom den asfalterade avåkningszonen utan att sakta ned nämnvärt…

        • johanna Magnusson

          Jag förstår precis vad du menar, jag tycker inte heller det är bra. Men Spa är en väldigt gammal bana och de gamla banor har behövt ändra lite på sig men inte alls lika mycket som om man ska bygga en ny bana.
          Tilke vet om det här problemet men han kan inte göra något för enligt säkerhetsreglerna för nya banor måste han bygga så, om du ska klaga på om avåkningszonerna någon klaga isf på FIA…

  5. Daniel

    Finns bara en bana!!… Spa…. Helt outstanding!!!… Sånna banor byggs aldrig längre pga avåkning zoner mm… Efter Spa, suzuka grym bana

    • theStig

      Finns många många roliga banor.
      Problemen är normalt sett följande – utan inbördes ordning:

      1. Avåkningszoner. Asfalt hjälper men bara om det är väl tilltagna utrymmen. Går oftast inte att lösa.

      2. Smala banor. Jämfört med idag är gamla F1-banor vässentligt smalare. Detta passar moderna F1-bilar illa, och bidrar i hög grad till få omkörningar. Förr (låg downforce) var detta problem inte lika stort.

      3. Infrastruktur. Parkeringsplatser, till- och frånfartsvägar, kommunala färdmedel. En av anledningarna till att Silverstone på vippen tappade sin licens.

      4. Europa och USA. Alla de banor vi vörmar för är europeiska eller amerikanska (utom ett par undantag såsom Suzuka). I USA är F1 tvärdött, så även om det finns riktigt trevliga banor där, kommer ingen vilja arrangera ett lopp där. De har ofta samma problem 1-3 som ovan.
      I Europa har vi dels problemen 1-3 ovan, men också en överrepresentation av race i Europa, och väldigt många investerare utanför Europa. Massor av investerare i Kina, Singapore, Dubai, osv. De vill helst inte lägga sina pengar på ett “Estoril Dubai Grand Prix”

      Slutsatsen: det behövs nya banor.
      Min åsikt: Det bör gå att designa nya banor som uppfyller alla ovanstående krav, utan att det blir Formula-Tilke!

Leave a Reply